Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 16 februari 2010 De Zeeuw Reederei management zoekt voor MS PRinSeS Juliana per 1 maart 2010: KaPiTein (met Rijnpatent) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de functie en vaarprogramma. Wij verwachten van u: Prettige omgangsvorm en een representatief en verzorgt uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van de Duitse taal. Ervaring in soortgelijke functie is gewenst. uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar: Raymond Hoenen, human-resources manager, Plantage 41, B-3680 Maaseik, België of een e-mail: sturen naar cruiseteam@dzreederei.ch Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren contact opnemen met Jan de Berg +31 613121609 Gevraagd nette KAPITEIN containerschip MEJANA 2 weken op/2 weken af i.b.v. ADNR en rijnpatent tot Karlsruhe Inl.: 06 10562437 drenth-meinen@solcon.nl Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL: 078-6840112 E-MAIL: WEIDZ@WEIDZ.NL Wij verwachten het komende jaar de ingezette groei verder uit te breiden.U kunt ons blijven bellen indien u op zoek bent naar lading. Onze voorkeur blijft uitgaan naar een lange termijn relatie, maar ook voor bevrachting kunt u bij ons terecht. Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Sliedrecht TracTie baTTerij 24 VolT V.a. 1.250,- excl 4 jaar garanTie alle Type leVerbaar Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 jaar garanTie beZorging Door geHeel neDerlanD en anTWerpen Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Vraag via onze website een gratis VIP-Relatiekaart aan! Bij deze vakbeurs wordt dé unieke full-service-formule gehanteerd. CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 27, 28 en 29 april 2010 14.00 - 22.00 uur BEZOEKADRES: EVENEMENTENHAL GORINCHEM Franklinweg 2, 4207 HZ Gorinchem CORRESPONDENTIEADRES: EVENEMENTENHAL HARDENBERG Energieweg 2, 7772 TV Hardenberg T (0523) 28 98 98 E info@evenementenhalhardenberg.nl W W W . E V E N E M E N T E N H A L G O R I N C H E M . N L

De Binnenvaartkrant 19 16 februari 2010 IJsbreker maakt vaarweg naar Coevorden ijsvrij Door Jan johan ten Have IJsbreker Spitsbergen van Mammoet maakte dinsdag 2 en woensdag 3 februari de vaarweg Almelo- Coevorden ijsvrij. De ijsbreker voer van Almelo heen en terug naar Coevorden om de vaarweg over de volle breedte ijsvrij te krijgen. Het ijsbreken verliep probleemloos, zo vertelt scheepvaartmeester Piet Met de inzet van een ijsbreker op het Kanaal Beukers-Steenwijk kwam het scheepvaarttransport van en naar Steenwijk vorige week weer op gang. Tegelijk met het ijsbreken hief Overijssel het scheepvaartverbod voor het kanaal op. De provincie besloot het ijs te breken in samenspraak met betonfabriek Concrelit en transporteur Dyckerhoff Basal, die Rook van de Inspectie Scheepvaart van de provincie Overijssel. De provincies Overijssel en Drenthe gaven opdracht voor het ijsbreken om ervoor te zorgen dat het vervoer per schip van grondstoffen naar en van Hardenberg en Coevorden weer op gang zou komen komen. Volgens Rook ging het om Vaarweg naar Steenwijk opengebroken in afwachting waren van vervoer over water. Het is de bedoeling dat het kanaal de komende tijd ijsvrij blijft door scheepvaartverkeer. De ijsdikte in de Kop van Overijssel nam de laatste tijd sterk af, onder andere door het spuien door het waterschap. Aan het begin van vorige week was het ijs op het Kanaal Beukers- Steenwijk 12 centimeter dik. verzoeken van onder meer een scheepswerf in Coevorden en een zand- en grindbedrijf in Hardenberg. Vanmiddag voer de eerste spits – de So Long – weer over de ijsvrije waterweg. Hiermee kwam het vervoer over water weer op gang nadat het vijf weken stil lag. Naar verwachting is het ijsbreken morgen (woensdag) rond het middaguur helemaal klaar. Het vaarverbod op de vaarverbinding werd vanmorgen al opgeheven. Stevige dooi Volgens Rook is de weersverwachting voor deze week – met overdag stevige dooi en ’s nachts hooguit lichte vorst – van dien aard dat het geen probleem is de waterweg open te houden. “Er lag vijftien centimeter ijs. Het duurt geruime tijd voordat zo’n laag is gesmolten. Nu het is gebroken en het dooit en soms regent, gaat het smelten veel sneller”, legt hij uit. Het ijsbreken gebeurde in zowel het Overijsselse als het Drentse deel IJsbreker Spitsbergen maakte de vaarweg Almelo-Coevorden ijsvrij. (foto Jan de Wilde/Provincie Overijssel). van het traject onder toezicht van de Inspectie Scheepvaart van de provincie Overijssel. De Inspectie bekeek tijdens het ijsbreken of er risico was op schade aan de infrastructuur of afgemeerde schepen. Volgens Rook was er van enig risico in dit opzicht geen sprake. Huisman installeert eerste 260 AIS-transponders Huisman Elektrotechniek is gestart met de installatie van de ACR/Nauticast Inland AIS–transponders aan boord van 260 binnenvaartschepen. “De expertise die Huisman Maritiem hiermee heeft verworven, legt een uitstekende basis voor de grootscheepse installatie van minimaal 7000, gesubsidieerde transponders in de komende jaren”, stelt het bedrijf uit Druten. Via SenterNovem kan de door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat beschikbare gestelde subsidie worden aangevraagd. Huisman Maritiem is het bedrijfsonderdeel van Huisman Elektrotechniek dat actief is in de scheepvaart. Huisman Elektrotechniek is als een van de weinige bedrijven in Foute brandblussers in de handel Nederland gecertificeerd om de AIS-apparatuur aan boord te mogen installeren. De benodigde trainingen zijn verzorgd door het Oostenrijkse bedrijf ACR Electronics, producent van de AIS-transponders en opdrachtgever van Huisman Elektrotechniek. “ Wij bieden onze opdrachtgevers het grote voordeel van alles onder één dak”, stelt André Hof, manager van Huisman Maritiem. “We leveren de ACR-transponder, we installeren, we certificeren en zijn uiteraard beschikbaar voor servicewerkzaamheden.” Huisman Elektrotechniek installeert de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart goedgekeurde ACR/Nauticast Inland AIS–transponder. Deze wordt compleet opgeleverd. Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) zijn er brandblussers voor binnenschepen met onvoldoende schuim (AFFF) in de handel, die daardoor niet aan de wettelijke eisen voldoen. Een AFFF-brandblusser dient minimaal een inhoud van 9 liter te hebben om branden van vaste stoffen (klasse A) en vloeistofbranden (klasse B) te blussen. Er blijken echter schuimblussers met een capaciteit van maar 6 liter in omloop. Inspecteurs van de IVW hebben al diverse malen schuimblussers moeten afkeuren omdat de capaciteit onvoldoende was. De IVW wijst er op dat voor hetzelfde effect op branden meer schuim nodig is dan poeder. Schuimblussers zijn populairder doordat ze tijdens de brandbestrijding minder schade veroorzaken. Overigens zijn schuimblussers alleen toegestaan op schepen zonder vloeibare-gas-installatie. Voor de bestrijding van gasbranden (klasse C) is een poederblusser nodig met een capaciteit van minimaal 6 kilo. Scheldeverdieping van start De verdieping van de Westerschelde is vrijdag 12 februari begonnen. De Vlaamse minister-president Kris Peeters, Vlaams minister Hilde Crevits (Mobiliteit en Openbare werken), de Nederlandse staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) en de Antwerps havenschepen Marc Van Peel gaven groen licht vanaf de Antwerpse Noordzeeterminal. De langverwachte Nederlandse inzet levert grote voordelen op voor de toegankelijkheid van de haven van Antwerpen. Subsidie De transponder is onder meer voorzien van een voedingskabel (24V DC), een interface–kabel voor het aansluiten van de GPS- en de VHFantenne, een GPS-antenne en een Blue Sign-kabel voor het eventueel aansluiten van het blauwe bord aan de transponder en tevens de koppeling naar een Periskal/Tresconavigatieprogramma. De 260 schepen waarop Huisman elektrotechniek nu een AIS-transponder installeert, maken deel uit van een groep van in totaal 895 schepen. De eigenaren van deze schepen reageerden als eersten op een aanbod van het ministerie voor een gratis transponder, inclusief het gratis installeren. De belangstelling voor dit aanbod was massaal. Via de speciale website waren de beschikbare transponders binnen drie dagen ‘uitverkocht’. Dit was voor het ministerie aanleiding om per binnenvaartschip 2100 euro subsidie beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een AIS-transponder. Er is voldoende subsidiegeld voor 7000 transponders. De regeling geldt voor de beroepsmatig varende ondernemers/schippers en voor de eigenaren van andere vaartuigen Turkse werf meldt zich op Nederlandse markt De Turkse werf Akdeniz Shipyard is op de Nederlandse markt actief op zoek naar klanten. De werf richt zich voornamelijk op de nieuwbouw van bunkerschepen, sleepboten en multicats. Akdeniz Shipyard wil met Nederlandse en Belgische bedrijven samenwerken voor onder andere het bouwen van casco’s. Akdeniz Shipyard is gevestigd in de Yumurtalık Free Zone in de Golf van Iskenderun. Daar beschikt de innovatieve werf over een terrein van 210.000 vierkante meter. De werf werd opgericht in 2007 en is ingericht volgens de nieuwste inzichten en voorschriften. Er wordt nog volop geïnvesteerd en uitgebreid. CEO Metin Akbasoglu meldt dat de werf, zodra de voorzieningen helemaal compleet zijn (en dat is binnen enkele jaren het geval), twee droogdokken zal hebben, plus een uitgebreid scala aan moderne equipement. De scheepswerf is nu al ingericht voor het bouwen van schepen tot 30.000 DWT. De focus ligt momenteel vooral op de bouw van bunkerschepen van 800 tot 1300 DWT. Dit langer dan 20 meter. André Hof: “Uit onze ervaringen blijkt dat schippers het grote belang van de AIS-transponder volledig onderschrijven. De transponders vergroten niet alleen de veiligheid, maar bevorderen ook een efficiënt verkeer op het water. Zeker in deze tijd weegt dat voordeel extra zwaar.” Meer informatie: www.huisman-elektro.nl. jaar wordt het eerste nieuwe schip compleet opgeleverd. Aanvullend op de scheepsbouw onderzoekt Akdeniz Shipyard de mogelijkheden om windmolens te bouwen; zowel op land als offshore. Meer informatie: www.akdenizshipyard.com.

De Binnenvaartkrant