Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 16 februari 2010 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook VOF Bjornoya koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. kvb Ursa Montana Wij wensen het kvb Ursa Montana en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Wij danken fam. Ooms en fam. van Dijke voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen hen veel succes en een behouden vaart met het kvb Ursa Montana Wij wensen VOF Bjornoya veel succes met het kvb Ursa Montana Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht T : +31 (0) 184 411 922 F : +31 (0) 184 419 565 Rhijnspoor 253 2901 LB Capelle aan den IJssel Telefax 010-2120411 | Telefoon 010-2120404 email: info@kantoorvanhouwelingen.nl TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen VOF Bjornoya een behouden vaart met het kvb Ursa Montana Wij feliciteren VOF Bjornoya en wensen het kvb Ursa Montana en de bemanning een behouden vaart! Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Alphatron nautische pakket • Alphatron camera systemen • Lading meter Alphatron Poe Poe !!! Argos Verschuren Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl

De Binnenvaartkrant 15 16 februari 2010 Koppelverband Ursa Montana: stil, snel en zuinig Door Jan Hoek “We hebben bij de bouw van koppelverband Ursa Montana veel aandacht besteed aan het rendement. Met twee Cummins-motoren van 1800 pk elk bij 1800 toeren is het aantal pk’s voor een 5800 ton metend koppelverband niet overdreven veel, maar door het eigen ontwerp van het casco is de Ursa Montana redelijk snel en zuinig. Het schip vaart makkelijk en voordelig naar boven.” Dat zegt Rinus van Dijke die met zijn Muscari BV mede-eigenaar van het koppelverband is, samen met Gert-Jan en Linda Ooms. Het is de bedoeling dat het echtpaar op termijn voor 100 procent eigenaar wordt van de Ursa Montana. “We hebben daarnaast veel aandacht besteed aan het geluid”, vervolgt Rinud van Dijke. “De machinekamer is bijvoorbeeld voorzien van een dubbel plafond met daartussen isolatie, waardoor er sprake is van 102 dB. Volgens de Scheepvaartinspectie komt dat wat betreft de geluidsdruk neer op de helft van 110 dB. Met 52 dB in de woning is het een stil schip geworden. We hebben de Ursa Montana onder eigen regie afgebouwd.” Beer De samenwerking met Rinus van Dijke en familie Ooms is niet nieuw, want eerder voeren ze op een in 2000 door Van Dijke bij A.A. Vink afgebouwd schip van 110 x 11,40 meter. Een aantal jaren geleden gaven Gert-Jan en Linda Ooms aan een groter schip te willen. Het vorige schip werd verkocht aan vof Wiro en de naam Ursa Montana veranderde in Veronique. Na tal van besprekingen werd besloten een koppelverband te bouwen van 193 x 17,30 meter. Echtpaar Ooms heeft duidelijk iets met beren, want de naam van het schip betekent ‘beer van de berg’. Dat heeft volgens Van Dijke niet alleen te maken met het stevige uiterlijk van Gert-Jan, maar vooral Linda’s affiniteit voor het dier. Op de kop van het schip staat het logo met een beer en wordt gelijk duidelijk dat de schipper een Feyenoord-supporter is. Rinus van Dijke vertelt verder: “We hebben onze vof de naam Bjornoya gegeven, dat is de naam van een bereneiland ten noorden van Noorwegen. Eigenlijk wilden we het koppelverband de naam Bjornoya geven, maar er voer toen al een Belgisch schip met die naam rond.” Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen, geluidisolatie machinekamer en omkasting hekschroefmotor. ….en wensen VOF Bjornoya een behouden vaart met het kvb Ursa Montana. (foto Jan Hoek) Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940 Wie leverden aan het kvb Ursa Montana 712 TEU “De lengte van het schip is 105 meter en van de bak 95 meter. Omdat schip en bak 7 meter in elkaar schuiven, krijg je een totale lengte van 193 meter. Door dit systeem hebben we een schip met een ronde kop. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld de bak lossen in Karlsruhe, die daar achterlaten en zonder bak met het geladen schip doorvaren naar Mannheim. In totaal kan er met het koppelverband 10.400 ton vervoerd worden. Met het door Van Wijk geleverde stuurhuis met kolom van 10,50 meter kunnen we op vijf lagen 712 TEU vervoeren.” Het casco is gebouwd in het Chinese Izjenk en op de Arneborg (van Wagenborg) naar Nederland vervoerd. Van Dijke: “Ik ben daar elke maand een week geweest en heb vanaf het begin zelf de controle gedaan. Op de werf zijn de spudpalen geplaatst en is ook het anti-corrosie (controle)systeem aan de buitenzijde van het schip bevestigd.” “We hebben in Werkendam bij Hoogendoorn afgebouwd; die had een kade en stroom voorhanden. De afbouw hebben we gedaan in nauwe samenwerking met Bram van Rees van A.A. Vink. Onze samenwerking is gestart in 1993 met de afbouw van het koppelverband Muscari, het eerste nieuwbouwproject voor Van Rees. Later hebben we samen nog tal van schepen afgebouwd.” “Ik heb het technische gedeelte voor mijn rekening genomen; voor het overige waren Gert-Jan en Linda en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm Ooms verantwoordelijk. Overigens waren er tijdens de afbouwperiode maar weinig zaken die we niet met elkaar besproken hebben. Er is de gehele afbouwperiode nauwelijks een onvertogen woord gevallen en met een keetje en een terras in het ruim was het zelfs een gezellige periode.” Twee autokranen Een rondje op het schip maakt duidelijk dat er veel aandacht besteed is aan de afwerking. Keurige uitlaten, een perfecte stuurhutinrichting en keurig leidingwerk. De pompenkamer is apart geïntegreerd in de (achter)machinekamer. De twee autokranen – één aan bakboord en één aan stuurboord omdat het schip te breed is voor één kraan – zijn zo bevestigd dat het roefdek nagenoeg glad is. Voor een prima manoeuvreerbaarheid beschikt de Ursa Montana over een 180 graden draaibare hekschroef (de propeller heeft een diameter van 1,18 meter), die niet onder het schip uitsteekt. Hierdoor kan er met 1,20 meter nog gevaren worden met het koppelverband. Een stopproef in het gebergte ging onlangs, evenals de proefvaart, fantastisch. De Ursa Montana is een fraai koppelverband; de eigenaren mogen dan ook beretrots zijn op hun schip. Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het kvb Ursa Montana, mbs Onderneming en het bunkerschip Amphiro een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Machinefabriek A.A.Vink B.V. Complete afbouw Rabobank Merwestroom Financiering Progress Shipbuilding B.V. Levering casco EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Cummins Holland B.V. 2 Cummins voortstuwingsmotoren type QSK50-M, 1800 pk, 1800 rpm. 4 boegschroefaandrijvingen type QSX15-C, 1 hekschroef aandrijving type QSX15-C en 4 generatoren type QSB5- G3, 85kVa. Straathof Controls Motorbediening Reintjes Benelux BVBA 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 763 L reductie 5,75:1 W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassensystemen, geluidisolatie machinekamer, omkasting hekschroefmotor Discom B.V. Uitlaatgassendempers t.b.v. hoofd- en hulpvermogen incl. flexibele ophanging DOLO REPAIR Vloerplaten in voor- en achtermachinekamer JHP Metaal B.V. Machinekamerleidingen Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Wärtsilä Netherlands B.V. Schroeven IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Onderkuip stuurhuis, hefkolom, stuurhuis duwbak, hydraulisch uitschuifbare containersteunen, 2 autokranen, hydraulisch uitschuifbaar tot 22 mtr., 2000 kg, 2 sets koproerkleppen L=4000 mm, 4 boegschroefinstallaties type SD 1500 C. Ankerlieren, koppellieren, ankers en kettingen inclusief hydrauliek Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Handelsonderneming Beerens B.V. Sierradarbeugel type Ursa Montana, uitschuifbare stuurhuistrap, uitschuifbare radarmasten, roeftrap, voormast type Reintrade Diep, geuzenmast, blauwe kegels, stackerhengels en loopplanksteunen Alphatron Marine B.V. 3x JMA 609 TFT Alphatron, JRC radars, volledige MF lijn, Alphaconning custom made, incl. HRP motor management, Alphaload diepgang system, Alphachart overlay, Alphacam RVS camera system, Alphasat TV system, Alphaconnect telecom Tresco Engineering bvba AlphaChart river en radar overlay Oechies Elektrotechniek Complete elektrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer en acculader van Wijk Stuurhuizen B.V. Stuurhuis bovenbouw en roefdeuren Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Tegelzetterbedrijf van der Stelt B.V. Tegelzetter SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming stuurhuis en woning ClimaLogic B.V. Complete airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, gekoelde kast, afzuiginstallatie, machinekamerventilatoren, ADNR ventilatoren, RVS afsluitbare roosters en op afstand bedienbare brandkleppen in de machinekamer en aanzuigkanalen hoofdmotoren. Seafix Fire Fighting Systems B.V. FM200 blusgas installaties geleverd en geïnstalleerd. All Pumps Holland B.V. Victor Pompen BP Nederland B.V. Smeerolie ARGOS-Verschuren B.V. Gasolie en smeermiddelen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Van Houwelingen Partners Administratie- en Belastingadviseurs Accountancy 4 Com Telecommunicatie Miron B.V. Technische Montage & IJzerwerken Divers ijzerwerk en RVS Groenendijk & Soetermeer Ontwerptekeningen, constructietekeningen, lek- en stabiliteitsberekening en gewichtsberekening

Binnenvaartkrant