Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 16 februari 2010 MS St. Franciscus 880 t bj. 1957 70 x 725 x 2.64 m. - 1350 m3 – stl.vloer 2009 schuifluiken - 608 PK Caterpillar van 2006 tunnel/straalbuis 1996 – naut.compleet boegschroef met 320 PK – woning 3 sl.kmrs. SI 2016 - zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de BOT & Dtr. Tel. 010-4667106 Email: info@botshipbrokers.nl Wij zijn op zoek naar een: Tel: 078-681 25 66 Funda.nl H.I. AMBACHT – NIBBELINKSTRAAT 10 2/1 kapwoning met uitbouw, 4 slpkmrs, luxe keuken en badkamer, dakkapel, parkeren op eigen terrein, tuin op ZW en evt losse garage. Centraal gelegen bij winkels, scholen, sportvoorzieningen en nieuwe recreatiegebied. Volledig gemoderniseerd en vv hardhouten kozijnen en dubbel glas. Eigen grond 196 m². Oplevering in overleg. Vraagprijs € 275.000,-- k.k. Danser Switzerland is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger – Nordwand Grindelwald – Mürren Laurent – Laurens Marla Duo – Marla Switzerland De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1. Schipper Binnenvaart Voor één van onze schepen zijn wij op zoek naar een fulltime binnenvaartschipper met Rijnpatent (tot minimaal Keulen). Specifiek zoeken wij iemand met ervaring in de waterbouw en het werken op een kraanschip. Het werkgebied voor deze functie betreft voornamelijk Nederland. Functieprofiel: - Je bent in bezit van een Groot Vaarbewijs; - Je bent in bezit van een Radarpatent en marifooncertificaat; - Je hebt geen 9 tot 5 mentaliteit; - Je bent kwaliteitsgericht en hebt een flexibele werkhouding; - Je kan goed in teamverband werken; - Ervaring in de waterbouw is een vereiste. Heb je interesse om ons team in de genoemde functie te komen versterken, neem dan contact op met Van den Herik-Sliedrecht, Postbus 191, 3360 AD Sliedrecht, tel. 0184-412881. Dhr. Cees Scherpenisse, e-mail Cees.Scherpenisse@herik.nl Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Van den Herik-Sliedrecht heeft meer dan 60 jaar ervaring in waterbouw. Het bedrijf heeft ca. 150 gekwalificeerde medewerkers en veel eigen schepen, kranen en ander materieel. De meeste projecten zijn in Nederland, verder zijn er een drietal vestigingen in het buitenland en worden projecten uitgevoerd in Noordwest Europa en Afrika. Het bedrijf kent een prettige, informele werksfeer en er is ruimte voor eigen inbreng en ontplooiing. Wij zijn op zoek naar: KAPITEINS (rijnpatent zeehaven – Basel + ADNR) (ervaring met containers en stuwplan 2000) STUURLIEDEN (rijnpatent zeehaven ten minste tot Mannheim) Duitse spreekvaardigheid is een “must”. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden (zwitserse condities). Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Containerline BV Danser Switzerland AG Postbus 257 Postfach 165 Middeldiepstraat 62 Schäferweg 18 NL-3360 AG Sliedrecht CH-4019 Basel Tel. +31 (0) 184 49 50 69 Tel. +41 (0) 61 639 92 38 Management rederij Reedereimanagement / Schiffspersonal Of per e-mail aan: ad.schroot@danser.nl koenraad.slooter@danser.ch Radar, JRC Multifunction Line Basic Line Binnenvaart AIS E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Joystick systemen Portofoons Camera’s Satelliet televisie Tracking/Tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 13 16 februari 2010 Eind dit jaar voldoende budget voor start Belgische binnenvaartkoepel? De Belgische binnenvaartorganisaties die een gezamenlijk secretariaat willen oprichten, hopen hiervoor eind dit jaar de nodige financiële middelen verzameld te hebben. Het gezamenlijk secretariaat is een initiatief van VBR, werkgeversorganisatie Aequitas en IBCO, de internationale beroepsvereniging van containeroperators. Ze willen de krachten bundelen, aangezien de huidige binnenvaartorganisaties steeds moeilijker goede vrijwilligers vinden en hun besturen zien vergrijzen. Het is de bedoeling om één binnenvaartdeskundige aan te stellen die fulltime voor de sector gaat werken. Hij of zij zal relevante vergaderingen bijwonen, interne en externe communicatie verzorgen en informatie verspreiden onder de aangesloten leden. De gezamenlijke secretaris wordt tevens een aanspreekpunt voor de overheid. “Deze binnenvaartdeskundige zal zich bezighouden met alles wat voor de sector relevant is, behalve met promotie van de binnenvaart”, zei IBCO-voorzitter Gisèle Maes tijdens de jaarvergadering van VBR. “Hij kan de mensen die zich met promotie bezighouden wel ondersteunen. Bijvoorbeeld door duidelijk te maken voor welke prijs men als binnenvaartondernemer kan varen.” De initiatiefnemers willen de hele Belgische binnenvaartsector vragen het gezamenlijk secretariaat te ondersteunen. Voor wat de Vlaamse binnenvaartorganisaties betreft, is het rondje bijna compleet. Volgens Gisèle Maes staat de Unie der Continentale Vaart positief tegenover het voorstel. De commissie binnenvaart bij de Kamer van Koophandel Antwerpen heeft haar medewerking toegezegd en ook de Bond van Eigenschippers in Brugge zou positief zijn. Sponsor Er is echter geld nodig om het secretariaat te kunnen oprichten, geld dat de verenigingen niet bij hun leden vandaan kunnen halen. Maes: “We zijn nu aan het kijken welke middelen we kunnen vrijmaken door Gisèle Maes spoorde ook het Instituut voor Transport langs de Binnenwateren (ITB) aan om het secretariaat te ondersteunen. (foto Sarah De Preter) dingen samen te doen en zo kosten te besparen. Daarnaast hopen we dat de federale en gewestelijke overheden een duit in het zakje zullen doen.” Maes spoorde ook het Instituut voor Transport langs de Binnenwateren (ITB) aan om het secretariaat te ondersteunen. “Wij allen zijn sponsor van het ITB via onze exploitatievergunning. Misschien mogen we verwachten dat het ITB ons nu ook sponsort. Dat zou betekenen dat iedereen die in België vaart een bijdrage levert aan het overleg tussen de sector en de overheid, terwijl we vandaag slechts een beperkt aantal binnenvaartondernemers hebben die het nodig achten om zich te verenigen.” Crisis merkbaar aan jaarcijfers NV De Scheepvaart Door Jo Bindels Ook NV De Scheepvaart, de beheerder van het Vlaamse kanalennet, is niet ontkomen aan de kredietcrisis. Op het kanalennet van de NV werd een daling van het vervoer genoteerd tot 33.406.981 ton goederen. Dat is een daling van 15 procent tegenover 2008 ofwel 6,2 miljoen ton. Het vervoer van containers daalde eveneens, en wel met 8 procent. NV De Scheepvaart plaatst wel een kanttekening bij de daling. De crisis in de Luikse staalindustrie weegt zwaar op de statistieken en is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de daling. Want een aantal staalfabrieken heeft zijn productie sterk teruggeschroefd of zelfs stilgelegd, met een sterke daling van het vervoer van kolen en ertsen tot gevolg. Alleen al voor deze goederen wordt het verlies in 2009 geraamd op ruim 4,7 miljoen ton. Containers Tien jaar geleden werd er nauwelijks containers vervoerd op de Vlaamse kanalen; in 2009 werd 316.831 TEU behandeld. Dat waren er 28.000 minder dan in 2008. Dat brengt het niveau terug op dat van 2006. Maar met een verlies van 8 procent had het vervoer van containers minder te lijden onder de crisis dan de andere goederengroepen. Hieruit concludeert NV De Scheepvaart dat de verschuiving van wegtransport naar binnenvaart zich verder doorzet. De daling was in tonnen gemeten overigens beduidend kleiner: 1,9 procent. Dat wijst er volgens de NV De Scheepvaart op dat er veel meer zware goederen via containers verscheept zijn; onder andere bulkchemicaliën en koper. De start van het transport van bouwmaterialen per palet zorgt voor 60.000 ton extra trafiek per jaar. Dit transport heeft een sterk groeiperspectief. Ook het Kanaal Dessel-Turnhout-Schoten scoode positief: dat kanaal deed het 11 procent beter dan in 2008. De chemische sector viel eveneens positief uit met een stijging van 3 procent. Inspanningen NV De Scheepvaart heeft de voorbije jaren flink wat inspanningen gedaan om nieuwe klanten voor de binnenvaart te winnen. Door het aanbieden van watergebonden bedrijfsterreinen, het bouwen van kaaimuren en de promotie voor de binnenvaart hebben heel wat bedrijven een modal shift naar de binnenvaart gemaakt. Uit de cijfers blijkt dat de goederenstromen van en naar deze bedrijven het minst geraakt worden door de economische crisis. Positief is de vaststelling dat ook in 2009 ondernemingen bleven vragen om de bouw van kaaimuren. NV De Scheepvaart zal dit beleid daarom voortzetten en onderstreept het belang van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA), dat de uitbouw van watergebonden bedrijfsterreinen langs het Albertkanaal nog zal bevorderen. Voor 2010 verwacht NV De Scheepvaart een geleidelijke stijging van het vervoer over water. Antwerpse haven bundelt krachten in stukgoed De Antwerpse haven wil haar toppositie in de overslag van stukgoed behouden en versterken. In dat kader hebben het Havenbedrijf, Alfaport en vijf beroepsverenigingen vijf overeenkomsten ondertekend. Samen gaan ze extra inspanningen leveren om nieuwe conventionele goederenstromen aan te trekken. De overeenkomsten hebben betrekking op staal, fruit, woudproducten, projectlading en roro. Dat zijn goederengroepen waar de haven traditioneel sterk in is en die veel werk voor de havenarbeiders opleveren. Maar vorig jaar werd ook in deze goederengroepen een terugval genoteerd. Om de opgelopen schade in te halen en nieuwe goederenstromen aan te trekken, bundelen het havenbedrijf en de private bedrijven nu de krachten. Naast de individuele inspanningen om de haven als stukgoedhaven te promoten, komt er een gezamenlijke aanpak die wordt ondersteund door alle ondertekenende partijen. Zo zal Antwerpen voortaan nadrukkelijker aanwezig zijn bij nationale en internationale evenementen, beurzen en conferenties. Ook gaat het Havenbedrijf dit jaar vakdagen organiseren voor de sectoren staal, woudproducten en projectlading. De nieuwe overeenkomsten passen in het totaalplan van de Antwerpse haven om de concurrentiepositie te versterken. Hiervoor werden onlangs elf werkgroepen opgericht. De eerste resultaten moeten voor de zomer worden teruggekoppeld aan een Staten-Generaal van de Antwerpse havengemeenschap. Uit eerste reacties van betrokkenen blijkt volgens het havenbedrijf een sterke wil tot samenwerking. “Dit initiatief zal niet alleen richting geven aan de gezamenlijke inspanningen van het havenbedrijf en de privésector om versterkt uit de crisis te komen. Het zal er ook toe leiden dat het typisch Antwerpse gemeenschapsgevoel een nieuwe impuls krijgt.” Bericht aan al onze nog-niet klanten: Ook binnenvaart op agenda bij interregionaal overleg geen zorgen! Vlaanderen en Brussel gaan samen een visie ontwikkelen op de ‘interregionale mobiliteit’, het personenen goederenverkeer dat dagelijks tussen beide regio’s onderweg is. Overleg hierover ging begin deze maand van start. Ook de vaarwegbeheerders praten mee. Er is een werkgroep ‘vervoer te water’ opgericht. De werkgroep gaat de mogelijkheden onderzoeken die het Zeekanaal Brussel-Schelde biedt voor een verbeterde mobiliteit in en rond Brussel. Op de agenda staat onder meer overleg over de hoogte van de bruggen over het kanaal. De gewestregeringen gaan ook in gesprek over de reorganisatie van de grote ring rond Brussel, waar het verkeer steeds vaker vastloopt. De problemen zijn het grootst op het noordelijke deel van de ring. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits laat momenteel onderzoeken wat daaraan gedaan kan worden. In de aanloop naar het interregionaal overleg pleitten een aantal verenigingen, die samen optreden als Modal Shift, voor een oplossing die oog heeft voor alternatieve vervoerswijzen zoals het spoor en de binnenvaart. “Brussel is een knooppunt van sporen. De beschikbaarheid voor transport kan verhoogd worden en er kan gestreefd worden naar een betere koppeling met het Zeekanaal. Recente studies hebben aangetoond dat het gebruik van dit kanaal in de haven van Brussel meer dan 680.000 vrachtwagens van de weg kan houden. Daardoor worden heel wat kosten vermeden en de uitstoot van CO2 fors teruggebracht.” Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

De Binnenvaartkrant