Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 16 februari 2010 Radio Holland, ook uw partner voor goedgekeurde AIS installaties! Vanaf begin december 2009 kan de binnenvaart subsidie krijgen voor de aanschaf van een binnenvaart AIS. Radio Holland, het eerste bedrijf dat door de overheid geautoriseerd is om AIS in bedrijf te stellen, biedt de goedgekeurde Furuno FA-150 binnenvaart AIS aan. • Verbetert de veiligheid op de binnenwateren door andere met AIS uitgeruste schepen te observeren • Wisselt gegevens uit zoals bijvoorbeeld scheepsnaam, ENI nummer, lengte en breedte van het schip, positie, koers en snelheid over de grond, bochtsnelheid, blauwe bord informatie en verwachte aankomsttijd bij sluis, brug of losplaats • Integratie met Radar en inland ECDIS pakketten van onder andere Periskal en Innovative • Compact 4.5” LCD beeldscherm voor heldere weergave Radio Holland is al jaren uw vertrouwde partner voor binnenvaartelektronica! Uw voordelen • klein zichtinstrument, makkelijk te plaatsen in iedere stuurhut • Inspectie en inbedrijfstelling worden door Radio Holland uitgevoerd Informeer naar de mogelijkheden bij uw Radio Holland contactpersoon. GEVRAAGD KAPITEIN OF ZZP Op mts Endeavour i.b.v. Rijnpatent. ADNR 14/14. Tel 06-52304082 mail kcbroer@hetnet.nl GEVRAAGD MATROOS voor drogelading, weekend vrij. Tel. 06-44229891 GEVRAAGD MATROOS op mts Spes Salutis . Reacties naar bureau van dit blad onder briefnummer: 20092301 GEVRAAGD CZ MATROOS i.b.v. dienstboekje ms Helena Int. vrt. Tel. 06- 22475681 / 00491702067306 GEZOCHT KAPITEIN i.b.v. patent tot Karlsruhe, 14/ 14. Loon n.o.t.k. Tel. 06-24258095 matroos ziek of naar school? zzP aflos l.l. matroos werkgebied onbeperkt. roBert fonDse. tel. 0646390794 / fax. 0756142288 b.fondse@kpnplanet.nl TE KOOP Ponton: Bwjr: 2001. 55 x 10.58 x 1.86 m. 767 ton. Dekbel. 15 t/m2. 2 spuds (elk 12.00 m.) met mechanische lieren. Dikte overal 10 mm. SI-R + ADNR geldig tot 06/11. Meetbrief tot 06/2016. 2 electr,(380V) koppellieren met TipTow. Ponton: Bwjr. 2006. 22 x 8.95 x 1.37 m. 200 ton. Dekbel. 5 t/m2. Geen spuds. Dikte overal 8 mm. 2 koppellieren (25 ton). SI-R geldig tot 03/19. Meetbrief tot 02/24. Ponton: Bwjr. 2009. 45.02 x 10.06 x 2.50 m. 834 ton. Dekbel. 15t/m2. 2 puds (elk 12.00 m.) Geen lieren. Dikte overal 10 mm. 2 koppellieren (25 ton). SUK + ADNR geldig tot 07/19. Meetbrief tot 07/24. DEzE POnTOns zijn OOK TE huur ex Patrouillevaartuig: Bwjr: 1994. 12.05 x 3.75 x 1.30 m. Scania 180 p.k. Draaiuren 457. Jastram roerpropellor met joystickbediening. Ook noodbesturing. Hydr. kopschroef. Radar, marifoon, kompas, radio, Electr. schijnwerper, halogeen dekverl. 2 startaccu’s en 6 lichtaccu’s. Mastervolt omv. 220/3500 W. Mastervolt acculader. Gasolie 800 l. Water 200 l. Hydrofoor. Uitmuntende staat van onderhoud. Dekschuit: Bwjr: 1965. 21.63 x 4.83 x 1.20 m. 85 ton. Dekschuit: Bwjr. 1964, 22.83 x 5.32 x 1.30 m. 92 ton. Duwboot: Bwjr: 1981. 11.72 x 5.02 x 1.46 m. 2 x 130 KW(177 pk) Mitsubishi. Schottelaandr. Vaste stuurhut. Kijkh. 5.20 m. Radar: Alphatron. GPS. Airco. SI-C tot 06/14. Dikte 10 mm. Uitstekende staat van onderh. 2 duwbakken(identiek): Bwjr. 1981. 48.26 x 6.60 x 2.50m. 662 ton/665m3. Generator 220/380 12,5 KVA. 1 x centrifugaal- en 1 x membraampomp. SI-C geldig tot 08/2010. Geldige meetbrief. Uitst. Staat v. onderh. Dikte zijden 7,5 mm. Vlak 9,5 mm. De Ruiter Kruiser: Bwjr. 1974. 10.50 x 3.25 x 0.90m. Motor: Ford Marine 4 cil. 85 p.k. Knikspant. Gasolie: 350 l. Water: 350 l. WC, koelkast, verwarming, kompas. Zeer goede staat van onderhoud. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@kpnmail.nl Wij zoeken per 1 april 2010, 4 collega’s t.b.v. van de binnenvaart op een chemicaliëntanker. 1 kapitein (m/v) 3 matrozen RH Dealers in Nederland, België & Duitsland: Gebofa Maritiem, Werkina Werkendam, Linssen Electronica, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Navimar B.V., Van Tiem Elektro, Van Stappen - de Backer B.V.B.A., E&M Engel & Meier, Kadlec & Brödlin. Vraag naar onze complete lijst voor Europese dealers. Eekhoutstraat 2, 3087 AB, Rotterdam T 010 428 33 44, F 010 428 14 98 E-mail: info@radioholland.nl; www.radioholland.nl Informeer ook bij de RHN binnenvaart dealers. Twee weken op twee weken af. Of in overleg. Schriftelijke sollicitaties aan: Nexxt People (p/o) Postbus 470 . 9600 AL HOOGEZAND

De Binnenvaartkrant 11 16 februari 2010 “AIS komt eraan, of we willen of niet” Vanaf maart 2011 moeten binnenschepen in de Vlaamse zeehavens beschikken over een Inland AIS-transponder. Andere zeehavens volgen en binnen enkele jaren zal AIS wellicht in heel Europa verplicht zijn. Dat is niet voor iedereen een prettige gedachte, al zal de sector ook de vruchten plukken van deze ontwikkeling. Tijdens de jaarvergadering van de VBR gaf Jan de Vries, regiovertegenwoordiger van Koninklijke Schuttevaer in Zeeland, meer informatie over AIS. In Nederland konden 895 ondernemers vorig jaar een gratis Inland AIS-transponder krijgen om mee te doen aan een proef. De transponders waren binnen drie dagen de deur uit. “Ik denk dat we allemaal toch graag AIS willen, maar laat de overheid maar meebetalen”, concludeert De Vries daaruit. Inmiddels hebben de Nederlandse en Duitse overheid allebei een programma in het leven geroepen om de aankoop en installatie van een AIS-transponder te subsidiëren. Per schip kan men een subsidie van 2100 euro ontvangen. Ook Belgische binnenschippers die regelmatig in Nederland of Duitsland varen, kunnen gebruik maken van deze steunprogramma’s. In België bestaat vooralsnog geen subsidieregeling voor AIS. De Vries: “De verwachting is dat zo’n 7000 schepen gebruik zullen maken van de Nederlandse subsidieregeling en 5000 van de Duitse. Nu ben je zo’n 2500 euro kwijt aan een transponder, exclusief de installatie. Maar wij denken dat de prijzen van de transponders nog zullen dalen. Het kan dus verstandig zijn om nog even te wachten met het aanschaffen ervan. Anderzijds is er 14,7 miljoen euro voor de subsidieregeling gereserveerd. Op is op: wacht dus niet te lang.” Convenant Een Europese verplichting om een AIS-transponder aan boord te hebben is er nog niet, maar die kan er in de toekomst wel komen. In Nederland maakten de overheid en de binnenvaartsector in 2006 afspraken over AIS. Ze kwamen overeen dat de sector zou meewerken aan de vrijwillige invoering van AIS, mits de overheid zou tussenkomen in de financiering. De binnenvaartorganisaties eisten dat om privacyredenen het uit te zenden AIS-bericht beperkt blijft tot de scheepspositie en de identificatie. Jan de Vries gaf uitleg over AIS in de binnenvaart. (foto Sarah De Preter) “Voor Koninklijke Schuttevaer is de verplichte invoering van AIS niet aan de orde”, aldus De Vries. “Maar inmiddels heeft een aantal havens aangekondigd vanaf volgend jaar AIS voor de binnenvaart te verplichten. Op den duur zullen we dus allemaal een transponder aan boord hebben, of we willen of niet.” Privacy Niet iedereen is blij met de opmars van AIS. “Is zelfstandig varen nog wel aan de orde als men mij van a naar b kan controleren en ik nergens nog m’n zin kan doen”, vroeg een schipper zich af. VBR-tankvaartvoorzitter Karel Verberght vindt dat schippers die stilliggen het recht moeten krijgen om hun AIS-transponder uit te zetten. Want: “Nu kunnen bevrachters meekijken en op basis van het aantal schepen dat in de haven ligt, de vracht aanpassen.” Wie kan er allemaal meekijken en wat kunnen die partijen vervolgens met de informatie doen? Ronald Versloot van de stuurgroep Telematica bij het Bureau Telematica Binnenvaart legde uit dat AIS-informatie zonder toestemming van de uitzender niet mag worden gebruikt. “Maar dat is moeilijk te sanctioneren.” Het online plaatsen van AIS-informatie is volgens Versloot illegaal. “In Nederland vervolgen we op dit moment een aantal sites. Maar het wordt a hell of a job om ze eruit te krijgen.” Ook voordelen Volgens Gisèle Maes is het wishfull thinking dat de overheid het online plaatsen van AIS-informatie kan voorkomen. “Zoiets wordt wereldwijd gedaan”, reageerde de IBCOvoorzitter. “Dat kun je niet tegenhouden.” Maes wees op het Barge Traffic Systeem (BTS) dat in de haven van Antwerpen vooralsnog alleen verplicht is voor de containervaart. “Ik verwacht dat ook de tankvaart hier op termijn mee te maken krijgt. Elke verlader kan zich abonneren op BTS en meekijken waar de schepen zich bevinden.” “Laten we als sector niet alleen de nadelen maar ook de voordelen van zulke systemen zien. Als de scheepspositie bekend is, kan men bijvoorbeeld een betere sluizenplanning maken.” Brussel onderzoekt nieuwe locatie voor logistiek centrum De Brusselse regering gaat de mogelijkheid onderzoeken om bij Schaarbeek-Vorming een logistiek centrum te implementeren. De realisatie daarvan is echter niet voor morgen. Er bestaan al jaren plannen voor het zogenoemde BILC (Brussels International Logistic Center) dat zwaar verkeer uit de stad moet houden. Oorspronkelijk zou het BILC verrijzen op de terreinen van het huidige TIR-centrum aan de Havenlaan. Deze locatie was echter bijzonder omstreden. De Brusselse ministerraad heeft deze optie nu definitief laten varen en gaat kijken of Schaarbeek-Vorming een haalbaar alternatief is. Minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels gaf aan gemengde gevoelens bij deze beslissing te hebben. Enerzijds betreurt ze dat de oorspronkelijke locatie is opgegeven. Anderzijds is ze blij dat de knoop nu eindelijk is doorgehakt. “Brussel heeft nood aan een groot logistiek centrum in het kader van een globale strategie voor het goederenvervoer”, aldus Grouwels. De minister vindt de locatie Schaarbeek-Vorming goed gelegen voor een multimodale aanpak van de activiteiten. “De terreinen liggen dicht bij het water, wat een goede verbinding langs het Zeekanaal met de haven van Antwerpen mogelijk maakt. De nog aanwezige spoorweginfrastructuur kan worden gebruikt voor goederenvervoer.” “Het terrein ligt ook vlakbij de Brusselse ring en de luchthaven van Zaventem.” De haven van Brussel krijgt voor Schaarbeek-Vorming een voorkooprecht om er een multimodale logistieke zone te ontwikkelen, waaronder een stedelijk distributiecentrum van tien hectare. Maar volgens Grouwels is de realisatie van een logistiek platform nog niet voor morgen. Eerst moet de vervuilde bodem worden gereinigd. NV De Scheepvaart: 2500 euro voor slachtoffers Haïti Vaarwegbeheerder NV De Scheepvaart heeft 2500 euro gestort om de slachtoffers van de aardbeving in Haïti te helpen. Daarvan is ruim 800 euro ingezameld door de personeelsleden. Het bedrijf legde er nog 1700 euro bij. Dit bedrag werd bijeengespaard doordat De Scheepvaart haar nieuwjaarswensen dit jaar grotendeels digitaal verspreidde, waardoor op druk- en verzendkosten kon worden bespaard. “We wilden dit bedrag schenken aan een goed doel”, aldus de vaarwegbeheerder. “Door de ramp in Haïti moesten we niet verder nadenken over de bestemming van onze schenking.” “Nog voor de zomer beslissen over Schipdonkkanaal” Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) laat bijkomend onderzoek verrichten naar de verbreding van het Schipdonkkanaal. Voor- en tegenstanders van het project eisen dat de overheid zo snel mogelijk een beslissing neemt over de omstreden kanaalverbreding. Na de afkeuring van het milieueffectenrapport door de Vlaamse administratie hadden alle partijen, behalve CD&V en Vlaams Belang, gevraagd het project definitief te begraven. Enkele volksvertegenwoordigers wilden weten welke stappen de overheid nu gaat zetten. Minister Crevits kwam daarover uitleg geven in het Vlaams parlement. Ze maakte duidelijk dat er geen nieuwe MER komt, maar dat het huidige rapport zal worden vervolledigd en uitgebreid. Onder andere laat Crevits mogelijke alternatieven voor de kanaalverbreding beter in kaart brengen. Op basis van het uiteindelijke rapport zal de overheid beslissen of ze al dan niet doorgaat met de kanaalverbreding. JA, het is echt waar... Nieuw bestuur voor haven Brussel wat ze zeggen over ons! De Brusselse regering heeft een nieuwe voorzitter en tien vertegenwoordigers voor het gewest aangesteld in de raad van bestuur van de Brusselse haven. Charles Jonet volgt Laurence Bovy op als voorzitter van de haven. Jonet vervulde van 2001 tot 2007 een bestuurdersmandaat in de haven van Brussel en kent dus de rol die de haven speelt. “Ik ben vastbesloten om de milieu-, economische en sociale functies van de haven verder te ontwikkelen ten dienste van alle Brusselaars”, zei hij bij zijn benoeming. Het bestuur van de haven van Brussel bestaat uit elf vertegenwoordigers van het Brussels hoofdstedelijk gewest, vijf vertegenwoordigers van de stad Brussel, een vertegenwoordiger van de verenigde gemeenten en een vertegenwoordiger van Brinfin, de Brusselse financieringsmaatschappij voor infrastructuur. Als gevolg van de gewestelijke verkiezingen in 2009 moest het mandaat van tien bestuurders vernieuwd worden. Het mandaat van de bestuurder die de verenigde gemeenten vertegenwoordigt wordt binnenkort hernieuwd. De gemeente Anderlecht maakt in het bestuur plaats voor de gemeente Sint-Joost-ten-Node. “Ik kijk ernaar uit om met de nieuwe raad van bestuur mijn beleid van de afgelopen vijf jaar voort te zetten en om de haven van Brussel uit te bouwen tot een multimodaal en stedelijk logistiek platform”, aldus voogdijminister Brigitte Grouwels. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

Binnenvaartkrant