Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 4 - 16 februari 2010 Snel aan de AIS Over een jaar moeten binnenschepen in de Vlaamse zeehavens beschikken over een Inland AIS-transponder. Andere zeehavens volgen snel en binnen enkele jaren zal AIS wellicht in heel Europa verplicht zijn. Dat is niet voor iedereen een prettige gedachte, al zal de sector ook de vruchten plukken van deze ontwikkeling. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Rotterdam eindelijk open Het ss Rotterdam was wereldwijd te zien, maar is nergens overtroffen. Aan het Katendrechtse Hoofd is het schip aan zijn tweede leven begonnen. Gisteren opende het vroegere vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn eindelijk zijn deuren voor het publiek. Hans Heiligers zag met eigen ogen dat het het wachten meer dan waard was. Het einde van een tijdperk „Elbe stärker nutzen“ Die Bundesregierung will die Elbe stärker als Binnenschifffahrtsstraße nutzen. Die Reparaturarbeiten an den vom Hochwasser 2002 zerstörten Buhnen werden in diesem Jahr abgeschlossen. Unterhaltungsmaßnahmen sollen daher so forciert werden dass ganzjährig eine Fahrrinnentiefe von mindestens 1,6 Metern gegeben ist. 11 31 35 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Eind volgende week eindigt voor de Rotterdamse haven een tijdperk. Het 'Tijdperk Jaap Lems'. Na twintig jaar havenmeester te zijn geweest van (tot 2005) de grootste haven ter wereld, gaat hij op 1 maart met pensioen. Een man met hart voor de haven en voor de scheepvaart. “Als haven moet je gastvrijheid uitstralen. Dat is niet makkelijk, het is geen jachthaventje. Belangrijk is dat alle regels helder zijn.” Hij heeft hard gewerkt aan professionalisering van alles wat met de Rotterdamse haven te maken heeft. “Het is simpeler geworden. Toen ik begon had je vier havendiensten en 23 locaties waar schippers mee te maken hadden. Dat is gecentraliseerd en veel transparanter geworden.” Ook van binnenschippers werd wat verlangd: “Verdraagzaamheid.” Er was een tijd dat schippers in de weg voeren omdat ze geïrriteerd raakten als een zeeschip moest verhalen met sleepboten. “We staan allemaal onder een zware logistieke druk. Het is ten goede gekeerd. Bij de Maasvlakte 2 gaat dat weer conflicteren. Je zult wel moeten zorgen dat dat goed gaat, want je ligt daar vol op de noordwestenwind.” Maar ook dat is al geregeld: “Met het nieuwe verkeersbegeleidende systeem zijn conflicten te voorkomen.” Interview met Jaap Lems op pagina 23. (foto Ben Wind) Binnenvaart aan vooravond van koude sanering Niet opgeven na NMa-afwijzing Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Aan staatssecretaris Tineke Huizinga stelt SGP-Kamerlid Cees van der Staaij vandaag (dinsdag 16 februari) mondelinge vragen over ‘hoe nu verder’ met de crisis in de binnenvaart. Een kleine week geleden veegde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de plannen van het Crisisberaad Binnenvaart van tafel. Crisisberaad en staatssecretaris zeggen niet op te willen geven en voeren achter de schermen intensief overleg. Bij dat overleg zijn ook de banken betrokken, aldus woordvoerder René Loman van Rabobank Nederland. Veel binnenvaartondernemingen hebben problemen om hun aflossing en rente te betalen. Nu een collectieve oplegregeling ter bestrijding van de overcapaciteit in de binnenvaart van de baan is na de definitieve afwijzing door de NMa, lijkt er een sleutelrol te zijn weggelegd voor de banken. “We zullen zeker een constructieve bijdrage willen leveren”, zegt Loman, “maar het is aan de sector om het capaciteitsprobleem op te lossen. Dat kunnen wij niet. Ik kan daarom niet ingaan op als/danvragen. Onze klanten zijn individuele ondernemingen en als een bedrijf in de problemen komt, bekijken we de individuele situatie voor passende maatregelen. Financieren van schepen is een langetermijnpolitiek. Laten we hopen dat de recessie snel is afgelopen.” >> Lees verder op pagina 3 HDM REVISIE VERKOOP REPARATIE ONDERDELEN HERMOTORISERING HOLLAND DIESEL MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant