Views
2 years ago

2010-03

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Goed
  • Behouden
  • Vaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 3 - 2 februari 2010 Wie wil naar Coevorden? Met twee verlengde kempenaars in koppelverband naar Coevorden varen mag definitief. Transport onderneming Nijhof Wassink zoekt nu voor de geplande shuttledienst een schipper met een verlengde kempenaar die zijn nek durft uit te steken door te investeren in een soortgelijk schip, dat dan als duwbak gaat fungeren. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 “Geen wondermiddel” Tijdens de jaarvergadering blikte VBR-voorzitter Amand Bauwens terug op 2009. Als belangenbehartiger kun je geen ijzer met handen breken, stelde hij. “Er is geen wondermiddel waarmee binnenvaartorganisaties de vrachttarieven kunnen verhogen. Alleen tijdelijke maatregelen kunnen de gevolgen van de crisis verzachten.” Donaustrategie gefordert Die Donau verbindet sechs EU-Mitgliedstaaten. Noch immer gibt es aber keine umfassende europäische Strategie für den Donauraum. Das EU-Parlament erwartet von der Kommis sion eine Strategie für den Güterverkehr auf der Donau sowie zur Schaffung eines multi-modalen Verkehrssystems mit den nicht EU-Nachbarländern. 9 13 31 Ontlading na spetterende show victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De ontlading na het laatste applaus was groot bij de acteurs/actrices, zangers/ zangeressen en dansers/danseressen van de internaten de Singel en de Meerpaal. Afgelopen vrijdag zetten ze in de Dordtse schouwburg Kunstmin een spetterende musical neer. Maanden hadden de kinderen en jongeren geoefend voor en toegeleefd naar de voorstelling, net als de groepsleiders, vrijwilligers en iedereen die een bijdrage leverde aan de feestavond. Het was de 43e feestavond van de Singel (die het internaat al weer een aantal jaren samen met de bewoners en collega’s van de Meerpaal viert) in Kunstmin. Rond het verhaal over de gouden toverketting die aan het Chinese hof tot allerlei verwikkelingen leidt (maar uiteraard wel een goed en gelukkig einde kent) viel nog meer te beleven. Zoals de al even traditionele loterij in de pauze. Bovendien zetten groepsleiders in de foyer ook nog Ridy Bolier in het zonnetje. De groepsleidster van de Singel was die dag exact 25 jaar in dienst. En dus werd er nog eens extra gezongen. (foto MGR) Kijk voor meer foto’s op www.binnenvaartkrant.nl. T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Onderzoek door IVW en bedrijfsleven naar kosten overgangsbepalingen Schipper is meer dan 16.000 euro kwijt De totale kosten voor de uitvoer van de overgangsbepalingen 2010 van de CCR-maatregelen bedragen per schip gemiddeld 16.325 euro. Dat blijkt uit een onderzoek door de Inspectie Verkeer en Waterstaat en het binnenvaartbedrijfsleven. Duidelijk was dat voor alle schepen de kosten aanzienlijk boven de 2.500 euro uitkomen, zodat veel schepen gebruik zullen maken van de crisismaatregel om een plafond van 2.500 euro aan kosten te stellen. De overgangsbepalingen om te kunnen voldoen aan de CCR-regels zijn opgenomen in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR). Het onderzoek van V&W en de bedrijfstak betreft overigens meer een steekproef dan een representatief onderzoek, want niet meer dan tien schepen werden bezocht, wel van vijf verschillende categorieën. Toch luidt de conclusie van de onderzoeker dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse vloot een beroep zal doen op het ingestelde plafond. Het onderzoek werd op alle schepen door dezelfde persoon gedaan, zodat in alle gevallen dezelfde uitgangspunten werden gehanteerd. Dat was ing. R.H. Klaver, senior expert/adviseur bij IVW afdeling Scheepvaart. Hij kwam tot de conclusie dat het gemiddelde aantal uit te voeren overgangsbepalingen voor 2010 bijna zes is op een totaal van 34 overgangsbepalingen. Hij vroeg na de inspecties aan iedere eigenaar of die de kosten wilde schatten van de opgegeven overgangsbepalingen 2010. De gemiddelde totale kosten van 16.325 euro was dus een schatting, maar een aantal bedragen werd niet ingevuld. De schatting van de eigenaren was altijd hoger dan 2500 euro. Secretaris Lijdia de Groot van het CBRB beijvert zich er al enige tijd voor dat schippers die willen weten waar ze aan toe zijn, een inspecteur vragen om aan boord te komen kijken wat er moet gebeuren. “Er wordt in het gangboord zoveel over gesproken, maar je weet pas wat er aan de hand is als je het zelf laat toetsen.” Het zou volgens Lijdia de Goot tijd worden dat die hardheidsclausule wordt beproefd. “Dan weten we of het werkt. Dan komt er misschien ook een einde aan de scepsis die erover heerst.” Het aan boord laten komen van een inspecteur, kost tussen de 200 en 300 euro. Procedure De procedure van IVW hoe schippers zich kunnen aanmelden om gebruik te maken van de hardheidsclausule is te vinden op de website www.ivw.nl (klik op ‘onderwerpen’, daarna op ‘binnenvaart’ en daarna op ‘binnenvaartwet’). Lees verder op pagina 3 >> Rabobank Shipping Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu Rabobank Shipping Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_motor_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:13

De Binnenvaartkrant