Views
2 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 19

De Binnenvaartkrant 19 januari 2010 www.huizinga-snijder.nl MR. NANI, GROOT HELDERZIENDE MEDIUM Snel, goed, tactvol resultaat, met 20 jaar ervaring, oplossingen v. alle emotionele problemen, kansen, succes in werk, gokken en examens. Goede aandacht voor klanten en bescherming tegen slechte geest, uitleg over uw dromen en magnetiseren. Reageer snel voor het te laat is, betaling na resultaat Tel. 06-43125596 GEVRAAGD 2e kapt. voor duwb. Odessa, containervaart Meerhout – Antwerpen (ev. Rotterdam) Tel. +32-476676822 olivieride@yahoo.com Gevraagd per direct: Schipper op ms 1500 ton i.b.v Rijn en Radarpatent Buitendijk B.V. Frankenpad 13 - H.I. Ambacht Telefoon:078-681 28 66 / 078-681 49 82 “Europiloot” voor loods of aflosser. Tel. 0049-6134-63423 Tevens aflossers gevraagd voor flexibel werk. Voor een lange of korte periode. Email: heuvelman@gmx.net Mediship AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” Kapitein (vrije tijdsregeling in overleg en geen continue vaart) Stuurman Machinist Matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een rijnpatent. (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr van Hengst, tel: 06-53125546 MS ROELIE 510 t 1927 – 398t/1.90 m. – 50.10 x 6.60 x 2.27 m. – 800 m3 – al.Fr.kap 240 PK GM 1985 koprevisie 2006 – boegschroef 110 PK DAF – Radar/piloot – roef/den 2 sl.kmrs en achteronder – recent vlakrapport aanwezig – SI 2016 – volledige info zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de BOT & Dtr. Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel. 010-4667106 Beraten Finanzierungsvorbereitung Fahrgastschiffe • Frachter • Tanker www.dht-schiffsmakler.de Büro Haren: Tel.: +49(5932) 73 58 20 haren@dht-schiffsmakler.de Büro Hamburg: Tel.: +49(40) 525 60560 hamburg@dht-schiffsmakler.de General Maritime zoekt: GEMOTIVEERD KOPPEL OF GEMOTIVEERDE KAPITEIN i.b.v. Rijn- en radarpatent + ADNR voor 110 x 11,45 m, bj 2004. Goed loon Telefoon : +32 475 44 95 35 E-mail : gm@binnenvaartonline.be Bosma Maritiem Te koop aangeboden; aangeboden: Sleepboot “Argo”, b.j. 1907 te Gdansk ombouw 1950 te Scheveningen. 600 pk MWM (b.j. 1950), ombouw afm. 27.00 1950 x 5.40 te Scheveningen. x 1.50 m., orginele 600 pk woning MWM met (b.j. ruime 1950), afm, 27.00 accommodatie, x 5.40 x 1.50 3 hutten m, originele en een woning douche. met ruime accomodatie, 3Zeer hutten geschikt en eenvoor douche. vaste Zeer bewoning. geschikt SI voor verlopen vaste2006. bewoning. SI verlopen 2006. Vraagprijs € 79.500,- of of een rederlijk redelijk bod - inruil bespreekbaar Jan Klingenweg 3, 5335 JK Alem 0031 (0)628839223 - bosmamaritiem@gmail.com KAMAR b.v MeeR Dan 30 jaaR uw DuwbakkenSPecIalIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: A Duwbakken: • 1 stks: 88,00 x 11,45 x 4,30mtr., open, 3450 ton, bj. 2009 • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50mtr., luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30mtr., open, boegschroef, 3500 ton, containers , bj.1993 • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1982. Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOk nIeuwbOuw Duwbakken OF POnTOnS In DIVeRSe MaTen. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl

De Binnenvaartkrant 9 19 januari 2010 AIS in binnenvaart binnen enkele jaren verplicht In een brochure heeft Rijkswaterstaat aangekondigd dat de binnenvaart binnen enkele jaren verplicht wordt om gebruik te maken van Inland AIS transponders (‘automatic identification system’). Een kastje aan boord dat voortdurend gegevens over identiteit en positie van het schip uitzendt. Om de eigenaren van binnenschepen in de kosten van deze verplichting tegemoet te komen heeft de overheid een subsidieregeling ingesteld. Eigenaren van binnenschepen komen voor 2.100 euro subsidie in aanmerking als ze na 1 januari 2009 een inland AIS-transponder hebben aangeschaft en geïnstalleerd. Het gaat om alle in Nederland geregistreerde schepen van 20 meter of langer die van het Nederlandse vaarwegennet gebruik maken. Ook schepen met een lengte onder de 20 meter komen in aanmerking voor de subsidie, mits ze voor bedrijfsmatig vervoer worden ingezet. Eigenaren van in Duitsland geregistreerde schepen kunnen geen subsidie voor een inland AIS-transponder in Nederland aanvragen. Die kunnen de aanvraag in Duitsland indienen, waar een soortgelijke subsidieregeling van kracht is. Eigenaren van in andere EU-landen geregistreerde schepen komen wel in aanmerking voor de subsidie, als het schip in de drie jaar voorafgaande aan de aanvraag tenminste driemaal gebruik heeft gemaakt van de Nederlandse vaarwegen. Een bewijs daarvan moet bij de aanvraag worden gevoegd. Als het schip nog geen drie jaar is geregistreerd, moet aannemelijk worden gemaakt dat het in de drie jaar na de registratie tenminste driemaal gebruik maakt van het Nederlandse vaarwegennet. Schepen waarop al een transponder werd ingebouwd in het kader van de proef met gratis inland AIS-transponders komen niet in aanmerking voor de subsidie. De aanvrager van de subsidie moet verklaren de transponder altijd te gebruiken, het apparaat niet uit te bouwen of los van het schip te verkopen. Technische problemen (bijvoorbeeld foute positieweergave) dient de scheepseigenaar op te lossen. RIS De verplichting om een inland AIStransponder aan boord te hebben, maakt deel uit van het Europese beleid om River Information Services (RIS) te ontwikkelen. Daarom dient de aan boord geïnstalleerde transponder te kunnen functioneren binnen de nog te ontwikkelen RIS-toepassingen. Dit is het geval als de installatie voldoet aan de voorwaarden uit bijlage N van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn. Deze voorwaarden komen overeen met de eisen die de CCR heeft opgesteld. De aanvraagtermijn voor de subsidie loopt tot 1 januari 2013. Rekening is gehouden met 7.000 subsidieaanvragen met een totaal budget van 14,7 miljoen euro. Een deel daarvan (3,95 miljoen euro) is afkomstig van de Europese Unie. De aanvragen dienen schriftelijk per Gezocht: getuigen slechte trap In verband met een ernstig ongeval op een trap bij de zandlaadplaats in Wesel worden mensen gezocht die kunnen getuigen dat de trap ten tijde van het ongeval (30 mei 2005) zeer onveilig was. Bovenaan de trap was een betonnen uitbouw waar je post te worden ingediend en worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Komen op de laatste dag vóór het plafond van het budget is bereikt meerdere aanvragen binnen, dan wordt door loting beslist welke aanvraag of aanvragen alsnog worden gehonoreerd. De uitvoering ligt bij AgentschapNL (waarin SenterNovem op 15 jauari is opgegaan). Aanvragen kunnen nu overheen moest klimmen. De schipper viel daarbij ruim zes meter naar beneden en kwam in het gangboord terecht. Hij liep ernstige verwondingen aan zijn voet op waarvan hij nog steeds niet hersteld is. Direct na het ongeval werden de nog naar: SenterNovem, secretariaat Implementatie Milieutechnologiesubsidies, Postbus 10073 8000 GB Zwolle www.senternovem.nl/ais trappen in de haven vervangen. Daardoor is moeilijk te bewijzen dat de vorige trap onveilig was. Wellicht zijn er nog andere mensen die problemen met de trap hebben gehad. Reacties kunnen naar Steunpunt Binnenvaart: 0620 11 23 19. Ballast Nedam wil Lus van Linne verder ontgrinden 6,5 miljoen ton grind in verschiet De plantjes Ze zijn nog niet aan de reis en liggen tegen de kant. Er moet een brief gepost worden en de schippersvrouw neemt het op zich om dat te doen. Dan kan ze er meteen lekker even tussenuit. Nadat de brief gepost is, rijdt ze door naar het dorpscentrum en daar ziet ze dat er markt is. Het is altijd handig om een brood extra in de vriezer te hebben en een nieuw tijdschrift is ook wel prettig. Na deze artikelen gekocht te hebben zijn er twee stukken overheerlijke kaas aan de beurt. Een groot stuk met komijn en een kleiner met kruiden. Net op het einde van de markt is er een kraam met planten. Het gaat haar door het hoofd dat het graf van haar vader er laatst niet mooi bij lag. Een paar vaste, bloeiende plantjes zouden het geheel zeker wat acceptabeler maken. Ze bekijkt de kraam en kiest drie plantjes uit in bijpassende kleuren. Ze steekt ook nog een kaarsje op in de kapel waar ze langs komt en dan moet ze weer naar boord. De plantjes staan een paar dagen op de aanrecht en als ze er mee thuiskomt, gaat ze direct door naar het graf van haar vader. De steen wordt netjes afgewassen zoals haar moeder het vele jaren geleden ooit dagelijks deed toen het gemis nog heftig was. De schippersvrouw kijkt naar het graf waar haar vaders naam op staat. En heel raar: na al die jaren doet het opeens pijn en in gedachten ziet ze de man heel duidelijk voor zich. Ze realiseert zich hoe vreemd het is dat herinneringen zo lang blijven. En zo helder alsof het gisteren was. Ze gooit het oude grafstuk weg en maakt daarvoor in de plaats een gat voor de plantjes. Lila rechts, wit in het midden en roze links. Daarna blijft ze er nog een poosje staan. De naam van haar moeder staat reeds op de steen. Maar gelukkig is daar nog geen datum bij. Opeens krijgt de schippersvrouw haast om naar haar ouderlijk huis te gaan want mama is er immers nog. Wel op een meer dan gezegende leeftijd. Dat wel. Maar toch. Ze fietst naar haar moeder, drinkt er koffie en vertelt over haar eigen leven. Ze gaat nog steeds een beetje geestelijk bij haar op schoot zitten zoals alleen bij een moeder kan. En ze is blij dat ze die nog steeds heeft. Jan Jaap Tiemersma van Ballast Nedam Grondstoffen geeft bewoners uitleg over de technische aspecten van de Lus van Linne. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS Donderdag 14 januari hield Ballast Nedam een drukbezochte (tweede) informatieavond over de voorgenomen ontgrinding van de Lus van Linne. Dat is het gebied, bestaande uit de Spoorplas en Gerelingenplas, begrensd door de Maas tussen de stuw van Linne en de sluis van Linne. In het verleden is de Lus van Linne door de Nederlandse Spoorwegen al ontgrind voor spoorwegen en emplacementen. Daarbij is destijds alle voor de NS niet bruikbaare grond (te klein of te groot) achtergebleven. Ballast Nedam is voornemens dit grind, geschat op 6,5 miljoen ton, opnieuw te ontgraven en duurzaam te benutten. Voor het vervoer is de binnenvaart in beeld. De Lus van Linne moet de komende jaren uitgroeien tot een ruim 200 hectare groot natuurgebied, dat moet uitgroeien tot een kerngebied in de Midden-Limburgse ecologische hoofdstructuur. Ballast Nedam Grondstoffen financiert en realiseert de herinrichting door het alsnog winnen van de grote hoeveelheden restgrind in de ondiepe ondergrond. Doorsteek Voor de afvoer van het grind denkt Ballast Nedam aan een doorsteek van de Gerelingerplas naar de Maas vlak bij de sluis van Linne. Een andere optie is een overslaglocatie beneden de sluis van Linne en vervoer van het grind naar die locatie via transportbanden. Van de bezoekers van de informatieavond kwamen kritische geluiden over de invloed op de natuur, de overlast door trillingen en geluid en eventuele waardevermindering van hun woningen. Adjunct-directeur Willem Duijnstee van Ballast Nedam Grondstoffen weerlegde de kritiek met de opmerking dat er een mooi natuurgebied voor terugkomt en dat de huidige manier van ontgrinding niet te vergelijken is met de methode die destijds in Stevensweert werd toegepast. Over de waardevermindering van de woningen merkte hij op dat Ballast Nedam niet met een zak centen langskomt. Reactie uit de zaal: “Dan komen we naar u!” Het plan bevindt zich in de voorbereidingsfase met MER-rapportages en andere voorgeschreven procedures. Eind dit jaar hoopt Ballast Nedam Grondstoffen de vergunningfase te doorlopen waarna in 2011/2012 de eerste schop de grond ingaat. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant