Views
2 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 19 januari 2010 Havenman van 2009 zorgt voor logistieke vakmensen voorvechter voor de opleidingen van maritiem personeel en werknemers in de haven- en transportsector. Het STC heeft 500 medewerkers en groeit jaarlijks met 10 procent. Erik Hietbrink (midden) poseert samen met burgemeester Aboutaleb en vroegere Havenmannen van het Jaar. Onder wie de enige vrouw die de titel ooit kreeg: Mai Elmar. (foto Johan de Witte) Door Johan de Witte Erik Hietbrink, bestuursvoorzitter van het Scheepvaart en Transport College (en de STC Group), neemt de wacht over als Rotterdamse Havenman van het Jaar 2009. Hij volgde Ben Vree, bestuursvoorzitter van Smit Internationale, op die de eretitel vorig jaar in ontvangst mocht nemen. De leden van havenpersclub Kyoto kozen Hietbrink uit waardering voor zijn inspanningen om als kenniscentrum met Rotterdamse basis goed opgeleide mensen af te leveren aan de maritieme sector in binnen- en buitenland. De aflossing van de wacht vond maandag 11 januari plaats tijdens een feestelijke ceremonie op de Smaragd 1. De Havenman van het Jaar wordt sinds 1981 gekozen door de Rotterdamse havenpersclub Kyoto en is in het leven geroepen om personen te eren die op een opvallende manier bijdragen aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Bij de jaarlijkse ceremonie was zoals gebruikelijk een groot aantal prominenten aanwezig, onder wie verschillende oud-Havenmannen, de Rotterdamse burgermeester Aboutaleb, wethouder Vervat van Economische Zaken en havenwethouder Bolsius. Voorafgaand aan de officiële benoeming lichtte Kyoto-voorzitter Theo Jongedijk de keuze voor Hietbrink toe. Daarbij stelde hij onder andere dat wanneer STC een kraambed zou zijn voor de Rotterdamse haven, Hietbrink zeker de vader is. Dit vanwege de vele goed opgeleide mensen die Hietbrink met het STC aflevert voor de Rotterdamse haven. Verder prees hij Hietbrink onder andere voor de manier waarop die heeft bijgedragen aan de groei van het STC zelf en aan de kwaliteit van de opleidingen die het instituut aanbiedt. Na deze toelichting vond de benoeming plaats, gevolgd door een speech van Erik Hietbrink. Die gaf aan zeer vereerd te zijn met de benoeming en ging uitgebreid in op de ontwikkeling van het STC. Daarbij besteedde hij onder andere aandacht aan het belang van stages voor de sector. Deze stages zijn volgens Hietbrink de manier om jongeren echt te interesseren en te behouden voor de sector. Hij riep het bedrijfsleven daarom op vooral stages te blijven verzorgen, ook nu het economisch minder gaat. Het is dodelijk voor de branche als jonge mensen geen stageplaats krijgen en daardoor niet aan de praktijk toekomen. Vervolgens bedankte hij zijn echtgenote Mathilde voor de acceptatie van zijn veelal 80-urige werkweek waarin hij op pad is voor het STC. De directievoorzitter (58) van de STC Group heeft zijn wortels in de zeevaart en heeft in 2009 de kroon gezet op zijn jarenlange werk als Multinational op leergebied Zijn jongste wapenfeit is een investering van 40 miljoen euro in het meerjarenproject European Transport Academy. Dat behelst 35 innovatieprogramma’s voor alle sectoren in de maritieme cluster: zeevaart, offshore, waterbouw, zeevisvaart, scheepsbouw, binnenvaart, haven, logistiek en wegvervoer. Hietbrink is een havenman van kaliber. Met name in 2009 heeft hij de STC Group uitgebouwd tot een maritieme opleidingsgroep van internationale klasse, met ondermeer steunpunten of vestigingen in Oman, Zuid Afrika, Zuid-Korea, Vietnam en binnenkort in Brazilië. Opgezet in samenwerking met plaatselijke overheden en/of bedrijven en instituten. Daarnaast is de STC Group samen met de KVNR op de Filippijnen actief in de opleiding van zeevarend personeel. In Europa heeft de STC Group de allure gekregen van een kennisinstituut voor scheepvaart, logistiek en transport. “STC-onderwijs is een export product”, aldus Erik Hietbrink. DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. VCU is een organisatie voor de toelevering en ontwikkeling van de professionele beroepsvisserij in binnen- en buitenland, naast maritieme bedrijven zoals kusten binnenvaart, baggerindustrie en industriële ondernemingen. VCU is opgedeeld in zes diVisies: tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. • divisie Maritiem: Ketting, staaldraad, sluitingen, netwerk en touw • divisie Veiligheidscentrum: Kennis-, keuring- en verkoopcentrum • divisie TCD: Machinefabriek, scheepsbouw en technische service • divisie Gas- & Smeerolie: Leveringen in binnen- en buitenland • divisie Afvalstoffen & Milieu: Bilge, afgewerkte olie & KGA • divisie Maritieme Shop: Winkel voor industrie, scheep- en pleziervaart Wij feliciteren Maritieme Afvalstoffen inzameling nederland B.V. met de nieuwe dubbelwandige milieuboot Main Viii en wensen schip en bemanning een behouden vaart Wij wensen de dubbelwandige milieuboot Main VIII een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht VCU Bezoekadres: Vliestroom 18 | 8321 EG Urk | Postadres: Postbus 21 | 8320 AA Urk T+31(527) 683535 | F+31(527) 681939 | info@vcu.nl | www.vcu.nl

De Binnenvaartkrant 55 19 januari 2010 Int Brookx: culinair ontspanningscentrum met veelzijdig aanbod “Wij staan met beide benen op de grond.” Die typerende uitspraak is van Jacques Rutten van Restaurant- Kegel centrum Int Brookx, gelegen naast de jachthaven van Stevensweert. Die instelling vormt al dertig jaar een stevig fundament voor dit culinair ontspanningscentrum, een van de grotere en betere in Midden- Limburg. Ooit was het gebied waar Int Brookx ligt, een moerassig gebied: broekland dus. De naam zegt het al. De vader van Jacques runde hier een boerderij. Hij had een vooruitziende blik toen hij in 1979 het boerenleven vaarwel zegde en een vergunning aanvroeg om een horecabedrijf te vestigen en het pand te verbouwen en uit te breiden. Porta Isola De jachthaven en Porta Isola (een villapark aan de Maasplassen) bevonden zich toen nog in een prille startfase. Int Brookx is uitgegroeid tot een gerenommeerd horecabedrijf met een keur aan mogelijkheden en een vaste bezetting van vijf medewerkers. In het hoogseizoen groeit deze bezetting tot dertig medewerkers (zowel vaste als oproepkrachten). Jacques, nu 48 jaar, heeft een groot deel van de leiding en culinaire service van Int Brookx overgedragen aan zijn zoon Marc (23) en diens vriendin Nicole. Jacques: “Marc heeft een bakkers- en koksopleidng gehad en hij is leermeester. Hij is een echte horecaman.” Jacques opereert nu in de luwte, hij springt bij als het noodzakelijk is en houdt zich verder bezig met de ijssalons Malla Vista in Wessem en Maasbracht. Jacques verklaart de filosofie van Int Brookx: “Wij staan met beide benen op de grond. Niet hoog van de toren blazen. Dat is een goede fundering voor ons bedrijf. Klanten bedienen zoals je zelf bediend wil worden. Goede producten en mooie gerechten samenstellen tegen een goede, dus redelijke prijs. Flexibel zijn. Het is niet gemakkelijk zo’n groot bedrijf te handhaven in zo’n kleine plaats als Stevensweert en in een redelijk dun bevolkte gebied. Dat is hard werken. Het is gemakkelijker als je tegen een grote stad aan ligt.” Door hard werken, veel inzet en de klant voorop stellen heeft Int Brookx een grote klantenkring opgebouwd in Limburg, en zelfs in grote delen van België en Duitsland. Jacques: “We hebben een goede bezetting. En Marc en Nicole trekken ook weer nieuwe klanten aan.” Marc Rutten en zijn vriendin Nicole hebben nu de dagelijkse leiding. Het restaurant is gevestigd in de vroegere boerderij van Jacques Ruttens ouders. Er zijn meerdere ruimtes met elk hun eigen karakter. Zoals deze serre. (foto’s Jo Bindels) American grill Het aanbod van Int Brookx stoelt op diverse pijlers. Int Brookx beschikt over in totaal acht ruimtes voor verschillende mogelijkheden: van kegelbaan, restaurants, serres (waarvan één speciaal voor rokers), american grill en een feestzaal. Naast à la carte dineren is er van alles mogelijk. Op de website (www.intbrookx.nl) staat een greep uit de mogelijkheden: koffietafels, arrangementen voor tussendoor, koude en warme buffetten en zes verschillende menu’s voor groepsarrangementen. Voor grill- en barbecueliefhebbers is er de american grill, geheel ingericht in Amerikaanse stijl. Voor een vast bedrag mogen gasten zich gedurende vijf uur onbeperkt teoged doe aan zeven soorten vlees, salades, sauzen, kruidenboter, stokbrood en frites en drank (exclusief buitenlands gedestilleerd). Alle opties zijn naar wens te combineren met het gebruik van de kegelbaan. Int Brookx kan al deze culinaire genoegens aanbieden voor groepen tot maximaal 350 personen. Jacques en Marc Rutten benadrukken dat alles bereid wordt in de eigen keuken. Of het nu gaat om een eenvoudige koffietafel of de uitgebreidste buffetten en diners. IJssalons Dat betekent flexibiliteit. Wie een avond of dag voor een groep moet regelen is niet gebonden aan het bestaande aanbod. Leg de wensen op tafel en ontvang een kant-enklare offerte op maat. Enige voorwaarde: de groep mag niet groter zijn dan 350 personen. Behalve Restaurant-Kegelcentrum Int Brookx exploiteren Jacques en Marc ook twee ijssalons in Wessem en Maasbracht. In deze serie kwam vorig jaar de IJssalon in Maasbracht aan de Havenboulevard al aan bod. Achttien verschillende soorten ijs, vervaardigd volgens geheime Italiaanse receptuur, met Ita liaanse ingrediënten in een Italiaanse ijsmachine en met adviezen van een Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org meesterijsmaker met tientallen jaren ervaring. In het winterseizoen fungeert de ijssalon in Maasbracht als lunchroom met onder andere diverse soorten broodjes, warm appelgebak (met en zonder slagroom) en natuurlijk…..ijs. Int Brookx In ’t Broek 6107 BG Stevensweert (0475) 55 12 92 www.intbrookx.nl JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Jo Bindels

Binnenvaartkrant