Views
2 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 19 januari 2010 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Vega niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen de dubbelwandige milieuboot Main VIII een goede en behouden vaart Wenst Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland B.V. veel succes en een behouden vaart met de dubbelwandige milieuboot Main VIII. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Forward Engeneering |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor de dubbelwandige milieuboot Main VIII hebben wij het ontwerp van het casco, de schroef, het roer en de straalbuis (1800mm) geleverd. Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Wij verzorgden de complete betimmering aan boord van de dubbelwandige Milieuboot Main VIII en wensen schip en bemanning een behouden vaart OFFICIEEL DEALER VERKOOP.SERVICE EN ONDERDELEN Wij hebben de volledige afbouw verzorgd van de dubbelwandige milieuboot Main VIII. Scheepsbetimmering - nieuwbouw/verbouw/onderhoud - bedrijfsgebouwen - woningbouw - Utiliteitsbouw Ambachtsweg 4 8321 DW Urk Zuidoostrak 12 8321 MA Urk Tel. (0527) 684 004 Tel. (0527) 683 304 Fax (0527) 682 104 Leidingwerk Klip B.V. Postbus 2571 2940 AA Lekkerkerk T. 0180 452188 F. 0180 662308 www.klip.nl MAIN VIII Wij wensen de Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland B.V. veel succes en een behouden vaart met de dubbelwandige milieuboot Main VIII. Wij wensen Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland B.V. veel succes met de nieuwe milieuboot. Vink diesel bv Rivierdijk 76 3360 AB SLIEDRECHT Telefoon : 0184 - 415455 Fax : 0184 - 412933 Web : www.vinkdiesel.nl E-mail : info@vinkdiesel.nl

De Binnenvaartkrant 53 19 januari 2010 MAIN verjongt vloot verder met nieuwe milieuboot Main VIII Door Jan Johan ten Have Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland (MAIN) maakt de laatste paar jaar een snelle groei door. De organisatie, die in 2000 ontstond uit een fusie van de Delfzijlster afvalinzamelaar Eems Milieu Techniek (EMT) en Tanker Cleaning Waddenzee (TCW) uit Den Helder, is met een vloot van zestien schepen actief in zes Nederlandse zeehavens en in veel binnenhavens. MAIN concentreert zich al enige tijd op verjonging van de vloot. De volgende stap hierin was de ingebruikname van milieuboot Main VIII, die wordt ingezet in de regio Amsterdam-IJmuiden. Het is het zesde nieuwe schip dat MAIN in gebruik neemt. Het casco van de 37 meter lange Main VIII werd gebouwd in Turkije. Het schip werd afgebouwd bij VCU- TCD op Urk, waar inmiddels ook de Main IX in afbouw is. Deze dubbelwandige milieuboten vervangen verouderde schepen uit de vloot van MAIN. Een belangrijke reden voor de vervanging was dat de afvalinzamelaar en -verwerker behoefte had aan een ander type schip, een N-gesloten schip. Directeur Theo J. Smit vertelt waarom: “ Wij mogen met dit nieuwe schip afvalstoffen met een laag ontvlampunt vervoeren en dat mocht met de voorganger niet. Wij gaan met de Main VIII werken in de havens van Amsterdam en IJmuiden; daar arriveren elke dag schepen die alle soorten brandstoffen vervoeren. Momenteel hebben wij enkel de beschikking over ons 900-tonsschip. Dit is onze grootste milieuboot maar vanwege het grote formaat biedt die ons beperkte mogelijkheden. Met de kleinere Main VIII en straks ook de Main IX zijn we aanzienlijk flexibeler.” De Main VIII wordt aangedreven door een 360 pk sterke zescilinder Doosan Infracore L126TiH. Een 85 kVA Stamford Marine-generator wordt aangedreven door een John Deere en een 30 kVA Stamford Marine-hulpset wordt aangedreven door een 24 kW sterke Hatz. De Het casco van de 37 meter lange Main VIII werd gebouwd in Turkije. Het schip werd afgebouwd bij VCU-TCD op Urk. (foto Jan Johan ten Have) Vogelsang-bilgepomp heeft een vermogen van 5,4 kW bij 3 bar tegendruk en 11,6 kW bij 8 bar tegendruk. Amsterdam Met de fusie van EMT en TCW tot MAIN werd in 2000 de eerste stap gezet in de ontwikkeling van een nationaal opererende organisatie in milieutechniek. Theo Smit werd aangesteld als directeur. MAIN werkt zowel voor de zeevaart, de visserij als de binnenvaart. Voor de binnenvaart ligt de zeggenschap voor afvalinzameling bij stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB). Deze stichting verdeelt Nederland in percelen en wijst die na inschrijving toe aan inzamelaars. Al snel na de fusie kreeg MAIN van de SAB een belangrijk extra perceel toegewezen, namelijk de havens van Amsterdam en de regio IJmuiden. Dit betekende voor MAIN een belangrijke stap vooruit. Om de binnenvaart goed te kunnen bedienen was het bedrijf verplicht om drie milieuboten in deze regio in te zetten. Dit gaf MAIN de gelegenheid om ook voor de zeevaart en visserij te gaan inzamelen. Verwerking De eerste drie jaar van zijn bestaan was MAIN louter gespecialiseerd in de inzameling van afvalstoffen. Het ingezamelde afval werd afgeleverd bij verwerkers. In 2003 zette de onderneming een belangrijke volgende stap vooruit. MAIN nam van AVR de verwerkingsplant en de maritieme inzameltak over, waarmee het de beschikking kreeg over eigen verwerkingsfaciliteiten. “Het gevolg was een aanzienlijke groei van onze organisatie”, vertelt Smit. “Want wij verwerkten niet alleen het door onszelf ingezamelde afval, maar gingen nu ook verwerken voor derden.” Naast verjonging van de vloot speelde dit jaar nog een ingrijpende ontwikkeling in de bedrijfsvoering van MAIN. De afvalinzamelaar en -verwerker nam Stroom & Visser in Amsterdam over. Dit bedrijf houdt zich, naast inzameling, ook bezig met tankercleaning en ontgassing van tankers. “Hierin willen wij verder groeien”, zegt Smit. De hoofdlocatie van MAIN op een schiereiland aan de Petroleumhavenweg in de Amsterdamse haven wordt aanzienlijk uitgebreid. MAIN damt er een stuk water in en krijgt er zo 19.000 vierkante meter extra oppervlak bij, met onder meer een nieuwe zeekade en een zeesteiger voor zeeschepen en grote binnenvaarttankers. Aan die kade kan MAIN klanten beter van dienst zijn voor de reiniging. Tankerreiniging Met deze ontwikkeling springt MAIN in op de groeiende behoefte aan tankerreiniging. Die groei krijgt binnenkort nog eens een extra impuls als voor binnenvaarttankers strengere reinigingsregels van Activiteiten MAIN kracht worden. MAIN richt zich verder op het ontgassen van zeeschepen, hoe lastig de uitstootregelgeving dit proces ook maakt. “ Een haven als Amsterdam moet die faciliteit bieden. Schepen moeten niet speciaal naar Rotterdam hoeven varen om te ontgassen”, zegt Smit. Hij verwacht overigens niet op heel korte termijn al met het ontgassen te kunnen beginnen: “Wij houden rekening met de gebruikelijke, langdurige vergunningprocedure en verwachten hiermee niet eerder dan volgend jaar te kunnen beginnen.” • inzameling afvalstoffen voor binnenvaart, zeevaart, visserij en tankstations • verwerking van olie-water sludge, waswater en bilgewater • levering van drinkwater en walspanning • vuilvisproject • calamiteitenservice • kadegebonden diensten • scheeps- en tankreiniging • scheepsontgassing Wie leverden aan de dubbelwandige milieuboot Main VIII Forward Engineering Discom B.V. Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Dolderman B.V. John Deere generatorset type 4045HFU72, 85 kVA. Caldic Techniek B.V. Stamford generator UCM 274 D13 Plug & de Boer B.V. Schroef Kalkman Scheepstechniek B.V. 1-Kalkman boegschroefinstallatie type Gamma 61E , 61 PK ( 45 KW ) elektrisch aangedreven , incl. toeren frequentieregeling. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers W.K. Hydraulics B.V. Stuurwerk hydrauliek Radio Holland Netherlands B.V. Nautisch apparatuur Electro Service, Urk Elektrische installatie Plasmans Scheepsramen V.O.F. Ramen L. Post & Zn. Betimmering Henkko Meubelen Stoffering en inrichting WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters en ventilatoren Ten Napel Brandbeveiliging Brandbeveiligingsapparatuur en brandblusmateriaal DMT Worldwide Ankerlieren, ankers en kettingen. Blommaert BVBA Voormast en achtermast SeaTec Marine DESMI pompen Gulf Oil Nederland B.V. Smeer- en gasolie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische bunkerkraan Snijder Schilderwerken B.V. Schilderwerk machinekamers Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Klip bv Dekleidingen NPS Nederlands Pomp Service B.V 2x Bellin ladingpompen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting- en -alarmering, Vega niveaumeting, NXT Computer systeem, diepganmeting, X-BOB met Lloyds certificaat Kalibra Tankmeting ( inhoud) Snijder Reclame Belettering Veiligheidscentrum, Urk Veilgiheidsmiddelen Ontwerp casco, levering straalbuis, roeren, schroef en schroefasleiding VCU Urk Complete afbouw Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Vink Diesel B.V. Hoofdmotor Doosan L126TiH, 265 kW bij 2000 rpm, 1 HATZ Silent Pack generatorset. DCS International B.V. Motorbediening Esco aandrijvingen B.V. Twin Disc keerkoppeling MG5114Dc, 4.17:1 Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassenleidingen

De Binnenvaartkrant