Views
2 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 19

De Binnenvaartkrant 4 19 januari 2010 [ ] Familieberichten Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Een vertrouwde naam onder een nieuwe vlag. Expertises Taxaties (register taxateur) NBKB / IVW keuringen Boelewerf 48 2987 VE RIDDERKERK RIVERTOURS CV ZOEKT Een schippersechtpaar en een schipper voor occasionele vervangingen. Voor passagiersvaart op Vlaamse binnenwateren. Goede verdienste, liefst niet ouder dan 65 jaar. Info: GSM 0475-25 24 65 E: info@rivertours.be MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht AFLOSKAPITEIN i.b.v. alle vaarpapieren. Info bel: 06-53667367 / 0049-1749181756 VOOR MTS-MARCONI, MTS-BEN EN MTS-EDISON zijn wij op zoek naar stuurmannen, matrozen en machinisten met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem: 8 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Karola 2x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos/volmatroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl Tel: 0180-482121 Fax: 0180-482125 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Addio 1x matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl TE KOOP: SPO inspecties Uit- en inhuur inspecties Arbitrage info@snijdersexpertises.nl www.snijdersexpertises.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Elmare 1x matroos of matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Mbs “Deo Favente” bwj. 1965 365 m³ 646 ton 55m x 7.20m x 2.62m Motor Cummins 600 pk 1800 toeren Boegschroef Rooster Ballegooij Daf 260 pk 1x generatorset Perkins 27,5 kva 1x generatorset Lister 17,5 kva Stuurhut overzakbaar 2007 Nieuwe schroefas 2009 De Waal Ceal Vlak deels (20,5m) vernieuwd 2008 Met vast werk Eventueel inruil bespreekbaar www.huizinga-snijder.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Compromis 1x matroos of matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS 1x Sunstar en Moonlight (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol)matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184-633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Esperance 3x stuurman en of (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie stuurmanen of (vol)matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Meare 1x stuurman of volmatroos i.b.v. dienstboekje met functie stuurmanen of volmatroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Jori-Jan 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos/volmatroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Moonlight 3x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos/volmatroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS VIOS 1x matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl Gezocht voor riviercruiseschip M.P.S. Brillant Fulltime Kapitein U bent bekwaam en representatief en heeft Rijn- en Moezel ervaring en schikt over de benodigde documenten, dan verzoeken wij u bijvoorkeur per e-mail jwb@BTRreizen.nl of telefonisch +31 (0)555059500 contact op te nemen. BTR International River Cruises VEEL VERFWERK scheepsschilder voor binnen en buiten. Afbouw medewerker, verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 GEVRAAGD MATROOS op mts Spes Salutis. Reacties naar bureau van dit blad onder briefnummer: 20092301 GEZOCHT KAPITEIN Voor mts 1100 ton, 14 op / 14 af. Loon n.o.t.k., kost- en reisvrij, i.b.v. alle papieren. Tel 06-11103070 TE KOOP DRAADLIEREN Te gebruiken als anker- verhaal of spudpaallier., ook nieuwe trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe ankers uit voorraad 10 tot 1500 kg. In zwart of gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende prijzen !! Tel. 06-51053686 VOOR LIEFHEBBERS klassieke schepen, ook divers tekenwerk. www.hanstouw.nl TE HUUR Nieuw gestoffeerd appartement 130 m2 nabij schippers internaat te Krimpen a/d IJssel voor div. studerende of werkende personen. 4SK. div. sanitair ruimte incl. wasmach. /droger. moderne keuken WK. 38 m2 voldoet aan veiligheidsnorm. Voor meer info bel: tel. 06-51742360 of mail arenlo@versatel.nl GEZOCHT LEERLING MATROOS i.b.v. dienstboekje ms Jori-Jan. Tel. 06-51191688 KANTOREN TE HUUR op toplocatie in de haven van Antwerpen met zicht op de jachthaven, vrij parkeren. 2 units van 25 m2 en nog 1 unit van 160 m2. Voor meer info Bob Wiltschut tel. 0032-475-41 82 40. Giro 555 Den Haag Geef uw kicker op via www.binnenvaartkrant.nl en betaal eenvoudig met iDEAL ! Help slachtoffers aardbeving Haïti! Haïti is getroffen door een zware aardbeving. Er zijn duizenden slachtoffers, de schade is enorm. Uw hulp is hard nodig. Maak nu uw gift over. S A M E N W E R K E N D E H U L P O R G A N I S A T I E S www.giro555.nl In verband met doorstroming van personeel vragen wij op ons mts varend met plantaardige oliën en vetten MATROOS/STUURMAN De juiste kandidaat krijgt ook de gelegenheid tot doorgroei, enige ervaring is meegenomen maar de juiste instelling is van groot belang. Werkverband: 14/14, kost en reizen vrij.Loon n.o.t.k.. Reakties naar: l.poppelier@shipmail.nl Tel.: 0630-230449 of 0613-128237 Gevraagd per direct: Schipper op mbs 900 ton, binnenlandsevaart i.b.v Radarpatent Buitendijk B.V. Frankenpad 13 - H.I. Ambacht Telefoon:078-681 28 66 / 078-681 49 82 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 BEL 010 - 288 02 28 Foto: Reuters

De Binnenvaartkrant 19 januari 2010 Utrecht heeft wereldprimeur met Stroomboot Door Evert Bruinekool Met het nieuwe elektrische vrachtschip heeft gemeente Utrecht een wereldprimeur. Marka Spit, wethouder havens, doopte het schip afgelopen vrijdag. De Stroomboot zal naast de horeca ook winkels aan en nabij de Utrechtse grachten bevoorraden. Nadat wethouder Spit het vrachtschip had gedoopt, werd met behulp van de hydraulische kraan het dekzeil van de boot afgetrokken om zo de naam Stroomboot te onthullen. Vervolgens maakte het schip zijn eerste tocht door de Utrechtse binnenstad en loste het de eerste zes rolcontainers bij caférestaurant Graaf Floris. Bierboot Utrecht heeft al sinds 1996 een Bierboot die de horeca op de stadswerven bevoorraadt. Omdat die te weinig capaciteit had om aan de gestegen vraag te voldoen, besloot de gemeente in 2008 tot de bouw van een tweede vrachtschip. De tractiebatterijen van de Stroomboot worden geladen met groene stroom en is daarmee CO 2 -neutraal. Het schip kan acht à negen uur varen op volle accu’s. In vergelijking met vrachtwagens bespaart de Stroomboot 16,5 ton CO 2 per jaar. Het laadvermogen is 18 ton. “Op de Stroomboot kunnen veertig rolcontainers tegelijk worden vervoerd, net zoveel als in één grote vrachtwagen”, vertelde havenmeester Jaap de Jong. “Met een grote vrachtwagen is de binnenstad nauwelijks bereikbaar. Dat betekent dat je de lading zou moeten overladen in een kleine vrachtwagen.” Wethouder Spit is een groot voorstander van benutting van de grachten. “Wij mikken niet alleen op bevoorrading van de horeca maar ook op kledingzaken. Als gemeente stimuleren wij dit vervoer bij winkeliers. Bedrijven laten dit soort goederen dagelijks bezorgen en dat levert heel wat fileproblemen op. Vervoer over water heeft daar geen last van. Niet voor niets is de oude Bierboot dit jaar al volledig volgeboekt. De nieuwe Stroomboot zal dan ook een heel nieuwe klantenkring bedienen.” Het schip is mede gefinancierd uit het Actieplan Luchtkwaliteit en kreeg 250.000 euro subsidie van de Europese Unie. De gemeente zelf heeft aan de bouw 300.000 euro bijgedragen. Bekroond Utrecht won eind 2009 de eerste Award Stedelijke Distributie 2009 voor de Stroomboot. Het bekroonde vrachtschip is speciaal ontworpen voor de grachten in de Utrechtse binnenstad. Het schip is 18,80 meter lang, 4,26 meter breed, heeft een diepgang van slechts 1,10 meter en kan met een kruiphoogte van 1,63 meter zonder probleem onder de laagste bruggen door. Verantwoordelijk voor de bouw van de Stroomboot zijn scheepswerf Bocxe uit Delft en Koeleman Electro uit Mijdrecht. Vuyk Engineering Rotterdam verzorgde het ontwerp. Jan Bocxe over het innovatieve milieuvriendelijke project. “Wij zijn vooral scheepsbouwers. Vandaar dat wij voor dit project een samenwerking zijn aangegaan met Koeleman Elektro. Zij hebben de elektri- Afgelopen vrijdag voer de Stroomboot voor het eerst. (foto EJ.Bruinekool Fotografie) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 500 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd • onze organisatie 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl sche installatie voor hun rekening genomen.” Het was niet de eerste keer dat de bedrijven samenwerkten. “Wij hebben al eerder vier elektrische City Tenders gebouwd voor Rederij de Nederlanden en Rederij ’t Smitje. Deze schepen verzorgen rondvaarten in de Amsterdamse grachten.” De voortstuwing gebeurt met een elektromotor 400-V AC van 55 kW (738 toeren, 3-bladsschroef, Ammertech watergesmeerde schroefas) en een boegschroef van 12 kW. De vier sets tractiebatterijen zijn goed voor in totaal 480 V. Kleinere schepen voor fijnmazige distributie (2) In de zomer van 2009 is een begin gemaakt met de uitvoering van het actieplan dat voortvloeit uit het onderzoek ‘Een goede toekomst voor het kleine schip’, dat in 2008 door Buck Consultants International werd uitgevoerd. De 21 deelprojecten die in dit actieplan benoemd zijn, hebben alle ten doel het kleine schip voor de binnenvaart te behouden en de marktpositie van kleine binnenschepen te verbeteren. Hoewel de economische crisis ook de kleine binnenvaart niet onberoerd laat, moeten we toch ook nu na blijven denken en plannen blijven maken voor als het straks economisch weer beter gaat. Vandaar dat er gestaag wordt doorgewerkt aan de verdere uitwerking van de deelprojecten uit het kleine schip. Nu we een half jaar met de daadwerkelijke uitvoering bezig zijn, beginnen de eerste contouren van een aantal deelprojecten zich zo langzamerhand af te tekenen. i Wat van Digitaal handboek Binnenkort wordt een begin gemaakt met het uitrollen van een digitaal handboek. Daarmee kan iemand die in de (kleine) binnenvaart wil gaan werken snel zien aan welke eisen hij of zij moet voldoen en welke opleiding hij of zij daarvoor nodig heeft. Later worden in dit handboek ook zaken opgenomen die te maken hebben met het ondernemerschap en met financiering. Kleine Schepen OntwikkelingsMaatschappij Verder zijn we onlangs gestart met het onderzoeken van de mogelijkheid om een Kleine Schepen OntwikkelingsMaatschappij (KSOM) op te zetten. Deze KSOM is bedoeld om kleine, goed onderhouden schepen waarvoor niet direct een koper gevonden kan worden, voor de binnenvaart te behouden door ze (tijdelijk) op te kopen en niet te laten slopen. Slaagt de KSOM er niet in om het schip binnen een nog nader te bepalen termijn te verkopen aan een nieuwe schipper Columbus doet het EICB? dan wordt het schip alsnog gesloopt of aan het buitenland verkocht. Wat als eerste duidelijk moet worden, is of er partijen gevonden kunnen worden die bereid zijn om geld in een dergelijk fonds te stoppen. Pas als blijkt dat er partijen zijn die dat willen, heeft het zin om verder na te denken over bijvoorbeeld de criteria waaraan een schip moet voldoen om in aanmerking te komen voor aankoop door de KSOM. Dit fonds moet gezien worden als een vangnet. Normaal gesproken zal een schip dat nog goed is, verkocht worden aan een nieuwe schipper. Als dat niet of niet direct lukt, kan de KSOM deze schepen beheren totdat er wel een nieuwe schipper gevonden is. Bedrijfsbeëindiging Binnen het actieplan is een aantal deelprojecten benoemd die allemaal op de één of andere manier te maken hebben met fiscale weten regelgeving. We hebben het dan over de deelprojecten ‘Vergroten stakingsvrijstelling’ (hoe kunnen we ervoor zorgen dat een schipper die wil stoppen meer geld over houdt?), ‘Verkennen doeltreffendheid fiscale maatregelen’ (hoe kunnen we de fiscale mogelijkheden die er zijn optimaal benutten?) en ‘Bedrijfsbeëindiging en bedrijfsopvolging’ (hoe zorgen we ervoor dat schippers tijdig rekening houden met het beëindigen van hun bedrijf?). Omdat deze drie deelprojecten zo nauw met elkaar verweven zijn, is ervoor gekozen om ze samen te voegen tot één deelproject. Omdat het onderwerp ‘bedrijfsbeëindiging’ op dit moment hoog op de (politieke) agenda staat, is afgesproken dat we daar in dit deelproject als eerste onze aandacht op zullen richten. Samenwerkingsvormen en ondernemingsvormen Een van de deelprojecten binnen het project Het kleine schip is het deelproject ‘Verkennen samenwerkingsvormen en ondernemingsvormen’. Op dit moment wordt onderz o c h t w e l k e samenwerkingsverbanden er in de binnenvaart (nog) bestaan, hoe die werken en wat de voor- en nadelen van deze samenwerkingsverbanden zijn. Daarnaast wordt ook gekeken welke ondernemingsvormen er in de binnenvaart bestaan en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Doel van deze beide inventarisaties is om te kijken of hier elementen of aanknopingspunten in zitten waardoor de kleine binnenvaart haar positie kan behouden maar liefst kan versterken. Imagocampagne Een zeer belangrijk deelproject binnen het project Het kleine schip is het deelproject ‘Imagocampagne’. Om de binnenvaart in zijn totaliteit te promoten zijn het Bureau Voorlichting Binnenvaart en de Vereniging Binnenvaart actief. Hierbij gaat het niet specifiek om de kleine schepen c.q. de kleine binnenvaart. Juist het imago dat deze categorie heeft, verdient extra aandacht. Wil je echter wat aan het imago van de (kleine) binnenvaart doen, dan zul je eerst moeten weten hoe de verschillende doelgroepen tegen de (kleine) binnenvaart aankijken. Vandaar ook dat binnenkort gestart wordt met het benaderen van de verschillende doelgroepen om dit boven water te krijgen. Pas als je weet hoe zij de (kleine) binnenvaart zien, kun je aangeven wat er zou moeten gebeuren om het imago van het kleine schip bij deze doelgroepen te verbeteren. Kort samengevat komt het er op neer dat een groot aantal deelprojecten nu in volle gang is. Binnen afzienbare tijd verwachten we de eerste resultaten te kunnen melden.

Binnenvaartkrant