Views
2 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 19

De Binnenvaartkrant 19 januari 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. T.K. M.S., 652 t. L x B x D, 64.7 x 6.34 x 2.49. 480 pk Cummins. 2x gen.set, st. vloer, radar, hydr. stuurw. de Waal. S.I. 2016. van Tiem boegschr. 220 pk, Alcoa luiken el. Pr. N.o.t.k., inruil 50 m. kempenaar bespr.baar. Tel. 06-53507233 ZONLICHT PANELEN Nieuw en gebruikt, 12/24 Volt, Victron omvormers, accu’s, Dometic koelkasten. Aquasolar Sneek T 051-5431920 F.051-5431322 e-mail: info@aquasolar.nl www.aquasolar.nl BESTEL ONLINE FILTERS Vervang jaarlijks filters & UV-lamp voor uw waterfiltersysteem www.aquamarshop.nl Tel. 0527-688336 GEVRAAGD SCHIPPER op mts 135m x 11.45m, i.b.v. ADNR, Rijnpatent, vaargebied voorn. ARA, vrijetijdsregeling te bespreken, goed loon. Tel. 0032-478-253430 / 0031-6-10956872 VOOR AL UW REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Pijp en fitwerk, plaatwerk, timmerwerk, enz. Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende offertes, ook grote projecten is voor ons geen probleem. Wij zien in alles een uitdaging en met onze gekwalificeerde mensen is niets teveel voor ons. 06-20324097 GEVRAAGD MATROOS/ STUURMAN Op kv Millennium met ambitie om zelfstandig de bak te laden / lossen en ermee te varen, 2 op 2 af, loon vlgns CAO. Interesse, mail je CV aan Familie Bosman naar info@kvmillennium.nl RADIOGRAFISCHE BEDIENINGEN Bijv: 6 knops € 450,00 tel: 06-54287373 TE KOOP RADIOGRAFISCHE AFSTANDBEDIENINGEN bijv. 6 knops € 450,00 eventueel zelf monteren www.botermantechniek.nl Tel. 06- 54287373 TE KOOP SPUDPALEN Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 GEVRAAGD Matroos i.b.v. dienstboekje op m/s Vector. Geregelde vrije tijd. Internationale vaart. Tel. 0031 653 666543 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Conzelo 1x matroos of matroos i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl VOOR MTS-CYPRIA zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 WIJ ZOEKEN NOG EEN 2E KAPITEIN /STUURMAN voor mcs Dortsman 2 met Rijnpatent tot Mannheim. Vaste lijndienst vanaf Rotterdam naar de Boven-Rijn. Tel. 0031-651416201 EMMALY JACHTBOUW Cascobouw tot 15 m o.a. kotters, luxe motors, vletten, kruisers. Dekkershoek 49, Den Haag. Tel. 06-10872689 FIJNEMAN VOF VRAAGT Op ms Magdalena stuurman + matroos. Ned / Duits sprekend, loon conform CAO. 06-53152538 / 0171-6015618 OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. Ms Carla 1 x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos, vaar/verlof i.o. loon conform C.A.O. Tel. 0041-435016455 e-mail. sales@ oceanrivercontractors.com GERWIL CREWING ZOEKT functie: lichtmatroos of matroos voor het ms Amoureus. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Stentor lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jade, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Speranza lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos en/ of matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Joline lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP van Tiem boegschroefunit, geschikt circa 200 pk. Vraagprijs € 2250,- Tel. 06-51433163 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Maria-D lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL ZOEKT i.o.v. mts Arges en mts Hartelstroom 3 matrozen met dienstboek aantekening matroos, loon volgens CAO 8 weken op/4 weken af. Tel. 0031-614569190 of interfluvial@hotmail.com VOOR MS-KILSTROOM zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, i.b.v. een dienstboekje, het vaarsysteem, 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 MS RE-INTADE ZOEKT 2x matroos i.b.v. dienstb. met functie matroos. Vaar / verlof i.o., loon conform CAO. Tel. 06-55892729 TE KOOP MTS TERZO Afm. 85 x 9.60x3.05, 1627 t, 1870 m3, gecoat, bj 2007, 1060 CAT KRH met bal 420. Tel. 06-23650854 SCHIFFSFÜHRER FÜR TANKSCHIFF 80 meter gesucht mit Patent, mit ADNR fuer Rhein oder Abloer mit allen papieren fuer sofort telfon 0049-1713131834, 0049-2232920602 GEVRAAGD PER DIRECT Stuurman / 2de kapitein voor rvs tanker, 14/14. Wij bieden goed salaris, reizen en kost vrij, doorgroei mogelijkheden, pensioensparen. Interesse bel ons: 0032-498.162.361 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl VOOR “MTS-CARPE AURORAM.” zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem 4wk. op/4wk. af. Het salaris is volgens het CAO Binnenvaart. Tel. 06-22424148 VOOR MS-CB PARIS I EN II zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje. Het vaarsysteem: 4 wk op/ 4 wk af, vlgs CAO Binnenvaart. Tel. 06-22424148 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Novum 3x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie(licht) matroos. Vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184633243 info@shipcrew.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 19 januari 2010 “Stem theorie regelgeving eerst op praktijk af” Te vaak voert de overheid nieuwe wetten en regels in terwijl de praktijk daarop nog niet is voorbereid. Dat zei voorzitter Marius van Dam van Koninklijke Schuttevaer Rotterdam in zijn jaarrede. “De feitelijke installatie van het Scheepsafvalstoffenbesluit bijvoorbeeld is nog niet afgestemd op de regelgeving.” De inzameling van scheepsafvalstoffen was slechts een van de voorbeelden die de Rotterdamse advocaat noemde. “Dat is op 1 november 2009 ingegaan zonder dat de infrastructuur helemaal klaar was. De financiële afhandeling tussen de verdragsstaten moet ook nog steeds geregeld worden.” De zware eisen die de CCR opstelde in de overgangsbepalingen van het ROSR, waaraan oudere schepen slechts tegen zeer hoge kosten konden voldoen, was een andere kwestie waarbij “de theorie van de regelgeving niet op de praktijk was afgestemd”, aldus Van Dam. “Gelukkig hebben we daar via afspraken met Verkeer en Waterstaat een oplossing voor de kleine schepen kunnen vinden.” Eerder moest de elektronische meldplicht voor containerschepen worden uitgesteld doordat de ICTsystemen van de vaarwegbeheerders nog niet in staat waren de meldingen te verwerken. De ledenvergadering vond woensdag 13 januari plaats aan boord van het partyschip Thalassa Royal. Twee leden kregen die middag een speld voor hun lange lidmaatschap: de heren Weezel (30 jaar lid) en Ooms (40 jaar). Even later kreeg ook Jan Krol zo’n aandenken opgespeld door voorzitter Van Dam. Het bestuurslid is 40 jaar lid van de vereniging en besloot – hoewel hij zich in eerste instantie herkiesbaar had gesteld – niet meer achter de bestuurstafel plaats te nemen. Nieuw gekozen werden Andreas Keller (docent bij het STC) en Adri van der Hoeven (werkzaam bij Rijkswaterstaat Zuid-Holland). Jan Krol (rechts) nam afscheid als bestuurslid. Omdat hij toevallig ook 40 jaar lid is van de afdeling, verraste voorzitter Marius van Dam hem met een jubileumspeld op. (foto MGR) Nieuwe Transportcommissaris buigt zich over binnenvaart Nieuw samenwerkingsverband De positie van de schipper versterken door meer marktinformatie. Dat is het basisidee van Anton van Megen voor het nieuwe samenwerkingsverband EUBO (European United Barge Owners). Het doel is uiteindelijk de vrachtprijzen naar een aanvaardbaar niveau te brengen. “Zoals waarschijnlijk velen loop ik mij al een tijdje te ergeren aan het gebrek van initiatieven om iets te doen aan de huidige crisis in de binnenvaart. Er word veel gepraat en gediscussieerd maar iets daadwerkelijks gebeurt er niet”, schrijft hij op zijn De nieuwe uit Esland afkomstige Transportcommissaris Siim Kallas. (foto Europees Parlement - unit audiovisuele media) website www.schippersvoorschippers.nl, waarop binnenvaartondernemers zich aan kunnen melden voor de EUBO, en waar ook een uitgebreide onderbouwing is te vinden van doelstellingen en werkwijze van het nieuwe verband. Naar verluidt hebben zich al meer dan dertig ondernemers met gemiddeld vrij grote schepen (groter dan 2.500 ton) aangemeld als lid. Dat kan op proef voor 250 euro. Dat is ook de jaarcontributie, per kwartaal vermeerderd met 16 cent per ton. Wie proeflid is, hoeft die bijdrage het eerste kwartaal niet te betalen. Opzeggen kan van de ene >> Vervolg van voorpagina Kallas reageerde door zijn belangstelling voor de milieuvriendelijke binnenvaart te uiten en toe te zeggen dat hij zou nagaan of Europa de crisis in die sector mede zou kunnen bestrijden. Na afloop van de hoorzitting liet Van Dalen zich positief uit over de nieuwe Transportcommissaris: “De commissaris had zijn huiswerk goed gedaan, en kwam deskundig en betrouwbaar over. Ook is hij erg resultaatgericht, dat spreekt mij erg aan.” Samen met collega-Europarlementariërs Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) en Corien Wortmann-Kool (CDA) stelde hij de nieuwe commissaris schriftelijke vragen over de situatie in de binnenvaart. Die kwamen er op neer of de Europese Commissie de ernst van de situatie op de andere dag. Van Megen heeft voor de EUBO een kantoor geopend aan de Zwijndrechtse Maasboulevard. De EUBO heeft geen lading, is louter opgericht om de schipper van info te voorzien over beschikbare lading, tarieven, gasolieprijs en over de hoeveelheid scheepsruimte die in een bepaalde regio beschikbaar is. Ook zijn er plannen voor het vergaren van informatie ten behoeve van lange termijn vooruitzichten. De vrachtprijsadviezen zijn gebaseerd op een kostprijsprogramma dat speciaal voor de binnenvaart is ontwikkeld. inziet. Onder andere vroegen zij of erkend wordt dat “de binnenvaart door haar structuur niet in staat is om, anders dan door kapitaalvernietiging, tot sanering te komen?” De voorgestelde oplegregeling zou volgens de parlementariërs kansen bieden om dit te voorkomen. Van de tijdelijkheid van die maatregel, maar vinden ze dat die “zo veel mogelijk beperkt moet worden door het instellen van structurele maatregelen”. Ze verzoeken de Commissie “steun te verlenen aan 10.000 euro schade door beschonken schipper Een 44-jarige Duitse schipper voer op dinsdag 12 januari in de haven van Delfzijl haaks in een afgemeerd binnenvaartschip. Dat schip liep daarbij voor ongeveer 10.000 euro schade op. De Duitse schipper bleek op het moment van het ongeluk 1,2 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Hij werd aangehouden. De Waterpolitie zag het ongeluk vanuit het politiebureau aan de Delfzijlse haven gebeuren. De agenten hadden het schip al enige tijd in de gaten omdat hen opviel dat de geladen tanker wel op een zeer ongebruikelijke manier manoeuvreerde om bij een ander schip het activeren van het crisisinstrument”. Op mondelinge vragen van Wortmann zei Kallas binnenkort in het EP rapport uit te brengen over de uitvoering van Naiades. Wortmann is ontevreden over de uitvoering van het actieplan tot nu toe: “Actie is nodig want de binnenvaart is hard getroffen door de crisis. Ik ben heel blij dat Kallas duidelijk zijn steun voor de binnenvaart heeft uitgesproken en ik zal hem eraan houden dat hij dit ook in concrete acties omzet.” langszij te komen. Even later zagen ze dat de tanker haaks op het lege binnenvaartschip voer. De Waterpolitie stelde na het ongeluk meteen een onderzoek in. Aan boord moest de schipper een ademtest ondergaan. Hieruit bleek dat hij te veel had gedronken. Hij werd aangehouden en voor een ademanalyse overgebracht naar het politiebureau. Daar bleek dat de schipper 1,2 promille alcohol in zijn bloed had, de helft meer dan de maximaal toegestane 0,8 promille. De schipper kreeg een vaarverbod voor drie uur. Ook maakte de Waterpolitie proces-verbaal op. Het beschadigde schip kon zijn reis wel voortzetten. De slechtste oplossing Boskalis heeft het afgelopen half jaar hier en daar wat bagger uit de Brabantse kanalen gehaald, in opdracht van Rijkswaterstaat. “Rijkswaterstaat zorgt er zo voor dat de doorgang voor schepen gewaarborgd blijft en ze vlotter en veiliger kunnen doorvaren”, staat in het steken onder water www.gonlag.nl | door Michel Gonlag persbericht. Wat een toffe lui zijn dat toch bij RWS. Op sommige plekken was de bodem een meter hoger dan hij hoort te zijn. Volgens mij kun je daar niet meer fatsoenlijk varen en kun je er beter een woonwijk aanleggen. Ik vind ‘achterstallig onderhoud’ voor de Brabantse kanalen een eufemisme. ‘Grove nalatigheid’ is hier beter op zijn plaats. RWS valt niets te verwijten (behalve ‘... gewaarborgd blijft…’. Je kan niet waarborgen wat er niet is). Het ontbrak jarenlang aan geld voor onderhoud en dat ligt aan de politiek. Lastig is dat de verantwoordelijke politici allang zijn vervangen. Een nadeeltje van de democratie. “Democratie is de slechtste staatvorm die er is, op alle andere na.” Winston Churchill, in 1947 net na verloren verkiezingen. Een tikkeltje snobisme was Winston niet vreemd: “Het beste argument tegen democratie is vijf minuten discussiëren met een gemiddelde kiezer.” Anton van Megen heeft indertijd met zijn Schippersgilde aardige dingen bereikt voor de beunvaart, door simpel gebruik te maken van heel vertrouwde technieken, zoals adviestarieven versturen per sms’jes. Zo simpel zal het in de ‘grote binnenvaart’ niet zijn, maar hij doet toch een respectabele poging met EUBO (European United Barge Owners) met als belangrijkste feature: markttransparantie. Als de markt transparant is, kan iedere schipper als hij leegkomt zien waar welke lading beschikbaar is, waar zijn concurrenten zijn en wat op dit ogenblik een aanvaardbare vrachtprijs is. Een droom, een combi van Bargelink en Vrachtindicator met een sausje van Samen Sterk. En stukken beter dan marktobservatie van de Europese Unie (met cijfers uit de prehistorie). Opnieuw is samenwerken het credo. Ik denk dat groepen schippers bij bevrachters ook al het gevoel hebben een cluster te vormen en dat schippers die veel verschillende bevrachters gebruiken, juist het spel vaak veel beter spelen dan Anton van Megen denkt. Het beste argument tegen samenwerken in de binnenvaart is een blik werpen op een willekeurige discussiewebsite in die sector. Samenwerken is inderdaad de slechtste oplossing voor de crisis in de binnenvaart, op alle andere oplossingen na.

Binnenvaartkrant