Views
3 years ago

2010-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Behouden
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Meter

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 19 januari 2010 VAN ANDEL HEEFT OOK UW ACCU OP VOORRAAD Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl Kapiteins, Stuurmannen Gevraagd Unibarge vraagt voor hun nieuwe Tankschepen, Bunkering en minerale Olieen, Kapiteins en stuurmannen, met patent, ADNR, mogelijk met tankerervaring!! Vaargebied ARA-Duitsland, Wk/ Wk Af loon N.O.T.K. Contactpersoon: Dhr A. Wanders 0031-653673898 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie WERKGEVERS OPGELET! Wij geven u de mogelijkheid uw personeel onder CYPRIOTISCHE condities te brengen. Tel. +357-99918638 GEVRAAGD VOOR KOPPELVERBAND KAPITEIN I.B.V. RIJNPATENT, RADARPATENT, A.D.N.R. VAARTRAJECT VICE VERSA 10 DAGEN OP / 14 DAGEN AF NEDERLANDSE CONDITIES SALARIS N.O.T.K. VOOR INLICHTING: T. MULLER 06-22510439 Mieke BV Frans Halsweg 11 7004 AA Doetinchem R. van der Velde Transportbedrijf B.V. zoekt voor mts Elise een kapitein met alle benodigde papieren. Salaris en vrijetijdsregeling in overleg. Telefoon: 0653163252 E-mail:mtselise@cs.com Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL: 078-6840112 E-MAIL: WEIDZ@WEIDZ.NL Wij verwachten het komende jaar de ingezette groei verder uit te breiden.U kunt ons blijven bellen indien u op zoek bent naar lading. Onze voorkeur blijft uitgaan naar een lange termijn relatie, maar ook voor bevrachting kunt u bij ons terecht. www.huizinga-snijder.nl Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent Mannheim | | Rijnpatent tot Mannheim ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Postfach CH-4019 Basel jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN Passagiersschip “HISPANIA” 136 pass. afm. 93 x 11.50 x 1.40. Bjr. 1961, motoren 4x Deutz, 1700 pk met Voith Schneider. Met nieuwe klasse SUK voor 5 jaar. Prijs n.o.t.k. Grote financieringsmogelijkheid. Passagiersschip “ ALEGRIA” ex. ZONNEBLOEM. 120 pass. bjr. 1985. Afm. 90 x 11.57 x 1.50 mtr. Zeer compleet schip met alle voorzieningen. Direct leverbaar, als varend passagiersschip of als hotelschip. Het geheel verkeerd in goede staat van onderhoud. Vraagprijs € 1.750.000,- Eventueel inruil bespreekbaar. Bel voor Info. Verder bieden wij de volgende schepen aan: Fluvius/ Andante/ Zwaantje/ Normandie/ Fortuna/ Princess. Dag passagiersschepen:Tourmalijn/ Fortuna/ Regina Jacoba/ Delfshaven. Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 11 19 januari 2010 Totaalplan voor sterkere Antwerpse haven Na zeven vette jaren heeft de haven van Antwerpen de overslag in 2009 zien dalen met een kleine 17 procent. Het verwachte overslagresultaat bedraagt 158 miljoen ton. Hoewel Antwerpen hiermee zijn positie als tweede Europese haven kan bevestigen, verloor het veel meer dan Rotterdam, waar het ladingverlies beperkt bleef tot 8,5 procent. Om versterkt uit de crisis te komen maken het Gemeentelijk Havenbedrijf en privé-bedrijven momenteel een totaalplan op voor een sterkere haven. De behandeling van general cargo daalde vorig jaar met 18 procent, waarbij het conventionele stukgoed (staal, hout, fruit et cetera) 40 procent verloor. Dat had zware gevolgen voor de werkgelegenheid in de haven. De werkloosheid bij de havenarbeiders is in vijftien jaar niet zo groot geweest als in 2009. Het massagoed klokte af op 57,3 miljoen (-14 procent), wat volledig toe te schrijven is aan de sterke terugval bij het droge massagoed. Door de crisis in de staalindustrie werden veel minder kolen en ertsen overgeslagen. Vloeibaar massagoed kende een lichte stijging. In de containersector vonden opmerkelijke verschuivingen plaats. Rederijen schrapten volledige loops en zetten in op minder en vooral grotere schepen. Het containervolume daalde met 14 procent tot 87 miljoen ton. Een lichtpuntje was de goedkeuring van een nieuwe open afvaartregeling op de Schelde, waardoor grotere containerschepen naar Antwerpen mogen varen. De vertraging bij de Westerscheldeverdieping speelt dan weer in het nadeel van de Antwerpse haven. “Wij verwachten dat de werkzaamheden na de uitspraak van de Nederlandse Raad van State in januari of februari kunnen starten”, aldus de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel en havenbestuurder Eddy Bruyninckx. Tweede sluis Om verder trafiekverlies tegen te gaan heeft het Antwerpse havenbedrijf besloten de haventarieven en concessiegelden dit jaar te bevriezen op het niveau van 2009. Daarnaast starten het havenbedrijf en Alfaport, de koepelorganisatie van Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen werkt samen met het bedrijfsleven aan een totaalplan voor een sterkere haven. (foto Sarah De Preter) privé-bedrijven in de haven, een project om de haven concurrerender te maken. In februari gaan elf werkgroepen aan de slag met een totaalplan voor een sterkere haven. Vier van hen zullen concrete oplossingen uitwerken per goederensoort. Zes andere groepen buigen zich over intermodale verbindingen, logistiek met toegevoegde waarde, douane en IT, infrastructuur, promotie en maritieme dienstverlening. In een laatste werkgroep blijven werkgevers en vakbonden onderhandelen over de flexibilisering van de havenarbeid. Nog voor de zomer wordt er een terugkoppeling verwacht aan de Staten-Generaal van de Antwerpse havengemeenschap. De Vlaamse minister-president Kris Peeters beloofde de Antwerpse havengemeenschap bij het begin van het nieuwe jaar werk te maken van een tweede sluis op Linkeroever. Peeters zei dat de sluis in 2014 in bedrijf zal gaan. Over de financiering zei Peeters niets, hoewel dit de belangrijkste voorwaarde is voor de bouw van de circa 625 miljoen euro kostende sluis. De haven wil 15 procent financieren, maar de Vlaamse overheid eist dat de haven de helft van het bouwwerk betaalt. Kritiek na afkeuring plan-MER Schipdonkkanaal De MER-cel van de Vlaamse administratie heeft het planmilieueffectenrapport (MER) over de verbreding van het Schipdonkkanaal afgekeurd. Het haven- en bedrijfsleven in West-Vlaanderen reageert verbijsterd. “Het lijkt wel alsof administraties in Vlaanderen elkaar liever tegenwerken dan samen te werken”, luidt de kritiek van VOKA West-Vlaanderen aan het adres van de bevoegde overheidsdiensten. Door de verbreding van het Schipdonkkanaal zou de haven van Zeebrugge een betere aansluiting krijgen op het netwerk van Europese binnenvaartwegen. In het MER worden de gevolgen van zo’n kanaalverbreding voor het milieu in kaart gebracht. Een studiebureau werkt al twee jaar aan dit rapport, dat door Waterwegen en Zeekanaal in opdracht is gegeven. Dit traject werd begeleid door de MER-cel van de Vlaamse administratie. Maar die is nu tot de conclusie gekomen dat het rapport niet volledig genoeg is. Het zou te weinig aandacht besteden aan de alternatieven voor een kanaalverbreding. Ook zouden vragen die naar aanleiding van het ontwerprapport naar voren kwamen nog niet beantwoord zijn. Aangekondigde dood Tegenstanders van de kanaalverbreding hopen dat het project nu definitief wordt begraven. Bart Tommelein, Vlaams parlementslid voor Open VLD, ziet de afkeuring als de “kroniek van een aangekondigde dood”. Hij wijst erop dat er nauwelijks draagvlak is voor de verbreding en vraagt minister Hilde Crevits (CD&V) niet krampachtig vast te houden aan de plannen maar alternatieve manieren voor de ontsluiting van de haven in Zeebrugge te onderzoeken. Zoals de uitbreiding van de estuaire vaart, de nachtvaart op het kanaal Gent-Oostende en een nieuwe spoorweg langs de N49. “Op die manier worden de havens van Zeebrugge, Gent en Antwerpen met elkaar verbonden”, aldus Tommelein. “We zouden hiermee tot een capaciteit van 4 à 6 miljoen containers per jaar moet kunnen komen.” Tijdverlies Het West-Vlaamse bedrijfsleven reageert verbijsterd op de afkeuring, die door de Kamer van Koophandel (VOKA) West-Vlaanderen onaanvaardbaar en nefast voor de haven van Zeebrugge wordt genoemd. “Door deze procedurekwestie gaat opnieuw kostbare tijd en energie verloren, terwijl er juist nood is aan een snelle politieke beslissing over de verbreding.” Hans Maertens, de nieuwe topman van VOKA West-Vlaanderen, haalt uit naar de bevoegde overheidsdiensten: “Het is onbegrijpelijk dat de MER-cel, die dit dossier moet begeleiden, na twee jaar studie tot de vaststelling komt dat een aantal bijkomende onderzoeken niet is uitgevoerd. Normaal mag je verwachten dat administraties die deel uitmaken van dezelfde overheid elkaar helpen en begeleiden. Maar het lijkt wel alsof de administraties in Vlaanderen elkaar liever tegenwerken. Daardoor gaat tijd verloren, tenzij er achter deze aanpak een bewuste verzandingstrategie schuilgaat.” VOKA eist dat de Vlaamse overheid kleur bekent en snel werk maakt van een definitief MER. “Alleen zo toont onze regering dat het haar menens is met de groei van de haven.” Minister Crevits heeft inmiddels laten weten dat het studiewerk gewoon door zal gaan. Een aantal zaken waar in het afkeuringsrapport om gevraagd wordt, zal de komende maanden verder onderzocht worden. Hinder door ijs Op 7 januari moest de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) voor de eerste keer tijdens dit winterseizoen ijsbrekers inzetten op de West- Vlaamse kanalen, omdat er anders geen doorkomen meer aan was voor de binnenvaart. De koude temperaturen hadden op verschillende kanalen voor ijsvorming gezorgd. De eerste ijsbreker ging aan de slag op het kanaal Bossuit-Kortrijk, dat de Schelde met de Leie verbindt. Daarna liet WenZ ook op het kanaal Roeselare-Leie en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort het ijs breken. Stijgend aandeel binnenvaart In Antwerpen winnen spoor en binnenvaart steeds meer terrein bij het transport van containers van en naar de haven. Dat meldt het Gemeentelijk Havenbedrijf. Volgens het Havenbedrijf steeg het aandeel van het spoor- en binnenvaartvervoer de afgelopen tien jaar met ruim 14procent. In 1998 lagen de aandelen van de binnenvaart, het spoor en het wegtransport op respectievelijk 21,4, 7,8 en 70,8 procent. Tien jaar later was dit 32,4, 11 en 56,6 procent. Het toenemende fileleed op de wegen is voor steeds meer bedrijven een reden om over te stappen op binnenvaart- of spoorvervoer, zo verklaart het Havenbedrijf. Colruyt Maar ook ecologische overwegingen en overslagsubsidies spelen een rol in de modal shift. Zo besliste warenhuisketen Colruyt onlangs om voortaan goederen per binnenschip vanuit Antwerpen naar Brussel te vervoeren. Colruyt haalt hierdoor jaarlijks duizend vrachtwagens van de weg. Het bedrijf overweegt bovendien om ook zijn distributiecentra rondom Brussel per binnenschip te bevoorraden. De verschuiving van weg naar water wordt gesubsideerd door het Brussels Gewest. Voor elke overslag tussen schip en vrachtwagen in Brussel ontvangt Colruyt een toelage van 12 euro per container. Dat bedrag is bedoeld als tegemoetkoming in de extra overslagkosten. ■

Binnenvaartkrant