TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 1 - 12 januari 2010 Eerste Telematica Award Op de jaarlijkse Telematicadag in Nijmegen is 30 december de allereerste Binnenvaart Telematica Award uitgereikt. Dat gebeurde postuum, aan de vorig jaar overleden Piet Nefkens. Zijn zoon Pieter-Jan nam de prijs in ontvangst. De Award is bestemd voor een persoon die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van telematica in de binnenvaart. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 PBV wil Vlaamse AIS-subsidie Vlaamse scheepseigenaren kunnen gebruik maken van de Nederlandse en Duitse subsidieprogramma’s voor de aanschaf van een AIS-transponder. De PBV is een campagne gestart om hen te informeren over AIS. Ondertussen doet de promotieorganisatie haar best om ook in Vlaanderen een steunmaatregel van de grond te krijgen. Fehlende Elbvertiefung Der bedingte Umschlagmengeneinbruch im Hamburger Hafen könnte nach dem Ende der Krise zu einem dauerhaften „strukturellen Problem“ für den Hamburger Hafen werden. Die nautische Erreichbarkeit wird durch das Ausbleiben der Elb-Fahrrinnenanpassung schon jetzt immer problematischer für die Terminals und die Reedereien. 9 11 27 Boven de Moerdijk alleen hoofdvaarwegen bevaarbaar Vorstverlet op kleine kanalen 2010 is begonnen met wekenlang aanhoudende vorst, waardoor de meeste, kleinere vaarwegen zijn dichtgevroren. Alleen beneden de Moerdijk zijn de kanalen nog toegankelijk. In het noorden worden de hoofdvaarwegen opengehouden. Op het IJsselmeer geldt een vaarverbod. De vaart tussen Amsterdam en Lemmer gebeurt in konvooien. Maar: er zijn nauwelijks meldingen van goederenstromen die niet of niet op tijd aankomen. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De terminal in Harderwijk is overgeschakeld op het wegvervoer, want op de Randmeren kan niet meer worden gevaren. Lading voor de haarvaten in het vaarwegennetwerk wordt vaak overgeslagen naar het wegvervoer op korte afstand van de eindbestemming. Vanaf 2011 niet meer ombouwen naar dubbelwandig Met de overschakeling van de specifieke regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Rijn (ADNR) en de Donau naar het ADN op 1 januari 2011 beschikt Europa over één reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over water. Er zijn echter wel verschillen. Zo zal het na 1 januari 2011 niet langer mogelijk zijn een bestaande enkelwandige tanker om te bouwen naar een dubbelwandige. Het CBRB heeft afgelopen week de leden geraadpleegd om te peilen of er veel ondernemers zijn die van plan zijn De vaart op de Randmeren is inmiddels gestremd. Vlak vóór dat gebeurde, werd het ijs nog gebroken door de scheepvaart zelf. Hier op het Gooimeer vlakbij de Stichtsebrug vaart de Keistad uit Amersfoort als ‘ijsbreker’. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) hun schip om te bouwen. Voor de circa 130 overgangsmaatregelen van ADNR naar ADN zijn data genoemd (zie www.cbrb.nl voor deze maatregelen). ADNRtabel 1.6.7.2.1 is niet overgenomen in het ADN, waardoor vanaf 1 januari 2011 (met een mogelijke overgangstermijn van 6 maanden) geen enkelwandig schip meer mag worden omgebouwd tot een dubbelwandig schip. Het CBRB schrijft in de enquête: “De overheid draagt als reden aan dat men niet een mogelijkheid wenst te creëren van een soortgelijke maatregel van de Oost-Europese landen.” IJsbreken In de havens van Enschede en Almelo breekt Rijkswaterstaat het ijs, evenals in de zijtak van het Twentekanaal tussen Goor en Almelo. De werkzaamheden zijn naar verwachting voldoende om de komende dagen de havens bereikbaar te houden. Op diverse plekken in het land worden stuwen en sluizen ijsvrij gehouden, zodat deze kunnen blijven functioneren en niet beschadigd raken. Dit heeft soms tot gevolg dat de wachttijden voor de sluizen toenemen. Sinds zaterdag 9 januari breekt Rijkswaterstaat het ijs op het Meppelerdiep tussen Zwartsluis en Meppel, en ook in de gemeentehavens van Meppel. Sinds diezelfde dag wordt bij de Krammersluizen in Zeeland een ijsbreker ingezet; in het weekend eveneens bij de Kreekraksluizen. Konvooivaart De konvooivaart op het IJsselmeer werd vrijdagmiddag ingesteld. Sinds dat moment geldt een vaarverbod op het IJssel- en Markermeer. Aanvankelijk werden konvooien over het hele traject Amsterdam-Lemmer begeleid met drie ijsbrekers, maar met ingang van zondagmiddag gebeurde dit alleen nog tussen Lelystad en Amsterdam. De wind had op het noordelijk deel van de vaarroute over het IJsselmeer veel ijs ‘weggeblazen’. Vanaf Lelystad kon over open water worden gevaren (“vanaf de Rotterdammerhoek tot het Commissarislicht”, aldus Koninklijke Schuttevaer). Dat gebeurt sinds zondag met begeleiding van één ijsbreker, omdat het vaarverbod werd gehandhaafd. Tussen Lelystad en Amsterdam heeft de scheepvaart veel last van het kruiende ijs. Volgens de website van Koninklijke Schuttevaer waren bij het kruiende ijs schotsen van wel anderhalve meter dik. Maandagmorgen vertrok een konvooi met vijf schepen vanuit Lemmer richting Amsterdam. Een konvooi met drie schepen verliet Amsterdam richting Lemmer. Een ander konvooi met drie schepen voer van Lelystad naar Amsterdam. Dit konvooi was zondag in Lelystad opgehouden. Schepen moeten zich voor het konvooi aanmelden via het speciale ijsnummer van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied: (0320) 260586. De noordoostenwind bepaalt voor een belangrijk deel op het IJsselmeer de situatie. De wind is nog steeds vier à vijf Beaufort, en in de loop der week draaiende naar het oosten. De situatie zal deze week niet veel veranderen. De weersverwachting voor deze week laat zien dat de vorst aanhoudt. ’s Nachts is er matige vorst en overdag rond het vriespunt. Informatie Rijkswaterstaat informeert de scheepvaart over maatregelen via Berichten aan de Scheepvaart, Teletekstpagina’s 720, 721, 722 en 725. Actuele ijskaarten staan op www. infocentrumbinnenwateren.nl. Rabobank Shipping Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu Rabobank Shipping Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_voorraad_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:33
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl