Views
4 years ago

2009-25

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Meter
  • Twee
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 46 1

De Binnenvaartkrant 46 1 december 2009 De volledige afbouw van het mts Voerendaal werd door ons verzorgd. Een behouden vaart Wij wensen de Verenigde Tankrederij B.V. een goede en behouden vaart. Rensen Shipbuilding B.V. en Oosse Maritiem B.V. hebben het ontwerp en de bouw van het casco voor de Verenigde Tankrederij B.V. mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Rensen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Lauwers 40, 3332 TB Zwijndrecht T : +31(0)78 - 619 10 40 F : +31(0)78 - 619 35 08 Jaap Oosse M: +31(0)6 - 53 10 47 05 E : info@oossemaritiem.nl Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel IJsseldijk 97-1 2901 BR Capelle a/d IJssel Telefoon 010-258 42 55 Telefax 010-258 42 56 Email info@smits-mf.com Voor mts Voerendaal hebben wij geleverd: 2x Veth-Jet boegschroef type 4-K-1200. Elk met een E-motor met een vermogen van 322 kW/1800 rpm. houdt de vaart erin! Wij wensen Verenigde Tankrederij B.V veel succes en een behouden vaart. ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST MTS VOERENDAAL EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND LOCATIE ROTTERDAM, WILHELMINAPLEIN 7, TELEFOON 010-4962640 Wij wensen Verenigde Tankrederij B.V. en hun bemanning een behouden vaart. Voor het mts Voerendaal hebben wij het volgende mogen verzorgen: • Inrichting voor- en achtermachinekamer • Plaatsen ladingpompen • Alle voorkomende afbouwwerkzaamheden Machinefabriek G. Olthof N.V. Nijverheidstraat 120 - 124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-258 02 58 Fax 010-458 87 50 e-mail: info@olthof.eu Olthof Schiffservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax 0049 (0) 221-981 088 41 www.olthof.eu Al meer dan tachtig jaar een begrip in de scheepvaartbranche

De Binnenvaartkrant 47 1 december 2009 MTS Voerendaal state-of-the-art 2009 Vorige week werd het nieuwe mts Voerendaal van VT in de vaart gebracht. Als onderdeel van het nieuwbouwprogramma van VT en in de praktijk als vervanger van het mts Venray dat onlangs verhuisde naar Panama. “Aan boord van de Voerendaal is alles state-of-the-art”, aldus de directeur van VT, Niels Groenewold. Het nieuwe mts Voerendaal van Verenigde Tankrederij meet 110 bij 13,50 meter en heeft een laadvermogen van 4.200 ton. Het schip wordt ingezet in de standaardbunkeringen. Deze nieuwbouw maakt deel uit van het grote nieuwbouwprogramma van VT, waarmee vrijwel de gehele enkelwandige vloot is vervangen door dubbelwandige tankers. AIS Jarenlang hield de huidige directeur van VT, Niels Groenewold, zich voornamelijk bezig met de begeleiding van de vlootvernieuwing. “Dat is nog steeds mijn ding. Ik houd me er veel mee bezig.” De Voerendaal heeft alle state-ofthe-art instrumenten aan boord. “Alles wat op de Europort 2009 beurs te zien was, is in de Voerendaal verwerkt: nieuwe radarsystemen en voor de meeste onderdelen betekent het een doorontwikkeling van bestaande concepten.” In één opzicht is er sprake van een echte noviteit, maar de beslissing daarover werd niet door VT gemaakt, maar door Alphatron Marine. “Alphatron heeft besloten dat de officiële blackbox uit de zeevaart nu wordt gebruikt op binnenschepen. Het is een robuuster systeem – duurder ook. De reden is dat alles aan boord steeds gecompliceerder wordt. Alles aan boord wordt opgenomen. Nee, niet de gesprekken in de stuurhut.” VT was één van de eerste rederijen met AIS-transponders aan boord van de nieuwe schepen. Niels Groenewold: “Ik vind het een goede zaak dat alle schepen worden voorzien van AIS. In het donker op de rivier weet je dan precies wat er voor je uit vaart. De communicatie wordt er veel doelgerichter door. Maar het werkt pas echt goed als je het allemaal hebt.” Panama De Voerendaal vaart nu op het contract dat voor het mts Venray was gesloten. De Venray is net als het mts Vaals in september naar Panama vervoerd, waar VT een aparte onderneming heeft opgericht: VT De Voerendaal bij Olthof in Capelle aan den IJssel. (foto’s MGR) Shipping International. Dat bedrijf zet de twee tankers in bij de bunkering van zeeschepen aan beide zijden van het Panamakanaal. “Dat werkt goed, nu. Alles is precies gegaan als gepland. Op 28 september zijn de schepen gelost bij Panama en sindsdien zijn ze actief.” Het is een uitgebreide operatie geweest om de schepen te prepareren. “Dat is niet iets dat je bedenkt en dan twee dagen later uitvoert. De schepen moesten worden aangepast, je moet over de juiste mensen beschikken – zowel hier als lokaal. En daar komen dan nog de inspecties bij. Je hebt te maken met lokale regelgeving maar ook met zeevaartregels.” “Nergens ter wereld kennen ze binnenschepen in de bunkers. Het zijn altijd zeeschepen. Dat betekende heel veel aanpassingen, in de navigatieapparatuur, de ontluchting en de motoren en generatorsets die moesten worden voorzien van de nodige certificeringen.” En juist die certificeringen maakten het in zekere zin een riskante onderneming. “Je investeert maar je weet van tevoren niet of het zal worden goedgekeurd.” Toch kwam VT niet voor grote verrassingen te staan. “We hadden ons huiswerk gedaan.” “De schepen hebben nu een duo registration: in Nederland als binnenschip en in Panama als zeeschip. Daar zitten soms grote verschillen tussen. De ontluchting moet voor de zeevaart 75 centimeter boven het hoogste dek, voor de binnenvaart slechts 50 centimeter. De marifoon heeft een veel sterker signaal. De motoren voldoen aan de normen van de CCR – die zijn in de binnenvaart strenger dan in de zeevaart – en van de IACCP. Soms moet je uitgebreid uitleggen dat als ze aan de CCR-normen voldoen, ze ook aan de andere norm voldoet.” Er zijn ook wat kleinere ongemakken als een binnenschip van ‘hier’ elders ter wereld wordt ingezet. “Ze hebben daar 110 Volt. Als je een nieuwe wasmachine nodig hebt, moet die uit Europa komen. Maar goed, daar kom je wel overheen. Het is allemaal oplosbaar. Net als de taal. De laad- en losinstructies hebben we laten vertalen in Engels en Spaans. Omdat volgens voorschrift steeds zes man aan boord moeten zijn, zijn de woningen ook naar zes mensen uitgebreid.” Bestellingen De volgende tanker voor VT heeft een vergelijkbare omvang als de Voerendaal. “Die wordt in China momenteel geladen voor transport naar Nederland.” Daarna volgt de 150 meter lange Vorstenbosch, die de vlag van ‘grootste binnenschip ter wereld’ over kan nemen van de Vlissingen. Een schip dat al in 2006 werd besteld. “Het casco is nu dan klaar. We verwachten het in april hier.” Niels Groenewold blijft optimistisch over de kansen van het grote schip. “Het blijft niet altijd slecht. Het gaat wel weer goed komen. Zeker in de Rotterdamse haven. Ik ben geen econoom, maar als je kijkt naar hoe het gegaan is na de Tweede Wereldoorlog...we hebben elf recessies gehad, maar niet één duurde langer dan zestien maanden. Het ging nu wel heel hard, maar wat snel daalt, kan ook weer snel stijgen.” Wie leverden aan het mts Voerendaal Rensen bv i.s.m. Oosse Maritiem bv Levering complete schip Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V., Capelle a/d IJssel Volledige afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering en verzekering VT Verenigde Tankrederij Bevrachting Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512 en 2 Caterpillar motoren type C 18 tbv aandrijving boegschroeven en ladingpompen ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W 7350 reductie 5.031:1, elastische koppeling, 24V solenoid tbv elektrische bediening Machinefabriek G. Olthof N.V Inrichting voor- en achtermachinekamer, plaatsen ladingpompen en voorkomende afbouwwerkzaamheden Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Compressoren Wiko Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatsystemen t.b.v. hoofd- en hulpvermogen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele ophanging uitlaatgassendempers en opstelling woning Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Aluminium vloerplaten in voor- en achtermachinekamer Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw B.V. Dek- en machinekamerleidingen Dolderman B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 5 blads schroef, links draaiend, Kaplan model, 1900 diameter onder Lloyds keur Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, 1916 diameter De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals Veth Propulsion B.V. 2 Veth-Jet boegschroeven type 4-K- 1200, beiden met E-motor vermogen van 322 kW, 1800 rpm Blokland Non-Ferro B.V Beunkoelers hoofd- en hulpmotoren Kampers Scheepskonstruktie B.V Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek stuurhuis Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B. V. Bunkergiek Handelsonderneming Beerens B.V. Uitschuifbare radarmast type Savanna, davit, boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 2 DWK 6080/65, roeren 2 x HD 240 Alphatron Marine B.V. 2 JRC-JMA 609 radars, MF pakket, Panasonic telefoonsysteem, AlphachartNautische apparatuur Tresco Engineering bvba Alphachart HUISMAN elektrotechniek b.v. Electotechnische installatie, ladingtank bewakingsinstallatie, Huisman Diagnose Systeem, computerapparatuur, entertainmentsysteem, navigatie- en communicatiesysteem RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering Versteeg Keukens Keuken Klaasen Sanitair Sanitair en tegels (levering en installatie) Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Nijmegen Vloerverwarming in badkamers, wasruimte en stuurhuis Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering WindeX Engineering B.V. Airco- en overdrukinstallatie, machinekamer- en ontgassingsventilatoren, RVS klaproosters en paddenstoelen Schegro B.V. Brandbeveiligingsapparatuur en ADNR pakket DMT Sales Ankerlieren, ankers en kettingen Blommaert BVBA Voormast All Pumps Holland B.V. Victor pompen en ballastpomp Shell Marine Products Shell smeerolie REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Shell smeerolie, Esso gasolie, complete inventaris PS Marine Coatings B.V. / Sigma Coating casco Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lastechnisch Buro J.M. Baas vof RVS roeftrappen, naambord frame’s, leuningwerk en diverse kleine RVS werken 2B reklame Katwijk Belettering Huchem Special Products B.V. HC-Glashelder, HC-Galvana zinkspray, HC-Geleiclean nieuw handzeep, HC- Stripecleaner, HC-Aluclean, HC-Roka, HC- Shipclean, HC-Shipshampoo, HC- Shipclean nieuw, HC-Eco ontvetter, HC Zink-Aluspray EPS European Pump Services B.V. 2 ladingpompen, type EPS650, voor montage aan dek, geschikt voor het verpompen van zware stookolie 650 m3/uur bij 8 bar, aangedreven door 315 kW drukvaste (EEx-de IIC) ABB elektromotoren Aalborg Industries B.V. Ladingverwarmingsinstallatie

Binnenvaartkrant