Views
4 years ago

2009-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 17 november 2009 .nl • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit Al is het midden in de nacht... TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl DEN BOER GElastE schEEpsschROEvEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 binnen vaart krant .nl Het zal je maar gebeuren, slapeloze nachten omdat de motor averij heeft opgelopen. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Dus al is het na middernacht, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616

De Binnenvaartkrant 33 17 november 2009 Nieuwe navigatieapparatuur bij Radio Holland Falcon-lijn bouwt succes Sigma verder uit De royale stand van de Imtech Marine Group tijdens Europort. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Erik van Boom is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van Radio Holland Netherlands. Onder de ruim 31.000 bezoekers van Europort bestond veel belangstelling voor de royale en uitnodigende stand van de Imtech Marine Group, waar de Radio Holland Group eveneens haar producten presenteerde. Ook Jan Peter Balkenende keek daar zijn ogen uit. Meer dan eens is op tv te zien hoe de premier in zijn vrije tijd in een snelle Formule 1-wagen stapt. Veel meer comfort kwam op zijn weg toen hij in de stand van de Imtech Marine Group spontaan plaatsnam in de geavanceerde stuurstoel die omgeven was met consoles en beeldschermen in de vorm van een innovatieve werkbootbrug. “Zo’n kans krijg je maar een keer”, moet Erik van Boom hebben gedacht. Nadat hij premier Balkenende uitleg had gegeven over de ergonomie van de stoel en de techniek eromheen, ontpopte hij zich tot een waardig ambassadeur van de binnenvaart. Vol overgave hield hij een warm pleidooi voor de binnenvaart en de scheepsbouw hij en adviseerde Balkenende dringend erop toe te toezien dat de kennis en kunde niet mag verdwijnen naar Oosterse landen. Verder vroeg hij de premier het klimaat voor investeringen in de branche te verbeteren door de kredietverlening van de banken soepeler te laten verlopen dan op dit moment geschiedt. Van Boom werd na tien minuten op zijn schouders getikt met de mededeling dat de minister-president “verder moest”. Dat was jammer, maar de boodschap werd wel afgeleverd. De klantenkring van de ondernemingen uit de Radio Holland Group ligt breed verankerd in de wereld van de binnenvaart, yachting, visserij, shortsea, deepsea, cruisevaart en offshore. De producten zijn niet alleen te vinden op het water maar ook op het land, zoals radars voor sluiscomplexen die via ethernetkabels vanuit meerdere locaties kunnen worden bediend. De Imtech Marine Group bevat in Nederland naast de Radio Holland Group ook nog Free Technics, Van Berge Henegouwen Installaties, Imtech Marine & Offshore en Koninklijke Dirkzwager. Met die bundeling van kracht en kennis wordt de hoogste kwaliteit geleverd op het gebied van navigatie, communicatie, automatisering, verwarming, ventilatie, airco, AV-entertainment en brandbeveiliging. Wereldwijd is de Imtech Marine Group vertegenwoordigd met ruim zeventig kantoren en 2.250 medewerkers, waardoor altijd binnen 24 uur lokale service kan worden geboden. Onderzoek Als je verantwoordelijk bent voor de marketing en verkoop moet je altijd vooruitkijken en soms terugblikken. Tien jaar terug sprak je nog over een stuurhut en een zwart-witcamera. Nu spreken we over een stuurhuis, de zwart-wit-camera is vervangen door kleurencamera’s en zelfs die worden nu weer ingehaald door nieuwe technieken die warmtecamera’s bieden. Bij Radio Holland zijn de medewerkers van Erik van Boom constant bezig om in beeld te brengen hoe de binnenvaart er over vijf jaar uitziet en op welke wijze de producten daarop moeten worden afgestemd. De benodigde informatie komt voort uit de dagelijkse contacten van de accountmanagers met klanten uit de binnenvaart. Momenteel is Radio Holland bezig met een groot onderzoek onder binnenvaartklanten om goed in kaart te brengen wat de behoefte is en wat veranderd zou kunnen worden. Aan de hand van die uitkomst worden prototypes gemaakt die moeten voldoen aan duurzaamheid, strenge kwaliteitseisen, ergonomie en functionaliteit. En als de producten op die wijze zijn goedgekeurd en in de markt worden gebracht moet daar ook nog een acceptabel prijskaartje bij. Falcon-lijn Op dezelfde wijze is ook de revolutionaire Falcon-lijn tot stand gekomen, die het succes van de Sigmalijn verder uitbouwt. De kennis was reeds in huis door projecten binnen de sector van luxe megajachten. Daar vind je soms glaspanelen van een vierkante meter of zelfs nog meer. Door het aanraken van toetsen op deze panelen worden commando’s gegeven aan alle denkbare apparatuur. Vanuit dit luxe segment is met de krachtige Falcon-lijn een innovatieve en betaalbare en vertaalslag gemaakt naar de binnenvaart. De Falcon-lijn kenmerkt zich dan ook door op een functionele wijze toegevoegde waarde te leveren tegen een betaalbare prijs. Instrumenten voor het aflezen van roerstand, bochtaanwijzer, diepte, wind, kompas en autopilot worden weergegeven op het multifunctionele 7-inch LED-kleurenschermen. De installatie vraagt een minimale bekabeling en levert daarmee het eerste voordeel: minder installatiekosten. Dat komt doordat de zichten bedieningspanelen op iedere gewenste plaats in het stuurhuis of elders aan boord simpel aan een ethernetringleiding kunnen worden geprikt. Dat geldt eveneens voor de sensoren. Het bijzondere is dat je elk scherm met een druk op de knop van functie kan laten wijzigen. Simpel gezegd: je verandert daarmee terstond een bochtaanwijzer in een dieptemeter of iets anders. Handig als je in het stuurhuis dit soort schermen hebt waarmee je door zo’n verandering alles kunt overzien en bedienen. Blackbox Nieuw is ook de Falcon River Radar, waarvan de weergave geschiedt op een 19-inch TFT-display van hoge resolutie. Daarop worden eveneens de bochtaanwijzer, roerstand en AIS weergegeven. De ringen voor het bereik kennen een variatie van 150 meter tot 64 kilometer. Vooral de gebruiksvriendelijkheid scoort hoog in de testpanels. Het systeem is gemakkelijk te installeren en voldoet aan de standaardeisen voor de Rijn-rivierradar. Met een optie worden de radarbeelden via een blackbox doorlopend op video vastgelegd. Audio kan zelfs met vier kanalen tegelijkertijd worden opgeslagen. Met de noodknop worden beeld en geluid van het laatste uur op een SD-kaart overgebracht. Radio Holland heeft met de Falconlijn de lat weer hoger gelegd. Innovatie staat niet stil bij Veth Propulsion Door Jan Hoek “We hebben onze bedieningspanelen een facelift gegeven, de piloot compleet vernieuwd, de meeloophendels op details veranderd en de Veth Jet uitgerust met een volledig kleurendisplay. Daarbij is er nu ook een optie voor een geïntegreerd minidisplay.” Dat vertelt Erik Veth, managing director bij Veth Propulsion. Het bedrijf telt inmiddels 120 medewerkers, van wie een aantal (drieënhalf fte) continu bezig is met productontwikkeling (zowel hard- als software). Stilstaan is achteruitgang, is bij het Papendrechtse bedrijf de gedachte, hoewel ze met tal van systemen al voorop lopen of zelfs marktleider zijn. Erik Veth: “We hebben een bedrijfsmissie waarbij innovatie een van de pijlers is. Onze bedieningspanelen hebben met de facelift niet alleen meer uitstraling maar ook meer ‘intelligentie’ gekregen, waardoor bijvoorbeeld ook het bedieningsgemak is verbeterd. Voorheen ging de uitlezing van de piloot via aparte displays, nu is er ook de mogelijkheid van een minidisplay.” Erik Veth bij de roerpropeller met een diameter van 1,90 meter, die op de stand in Ahoy stond. (foto’s Jan Hoek) “Het systeem gaat op basis van het CANbus-communicatiesysteem, waardoor minder bekabeling nodig is tussen verschillende computers. Wij hebben modules ontwikkeld waardoor er geen aparte interfaces meer zijn.” Een prominente plaats op de stand tijdens Europort 2009 in Ahoy had een roerpropeller met een diameter van 1,90 meter. Veth Propulsion levert de Veth Z-Drive roerpropellers, ook contraroterend, van 150 tot 2.000 kW met diameters van 60 centimeter (voor onder andere dagpassagiersschepen) tot en met 2,40 meter (voor zeeschepen). Tegenwoordig wordt bewust steeds meer gekozen voor een goed rendement en contraroterend in combinatie met de Veth Z-Drive roerpropellers levert dat bij de passagiersschepen De bedieningspanelen hebben een facelift gekregen. een winst van 15 procent op. Sinds enige tijd beschikt Veth Propulsion over een speciale hal voor de productie van generatorsets. Erik Veth: “De uitstekende kwaliteit van de bijgeleverde motoren en het opheffen van de capaciteitslimiet heeft er voor gezorgd dat de verkoop van generatorsets ondanks de crisis groeide van 60 naar 130 sets per jaar, waarbij de groei met name in de binnenvaart zit.” Generatorsets “We leveren de generatorsets met de kleinere vermogens met een rustig draaiende SisuDiesel-motor, kwalitatief de absolute top, en voor de grotere vermogens met een Scania-motor. Deze motoren lopen qua emissie-eisen voorop, hetgeen fiscale voordelen heeft. De motoren zijn prettig geprijsd en technisch gezien uitstekend; de basis komt van de truckmotoren, waardoor de Scania-dieselmotoren koud goed op gang komen en bij sets niet snel ‘inzakken’.” “Overigens hebben we in onze generatorhal een proefstand gebouwd waarmee we met twee sets parallel kunnen draaien. Met al deze ontwikkelingen laten we zien dat de innovatie binnen ons bedrijf nooit stilstaat.” ■

Binnenvaartkrant