Views
4 years ago

2009-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 17

De Binnenvaartkrant 17 november 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ZONLICHT PANELEN Nieuw en gebruikt, 12/24 Volt, Victron omvormers, accu’s , Dometic koelkasten. Aquasolar Sneek T 051-5431920 F.051-431322 E-mail: info@aquasolar.nl www.aquasolar.nl GEVRAAGD SCHIPPER op mts 135m x 11.45m, i.b.v. ADNR, Rijnpatent, vaargebied voorn. ARA, vrijetijdsregeling Tel. 0032-478253430, 0031-610956872 GEZOCHT OP MTS kapitein/ 2de kapitein, loon n.o.t.k., bezit van ADNR en Rijnpatent. Tel. 0032-475-210785, 0031-6-22509028 GEVRAAGD vanaf januari, Nederlandstalige matroos/stuurman met chemie ervaring voor RVS tanker Tel. 0032-498-162361 GEVR. KAPITEIN OP MS DEZI Eventueel met partner, ibv ADNR, Rijnpatent. Loon en vrije tijd n.o.t.k. , eigen woning. Email: Alexandra@vaart.net Tel.06-13125516/ 0049-1739231635 VOOR “DSLB-GANZESTAD” zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem 8wk. op/4wk. af. Het salaris is volgens het CAO Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amazing, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP Sleep-duwvlet, 10.68 x 3.15 x 1.20 m, 240 pk DAF met SI, € 75.000,- Tel. 06-25318273 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Friendship, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Uniqueship, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Hyade, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Riad, lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Switzerland II, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEZOCHT NEDERLANDSTALIGE VOLMATROOS/STUURMAN op duwboot per 1 januari 2010. Weekenden vrij. Kost vrij. Salaris n.o.t.k. Liefst in bezit van rijbewijs. Tel. 06-53681273 TE KOOP Generatorset Perkins – Wilson, 27 kVa, 22 kW, in nieuwe staat. € 3500,- Info. 06-22270552 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP OF TE HUUR Duwbak Ambilant 54, bouwjaar 1979, 2326 ton, 76,5 x 11,40 x 3,41, hoogte 4,8 m, 1557 ton op 2,5m. Prijs € 295.000,00 Tel. 06-53270012 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 GEVRAAGD STUURMAN voor duwboot Odessa Containervaart Meerhout- Antwerpen (ev. Rotterdam). Groot vaarbewijs, Radar en ADNR. Tel. +32476676822 olivieride@yahoo.com UW RUIM STRALEN? www.ruimstralen.nl Tel. 06-54340087 RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GEVRAAGD Volmatroos op mvs Maria-S, 928 ton, liefst aan/b. wonend. Tel. 06-49913379 of 0049-1622767696 GEZOCHT VANAF 01.01.2010 Kapitein op type c-tanker met lux-vlag ADNR-C/ Rijnpatent tot Mannheim/Radar/ 14-7 goed loon. Tel. 0032-495-503192 TE KOOP Dortmunder, 67 x 8.20, bouwjaar 1947. Kanaalgangig, 4.25 M ZB. Zeer goed onderhouden. Tel. 06-53422424 – NL of 0049-171-6051400 – D VOOR “DSLB-FOR-EVER II” zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem 8wk. op/4wk. af. Het salaris is volgens het CAO Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEZOCHT Matroos op ms Luciënne-D, 5 dagen varen, weekend vrij. Vaargebied is van Luik naar IJmuiden en weer terug naar Luik. Met voorkeur eigen vervoer en uit het zuiden van het land i.v.m. reizen. Loon n.o.t.k. Tel. 0031-653489743 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 17 november 2009 ESO wil onderzoek Jan Veldman voerde namens de ESO (als interim-voorzitter) het woord bij de hoorzitting, afgelopen maandag in Brussel. In tegenstelling tot de buiten demonstrerende schippers vindt hij het laag water juist een zegen voor het pleidooi in Brussel van de brancheorganisaties. “Juist die laagwaterperiode bewijst hoe groot de overcapaciteit is. Te groot om conjuncturele ontwikkelingen als deze op te kunnen vangen. Daarom moet de crisis worden aangemeld bij de Europese Commissie. Dat betekent dat de oudvoor-nieuwregeling eventueel weer kan worden ingevoerd. Ik denk dan ook aan begeleidende maatregelen voor mensen die uit het vak willen stappen. We zijn nu tien jaar verder en onderzocht moet worden wat nu Per schip kan 2.100 euro subsidie worden verkregen voor de aanschaf en installatie van een inland AIS-transponder. Gezien de geldende prijzen zal het erop neerkomen dat scheepseigenaren zelf circa 500 euro moeten betalen. Dat heeft staatssecretaris Huizinga (V&W) vorige week aan de Tweede Kamer geschreven. Op 3 februari kondigde staatssecretaris Tineke Huizinga al aan binnenvaartondernemers te steunen bij de aanschaf en installatie van een inland AIS-transponder. Onlangs werden 895 gratis transponders ter beschikking gesteld in een uitgebreide proef die loopt tot eind januari. De inschrijving daarvoor liet zien dat het animo groot is. Binnen enkele dagen moest de inschrijving worden gestopt. Intussen is ook bekend hoeveel subsidie de staatssecretaris ter beschikking stelt aan alle andere binnenvaartondernemers. Alle schepen, die kunnen aantonen gebruiker te zijn van het Nederlandse vaarwegennet (ongeacht de vlag die zij voeren) krijgen de gelegenheid subsidie voor een transponder aan te vragen. De Europese Commissie heeft financiële steun toegekend. Deze steun komt ten de werkelijke marktsituatie is in de binnenvaart. We denken aan maatregelen op de korte en de lange termijn. Dat zijn een mogelijke oplegregeling, waardoor mensen tegen lagere kosten – waarmee ze het hoofd boven water kunnen houden – stil kunnen liggen. Structureel moet er onderzocht worden hoe de markt meer body kan krijgen, zodat de conjuncturele veranderingen wel kunnen worden opgevangen.” Spandoeken De ESO verzoekt daarom de Europese Commissie ook om een onderzoek te doen naar de positie van het midden- en kleinbedrijf in de binnenvaart. “De mededingingsregels zijn geschreven voor de grote, multinationale bedrijven. Er moet goede aan de Nederlandse en Duitse overheid vanuit het TEN-T programma en wordt benut voor de financiering van de subsidieregeling in beide landen. Voor de omvang van de vloot die voor subsidiëring in aanmerking zou kunnen komen is door beide landen een inschatting gemaakt op basis van bestaande registratiesystemen. Op basis van deze gegevens wordt verwacht dat ongeveer 8.000 schepen via de Nederlandse en 4.000 schepen via de Duitse regeling voor subsidie in aanmerking kunnen komen. Naar verwachting zal in beide landen ongeveer een kwart van de aanvragen afkomstig zijn van schepen die noch in Duitsland noch in Nederland zijn geregistreerd, maar wel wateren in die landen bevaren. De beide subsidieregelingen zijn, voor zover de verschillende juridische kaders dit toelaten, zoveel mogelijk op elkaar afgestemd om gelijke voorwaarden voor de ondernemers te creëren. Voorwaarden De voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen, zijn in beide landen identiek. Daarnaast is afgesproken dat Nederland en Duitsland ieder afzonderlijk verantwoordelijk zijn voor de subsidiering van de eigen vloot. In de 2.100 euro subsidie per schip voor inland AIS-transponder Nederlandse subsidieregeling zullen daarom in Duitsland geregistreerde schepen worden uitgezonderd van deelname en in de Duitse regeling in Nederland geregistreerde schepen. De hoogte van de subsidie en de duur van het subsidieprogramma (inbouw transponders uiterlijk december 2012) zijn in beide landen dezelfde. Er zijn wel verschillen tussen Nederland en Duitsland doordat er verschillen zijn in de wetgeving. De kosten die de scheepvaart uiteindelijk zelf draagt voor de aanschaf van een transponder zullen per schip verschillend zijn. De staatssecretaris schrijft aan de Tweede Kamer: “Het subsidiebedrag per schip is op basis van een marktverkenning bepaald op 2.100 euro. De verwachting is dat de eigen bijdrage per schip hiermee uiteindelijk zal uitkomen op ongeveer 500 euro per schip. Omdat er door dit omvangrijke programma van Nederland en Duitsland buiten deze regeling waarschijnlijk geen markt is voor inland AIS-transponders, kan het zijn dat bij de lancering van de regeling in de aanvangsfase de eigen kosten per schip iets hoger zullen liggen. Dit is uiteraard mede afhankelijk van het fabrikaat transponder dat door de schipper zelf wordt gekozen.” De politie wacht op de achtergrond rustig af terwijl de protesterende schippers hun spandoeken installeren. (foto MGR) iets anders komen voor het MKB.” Er hadden zich zo’n honderd schippers verzameld op het plein voor het Albert Borschette conferentiecentrum. Een omstander omschreef het als “een minidemonstratie”. Veel Walen en Vlamingen en een tiental schippers uit Nederland. Enkele spandoeken rustten tegen het prikkeldraad, dat de Brusselse politie die morgen om zeven uur had neergezet, in afwachting van waarschijnlijk nog veel meer schippers. De dertig politiemensen vermaakten zich wel bij dit vreedzame protest. Er werd veel gediscussieerd. Het was geen demonstratie ter ondersteuning van het voorstel van het Crisisberaad. “Er is veel bitterheid onder de schippers met kleinere schepen”, vertelt Johan van den Steen van het ms Droomland. “Maar harde acties zul je niet meer zien. We hebben onze vaders gezien. Die hebben keihard gevochten, en uiteindelijk heeft het niets opgebracht. De binnenvaart komt niet voor in de BV Nederland.” Wantrouwen Onder de demonstrerende schippers veel wantrouwen tegen de tussenpersonen, die volgens hen het meeste geld – dat verladers wel betalen – in hun zak steken.” Een opmerkelijke aanwezige bij de demonstratie is Evert Straatman, tankvaartondernemer met het 135 meter lange mts Maracaibo van 3.600 ton. “Deze mensen met een kempenaar varen nog maar voor een kwart van de prijs van de beurs. Ik denk dat de enige oplossing is een bodemtarief. Een tarief dat is berekend op de kosten van een schip met een volledige bemanning.” De huidige situatie is veroorzaakt door de vrije markt, concluderen enkele schippers. Maar hoe zit het dan met die crisis? “Dat is een smoesje.” “Marktobservatie moet transparanter” >>Vervolg van pagina 1 “Erkent de Commissie dat de binnenvaart door haar structuur niet in staat is om, anders dan door kapitaalvernietiging, tot sanering te komen en erkent de Commissie voorts dat een oplegregeling de binnenvaart kansen biedt dit te voorkomen?” Observatie De Europarlementariërs concluderen dat het huidige door de Commissie geïnitieerde marktobservatiesysteem niet genoeg aan de voorwaarden voldoet van hulp bij investeringsbeslissingen op de middellange termijn. Zij vragen daarom het systeem transparanter te maken en te komen met aanvullende maatregelen. Zoals een oplegregeling. De drie Nederlandse parlementariërs waarschuwen dat de binnenvaart als gevolg van de conjuncturele crisis door de sectorstructuur ook structureel in een crisis dreigt te belanden. “Deelt de Commissie de mening dat deze crisis zal leiden tot een voor de sector desastreuze ontwikkeling waardoor de innovatiekracht, veiligheid en duurzaamheid van het goederentransport over de binnenwateren in gevaar komen?” Zij menen dat een oplegregeling een tijdelijke maatregel is maar dat de tijdelijkheid zoveel mogelijk beperkt moet worden door het instellen van structurele maatregelen. Derhalve wordt de commissie verzocht haar steun te verlenen aan het opnieuw activeren van de oud-voor-nieuw-regeling. Zegeningen Niet alles waar het Havenbedrijf z’n zegen aan geeft, wordt een groot succes. Jammer, want ze hebben natuurlijk best soms goede ideeën daar op de Wilhelminapier. Zo gaf het Havenbedrijf z’n zegen STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag aan het Binnenvaartcentrum dat aan de Maashaven moest verrijzen. In augustus 1998 zat het Havenbedrijf trouwens nog aan de Galvanistraat en was het nog gemeentelijk. Het zou wel tot september 2000 duren eer het Binnenvaartcentrum klaar zou zijn. Wat leek dat toen nog ver weg, ook al werd een paar maanden later in de binnenvaart een voorschot genomen op de liberale 21e eeuw door die vermaledijde toerbeurt af te schaffen. De afschaffing van dat systeem was een gekke paradox. Een voor binnenvaartmaatstaven onvoorstelbaar gewelddadige actie werd gevolgd door een nooit eerder vertoond overleg met als resultaat dat de actievoerders alles weggaven in ruil voor ongeëvenaarde sloopacties die de weg bereidden voor een nieuwbouwgolf die ook al geen weerga kende. Misschien hadden ze toch beter een Binnenvaartcentrum als wisselgeld kunnen eisen. Achteraf gezien – maar dat kan niet anders in 2009 – een gemiste kans. Toen ontstond namelijk Binnenvaart Nederland. Gratis huisvesting had vast blokkades tegen samenwerking kunnen slechten. Was de verhuizing van het CBRB van het Emmaplein naar het Vasteland niet het startschot voor voorzichtige samenwerking geweest? Revoluties zijn echter zeldzaam, meestal gaan ontwikkelingen geleidelijk. Evolutie zit in onze genen, zullen we maar zeggen. De samenwerking tussen de clubjes schrijdt voort. Intussen zijn we vele jaren verder en roept toenmalig directeur Scheepvaart van het Havenbedrijf Pieter Struijs op tot een alliantie. De tijd lijkt er rijp voor. Nood leert bidden, zullen we maar zeggen. De tijd is vooral rijp om samen nog wat kritischer te kijken naar dingen waar het HbR nog meer z’n zegen aan geeft, zoals het transferium in Alblasserdam. Tot nu toe vooral een prikkeling om andere overslagstations ‘transferium’ te gaan noemen (De Ridderkerk en Mercurius Transferia) want het is een welluidende naam. Het idee is om de Rotterdamse haven een stukje landinwaarts uit te breiden. Vervoer daarheen is feitelijk intern havenvervoer. Wie dan zegt dat 45 procent van het achterlandvervoer over water gaat, houdt zichzelf voor de gek. Maar wie weet blijkt het achteraf wél een zegen.

Binnenvaartkrant