Views
2 years ago

2009-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Onze
  • Meter

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 24 - 17 november 2009 Tankvaart wil 20 miljoen De tankvaartvertegenwoordigers van EBU en ESO gaan in Brussel vechten voor ‘hun’ 20 miljoen euro uit het reservefonds. Dat werd duidelijk tijdens een tankvaartvergadering bij de CCR. Ze willen dat geld gebruiken om oude, enkelwandige tankers te laten slopen. Als die niet uit de markt verdwijnen, ligt overcapaciteit op de loer, vrezen ze. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS Stok achter de deur Een van de ‘crisismaatregelen’ die het Samen Sterk Team voorstelt is het toepassen van de Wet Durant op de binnenvaart. Deze Belgische wet is momenteel alleen van toepassing op het wegvervoer en regelt dat bevrachter en verlader eventueel ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden als een truckchauffeur een ‘grove fout’ maakt. Schwere Markstörung? Sogar wenn die EU-Kommission eine schwere Markstörung in der Binnenschifffahrt feststellt, würden die daraus resultierenden Maßnahmen nur wenig an der momentanen Krise ändern können. Höchstens hätte man ein Instrument um künftige Krisensituationen zu bekämpfen, so Jürgen Schlieter vom BDS-Binnenschifffahrt. 11 19 41 Demonstratie voor bodemtarieven binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De eerste Nederlandse schippers die kwamen demonstreren bij de Europese Commissie, maandag 16 november: Johan van den Steen van het ms Droomland, Otto Rinia van het ms Silke, Piet Buining van het ms Kraggenburg en Wouter van der Veen van het ms Swing. Alle vier eigenaar van een kempenaar. “We zijn tegen de plannen van het Crisisberaad voor een oplegregeling. Wij zijn voor bodem tarieven. Dat is de enige manier om de binnenvaart te redden. We zijn niet tegen vervanging van oude door nieuwe schepen maar wel tegen uitbreiding van de vloot. Laat ze die nieuwe schepen maar meteen doorverkopen naar Brazilië. Als dat geld kost, moet dat maar worden betaald door degenen die gruwelijk veel geld hebben verdiend aan de binnenvaart. Capaciteitsreductie is belachelijk. Kijk maar naar het lage water van de laatste tijd. De crisis heeft voor de binnenvaart desastreuze gevolgen door het geringe adaptatievermogen van de sector op sterke conjunctuurschommelingen. Dit schrijven drie Europarlementariërs aan de Europese Commissie. De drie verzoeken de EC om steun voor de oplegregeling waarmee het Crisisberaad Binnenvaart probeert te voorkomen dat een groot aantal ondernemingen in de binnenvaart binnenkort failliet gaat. De Europarlementariërs Corien Wortmann-Kool (CDA), Peter van Dalen (ChristenUnie) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) hebben schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie over de houding tegenover de crisissituatie en de behandeling daarvan in de binnenvaart. Hun vragen kwamen kort voor de hoorzitting in Brussel, waarbij de Europese Commissie de binnenvaart hoort over de crisissituatie. Die hoorzitting vond gisteren en vandaag plaats. De Europarlementariërs roepen de Commissie op om na te gaan welke aanvullende maatregelen genomen Dat heeft ook niets extra opgebracht. Maar die stropdassen moeten natuurlijk weer wat verzinnen.” In grote lijnen was dat ook wat de Belgische schipper Patrick Rifaut namens het Samen Sterk Team kwam vertellen in Brussel. Hij was uitgenodigd voor de hoorzitting van de Europese Commissie, maar alvorens naar binnen te gaan was hij buiten namens het Team nadrukkelijk aanwezig, de scheepsbel luidend die hij van zijn vader had meegenomen. “We hopen dat ze naar ons luisteren. Het werk moet weer verdeeld worden. Voor de langere termijn moeten er sloopregelingen komen. In een oplegregeling geloven we niet.” (foto MGR) Lees verder op pagina 3 >> Steun in EP voor oplegregeling kunnen worden om faillissementen in de binnenvaart te voorkomen. Termijn “Investeringen in de binnenvaart kennen lange aanlooptermijnen omdat schepen vele jaren meegaan en niet vaak vervangen worden”, leggen de drie uit in hun vragen. “Investeringen vragen daarom een lange termijnvisie met het oog op duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en congestieproblemen elders. Zonder flankerende maatregelen dreigt nu door extreme vraaguitval op korte termijn een groot aantal faillissementen, met als gevolg jarenlange stilstand en zelfs achteruitgang. Deze ontwikkelingen doorkruisen de duurzaamheiddoelstellingen van het Europese transportbeleid.” De Europarlementariërs vragen of de Commissie deze analyse deelt en de ernst van de situatie inziet. Lees verder op pagina 3 >> onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_keerkoppel_fc.indd 1 05-02-2009 10:06:23

Binnenvaartkrant