Views
5 years ago

2009-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Wensen
  • Behouden
  • Twee

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 23 - 3 november 2009 Jubilerende VBR verzet bakens De VBR gaat samen met werkgeversorganisatie Aequitas en IBCO, de internationale beroepsvereniging van containeroperatoren, een koepelorganisatie in het leven roepen. Dat maakte de vereniging afgelopen zaterdag bekend tijdens haar jubileumfeest. Na 75 jaar wordt het tijd om de bakens te verzetten. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Maßnahmen Schweiz Für die Schweiz ist die Schifffahrt von strategischer Be deutung. Der Schweizer Bundesrat hat den ‘Bericht über die Schifffahrtspolitik der Schweiz’ verabschiedet. Darin werden Maßnahmen beschrieben um die Schifffahrt zu fördern. Der Bundesrat will neue Förderinstrumente für die Binnenschifffahrt ins Leben rufen. 15 39 44-46 Nog nooit vertoond Dit was nog nooit vertoond: de vier sleep- en duwboten van VKV Service (Adelaar, Annamarie, Oriënt en Albatros) op een rijtje en eens niet aan het werk. Dat had niets te maken met de economische crisis, maar alles met het 10-jarig bestaan van de Rotterdamse havendienstverlener. Bert Vos, Ronald Vos en Arie Boer, de drie compagnons van VKV Service, vierden dat aan boord van de Smaragd 1 en hun boten waren voor die gelegenheid bij het partyschip aan de Stieltjeskade afgemeerd. Het werk ging ondertussen gewoon door – de Rotterdamse haven draait immers 24 uur per etmaal door – maar collega’s waren zo sympathiek in te vallen zodat alle VKV’ers het feest konden bijwonen. (foto Johan de Witte) Inland Terminal-congres Amsterdam helpt bedrijven lading naar het water over te hevelen. Ook op Schiphol liggen kansen, “waar iedere dag massa’s containers heen moeten omdat er veel Europese distributiecentra zitten”, zegt Herman Journée. Hij geeft uitleg over het project tijdens het Inland Terminalscongres op 16 en 17 november. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Dispuut Duitse bonden over crisis T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl DOOR SARAH DE PRETER Is het een conjuncturele of een structurele crisis, momenteel in de binnenvaart? Over het antwoord op die vraag wordt in Duitsland verschillend gedacht. Bij de afdeling Binnenvaart van de BDS wordt het Nederlandse aanmelden van een structurele marktverstoring (crisis) bij de EU toegejuicht. De BDB vindt het geen ‘structurele’ crisis. “Nog geen jaar geleden stonden de binnenvaartbedrijven te springen om personeel.” BDS-afdelingsvoorzitter Jürgen Schlieter vewacht van de aanmelding van een crisis in Brussel vooral voor de lange termijn een kans op verbetering. “Dan kan de oudvoor-nieuw-regeling weer worden ingesteld.” Voor een sloopregeling voelt hij minder. “Dat zou ertoe kunnen leiden dat veel Duitse particulieren ermee stoppen.” De BDS is blij met het initiatief in Nederland om een oplegregeling te realiseren voor de korte termijn. “Maar het werkt alleen als er genoeg meedoen en een financiering voor der stilliggers wordt gevonden.” Die financiering zou volgens hem niet uit de slooppot (het ‘reservefonds’) mogen komen. “De Nederlandse banken moeten dit financieren.” Die zijn volgens hem medeverantwoordelijk voor de huidige situatie door de schepen niet failliet te laten gaan omdat ze die nu niet kunnen verkopen. Zo worden die schippers gedwongen voor de laagste vrachten te blijven varen. BDB-directeur Jens Schwanen zegt daarentegen: “Het valt niet te ontkennen dat de hele transportsector te maken heeft met een marktverstoring. Volgens een recente prognose staan er door nakende faillissementen in de transport en logistiek alleen al in Duitsland zo’n 80.000 banen op de tocht. Een ‘structurele crisis’ in de binnenvaart zien wij echter niet.” Schwanen waarschuwt ook voor de juridische gevolgen wanneer op Europees vlak een structurele verstoring van de binnenvaartmarkt zou worden vastgesteld. “In dat geval heeft Europa slechts twee instrumenten om die crisis te lijf te gaan: de sloopregeling en oud-voornieuw. Andere middelen zijn er gewoon niet. Het is wishful thinking om éérst de crisis te willen uitroepen en dan instrumenten te ontwikkelen die het meest geschikt zouden zijn. Trouwens, de Europese molens draaien traag. Hoeveel bedrijven zullen al failliet gegaan zijn tegen de tijd dat die maatregelen werken?” De BDB zal zijn stem laten horen op de hoorzitting over de binnenvaart die de Europese Commissie op 16 en 17 november houdt. Hoewel Schwanen er met ‘gematigde verwachtingen’ heengaat, vindt hij het positief dat de binnenvaart überhaupt in Brussel wordt gehoord. “Dat is geen vanzelfsprekendheid, als je bedenkt we een paar jaar geleden niet eens aan bod kwamen in het Witboek van de Europese Commissie. Dit is een signaal dat de binnenvaart ook op Europees vlak steeds serieuzer wordt genomen.” Nieuwe minister In Duitsland zelf kan de binnenvaart ook van de nieuwe regering rekenen op een positieve grondhouding. De CSU’er Peter Ramsauer is benoemd tot minister van verkeer. Met Ramsauer, een geboren Beier die bedrijfseconomie in München studeerde, zwaait voor het eerst sinds 1998 weer een nietsociaal-democraat de scepter op het Duitse verkeersministerie. >> Lees verder op pagina 3 Rabobank Shipping Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Rabobank Shipping www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_voorraad_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:33

Binnenvaartkrant