Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 82

De Binnenvaartkrant 82 20 oktober 2009 Bevrachting droge lading logistiek en container diensten Duwvaart. Wij wensen familie Geneugelijk een behouden vaart met het ms Wilhelmina-Arina Laan der Verenigde Naties 101 • 3316 AK Dordrecht Tel. 078-6199140 • Fax 078-6199151 www.cfnr.fr Kantoren in Kantoren in België, Duitsland en Frankrijk Electrische vloerverwarming! Ondervloer blijft bereikbaar en warm Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het ms Wilhelmina-Arina een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Met Roescher zit u altijd........ op de juiste golflengte ! Wij leveren alles voor keuken, bad, vloer en haard te land, TER ZEE en in de lucht! ms WILHELMINA-ARINA Reeds eerder geleverd: 1047 920 4195,- 995,- 874,- Ora et Labora 9995,- Seinpost Rijssen Megastore Plaagslagen 2 7463 PH Rijssen Tel. 0548-530350 Nivoma 2003 Nivoma Apeldoorn Megastore Vlijtseweg 196 7371 AN Apeldoorn Tel. 055-3601747 Hoog in kwaliteit Europa’s grootste keuze: 6000m 2 Lager in prijs dan waar ook! Zie ook onze website op www.paulroescher.nl

De Binnenvaartkrant 83 20 oktober 2009 Wilhelmina Arina maakt re-entree Met de 1700 Mitsubishi van Koedood en de volledig ronde Wärtsilä-straalbuis in combinatie met een Wärtsilä tipbreakschroef kan de Wilhelmina Arina flink vaart maken. (foto familie Geneugelijk) DOOR JOHAN DE WITTE Scheepswerf Hoebée realiseerde de Wilhelmina Arina in opdracht van de vof T.W. Geneugelijk. De kiel van het casco werd gelegd op de in 2008 nieuw gebouwde Bomex-4 werf in het Servische Zrenjanin. Het 110 x 11,45 meter grote schip draagt de handtekeningen van Hoebéemedewerkers Arie en Hans van Duijvendijk. De gepokte en gemazelde surveyor Maarten Pruisen hield tijdens de casco-ontwikkeling zijn vinger aan de pols. Een schip dat glimt als een auto, waarin een ladder aan ervaring is verwerkt en dat overal een wrijfhout vast kan maken. De CFNR zorgt voor lading, al vijf jaar! Opgegroeid in de zand- en grindvaart zat de snelheid om het eerst aan de molen te zijn bij Theo Geneugelijk van de vof T.W. Geneugelijk er al vroeg in. Het nieuwe schip moest een snel geveegd en lichtgewicht schip worden. Dat dit lukte, bewijst 2525 ton laadvermogen op 3 meter diepgang. Met de volle bak – 3449 ton en duwsteven in het water – staat er dankzij de 1700 Mitsubishi van Koedood en de volledig ronde Wärtsilä-straalbuis in combinatie met een Wärtsilä tipbreak-schroef, 20,5 kilometer snelheid op de klok. Verder heeft de Wilhelmina Arina een speciale onderwatercoating, een stuurrooster van Van Ballegooy & De Groot en staan de roeren meer uit elkaar dan gebruikelijk. Wie leverden aan het ms Wilhelmina-Arina Sloophamer Met een 3000 ton geladen koppelverband opzij lagen tijdens de proefvaart, stuur- en stopproeven binnen de tijd en de snelheid op 14,4 kilometer, waarmee het schip ruimschoots slaagde voor het duwcertificaat. “Het achterschip is een ‘Elias Rook’-standaard die al dertig jaar oud is”, aldus Hans van Duijvendijk. Theo is van de eens veertig of vijftig families Geneugelijk uit Krimpen en Ouderkerk, de laatste Geneugelijk op het water. Zelf bleef hij tot z’n 17e bij zijn vader aan boord. Hij was stuurman op Rijnschepen voor zijn Rijnpatent en nam op zijn 19e een kraanschip van zijn vader over. Het onderhoud daarvan vond hij water naar de zee dragen; dus kwam het kraanschip onder de sloophamer. Nauwelijks 24 jaar oud stond Theo aan het roer van een jonge kempenaar: “Een mooi scheepie.” Er volgde een 1000-tonner waarvan de motor eens vast liep in het gebergte en die werd verwisseld voor een Mitsubishi. Meer recent verlengde hij bij Jan Poppen nog een Plockschip (een van de laatste met zeeg) naar 110 meter. Volgens Theo “was het een schip dat je hart stal”. Uitgedaagd Niettemin verkocht hij het. Hij werd schipper te voet en ging anderhalf jaar in de bevrachting, totdat hij eens bij Hoebée ging praten. Theo pluste alle goede eigenschappen van zijn vorige schepen bij elkaar, zodat de re-entree van de Wilhelmina Arina de proef op de som is geworden. Een ingewikkelde formule, die hier en daar om herberekening vroeg en waar alleen ervaren scheepbouwers uitkomen. Dit ontwerp van veel kuubs/groot laadvermogen, snel en mooi, in evenwicht tussen opbrengst en kosten alsook een lijst met 300 aandachtpunten is voor een belangrijk deel in de verf gezet door Connie. Zij is één van de zes kinderen (vijf dochters en één zoon) die Theo en Willy rijk zijn. Met havo in haar portefeuille en nog even niet in business, werd zij door Theo uitgedaagd om tijdens de inbouw haar carrière te starten met plamuur, bergen schuurpapier en evenzoveel verf. Op grond van het spiegelende resultaat kan Connie een schildersbedrijf opstarten. De oudste twee van de familie studeren en de jongsten zijn het van plan. Vanzelfsprekend waren ook zij in hun pauzes aan boord te vinden. Impressie We duiken de machinekamer in voor een impressie. De installaties en de generator hebben als een kameleon de kleur aangenomen van de Mitsubishi. Harmonie in kleur maakt groot en oogt professioneel. (foto Johan de Witte) Voor het elektrische deel was Electrotechnisch Bureau Keijzer-van den Heuvel verantwoordelijk, met gedeeltelijk gebruik van Oechiesmateriaal. Voorop eist het enorme stuurrooster met de 638 pk Scania een prominente plaats. Door het ontbreken van een verhoogde aluminium vloer houdt deze machinekamer zijn hoogte. Terug boven staan we op een groot voordek met duwsteven. De boeiing loopt achter de bolderkast in design-uitvoering over in het gangboord. Het middenschip is verhoogd, wat 20 ton aan ijzer meer weegt dan een recht casco, maar wat wel veel sterker is. De lading wordt afgedekt door Blommaert. EBR leverde de stuurhut, die door eigen timmerlieden van Hoebée grandioos is betimmerd met teak. De vormgeving, afwerking en het door Hoebée gemaakte meubilair in het domein van Willy zijn top. Voordat we de poort van Hoebée uitlopen, kijken we om naar de met rvs verfraaide spiegel en we vermoeden dat de Wilhelmina Arina voor de familie veel meer betekent dan een drogeladingschip. scheepswerf Hoebée bv Dolderman B.V. stuurhuistrap SPEEDHEAT Ridderkerk Oliehandel J.Terlouw B.V. Ontwerp casco en afbouw van schip John Deere generatorsets, 1x 47 kVa en Doedijns Hydraulics B.V. Complete vloerverwarming van woning Scheepsbenodigdheden, Total Rabobank Krimpenerwaard 1x 62 kVa Hydrauliek van stuurwerk BÉVÉ Meubel Holding B.V. smeermiddelen en gasolie Financiering Caldic Techniek B.V. Alphatron Marine B.V. Stoffering PS Marine Coatings B.V. CFNR Groupe Antwerpen Dordrecht Stamford generatoren 2x JMA 609 TFT Alphatron / JRC radars, WindeX Engineering B.V. Primers: SigmaCover 280, Sigmarine 28. Bevrachting Wärtsilä Netherlands B.V. volledige MF lijn, Alphaconning, Airconditioning en ventilatie Grondverven: Sigmarine 40, SigmaCover EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Schroef , straalbuis, schroefas en Alphachart, Alphacam - RVS Hi-Safe Systems B.V. 456, Jotun Penguard Topcoat. Lakken: Verzekering schroefasafdichting camerasysteem en Alpha-IAIS (AIS FM 200 brandblusinstallatie t.b.v. Sigmadur 550, Sigma Jachtlak. Overige Koedood Dieselservice B.V. De Groot Scheepstechniek B.V. systeem) machinekamer voor- en achter coatings/fillers: SigmaCover 630, Hoofdmotor Mitsubishi S16R-C2MPTK, Van Ballegooy boegschroefinstallatie Keijzer v/d Heuvel BV Elektro Machinefabriek en Jotamastic 87, Interfill 830 en Interfill 833 1700 pk, 1600 rpm type 1400 met 1 Scania type DI 16 52 M technisch Installatie Bureau Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hempel (The Netherlands ) B.V. Vulkan Benelux BV met vermogen 538 pk Elektrische installatie Ankerlieren, ankers en Stralen en conservering Flexibele koppeling tussen hoofdmotor Blokland Non-Ferro B.V. Sygo B.V. kettingen,autokraan en spudpalen Inspectie Verkeer en Waterstaat en keerkoppeling Beunkoelers Scheepslading- en hoogtemeter Dijvler Materiaal B.V. Classificatie ADS van STIGT E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en RAFA B.V. Ankerlieren Stichting ABRI Masson Marine keerkoppeling type MM konstruktiebedrijf Ramen P.H. Tinnemans & Zn. B.V. Boekhouder en adviseur W7250, red. 5.031:1. PTO type 0 voor Stuurhuis met hefkolom Paul Roescher Roeiboot type Twin Silver Autena Marine V.O.F. aandrijving van stuurwerkpomp en van Wijk Stuurhuizen B.V. Keukens Zwets Werkendam B.V. Telecommunicatie elastische koppeling Roefdeuren Van Munster & Zonen BV Desmi pompen en appendages Atelier van Geffen B.V. EMHA Technisch Bureau B.V. Blommaert BVBA Levering sanitair DESMI K&R Pompen B.V. Belettering Uitlijnen motoren 22 Alu. scheepsluiken type FRK Algemeen Installatieburo M.J. Poleij V.O.F. Desmi pompen Econosto Nederland B.V. Amco Compressoren B.V. 10.100/3670/2.5, hydraulische Plaatsing en levering: sanitair, Kalkman Scheepstechniek B.V. Afsluiters en appendages Compressoren luikenwagen type HLW 10/6000, waterinstallatie, afvoerinstallatie, Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton Barend van Ommen Maritieme Thermatras B.V. telescopische voormast D- model, boilers, hydrofoors en water/uur met een 11 kW elektromotor Techniek Isolatie uitlaatgassensystemen en dakradarmast type Futura, waterzuiveringsinstallaties Total Lubricants Inland Marine Metaalwerk, laswerk, brandwerk, accommodatie heklichtbeugel type Nordica, Hydra Pit Total smeermiddelen hydraulisch gedeelte, installatie boordlichtvleugels type Dynamic en Tegelzetter ankerlier, boeien en motorisch gedeelte

Binnenvaartkrant