Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 20

De Binnenvaartkrant 8 20 oktober 2009 Wij zijn op zoek naar een ervaren kapitein voor mts “Lloydkade” Functie-eisen: -ADNR certificaat -Rijnpatent tot Mannheim of verder -Radarpatent -Tankerervaring Wij bieden je: -Vrije tijdsregeling 14/14 -Vrij reizen -Prettige werksfeer U kunt telefonisch of schriftelijk contact opnemen met Edwin Swets: edwin@maaskade.nl Tel: 06-53 431363 Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Mvs PEALKO, L/B/D 110 x 11.45 x 3.55 mtr, 3211 ton, Bj 2008, 208 teu 4 lagen, Mitsubishi 1700 PK. Inruil mogelijk. Mvs Excelsior, L/B/D 135 x 11.45 x 3.76 mtr, 4232 ton, 256 teu 4 lagen, 2 x Mitsubishi 1278 PK. bj 2008, inruil mogelijk. KvB Kruier & I, L/B/D 95.32/76.36 x 11.45 x 3.56 mtr, 5249 ton, 332 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1379 PK, bj 2005. Voor startende ondernemers. KvB River Dance, L/B/D 95.50/76.50 x 11.45 x 3.60 mtr, ca 5250 ton, 336 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1521 PK, bj 2008/2009 Mts Marie Louise, Type C, L/B/D 125 x 11.45 x 3.63 mtr, bj 2004, 3467 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK. Mts Zuidzee, Type C, L/B/D 135 x 11.45 x 3.88 mtr, bj 2004, 4135 Ton/ 5113 m³, 2 x Caterpillar 1014 PK. Mts NN, Type C, L/B/D 110 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2006, 2427 Ton, Caterpillar 1520 PK, inruil mogelijk. Mts NN, Type C, L/B/D 125 x 11.45 x 3.47 mtr, bj 2006, 3273 Ton, Ketel, 2 x Caterpillar 1014 PK. Div enkelwandige tankers voor een goede prijs ! Tevens groot aanbod in de stille verkoop. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: • Chemicaliëntanker, diverse afmetingen • Vracht / containerschepen, diverse afmetingen Gezocht enthousiaste binnenvaartschippers voor tankvaart en container/vrachtvaart om voor zichzelf te beginnen. Kriesels Scheepsmakelaar helpt u hier graag bij op weg ……………. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl www.krieselsscheepsmakelaar.nl ‘’De binnenvaart heeft toekomst’’ Door ons uitgebreide ladingpakket kunnen wij extra scheepsruimte gebruiken vanaf minimum 1000 ton laadvermogen. Zeker in de enkelwandige schepen zijn wij zeer geïnteresseerd. Dubbelwandige schepen zijn eveneens van harte welkom. Aanmelden: De heer K. Claussen Telefoon: 0049-40895051 Fax: 0049-408902233 E-mail: knut.claussen@tankfracht.de Postfach 26 19 25 . D-20509 Hamburg Wendenstrasse 379 . D-20537 Hamburg Binnenvaart moet kunnen profiteren van ‘opslingereffect’ Omdat de binnenvaart voor een belangrijk deel afhankelijk is van de grondstoffenaanvoer bij producenten - ertsen, kolen en aardolieproducten – moet de sector kunnen profiteren van het zogenaamde ‘opslingereffect’. In de logistiek is dat de term voor de beweging die ervoor zorgt dat de voorraden bij een verandering stroomopwaarts in de keten zich sterker aanpassen dan aan het einde van de keten (elke schakel gaat immers over tot (tussen)voorraadverminder ing of vermeerdering). Dit staat te lezen in de Sectorvisie Binnenvaart van het ING Economisch Bureau. De algemene trend zoals ook andere onderzoeken al hebben aangetoond, wordt ook door de ING gevolgd: “In de tweede helft van 2009 bereikt de sector naar verwachting de bodem. Al met al zal de economie zich volgend jaar met een lichte groei stabiliseren. Als voorloper in de cyclus betekent dit dat de binnenvaart wel weer een groei van enkele procenten laten zien. Niettemin zal het herstel door blijvende onzekerheid gematigd verlopen. Uitstel van bedrijfsinvesteringen en krimpende productie in de bouw remmen het herstel in de binnenvaart nog af.” De afgelopen jaren hebben Scheepswerf Bocxe Delft en Koeleman Elektro vier elektrisch aangedreven partyschepen voor de binnenstad van Amsterdam gebouwd. Voor de gemeente Utrecht zijn ze bezig met de bouw van de Bierboot, die ook elektrisch aangedreven wordt en de horeca in de binnenstad van Utrecht gaat bevoorraden. Tijdens een forumbijeenkomst op 6 november wordt een introductiefilm over het elektrisch varen vertoond wordt er door een panel over het elektrisch varen uitgebreid gesproken. De deelnemers in het panel zijn: T. de Smidt, van Rederij ’t Smidtje K. Pater, van Rederij de Nederlanden C. Gerritsen, directeur Icova en voorzitter Versnippering Geconstateerd wordt wel dat voor de korte termijn de vooruitzichten somber zijn en dat veel bedrijven in de rode cijfers komen. “In veel gevallen is de inkomende kasstroom niet meer voldoende om de aflossing op de scheepsfinancieringen te kunnen voldoen en soms is zelfs de rentebetaling in gevaar. Dit geldt vooral voor bedrijven die actief zijn in de dagvrachtmarkt. Dit gaat zo ver dat veel ondernemers in 2009 volledig op hun reserves interen. Het belangrijkste voor binnenvaartondernemers is het blijven varen om de vaste kosten te dekken. Dit is belangrijk omdat het grootste deel van de kosten gewoon doorloopt als er niet wordt gevaren. Met een gemiddelde solvabiliteit van ruim 30 procent in 2008 heeft de relatief sterke weerbaarheid van veel binnenvaartondernemingen er vooralsnog voor gezorgd dat een faillissementsgolf is uitgebleven. De hoge vaste uitgaven hollen de weerbaarheid echter wel steeds verder uit. Naar verwachting zal het aantal faillissementen daarmee volgend jaar wel oplopen.” Voor de droge lading ziet de ING ook geen andere oplossing dan een stilligregeling in de huidige situatie. “Het afstoten of voor Forum elektrisch varen De Gerlien - Van Tiem is een modern bedrijf met ruim 40 jaar ervaring. In die periode bouwde De Gerlien een klinkende reputatie op als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen en als reparatiebedrijf. Ook facilitair is de moderne haven van ons familiebedrijf volledig op haar taken berekend. De Gerlien - Van Tiem is binnenvaart van huis uit. Een ambachtelijke traditie die verder reikt dan beheersing van technische vaardigheden alleen. Opdrachtgevers weten waar ze bij De Gerlien op kunnen rekenen: prima vakwerk, uitgevoerd binnen de overeengekomen planning en budget, zonder tegenvallers achteraf. Zo zetten we onze traditie voort! van Stichting Mokum Mariteam J.R. de Jong, havenmeester van Utrecht en toekomstig gebruiker van de “Bierboot” F.A. Bocxe, directeur Scheepswerf Bocxe Delft D. Zaal, projectleider Koeleman Elektro. Het forum staat onder leiding van Henk van Laar, projectleider van Govera (Goederenvervoer Randstad). De bijeenkomst wordt 6 november van 11.00 uur tot 12.30 uur gehouden tijdens de Europort2009 in Dock 3 op de 3e etage van het Ahoy gebouw. langere tijd stilleggen is de enige oplossing om een gezond evenwicht te herstellen, maar versnippering van de sector vormt hiervoor een obstakel.” ING merkt op dat doorvaren voor schepen noodzakelijk is om de vaste lasten te kunnen betalen. Voor de tankvaart waarschuwt de ING voor overcapaciteit de komende jaren als het aantal dubbelwandige tankers toeneemt maar enkelwandige tankers in de vaart blijven, tot in 2018 dubbelwandigheid voor de meest producten verplicht is. GEVRAAGD NETTE NED. MATROOS i.b.v. dienstboekje, loon + vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-51485579 GEVRAAGD Volmatroos op mvs Maria-S, 928 ton, liefst aan/b. wonend. Tel. 06-49913379 of 0049-1622767696 GEZOCHT Schipper voor tanker in de bunkering. Ara gebied. Wk / wk. Reacties naar bureau van dit blad onder briefnummer: 20092202 BINNENMAATSOFTWARE: Suneti Nu met Journaalboek! www.suneti.nl of 0111-417781 GEZOCHT OP MVS TWILLIS lichtmatroos/matroos om ons team te versterken. Loon conf. CAO 3wk op/3wk af, vrij reizen, kost en inwoning. Tel. 06-13128343 TE KOOP Koppeling CAPITOL HYC 3.88-1, € 3250,- Tel. 06-53422542 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vantage, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 De Gerlien - Van Tiem 40 jaar in volle vaart! SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten - Tel: +31 (0)487 515544 - Fax: + 31 (0)487 517088 E-mail: info@gerlienvantiem.com - Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 9 20 oktober 2009 Transferium Ridderkerk geopend Het nog aan te leggen containertransferium in Alblasserdam kan een voorbeeld nemen aan de voortvarendheid waarmee aan de overkant van de Noord de zaken worden aangepakt. Nog geen jaar geleden kondigde transportondernemer Kees Groenenboom in Ridderkerk aan om zelf een containertransferium uit de grond te stampen en zaterdag 9 oktober werd de terminal geopend. Honderden mensen waren getuige van de zwerm ballonnen die van onder de CMA CTG-container ontsnapte, nadat die door de grote portaalkraan uit het containerschip Lurona werd gelicht. In het eerste jaar wordt op zo’n 10.000 containers gemikt, met een uitloop naar 25.000 per jaar in enkele jaren. Het is zeker (nog) geen aantal dat vergelijkbaar is met de voornemens van het containertransferium in Alblasserdam. De naam ‘transferium’ kan dan ook worden gezien als een plaagstootje in de richting van het Havenbedrijf Rotterdam, waar het plan voor het transferium uit de koker van de directie kwam. In de binnenvaart zelf worden inland terminals nog steeds verwelkomd, maar bij het plan voor het transferium in Alblasserdam worden vraagtekens geplaatst. Gevreesd wordt dat daarmee de Rotterdamse haven een stukje landinwaarts opschuift, waardoor de afstanden naar veel klanten voor vrachtauto’s beter te overbruggen worden en sommige kleinere inland terminals ladingverlies zullen lijden. Overigens mikt ook Groenenboom met de terminal in Ridderkerk op een dikke stroom containers tussen Ballonnetjes geven de start van de terminal het feestelijk aanzien. de Maasvlakte en Ridderkerk, waardoor hij met eigen wagens de containers kan uitrijden in de regio. Niet alleen de eigen klanten wil Groenenboom daarmee bedienen, ook voor buitenstaanders is de terminal beschikbaar. Administratieve lasten blokkeren afvalvervoer over water Bijna alle binnenvaartondernemers moeten binnen enkele maanden de registratie als vervoerder van afval verlengen. De ministeriële regeling schrijft een (vijfjaarlijkse) verlenging voor. Veel ondernemers kunnen vanwege de recessie niet meer aan de voorwaarden voldoen en zonder die registratie mogen zij geen afval meer vervoeren. “De verlenging heeft ook nauwelijks praktische waarde en zadelt de ondernemer onnodig op met administratieve lasten”, aldus een gezamenlijke verklaring van Kantoor Binnenvaart en CBRB. “Bovendien moet elk afvaltransport al gemeld worden en vergezeld gaan van begeleidingsdocumenten, hetgeen de overbodigheid van registratie extra aangeeft.” Om de registratie te verlengen moeten binnenvaartondernemers aan drie voorwaarden voldoen: • kredietwaardigheid door middel van een verklaring van een accountant • vakbekwaamheid door overleggen van ondernemerdiploma • betrouwbaarheid door overleggen verklaring omtrent het gedrag Volgens KB en CBRB kampen veel scheepvaartondernemers door de recessie met grote liquiditeitsproblemen. Dan kan een accountant onmogelijk de verklaring van kredietwaardigheid afgeven. Voor de ondernemers voor wie dat nog wel mogelijk is, betekent dit een extra last van circa 1200 euro. “Het opnieuw overleggen van een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is eveneens een flinke administratieve last. In veel gevallen bestaat de onderneming uit een vennootschap onder firma (VOF) met meerdere vennoten. Elk van de vennoten moet de VOG persoonlijk gaan aanvragen op het stadhuis en dat betekent kosten en tijdverlet. Vaak duurt het drie tot zes weken voordat zo’n aanvraag resulteert in een VOG.” De binnenvaartorganisaties hebben enkele maanden geleden VROM en EZ op deze problematiek gewezen. “Mocht er geen oplossing komen, dan vrezen we dat vervoer van afval per binnenschip ernstig in problemen zal komen. Dit betekent voor de binnenvaartondernemers een nog verdere terugval in ladingaanbod en een toename van het vervoer over de weg.” KB en CBRB vinden dat Nederland veel te bureaucratisch reageert op de Europese regelgeving. “De Europese afvalstoffenverordening schrijft een regelmatige toetsing voor, maar niet de termijn en niet de wijze waarop. Nederland kan de toetsing dus anders invullen en zou dit kunnen doen op een wijze die de minste lasten oplevert voor de ondernemers.” Kamervragen over dit onderwerp mochten niet baten. Huizinga zegde weliswaar toe hierover in overleg te treden met de minister van VROM, maar dat ministerie heeft al laten weten dat er niets verandert. Gratis transponders zijn al op Er is al een wachtlijst van honderden schippers bij het proefproject met 895 gratis AIS-transponders. Nog voor het weekend van 10 oktober waren er 895 deelnemers. Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) verwerkt alle aanvragen. De wassing Het lijkt alsof de hond van de schippersvrouw naar parfum ruikt. Maar ach, dat zal ze zich wel verbeelden. Als ze die lucht echter voor de zoveelste keer ruikt, gaat ze met een hand over de herdershond en ontdekt er een dikke laag shampoo op. Bij de wasmachine vindt ze een omgevallen fles en daar heeft de hond blijkbaar naast gelegen. Dit kan nooit goed zijn en Wie nu naast een kosteloze transponder grijpt, kan altijd nog gebruik maken van de subsidieregeling die binnenkort wordt gepubliceerd, die in feite toereikend moet zijn om alle schippers een transponder te bezorgen. Op de website van het BTB (www.binnenvaart.org) is meer info te vinden. Een aantal uitvoeringdetails van de regeling is nog niet bekend gemaakt. Bijvoorbeeld welke leveranciers de levering en de inbouw gaan verzorgen en welke AIS-apparatuur ter beschikking wordt gesteld. Hier is nog geen informatie over beschikbaar. Het kan een half jaar duren voordat alle transponders voor de proef aan tussen het laden door wordt de hond met een paar putsen water uitgespoeld. Een paar weken later blijkt dat dit de hondenhuid geen goed gedaan heeft want de rug van het dier zit nu vol stinkende korsten. De dierenarts moet dus geraadpleegd. Er wordt antibiotica voorgeschreven en ook moet de hond regelmatig met een speciale shampoo gewassen worden. De grote zware hond vindt het maar niks. Ze moet bijna het bad in gesleurd worden en een stuk worst moet nu uitkomst bieden. Het boord zijn geïnstalleerd. De inbouwcapaciteit bij de leveranciers is beperkt. Via internet en e-mail worden alle betrokkenen in de tussentijd geïnformeerd. De papieren informatiestroom naar deelnemers zonder e-mail of internet verloopt een stuk trager. De afgelopen weken is een brochure over de proef met de inland AIS-transponder verspreid. Binnenkort volgt een soortgelijke brochure over de inhoud van de subsidieregeling. schippersechtpaar is er ook niet blij mee want het is een hele klus en met de korsten verdwijnen ook de haren. Hun mooie hond verandert geleidelijk aan in een stinkend kaal beest. Nee, het is niet niks. Uiteindelijk wennen beiden echter aan hun taak tijdens het wassen. De baas drapeert een handdoek in het bad en controleert de watertemperatuur. Het vrouwtje legt handdoeken klaar voor het afdrogen. Omdat de hond steeds twee keer achter elkaar gewassen moet worden en de shampoo 5 minuten zijn werk moet doen zijn, ze er met zijn tweeën iedere keer bijna een half uur mee bezig. Na afloop worden deze handdoeken apart gewassen en gedroogd. Veel werk dus. Vooral ook omdat het dier er niet zo’n IVR’s Fred Westerdijk overleden Op 8 oktober is Fred Westerdijk onverwacht overleden. Hij was 62 jaar. Fred Westerdijk was van 1998 tot maart van dit jaar werkzaam als technisch secretaris bij de IVR. Sinds 2004 leidde hij ook het technische secretariaat van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart NBKB. In die functie was hij mede verantwoordelijk voor het opzetten van diverse projecten waaronder het ontwikkelen van een accreditatiesysteem zin in heeft. Maar zowaar, na een paar keer gewassen te zijn onderneemt de hond na het woord ‘wassen’ zelf pogingen om het bad in te klauteren. Dit tot grote verbazing van het schippersechtpaar. Omdat ze al wat ouder en stijf is moet ze wel geholpen worden met het achterlijf waarna ze parmantig in het kleine badje, waar ze maar net in past, gaat zitten wachten op het hele ritueel. De schipper krijgt pijn in zijn rug van de lange onnatuurlijk houding. En zijn vrouw denkt aan de watertank. Beiden hopen dat de hond gauw weer beter zal zijn. Maar de hond? Ach die heeft daar allemaal geen problemen mee want nu ze er eenmaal aan gewend is vindt ze het wel lekker in dat warme badje. bij de Stichting Green Award en het Engine Registration System. “De heer Westerdijk kwalificeerde zich in die functies door een hoge mate aan vakkennis en inzicht in de betreffende taken. Kenmerkend voor hem was tevens zijn groot verantwoordelijkheidsgevoel”, aldus de IVR in een reactie. “Fred Westerdijk was een zeer gedreven man en een markante persoonlijkheid, die zich tomeloos voor de belangen van onze organisaties heeft ingezet. Helaas heeft hij maar kort kunnen genieten van zijn welverdiende pensioen. We verliezen in hem een gewaardeerde collega en vriend.“ Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant