Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 68

De Binnenvaartkrant 68 Europort 2009

De Binnenvaartkrant 69 20 oktober 2009 Genco brengt woonunits naar Kazachtstan De units zijn 11,65 x 6,50 meter met elk een accommodatie van 32 bedden. DOOR JOHAN DE WITTE Genco Scheepvaart uit Zwijndrecht transporteert met de Amice, de Vigilia I en II en de Aqua Myra vanaf Holland Shipyards Hardinxveld en Scheepswerf De Hoop Lobith 28 personeelsverblijven naar Constanta. Deze woonunits hebben het nieuwe oliewingebied Bautino in Kazachstan als eindbestemming. Twee 116 x 11,40 meter grote casco’s waarop de units in Constanta voor verder transport naar Kazachstan worden samengesteld, zijn eveneens bij Holland Shipyards en Scheepswerf De Hoop gerealiseerd en worden langszij meegenomen. Over het Main-traject achtervolgt duwboot Joson de Amice en Vigilia met de pontons om deze in Vilshoven langszij te koppelen. Bij aankomst in de Roemeense havenstad staan 32 uit Holland overgevlogen specialisten gereed om het transport in vijf dagen zeeklaar te maken. De vijf maanden lange winter op het Wolga-Don-kanaal dwingt het transport rond de klok in beweging te blijven om voor 15 november in de Kaspische zee te arriveren. Grenzen Het nam voor Genco Scheepvaart een half jaar in beslag om het transport vanaf Hardinxveld-Giessendam en Lobith, in samenwerking met Atlas Ship Delivery en Krol Nautische Dienstverlening, tot aan de eindbestemming te organiseren. Arie van Gent van Genco nodigde bij hem aangesloten scheepvaartondernemers rond de tafel, ontvouwde zijn plan voor deze bijzondere lading en dito traject: zestig sluizen plus zo’n kleine 3500 kilometer verderop. Zoiets vraagt samenwerking. Het werd een deal. We spreken Michel en Bianca van Gent van de Vigilia de dag voordat in Lobith wordt geladen. “Eindelijk is het zover. Vanzelfsprekend zijn we er al een tijdje mee bezig, met twee gezinnen en kinderen aan boord vergt het voor ons ook voorbereiding. Ofschoon we Boedapest al verscheidene keren hebben gezien, blijft zo’n trip een avontuurlijke uitdaging. Je komt hier en daar letterlijk een paar grenzen tegen. Dit lage water houdt bijvoorbeeld de spanning erin. Als we voldoende water onder de kiel houden, willen we na dertien tot veertien continudagen vastmaken in Constanta. Onze kwartiermaker is mijn vader Kees op de Amice, met mijn broer Xander aan boord.” 896 slaapplaatsen De in Nederland gebouwde units zijn 11,65 x 6,50 meter met elk een accommodatie van 32 bedden. Per 135 meter-schip gaan er acht stuks in het ruim. Ze wegen 50 ton. De Vigilia 1 en II, de Amice en de 110 meter lange Aqua Mira brengen samen zo’n 896 slaapplaatsen naar Constanta. De 116 meter lange pontons zijn gerealiseerd van bestaande 11,45 meter-schepen. Holland Shipyards verlengde daarvoor een 11,40 meter brede duwbak met 33 meter naar 116 meter. De Hoop gebruikte het voorschip van een 135 meter (type Innuendo). De Per 135 meter-schip gaan er acht stuks in het ruim. pontons (Puccini en Verdi) zijn door beide werven in vier maanden geïnstalleerd met tanks voor water, olie en vuilwater, technische ruimten c.q. eigen energie. Een lower deck is gecreëerd voor gezamenlijke verblijven: keuken, koeling, eetzaal, wasserij, sport- en ontspanning-faciliteiten. Wat oliewinning boven water haalt Kazachstan is uit zijn historisch verleden op zoek naar een nieuwe identiteit en economie. De culturele rijkdommen van de zijderoute maken plaats voor olie- en gaswinning. In dit in ontginning zijnde oliewingebied, waar boorplatforms worden gebouwd op betrekkelijk ondiep water, worden onder andere al jaren Nederlandse sleepwerkboten ingezet voor survey, transport en ankerassistentie. Hoewel er nog geen druppel olie boven water is, bouwt Kazachstan in the middle of nowhere aan faciliteiten en infrastructuur met een prijskaartje van pakweg 10 miljard euro. Uiteindelijk moeten er 15.000 werknemers worden gevestigd. Het Genco-transport steekt vanuit Constanta de Zwarte Zee over, de Zee van Azov en gaat bij Rostov de rivier de Don op om vervolgens in het Wolga-Don-kanaal te komen. Daarna zakt het een flink stuk de Wolga af om uiteindelijk aan de overkant van de Kaspische zee de havenplaats Bautino binnen te lopen. Op 12 oktober lagen de Amice en de Vigilia 2 (met Patrick Didden als kapitein) in Regensburg te wachten op water. De Aqua Myra was op de Main opvarig en de Vigilia arriveerde 13 oktober in Kostheim, waar de duwboot Joson twee dagen later de bak overnam om die naar Vilshoven te brengen. De Binnenvaartkrant volgt de Vigilia langs de Donau. Sponsors gezocht voor reünie Prins Hendrik Internaat Op 26 juni 2010 bestaat het Prins Hendrik Internaat 95 jaar. Na het succes van de vorige reünie (met bijna duizend bezoekers) worden nu plannen gemaakt voor een nieuwe reünie. De reüniecommissie is daarom op zoek naar sponsors om de dag te bekostigen. “Wij weten ook dat er nu een crisis aan de gang is. Wij zijn blij met iedere bijdrage”, schrijven Marco Meijer (ms Pamoja) en Jan Overduin (ms Henja) in een brief aan bedrijven die vorig jaar sponsorden. Sponsors worden vermeld op de website en mogen een vlag aanleveren die op 26 juni zal worden ogehangen. “Er zullen ongetwijfeld op deze dag klanten van u rondlopen en die zullen u er dankbaar voor zijn dat u aan deze dag ook een financiële bijdrage heeft geleverd”, geven Meijer en Overduin als extra argument. Bedrijven die een bijdrage willen leveren aan de reünie kunnen een e-mailbericht sturen naar: reunie.prinshendrikinternaat@ googlemail.com. Hen wordt verzocht het toegezegd bedrag vóór 28 februari over te maken op rekening 33.10.98.334, onder vermelding van “reunie PHI 2010”. Meer informatie is te vinden op www.prinshendrikinternaat.nl. Klik daar op het kopje ‘reünie 2010‘

Binnenvaartkrant