Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 58

De Binnenvaartkrant 58 Europort 2009 7.602 verbouw • nieuwbouw • reparatie MACHINEFABRIEK PADMOS H OLLAND MACHINEFABRIEK EN DOKMIJ OFFICIEEL DEALER MITSUBISHI DIESELMOTOREN Sterk staaltje van Padmos! Standnummer 1.122 STELLENDAM: Deltahaven 18. Postbus 23, 3250 AA Stellendam. Tel.: 0187 49 80 20. Fax: 0187 49 80 51. Magazijn-Fax: 0187 4980 55. BRUINISSE: Havenkade 12, 4311 BA Bruinisse. e-mail: info@padmos.nl www.padmos.nl

De Binnenvaartkrant 59 Europort 2009 connecting the maritime world 3 - 6 NOVEMBER 2009 | DAGELIJKS VAN 10.00 - 18.00 UUR | DONDERDAG VAN 10.00 - 22.00 UUR | AHOY ROTTERDAM Van der Velden toont rotorkoproersysteem Het rotorkoproersysteem RMS2000V is op de beurs werkend te zien. (foto Van der Velden Marine Systems) STAND 1.405 Tijdens Europort 2009 zal op de stand van Van der Velden Marine Systems een complete opstelling van een rotorkoproersysteem van type RMS2000V werkend te zien zijn. Verder is er veel informatie beschikbaar over de veiligheidsinspecties van stuurmachines, waarvan het bedrijf tijdens de beurs enkele gratis weg zal geven. Er staan producten opgesteld van alle drie de divisies waarin Van der Velden Marine Systems werkzaam is: binnenvaart, zeevaart en jachtenbouw. Van iedere divisie zijn personeelsleden aanwezig. De stand staat in De Gerlien - van Tiem bouwt enkelwandige tankers om STAND 1.618 Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - van Tiem gaat geen uitdaging uit de weg. De opdracht om mts Cynthia, eigendom van Intership uit Zwitserland, om te bouwen van enkel- naar dubbelwandige tanker werd onlangs met verve geklaard. Bepaald geen sinecure omdat De Gerlien niet over een helling beschikt en de opdracht volledig op het water moest worden uitgevoerd. Bijkomend probleem is dat door klassebureaus niet wordt geaccepteerd dat aan het natte deel van het casco laswerk wordt verricht. Technici van De Gerlien - van Tiem ontwikkelden voor deze bepaald niet alledaagse opdracht een speciaal plan van aanpak. Daarbij was de aandacht Hal 1, standnummer 1.405. Het rotorkoproersysteem is gebaseerd op het principe van het Magnus-effect: door een snel roterende cilinder in aanstromend water te plaatsen ontstaat door het optredende drukverschil een liftkracht. “Deze liftkracht, of zijdelingse stuwkracht, is groter dan bij conventionele koproeren en levert een veel betere manoeuvreerbaarheid van het voorschip op.” “Verkrijgbaar in een verticale en een inklapbare versie kan het geavanceerde Van der Velden RMS 2000 systeem worden toegepast bij alle soorten schepen en koppelverbanden. Het biedt vooral voordelen bij het manoeuvreren in bochtige rivieren of met harde zijwinden.” De rotorcilinder is gemaakt van een corrosievrij hoogwaardig kunststofcomposiet. Door het lage gewicht is het mogelijk om zeer snel van draairichting te veranderen. De goede vormvastheid van dit materiaal voorkomt blijvende beschadigingen bij het raken van objecten onder water. Het systeem wordt aangedreven door een frequentie geregelde elektromotor die vanuit de stuurhut op een speciaal door Van der Velden ontwikkeld paneel wordt bediend. Frequentieregeltechniek maakt het mogelijk om traploos over te schakelen van lage naar hoge snelheden (en vice versa) en om in luttele seconden van vol bakboord naar vol stuurboord te sturen. “Dit resulteert in een optimale manoeuvreerbaarheid van het voorschip en maakt het systeem aanzienlijk efficiënter en veiliger dan een conventioneel koproersysteem.” met name gericht om voldoende verband en stijfheid in het schip te behouden gedurende de verbouwing. In fases werd de verbouwing van MTS Cynthia door de eigen vakmensen van De Gerlien uitgevoerd. Na het loskoppelen van het nodige leidingwerk en de elektra werden het dek, het langsschot en het dwarsschot doorgesneden en met een bok op de wal geparkeerd. Het ‘open’ tankgedeelte werd door middel van een geprefabriceerde tankbodem en tankwandpanelen dubbelwandig gemaakt. Vervolgens zijn de schotten opgehoogd en is het gereconstrueerde dek met een bok weer teruggeplaatst. Door een goede voorbereiding kon veel onnodig tijdverlies worden voorkomen. Hiervoor maakte De Gerlien gebruik van de adviezen en expertise van ADNR en ROSR. “Vanwege de dubbelwandige uitvoering vervallen alle overgangsbepalingen (NVO) en moest er aan de geldende nieuwbouweisen worden voldaan. Daardoor moest onder andere de ladingpomp worden verplaatst (minimaal 6 meter uit de opening van woning/ stuurhut).” Roermodellen Op de stand staan modellen van de in de binnenvaart veelvuldig toegepaste Van der Velden HD 220-roeren, het Van der Velden Dolphinmanoeuvreersysteem en het Dolphin XR-manoeuvreersysteem. Ook staan de vernieuwde bedieningspanelen, de SP 2525 en HP 6000, opgesteld. “Voor een optimale integratie van scheepshydrauliek met de Van der Velden-roeren en -stuurmachines is de SP 2525 elektrisch-hydraulische stuurinstallatie een ideale optie. Gaat de voorkeur naar een proportioneel volhydraulisch besturingssysteem, dan is de HP 6000 een geschikte keuze. Deze panelen zijn aangepast overeenkomstig de laatste Europese binnenvaartvoorschriften (Protocol 25).” In de Van der Velden-stand staan ook producten opgesteld van de divisies zeevaart en jachtenbouw, zoals de Van der Velden Commander Rotary Vane, de EPS-boegschroef en het Barke-flaproer. “Het geheim van het Barke-roer zit hem Het mts Cynthia is nu dubbelwandig. (foto De Gerlien - van Tiem) in zijn innovatieve en geavanceerde high lift-ontwerp. Dit ontwerp biedt ongeëvenaarde manoeuvreerbaarheid en koersstabiliteit. De cavitatie wordt beperkt tot een absoluut minimum. Dit resulteert in comfort aan boord.” EFFER Marine kranen Van der Velden Industrial is de exclusieve verkoper van EFFER Marine-kranen in Nederland, Duitsland, België en Roemenie. EFFER heeft ruim veertig jaar ervaring met het ontwikkelen en produceren van geavanceerde hydraulische kranen. De fabrikant biedt keuze uit meer dan dertig modellen met verschillende hefboomconfiguraties. Op de beursstand staat een EFFERkraan van het type 275m-6S. Van der Velden Industrial is ook de exclusieve agent van Funke’s warmtewisselaars in Nederland. Op de stand is daarover meer informatie te krijgen. Tevens is er een Funkewarmtewisselaar te bekijken. Meer informatie: www.vdvelden.nl “Door de omvattende verbouwing werd het schip uiteraard veel zwaarder. Het verlies aan laadvermogen, bij gelijkblijvende diepgang, hoeft echter niet te worden gecompenseerd. Door de verbanddelen in de ladingtank te plaatsen werden de minimaal benodigde veiligheidsafstanden benut en het tekort werd gecompenseerd door een trunk te installeren.” Inmiddels is mts Cynthia weer in de vaart en is De Gerlien - van Tiem bezig met de ombouw van een tweede schip: de Alnika van eigenaar Meinhard Esders uit Densborn (Duitsland). De Gerlien - van Tiem realiseert deze opdracht binnen tien weken. Meer informatie: www.gerlienvantiem.com. Wir würden uns freuen, Sie auf unserem Stand 4.206 begrüßen zu dürfen. • Ruderhäuser • Hubschächte • Radarmasten • Alutüren • Alufenster • Wohnungsausbau • Möbel • Küchen WINDEX KLAPROOSTERS iedere afmeting leverbaar met korte levertijden OVERDRUKUNITS op klantspecificatie leverbaar WINDEX VENTILATOREN Scheepsuitvoering Airconditioning Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties Machinekamer- en ruimventilatoren RVS volledig afsluitbare klaproosters Standnr. 2.110 WindeX Engineering BV Houtschelf 5 3371 KB Hardinxveld-Giessendam Tel.: +31 (0) 184 - 611322 Fax: +31 (0) 184 - 611403 E-mail: info@windex.net Website: www.windex.net

Binnenvaartkrant