Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 Europort 2009

De Binnenvaartkrant 31 Europort 2009 connecting the maritime world 3 - 6 NOVEMBER 2009 | DAGELIJKS VAN 10.00 - 18.00 UUR | DONDERDAG VAN 10.00 - 22.00 UUR | AHOY ROTTERDAM Europort 2011 in hypermodern Ahoy Internationale belangstelling voor Europort, ook al in 2007. >> Vervolg van pagina 29 Ook nieuw is de Europort Shortsea Shipping Conference. Behalve de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders die de jaarvergadering in Ahoy houdt, heeft ook het CBRB dit jaar voor het eerst tijdens de beurs zijn jaarvergadering. Het betreft de tachtigste jaarvergadering van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart: om 17:00 uur start de openbare l edenvergadering met een jaarrede door voorzitter Pieter Struijs, een lezing ‘Binnenvaart en de crisis’, door Wim van Sluis en een lezing ‘Uitdagingen voor de binnenvaart in de logistieke keten’, door prof. dr. ir. Jo van Nunen. Ook de waterbouwers/baggeraars organiseren voor de beurs een aparte conferentie. Dit jaar heeft Ahoy niet veel aandacht besteed aan de naamgeving van de beurs. Toch is dat een mooie gesloten cirkel. De beurs begon eind zeventiger jaren als de Europort beurs in Rotterdam. In 1982 verhuisde de beurs naar Amsterdam, naar de RAI. Onder leiding van Peter Niemantsverdriet werd in datzelfde jaar de beurs Haven en Binnenvaart gelanceerd, later omgedoopt in Binnenvaart+Visserij, weer later afgekort naar Bi+Vi. In feite wordt die in binnenvaartkringen zo nog wel genoemd. De zeevaart leek meer in Amsterdam op de Europort te heersen, maar sloop toch ook weer in Rotterdam erin, zodat in 1998 – na de laatste verbouwing en uitbreiding van het Ahoy complex – de beurs weer van naam veranderde: Rotterdam Maritime. Enige tijd wisselden de Amsterdamse en de Rotterdamse beurs elkaar af. De Rotterdamse beurs werd in feite een grotere maritieme beurs dan die in de RAI. De concurrentie met die enorme beurs in Hamburg bleek echter nadelig voor de beurs die in hetzelfde jaar werd gehouden als de SMM. De zware industrie en een aantal brancheverenigingen wilden liever één Nederlandse maritieme vakbeurs. Dan konden ze afwisselend deelnemen in Duitsland en Nederland. In 2005 leidde dit tot de Europort Maritime, een combinatie van de beide Nederlandse beurzen, gehouden in Rotterdam. Naamgeving In 2007 heette de beurs hetzelfde, maar het was voor de binnenvaart wel even slikken, want de zaterdag was eraf gevallen. Een beurs voor het gezin van de binnenschipper was niet langer haalbaar voor de organisatie. Wel werd in 2007 een speciale binnenvaart- (en visserij)dag gehouden op de donderdag. En in 2009 is de beurs qua naam weer waar ze ooit was begonnen: Europort. De binnenvaart is een ‘gewoon’ onderdeel van de beurs, maar nog steeds belangrijk natuurlijk, getuige ook het drukke workshopprogramma. Uitbreiding Na de verbouwing in 1998 staat Ahoy opnieuw voor een grote verandering. Dit jaar wordt gestart met de renovatie en de uitbreiding van het Sportpaleis, dat al in 1970 werd gebouwd als overdekte ijs- en wielerbaan. Er is na de verbouwing ruimte voor 13.500 bezoekers (tegen 10.000 nu). Het geheel wordt een multifunctionele indoor arena, met hypermoderne, technische faciliteiten. Europort 2011 (als dat dan de naam is van deze beurs) heeft dan alvast een nieuw onderkomen. Rotterdam, home van de binnenvaart. NAVIGATIE - COMMUNICATIE CAMERA - GPS EN AIS APPARATUUR STAND 1.727 Advies Installatie Verkoop Service !!! BEURSPRIMEUR !!! NIEUWSTE RADAR JRC JMA610 Diverse ACTIES • Radar Swiss JFS364C • Radar Furuno RHRS 2005TFT • AIS systemen • Travel Vision Q6 • Rivierpiloot Sterk in servicewerk 24/7 Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo - TravelVision Q6 - Orlaco Oude Haven 47, 6511 XE Nijmegen - Tel.: 024-7110020 - E-mail: info@novionautic.nl

Binnenvaartkrant