Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 22 20 oktober 2009 Wij wensen familie Gradussen-Reijnen veel succes met het mts Manus Wij verzorgden de gehele tankbewakingsinstallatie. Wij feliciteren familie Gradussen-Reijnen met het mts Manus en wensen hen veel succes Rhijnspoor 253 2901 LB Capelle aan den IJssel Telefax 010-2120411 | Telefoon 010-2120404 email: info@kantoorvanhouwelingen.nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 www.vlek-scheepsinstallatie.com Wir wünschen der Familie Gradussen-Reijnen mit dem Tankmotorschiff "Manus" allzeit gute Fahrt! TPA Tankpartner Befrachtungsges. mbH Wij leverden en/of installeerden: Complete electrotechnische installatie Nautische apparatuur Wij wensen familie Gradussen-Reijnen een behouden vaart met het mts Manus. Pringnitzer Weg 1 Tel.: +49(0)4191/4085 D-24568 Kaltenkirchen Fax: +49(0)4191/4192 VAN GEMERT GROEP NIJMEGEN WIJ DANKEN FAMILIE GRADUSSEN-REIJNEN VOOR HET IN ONS GESTELDE VERTROUWEN EN WENSEN HEN EEN BEHOUDEN VAART! Klokweg 16, 3034 KK Rotterdam Tel.: 010 2330002 Wij verzorgden en/of installeerden: • Stuurhuis met zakbare bovenbouw, • 2 traps hefsysteem met 4 cilinders • aluminium ladder met beweegbare treden, • Blauw bord • Aluminium boordlichtbakken, • Alu. dak radarmast • Alu. Sierradarmast NIJVERHEIDSWEG 37 - 39, 6541 CL NIJMEGEN TEL: 024-6782233, FAX: 024-6782239, INFO@VAN-GEMERT.NL, WWW.VAN-GEMERT.NL

De Binnenvaartkrant 23 20 oktober 2009 Mts Manus: een goede balans De ABC motor spreekt voor zich, past goed bij het schip. DOOR HANS HEILIGERS Als hij de Manus opnieuw zou moeten bouwen kan Peter Gradussen niet bedenken wat hij anders of beter zou doen. We staan bij de Gelria in Nijmegen op het dek van zijn nieuwe tanker Manus. Zijn eerste Manus werd in 2004 door dezelfde werf tot tevredenheid afgeleverd. Voor Peter was het daardoor een vanzelfsprekendheid dat ook de order voor zijn huidige nieuwbouw bij Cor de Ruijter werd geplaatst. De ouders van Gradussen woonden in Druten aan de wal en hadden geen enkel lijntje naar de binnenvaart. Hoewel het niet mocht van zijn ouders kon je hem in zijn jeugd altijd vinden tussen de kribben rond Druten. Het is niet zo verwonderlijk dat hij van daaruit al op jeugdige leeftijd de magneet van de binnenvaart voelde trekken. Ondertussen weet Gradussen (44) waarover hij spreekt als het gaat over de tankvaart gaat. Tankpartner Peter Gradussen en Marjan Gradussen-Reijnen kochten hun eerste schip in 1990. De naam Manus Wie leverden aan het mts Manus plaatste hij voor het eerst in 1996 op een tanker waarop tot dat moment Martine was te lezen. Een drukke tijd waarin naar het andere schip werd verhuisd en waar korte tijd later hun eerste zoon werd geboren. Zakelijk werd tegelijkertijd ook een overstap gemaakt voor wat betreft de bevrachting. Vanaf dat moment vaart de Manus nog steeds voor TPA Tankpartner uit Kaltenkirchen: een transparante coöperatie in de vorm van een particuliere maatschap waarbij de gezamenlijke leden 75 procent van de aandelen bezitten. De vloot telt 29 schepen waaronder tien type C tankers en is goed voor bijna 60.000 ton. Peter en Marjan er hebben samen hard voor gewerkt en profiteerden daardoor van een aantal crescendo jaren en dat vertaalde zich naar hun eerste nieuwbouw. Sinds hun eerste Manus heeft Peter een voorkeur voor een Pools casco. Toen in 2004 zijn nieuwe schip werd gebouwd was er in overleg met Gelria bepaald dat het casco gebouwd zou worden bij Centromost Stocznia Rzeczna in Plock, Polen. Het werd een prima schip waarop met heel veel plezier de reizen werden gedaan. En als in 2007 A.J.Wingelaar uit Sirjansland niet aan boord was gekomen, had Gradussens vorige Manus misschien nog steeds gevaren. Er bestond serieuze interesse voor overname van dat schip. Die boodschap was de prelude voor nieuwe gesprekken met Gelria. De volgende stap was het boven water halen van de vorige bouwtekeningen. Alle ervaring en kennis die met het vorige schip was opgedaan, werd daarmee samengesmeed tot de ultieme Manus. Goede balans Als vertrekpunt stond een goede balans tussen prestatie, exploitatie en levensduur. Om te beginnen werd in de nieuwe bouwtekening geen plaats ingeruimd voor acht of tien tanks, maar hield dat op bij negen. Peter is resoluut in zijn stelling die bij die verklaring hoort. Als voorbeeld noemt hij een gemiddeld reisje met zo’n 2100 ton nafta. Met acht tanks lukt dat niet en zou je tien tanks hebben dan ga je teveel verliezen op de waterstand doordat je die laatste lege tank moet ballasten. Trouwens, over zijn nieuwe kruiplijn heeft hij niets te klagen: 4.40 meter. Het schip is 110 bij 11.04 meter. Dat laatste is geen schrijffout en biedt louter voordelen op zijrivieren en kanalen. De tonnenmaat bedraagt 2706. Het schip is door Peter en Marjan bij Gelria besteld op basis van een open begroting. Peter vindt dat je op die manier meer wordt betrokken in en bij alle fases van het project. Daardoor heb je een beter zicht op alles en kom je aan de kostenkant niet snel voor verrassingen. Geheel volgens wens van de opdrachtgever is in de overeenkomst aangetekend dat het casco in Polen zal worden gebouwd. Zowel Gradussen als de Germanischer Lloyd gaven hun goedkeuring aan het resultaat van de bouw van dit C schip. Het kwam op eigen kiel gezond en zonder averij aan bij de afbouwwerf in Nijmegen. De schipper is zeer tevreden over het resultaat en zou voor een volgende opdracht opnieuw naar Gelria gaan. Om dat te illustreren vertelt hij dat hij een complete ronde deed over zijn binnen- en buitenschip en met de beste wil van de wereld niet meer dan drie potjes twee-componenten plamuur uitsmeren. Toelichting We lopen met Gradussen mee over het schip waarbij hij ons hier en daar een toelichting geeft. Over de stoere ABC motor die in de machinekamer staat hoeft hij dat niet te doen. Die spreekt voor zich. Ook zo’n motor past in het hoofdstuk levensduur binnen de balans van het schip. Hij levert 1650 pk bij 930 toeren. De motor is rechtstreeks op de fundatie gemonteerd. Op het voorschip kreeg een boegschroef van Verhaar Omega zijn vaste plaats, evenals een Cummins QSK19 van 750 pk.Verder zijn er nog drie generatoren aan boord van resp. 30, 80 en 140 kVa. De negen tanks zullen hoofdzakelijk chemie gaan vervoeren en zeker ook minerale olie. Ze hebben elk een inhoud van 376 kuub en kunnen met een externe aansluiting worden verwarmd. Marflex deepwell pompen garanderen een capaciteit van 1.000 kuub per uur. Aan dek zien we nog de Redscrew pompen van Kampers Pompservice. Het stuurhuis is gebouwd door Van Gemert. Engelaer Scheepsinterieurs heeft de wens van Marjan en Peter goed weten te vertalen in een mooi betimmerde woning en een werkzame lessenaar. Daarmee bedoelt Peter dat je met een handomdraai alles moet kunt bedienen. Een lessenaar die zo pompeus is dat je acrobatische toeren moet verrichten om ergens met je armen bij te kunnen is niet zijn keus. Engelaer Scheepsinterieurs heeft de wens van Marjan en Peter goed weten te vertalen in een mooi betimmerde woning en een werkzame lessenaar. Centromost River Shipyard, Plock Axces B.V. 2 traps hefsysteem met 4 cilinders, SPEEDHEAT Nijmegen Huchem Special Products B.V. Levering bouwcasco Uitlaatgassendemper hoofdmotor aluminium ladder met beweegbare Vloerverwarming HC-glashelder, HC-sunscreen reiniger en Ingenieurtechniek KWL GmbH Dolderman B.V. treden, blauw bord, aluminium Dessa Interieur HC-stankverwijderaar Ontwerp casco en tekeningen Levering Hatz generatorset boordlichtbakken, dak- radarmast en Stoffering zoals vloerbedekking en Danfoss Scheepswerf Gelria B.V. De Ruyter Dieseltechniek B.V. sierradarmast raambekleding RVS Vlinderkleppen Complete afbouw Generatorset 660 kVA t.b.v. boegschroef- VPG Scheepsservice B.V. WindeX Engineering B.V. Marflex B.V. ING Rotterdam Binnenvaartdesk / ladingpompbedrijf, motor: Cummins Inbouw ABC hoofdmotor, keerkoppeling Airconditioning, overdruk en RVS 9 Marflex ladingenpompen type MDPD- Financiering QSK 19M, generator: Marathon 573 RSL en generatorsets. Levering en aanleg van klaproosters 80, capaciteit 100-60 TPA Tankpartner 4034, generatorset 175 kVA t.b.v. stuurwerk, roeren en hydrauliek ADT Fire & Security Kampers Pompservice B.V. Befrachtungsgesellschaft mbH boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB Radio Holland Netherlands B.V. Brandbeveiligingsapparatuur 2 x Redscrew pompen, type 2 m82 voor Bevrachting 6.7C, generator: Marathon 431 PSL Nautische apparatuur Machinefabriek en stripping en slops Vereniging Oranje, Onderlinge 6204, generatorset 93 kVA t.b.v. Orlaco Products B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hoveko b.v. Verzekering van Schepen U.A. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB Camerasysteem Ankerlieren, ankers en kettingen Klokken, nivo meting n alarmering Verzekering 5G3 en een generator: Marathon 363 PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Kranenbouw Arnhem Kalibra International B.V. Anglo Belgian Corporation N.V. CSL 1607 Tresco Inland ECDIS Viewer Autokraan Tankmeting ABC hoofdmotor type 6DZC 1800 pk, Damen Marine Components Vlek Scheepsinstallatie B.V. Technische Groothandel Peter Blom Imbema Cleton B.V. 1000 rpm Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø Elektrische installatie en nautisch pakket Reddingsboot Fun Yak 390 en Laad- en losslangen ADS van STIGT 1.762 mm Victron Energy B.V. scheepsbenodigdheden De Jong Marine Service B.V. Masson Marine keerkoppeling type MM De Waal Machinefabriek B.V. Omvormer en acculader All Pumps Holland B.V. Manometers en monsternamen W12000C, 2,982:1 PTO type 0, voor Stuwa schroefasinstallatie met RAFA B.V. Pompen inrichting aandrijving van stuurwerkpomp schroefasrem en Stuwa schroefasseals Ramen Shell Marine Products Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. Quality Alignment Verhaar Omega B.V. Loggers Rubbertechniek B.V. Smeerolie 2x telescoop spudpaal systeem, Uitlijnen motoren Boegschroef OMEGA 31120-Vert met Flexibele opstelling woning Inspectie Verkeer en Waterstaat uitsteeklengte 7 & 8 meter, dyneema Creemers Compressors B.V. een vermogen 393 kW, 1780 rpm Engelaer Jacht en Scheepsinterieur Classificatie hijstouw, nood hijs juk. reserve touw, Compressoren Blokland Non-Ferro B.V. Betimmering en levering sanitair Germanischer Lloyd hydrauliek units, lokale bediening en Franssen Isolatiebedrijf B.V. Beunkoelers J. de Jong Scheepsservice & Classificatie installatie & in bedrijfstelling. Isolatie van uitlaatgassenleidingen, Scheepsreparatie en Installatietechniek Van Houwelingen Partners woning en dekleidingen Constructiebedrijf H. van Gemert Complete aanleg van sanitair en Administratie- en Belastingadviseurs Stuurhuis met overzakbare bovenbouw, drinkwaterinstallatie Accountancy

Binnenvaartkrant