Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 20 oktober 2009 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl BINNEN VAART KRANT .NL Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Voor een onvergetelijk evenement in een unieke omgeving: de enige originele radersalonboot in Nederland. Kijk op www.kapiteinkok.nl voor de mogelijkheden of bel/mail ons voor een vrijblijvende prijsopgave. Thuishaven: Amsterdam, Javakade | kantoor Weesperstraat 118-J | 1112 AP Diemen t 020 600 70 19 | f 020 600 70 09 | i www.kapiteinkok.nl Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr Het zal je maar gebeuren, je vaart langs Antartica en de motor begeeft het. Geen pretje als je stil komt te liggen bij 25 graden onder nul. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het 25 graden onder nul, bel gewoon even met Bogenda. VRAAG PRIJS EN VERGELIJK!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be

De Binnenvaartkrant 21 20 oktober 2009 Congres Inland Terminals strijkt 16 en 17 november neer in Amsterdam Na eerdere edities in Duisburg, Antwerpen en Parijs vindt het congres ‘Inland Terminals’ dit jaar plaats in Amsterdam. Organisator Confor kon het Amsterdamse havenbedrijf strikken als hoofdsponsor van dit internationale evenement. “Nederland drong zich op, nadat we voor onze vorige congressen naar Duitsland, België en Frankrijk trokken”, zegt Paul Harding van Confor. “Bovendien is Nederland bij uitstek een logistiek land met veel binnenhavens en binnenlandse terminals. Het Amsterdamse havenbedrijf heeft ons zelf benaderd; dus de keuze voor de locatie was gauw gemaakt.” Al veel aanmeldingen De vorige editie van het congres trok zo’n 120 deelnemers en ook dit jaar staan er al heel wat namen op de aanmeldingslijst. Ook is er weer veel belangstelling voor een stand op de begeleidende vakbeurs. Confor verwacht dit jaar meer deelnemers over de vloer te krijgen dan vorig jaar. Last van de economische crisis heeft het congres dus niet. “Daar waren we aanvankelijk wel bang voor, want ook de transportsector krijgt harde klappen. Maar die angst blijkt ongegrond. De aanmeldingen voor zowel het congres als de begeleidende beurs liggen op koers. Dat is wellicht te danken aan de goede service en de inhoudelijke kwaliteit die we de afgelopen jaren hebben geboden. Bovendien hebben we het voordeel in een nichemarkt te zitten.” Demonstratie kraanschip Op 16 en 17 november verwelkomen Confor en Haven Amsterdam alle deelnemers in de Passenger Terminal Amsterdam. Een schitterende locatie, die ook gelegenheid biedt voor een aardig intermezzo op dag twee van het congres: het Nederlandse bedrijf Mercurius komt de tweede generatie van zijn kraanschip presenteren. Het kraanschip wordt voor die gelegenheid langszij gelegd zodat alle congresdeelnemers van de demonstratie kunnen genieten. Centraal thema van het congres is de strategie van zeehavens, diepzeeterminals en rederijen om binnenhavens en binnenlandse terminals in toenemende mate te betrekken bij hun activiteiten. Waarom zijn binnenhavens een integraal onderdeel van deze strategie, hoe worden ze ingepast in het geheel en wat brengt de toekomst op dit gebied? Harding: “We toetsen dit thema aan de manier waarop de klassieke transportmodi – wegvervoer, spoor en binnenvaart – hierop reageren. Wat vinden zij ervan dat binnenlandse terminals steeds meer deel gaan uitmaken van de strategie van de grote spelers?” Pieken in de bereikbaarheid Wie het congres op 16 november zal openen staat nog niet met zekerheid vast, maar wellicht komt de Nederlandse staatssecretaris Tineke Huizinga de aftrap geven. De chairman is net als de voorgaande keren dr. Karel Vanroye, directeur bij Buck Consultants International. Op dag 1 staan internationale topsprekers uit de academische wereld en het bedrijfsleven op het programma. Dag 2 staat in het licht van het Europese project ‘Pieken in de bereikbaarheid’, dat getrokken wordt door Herman Journée van het Amsterdamse havenbedrijf. Als sprekers zijn vertegenwoordigers van zee- en binnenhavens, diepzeeterminals en binnenlandse terminals uitgenodigd. Na de lunch krijgen de deelnemers een rondleiding door de haven van Amsterdam, hoogstwaarschijnlijk gecombineerd met een bezoekje aan de binnenstad. Lustrumeditie Volgend jaar viert het Inland Terminal-congres zijn eerste lustrum. De organisatoren denken erover om voor de vijfde editie van het congres terug naar Duitsland te gaan, waar ook de eerste editie plaatsvond. “We hebben met een aantal mogelijke steden contact”, aldus Paul Harding. Kijk voor het volledige programma op www.confor.be. Daar kan men zich ook aanmelden. Treinen naar Oss Bij de Osse Overslag Centrale (OOC) werd vorige week voor het eerst een trein gelost. Het betreft een trein met 22 silowagons, waarin ruim duizend ton bietenpulp is geladen. De lading is bestemd voor bedrijven in de mengvoederindustrie in Oost-Nederland, waar ze over de weg en met binnenschepen naartoe wordt vervoerd. De OOC sloeg tot dusver alleen goederen over van en uit binnenschepen, maar wordt nu dus ook als spoorterminal actief. De bietenpulp die in Osse aankwam is afkomstig van de Zuid- Duitse suikerproducent Südzucker. OOC gaat ook recyclingstoffen en biomassa op het spoor zetten. Verder wordt onderzocht of in Oss overslag van containers, wissellaadbakken, trailers en stukgoed op het spoor haalbaar is. Drukte bij Van der Velden Zaterdag 10 oktober hield de Kamer van Koophandel van Rotterdam een Open Bedrijvendag. Ook Van der Velden Marine Systems in Krimpen aan de Lek deed daaraan mee. Delen van het kantoor en de werkplaatsen waren toegankelijk voor belangstellenden. Er stonden onder meer allerlei typen roeren, stuurmachines en hydrauliek-units opgesteld. Tussen de 300 en 350 bezoekers kwamen een kijkje nemen. Ze kregen gelegenheid om vragen te stellen aan de aanwezige medewerkers van Van der Velden. Voor kinderen was er een speciale puzzeltocht. Ook de werkplaats van Van der Velden Construction (voorheen Scheeps- “Geen bijbedoelingen voorrangsregels sluizen Antwerpen” De voorrangsregels tijdens werkzaamheden aan de Zandvlietsluis en de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen zijn niet bedoeld om Nederlandse schippers te treffen en zo Nederland onder druk te zetten. “De werken waren reeds geruime tijd geleden gepland en werf De Lek) was geopend. Dit bedrijf, gespecialiseerd in het vervaardigen van onder andere tanks, sjorgondels en hijswerktuigen, hoort sinds 2008 bij Van der Velden Marine Systems. (foto Willem de Leeuw/A. van der Velden) beogen de bereikbaarheid via de binnenvaart te verbeteren. Daar hebben ook Nederlandse schippers belang bij.” Dat schrijft staatssecretaris Huizinga van V&W (mede namens minister Verhagen van Buitenlandse Zaken) in haar antwoord op vragen van SGP-Kamerlid Van der Staaij over berichten dat Nederlandse schippers de dupe werden van het conflict over de Westerschelde. Niet discriminerend Huizinga stelt dat het in de landelijke pers verschenen bericht dat Antwerpen Nederlandse binnenschippers niet langer via de Antwerpse sluizen liet varen, tenzij ze goederen wilden laden en lossen in de haven van Antwerpen zelf, niet correct was. “De havenkapitein van Antwerpen heeft een voorrangsregel uitgevaardigd, die non-discriminatoir wordt toegepast. Deze regel is uitgevaardigd in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de Zandvlietsluis en vernieuwingswerkzaamheden aan de Van Cauwelaertsluis. Om de druk op de sluizen te verminderen en schippers aan te moedigen een alternatieve route te kiezen bepaalt de voorrangsregel dat wanneer er door drukte oponthoud dreigt schepen zonder alternatieve route voorrang hebben op schepen die kunnen omvaren. De haven van Antwerpen verwacht het meeste oponthoud in de eerste twee weken van oktober, omdat de Van Cauwelaertsluis in die periode dicht gaat. De grotere Zandvlietsluis moet dit kunnen opvangen indien de gelijktijdige werkzaamheden dit toelaten.” Dat blijkt ook in de praktijk, vervolgt Huzinga. “Vooralsnog heeft er zich bij de sluizen geen zodanige drukte voorgedaan dat de havenkapitein van Antwerpen zich geroepen voelde de voorrangsregel toe te passen. Mij zijn geen gevallen bekend van schippers of bedrijven die schade hebben geleden die zij willen verhalen.” De staatssecretaris heeft geen problemen met de handelwijze van de Antwerpse havenkapitein. Die “is erop gericht de overlast van de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. Dat hoopt hij onder andere te bereiken door er bij de schippers op aan te dringen om waar mogelijk gebruik te maken van alternatieve routes. Doen schippers dat niet dan lopen ze individueel het risico van oponthoud bij de sluizen en neemt bovendien de kans op oponthoud toe.”

Binnenvaartkrant