Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 20

De Binnenvaartkrant 2 20 oktober 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT GEVRAAGD GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT voor onmidd. indiensttreding Vanaf januari, Nederlandstalige i.o.v. MS Alexandra, i.o.v. MS Dinero, lichtmatroos AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART kapitein voor bunkerschip. matroos/stuurman met lichtmatroos en/of matroos en/of matroos i.b.v. dienstb. ervaring gewenst, in bez. zijn chemie ervaring voor RVS i.b.v. dienstb. met functie met functie lichtmatroos/ DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE van ADNR, vaarbew, tanker lichtmatroos/matroos. Vaar/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) radarpatent. Goede beloning, Tel. 0032-498-162361 verlof i.o. loon conform CAO. conform CAO. PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- week/week of 14d/14 dag. Tel. 015-2563764 Tel. 015-2563764 PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- Tel +32 475751555 of GEVRAAGD OP MVS PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- erik@shipping.lu ARA Main-Donau verkeer GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- stuurman en matroos, Ned./ i.o.v. MS Amazone, i.o.v. MS Dortsman, Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer GESUCHT SCHIFFSFÜHRER Duits sprekend, contract lichtmatroos en/of matroos lichtmatroos en/of matroos Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. mit Patent mindestens bis volgens hfdst 4 CAO i.b.v. dienstb. met functie i.b.v. dienstb. met functie Levering in Nederland + België + Duitsland. Mannheim, 14/14, Lohn Binnenvaart lichtmatroos/matroos. Vaar/ lichtmatroos/matroos. Vaar/ Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. (sprechen Sie Telefonisch ab). Tel. 0653-152538, verlof i.o. loon conform CAO. verlof i.o. loon conform CAO. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Tel. 0049-1709374803 0049-171-6015618 Tel. 015-2578294 Tel. 015-2563764 (tms Turnu Severin) Prijswijzigingen voorbehouden. GERWIL CREWING ZOEKT GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem ZONLICHT PANELEN Functie: twee lichtmatrozen of i.o.v. MS Carla lichtmatroos i.o.v. MS Friso, lichtmatroos - P. Montens afd. Scheepvaart + Nieuw en gebruikt, 12/24 Volt, matrozen voor het ms en/of matroos i.b.v. dienstb. en/of matroos i.b.v. dienstb. Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Victron omvormers, accu’s , Kimberley. Functievereisten: met functie lichtmatroos/ met functie lichtmatroos/ Dometic koelkasten. i.b.v. dienstboekje met functie matroos. Vaar/verlof i.o. loon matroos. Vaar/verlof i.o. loon Aquasolar Sneek lichtmatroos/matroos. Vaar/ conform CAO. conform CAO. VOOR MTS-DESPERADO TE KOOP T 051-5431920 F.051-431322 verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Tel. 015-2563764 zijn wij op zoek naar matrozen Generatorset Perkins – Wilson, E-mail: info@aquasolar.nl www.gerwil.com en stuurmannen met ervaring 27 kVa in nieuwe staat. T.e.a.b. www.aquasolar.nl Tel. 0527-69003 GEZOCHT MOTORDIENST FIX ZOEKT in de binnenvaart, in het bezit 06-22270552 Gouda Kapitein op mbs Zuigzand. schipper voor een van onze van een dienstboekje, het TE KOOP SCHIPPER GEVRAAGD 1 week op / 1 wk af. schepen om zeeschepen te vaarsysteem 4wk. op/4wk. Af. AFLOSKAPITEIN Diverse pontons van diverse op onze 38m poedertanker. Tel. 0032-(0)475256398 provianderen in het R’dams Het salaris is volgens het CAO i.b.v. alle vaarpapieren. afmetingen Traject Dessel – Tisselt. havengebied. ANDR is pre. Binnenvaart. Info bel: 06-53667367 / Tel. 06-46051433 Weekends vrij. Inlichtingen: Tel. 06-29065853 Tel. 06-22 42 41 48 0049-1749181756 Tel +32 (0)475 44 2789, BIEDT ZICH AAN info@gitrashipping .be RMC schipper i.b.v. alle papieren binnenvaart- en KICKERS ARA, geen patent, vast EIN KOMPLETE BESATZUNG contract, loon Bitet sich an: 1. Schiffsfuehreralle zeevaartkeuringen Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of papiere 2. Schiffsfuehrer- mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als € 2.650,- netto, week/week AOV keuringen bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. systeem. evt. met stuurman. alle papiere, Steuermann Tel. 06-40814504 Steuerfrau Matrose fragen: 078 6399993 Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, 14-14 system, gute belohnung www.rmc-medischcentrum.nl dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. TE KOOP BOEGSCHROEF bieten: ein gut gespielte, Hoe vult u het Kicker-formulier in? schroef 1 meter 450 PK flexibele Team. G E B R U I K V O O R I E D E R E L boegschroef schroef 50cm, Tel. 0049-1718614626 E T T E R , L E E S T E K E N E N S autokraan 15 m. P A T I E E E N H O K J E . H O U D Tel. 06-54287373 GEVRAAGD VOOR MTS T U S S E N I E D E R W O O R D E www.botermantechniek.nl MARITON E N H O K J E L E E G . Stuurman i.b.v. papieren, GEZOCHT OP MTS Rijnpatent 2wk/ 2wk, salaris Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) kapitein/ 2de kapitein, loon vlgns CAO, info 1x 3x n.o.t.k., bezit van ADNR en Tel. 06-52094624 9,60 22,25 Rijnpatent. Tel. 0032-475-210785, GYRON CREW ZOEKT 14,75 32,60 0031-6-22509028 i.o.v. MS Fiducia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. GEVR. KAPITEIN OP MS DEZI met functie lichtmatroos/ 20,20 44,25 Eventueel met partner, ibv matroos. Vaar/verlof i.o. loon ADNR, Rijnpatent. Loon en conform CAO. 24,35 54,90 vrije tijd n.o.t.k. , eigen Tel. 015-2563764 woning. Email: 29,50 65,25 Alexandra@vaart.net UW RUIM STRALEN? Tel.06-13125516/ www.ruimstralen.nl 0049-1739231635 Tel. 06-54340087 34,95 75,85 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 20 oktober 2009 “Het spookt door m’n hoofd dat Chinezen de vloot overnemen” >>Vervolg van pagina 1 Slotema ziet geen verschil tussen de binnenvaart en andere bedrijfstakken. In het Nieuwsblad Transport stelt hij: “De vraag rijst waarom tot nu toe geen enkele andere bedrijfstak op dit idee is gekomen.” Volgens de EVO heeft het plan een prijsopdrijvend effect. Net als alle Kamerleden en de staatssecretaris verwijst Slotema naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Die zou volgens de EVO het plan niet goed kunnen keuren. Evolutie Het Crisisberaad denkt daar anders over en ook de staatssecretaris is optimistisch. Er zijn al gesprekken geweest met de Nma en volgende week zit het Crisisberaad bij de Nma aan tafel om te zien wat er zou moeten veranderen aan het plan om het mededingingbestendig te maken. In het Crisisberaad werken Koninklijke Schuttevaer, kantoor Binnenvaart en CBRB samen. Deze zomer zijn er verschillende raadplegingen van de schippers geweest. Het plan evolueerde van een capaciteitsalliantie via een volledig vrijwillige stilligregeling naar een regeling waaraan iedereen moet meebetalen. Het gaat vooralsnog om een Nederlands plan, maar er wordt zowel door de binnenvaart zelf als door het ministerie overleg gevoerd met Duitsland, België en Frankrijk om aan te haken bij het plan. Met name vanuit de Duitse binnenvaart klinken weinig enthousiaste geluiden. “Duitsland is een ‘hick-up’”, aldus Tineke Huizinga. Woordvoerder en president van de BDB Gunther Jaegers noemt de crisis ‘conjunctureel’ en ondersteunt het aanmelden bij de Europese Commissie van een crisissituatie in de binnenvaart niet. Bij het Algemeen Overleg vorige week donderdag drongen de partijen verder aan bij Huizinga om de crisis aan te melden. Dat zegde ze toe. “De onderbouwing is bijna klaar. In de eerste week van november dien ik het verzoek in Brussel in. Ik wil daarbij het plan van de branche meenemen. Dan moet het wel Nma-proof zijn.” Alle Kamerleden en de staatssecretaris spraken hun zorg uit over de situatie in de sector. Huizinga en haar partijgenoot Ernst Cramer spraken zelfs van een ‘horrorscenario’ als ‘door de hoge hypotheeklasten de hele sector zou verdwijnen’. De staatssecretaris beaamde dat het scenario dat Emile Roemer van de SP schetste ook door haar hoofd spookte: dat een grote – wellicht Chinese – partij straks de hele failliete vloot opkoopt. Bodemprijzen Ze wil ook graag aanschuiven bij het overleg tussen Crisisberaad en de banken over voorfinanciering van de benodigde, geschatte 150 miljoen. “Maar alleen als het Crisisberaad daarom vraagt. Ik ga ze niet voor de voeten lopen.” De SP is niet ontevreden met de plan en met de steun van Huizinga voor het plan, maar vindt het nog lang niet ver genoeg gaan. De SP blijft hameren op bodemprijzen, die volgens Roemer – de maker van het boekje ‘De schipper aan het woord’ op basis van een grote enquête in de binnenvaart – ook mogelijk zijn binnen de regels van de EU. Volgens Huizinga zijn bodemprijzen sowieso niet mogelijk, maar ze stond open voor nieuwe informatie (die ze ook onmiddellijk kreeg gepresenteerd). Op aangeven van SGP’er Kees van der Staaij zal eerst worden bekeken of bodemprijzen überhaupt mogen, en indien dat het geval is, wordt er gediscussieerd over of ze wenselijk zijn. Van der Staaij had zijn betoog al een dag eerder rondgestuurd naar de pers. Zijn slotzin ‘Misschien moeten we de schipper toch maar vooral aan het roer laten’ (als cynische variant op de titel van het SPboekje) liet hij achterwege. Dat het de staatssecretaris menens is met de steun voor het plan van het Crisisberaad blijkt wel uit dat ze al overleg heeft met de collega’s van EZ en Financiën over mogelijkheden om het geld voor de hele operatie na 2012 bij de schippers terug te vorderen, eventueel via de belastingen. Haar voorstel om gedurende de crisis investeringen wegens het aflopen van de overgangsregeling voor de nieuwe CCR-eisen aan schepen niet hoger te laten zijn dan 2.500 euro per schip kon ook op volledige bijval rekenen. Alleen de SP vindt dat die regels helemaal van de baan moeten. De CCR heeft inmiddels aangegeven in te stemmen met de voorgestelde ‘plafondregeling’. Dat wordt in december bij de najaarsvergadering geformaliseerd, aldus Tineke Huizinga. Vrijwillig deelnemen en verplicht betalen SP-Kamerlid Emile Roemer (links) besprak na afloop van de persconferentie de plannen van het Crisisberaad met voorzitter Wim van Sluis. (foto MGR) De oplegregeling die Crisisberaad Binnenvaart voorstel zou al op 1 januari 2010 ingevoerd moeten worden. Stilliggen tegen een minimale kostenvergoeding is vrijwillig, iedere scheepseigenaar betaalt verplicht mee aan het oplegfonds. Daarvoor is dan wel een wettelijk kader nodig, maar het probleem van ontbrekende solidariteit is ermee opgelost. Het Crisisberaad onder voorzitterschap van Wim van Sluis presenteerde zijn plannen woensdag 14 oktober in Nieuwspoort op het Binnenhof, daags vóór de Tweede Kamer de crisis in de binnenvaart behandelde. Met als opzet dat de oplegregeling daar meteen aan de orde kon komen. Een opzet die slaagde. Schepen worden vrijwillig een periode van vier weken opgelegd. Wie mee wil doen, moet tenderen. Bij overinschrijving gaat de gunning voor het stilliggen naar de laagste bieders. NEA berekende een bandbreedte van 6 tot 15 eurocentper ton per dag: de kosten voor het opgelegde schip: de rentekosten over vreemd vermogen, plus 60 procent van de verzekeringskosten (ligpolis) en 50 procent van de gemiddelde reparatie- en onderhoudskosten. Voor het gederfde inkomen moeten schippers en personeel een beroep doen op algemene regelingen: de Bijzondere Bijstandswet Zelfstandigen en deeltijd-WW. Uitgaande van gemiddeld 10,5 cent per ton raamt het Crisisberaad de kosten op 153,5 miljoen euro over vijf jaar. Dat geld moet worden voorgefinancierd door de vier grote Nederlandse banken en twee Belgische. De overheid moet garant staan en de kosten van de beheersorganisatie (5 ton per jaar) betalen. Scheepseigenaren moeten bijna 90 miljoen terugbetalen, via een bedrag per ton laadvermogen, een bedrag per vervoerde ton of een opslag op de gasolie, te beginnen in 2011 - als de verdiensten dat toelaten - en uitgesmeerd over tien of vijftien jaar. De rest van het geld komt van banken (46 miljoen), zeehavens (5 miljoen), Europese sloopgelden (10 miljoen, het deel van de droge lading) en het Rijk (2,5 miljoen). De regeling is louter voor drogelading- en containerschepen. Duwbakken (tenzij onderdeel van een koppelverband) vallen niet onder de regeling. Voor bakken kan eventueel een afzonderlijke regeling worden opgetuigd. Failliet De oplegregeling moet de overcapaciteit verminderen. In 2010 zou 30 procent van de laadcapaciteit stil moeten liggen. Verwacht wordt dat het percentage daarna daalt, met de groei van wereldhandel en vervoersvolume. De regeling is onmogelijk zonder steun van politiek en overheid. Emile Roemer (SP) vindt dat maatregelen zo snel mogelijk ingevoerd moeten worden omdat het water veel schippers tot aan de lippen staat. Dat beaamt Erik van Toor, manager Kantoor Binnenvaart. Volgens hem verkeert 60 procent van de schippers in financiële moeilijkheden. De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft zich al kritisch uitgelaten, ook al bezwoer voorzitter Wim van Sluis dat de regeling niet de tarieven kan beinvloeden. “Kijk naar het lage water van dit moment. Daardoor zijn de tarieven ook niet gestegen. We kunnen hooguit de omloopsnelheid verhogen.” “De Mededingingswet geldt altijd, of we nu hoog- of laagconjunctuur hebben”, zei een woordvoerster van de NMa, die bij de persconferentie aandachtig meeluisterde. Die wet biedt wel een uitzonderingsmogelijkheid: die komt erop neer dat de maatregel moet leiden tot een duidelijke efficiëntieverbetering. Het voornaamste argument blijkt dat zowel verladers als consumenten baat hebben bij instandhouding van de binnenvaartmarkt. De angst van het Crisisberaad is dat zonder regeling honderden schippers failliet gaan en dat hun schepen voor lage prijzen worden opgekocht door grote partijen die vervolgens de markt in hun greep krijgen. Het Crisisberaad zal proberen Duitsland, Frankrijk en België achter de oplegregeling te krijgen. Sluiten die landen niet vóór de start aan, dan begint Nederland toch alvast. Als het van Neelie mag Gelukkig hoef ik mijn schoenen niet op te eten. Solidariteit speelt niet langer een rol in de plannen van het Crisisberaad. Dat tendersysteem is een pareltje. Het appelleert aan het oerinstinct van de schipper, namelijk STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag dat hij zijn collega moet onderbieden. De wereld op z’n kop. Hoe meer schepen tegen de kant, hoe groter het succes. Mocht je niet weten waar dit over gaat (ik begrijp dat je op pagina 3 begint te lezen) dan zal ik het hier samenvatten. Door de crisis keilde het ladingaanbod naar beneden, zijn er teveel schepen en om deze overcapaciteit te doen slinken, hebben drie brancheorganisaties voorgesteld dat een deel van de schepen niet vaart. Zelfs de zon komt niet voor niks op. Om geld wordt aangeklopt bij de banken (die de overcapaciteit grote-stappen-snel-thuis hebben gefinancierd) en bij de overheid om garanties voor de banken. Daar is ze goed in, getuige de garanties voor de financiering van de overcapaciteit. Een onzinnige regeling want er werd vanuit gegaan dat 80 procent van de schippers die vrijwillig betaalde. Ik noemde het een fopspeen want er werd een bizar onwaarschijnlijke verbetering van de markt voorgesteld. Vorige week werd plotseling de verlangde solidariteit geschrapt en aan moedertje overheid gevraagd die regeling te regelen. Een wonder geschiedde. Alle politieke partijen schaarden zich achter het plan, en nog gekker: Tineke Huizinga omarmde het zo innig dat het leek alsof het uit haar kokertje kwam. Ze kreeg er zelfs complimenten voor, van oppositiepartijen SP en VVD. Ik wed dat ook Gunther Jaegers er even stil van was toen hij dit hoorde. En nu het addertje onder het gras. Alle partijen – plus de staatssecretaris – liepen over van lof voor dit plan, maar verschuilen zich zonder uitzondering achter de Haagse Zurichtoren. Daar zit de Nma, dáár wordt Nederland geregeerd. Slap hoor. Als je echt regeert en je vindt iets nodig, dan zeg je: het gebeurt. Kan het niet door de beugel, dan verruimen we de beugel. Toch ga ik niet van mijn stoel vallen als de Nma ermee instemt. De Nma is natuurlijk maar een soort van paus, een vertegenwoordiger van iets groters. De echte macht ligt bij Neelie Kroes, Europees Kampioen Mededinging. Dat kan nog leuk worden, met haar heeft de binnenvaart nog een appeltje te schillen. Maar zij gaf wel het goede voorbeeld. Als minister van V&W ging ze nooit eerst braaf vragen of het wel mocht, of kon, of nodig was.

Binnenvaartkrant