Views
3 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 20 oktober 2009 Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen VEBEG Bundeseigene Treuhandgesellschaft VEBEG Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Zollboot “Bremerhaven” ca. 38,40 x 7,80 x 2,20 m (LxBxTiefgang) www.kampers.com Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com SOLAR SCREEN DAGLICHTFILTERS UNIEK VOOR SCHEPEN Op maat gemaakt Küstenstreifenboot “W - 4” ca. 33,45 x 5,60 x 1,70 m (LxBxT) Torpedofangboot “TF - 5” ca. 25,22 x 5,40 x 1,90 m (LxBxT) Voorkomt hinderlijke schittering Vrij uitzicht naar buiten Vraag vrijblijvende prijsopgave 0299-460445 www.suncontrol.nl Segelyacht 6,5 KR “FLIBUSTIER”, Baujahr 1953 ca. 10,50 x 2,60 x 1,52 m (LxBxT) Segelyacht 10,5 KR “MONSUN”, Baujahr 1948 ca. 15,59 x 3,48 x 2,11 m (LxBxT) 5 Motorbarkassen ca. 12,60 x 4,12 x 0,77 m (LxBxT) Aufsichtsboot “OBERHAUSEN” Baujahr 1914 ca. 17,20 x 3,35 x 0,85 m (LxBxT) sowie weitere Pinassen, Segeljollen, Außenbordmotoren u.a. Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 Openingstijden: Ma t/m Vrijdag 9 tot 5. Daarbuiten in overleg. In overleg levering aan boord. Al onze prijzen ex. btw geldig t/m 30 november 2009 of zolang de voorraad strekt.

De Binnenvaartkrant 15 20 oktober 2009 Eerste Vlaamse ligplaatsconcessie voor historische schepen Pionierswerk aan het Zennegat De Mechelse schepen Greet Geypen (links) en Eric Van Hooydonk, voorzitter van Watererfgoed Vlaanderen, onthulden een kunstwerk van kunstenaar Wim de Graaf. Mechelen beschikt als eerste gemeente in Vlaanderen over een groepsligplaats voor varend erfgoed. Vorige maand werd deze ligplaats aan het Kanaal Leuven- Dijle nabij het Zennegat feestelijk ingehuldigd. Beslissing Westerschelde is “stap in goede richting” Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Haven Hilde Crevits hebben voorzichtig positief gereageerd op de beslissing van de Nederlandse regering om de Hedwigepolder in Zeeland toch onder water te zetten. Dat maakt volgens Peeters en Crevits de weg vrij naar Stuwende kracht achter de gezamenlijke ligplaats is de Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen (VVBHV), die in 2002 werd opgericht als koepelorganisatie voor varend erfgoed in Vlaanderen. “Wij zagen dat de eigenaren van historische schepen geen gezamenlijke spreekbuis hadden”, vertelt voorzitter Dirk Ramakers. “Het waren allemaal individuen die een gevecht voerden om een ligplaats.” “In tegenstelling tot Nederland hebben we in Vlaanderen geen museumhavens. Zelfs in Antwerpen had men vroeger maar weinig oog voor varend erfgoed. Tegenwoordig begint men in te zien dat de aanwezigheid van historische schepen wel degelijk iets toevoegt aan de economische activiteiten van de haven. In Vlaanderen hebben we naar schatting 150 varende erfgoedschepen, in welke staat die ook zijn. Als vereniging geven we ook advies over de restauratie van dergelijke schepen.” Nabij het Zennegat kunnen twaalf historische schepen nu permanent liggen. Verder is er een zone van 50 meter waar passanten met varend erfgoed drie maal 24 uur gratis mogen overnachten. De VVBHV gaat de ligplaatsen uitbaten, al is het niet de bedoeling om er winst uit te maken. Ramakers: “Wij promoten het gegroepeerd afmeren van historische schepen om zo de toeristische meerwaarde ervan beter te kunnen uitspelen. Daarmee voorkom je ook dat varend erfgoed verloedert. Naar de vaarwegbeheerder toe betekent deze groepsconcessie een stuk rechtszekerheid. Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) kan nu de verdieping van de Westerschelde in Nederland. Echt gerust zullen de Vlamingen pas zijn als de Nederlanders ook daadwerkelijk beginnen met baggeren. “De beslissing van het Nederlandse kabinet is een stap in de terugvallen op een vereniging die er alles aan doet om het varend erfgoed netjes in orde te houden.” Waterstad Mechelen In de toekomst hoopt de VVBHV ook elders in Vlaanderen, bijvoorbeeld in Dendermonde, soortgelijke ligplaatsen te zien ontstaan. Aan het Zennegat gaat de vereniging ijveren voor bijkomende nutsvoorzieningen. De Mechelse schepen Greet Geypen heeft daar wel oren naar. De stad Mechelen is zich immers volop aan het promoten als stad rond het water. Geypen wees tijdens de inhuldiging van de nieuwe ligplaats op de vele initiatieven op dit vlak. Zo worden in de binnenstad enkele oude vlietjes weer opengelegd en komt de oudste boot van het land binnenkort naar huis. Het gaat om een prauw die in 1904 tijdens opgravingen in Nekkerspoel werd gevonden. Hij is naar schatting tussen de 2200 en de 2700 jaar oud en wordt momenteel gerestaureerd. “Met deze boot willen we als stadsbestuur lid worden van de VVBHV”, beloofde Geypen, die aangaf de synergie tussen de stad en de VVBHV verder te willen uitbouwen. “We gaan ook de weg naar de nieuwe ligplaatsen beter aanduiden en we willen nadenken over bijkomende nutsvoorzieningen ter plaatse.” goede richting”, verklaarden Peeters en Crevits. “Toch zijn nog niet alle hinderpalen van de baan om de uitdieping van de Schelde te realiseren.” Soortgelijke geluiden klinken ook bij het Antwerpse Havenbedrijf. Havenschepen Marc Van Peel Volwaardig erfgoedbeleid Ook Watererfgoed Vlaanderen, de koepelvereniging voor nat en droog watererfgoed in Vlaanderen, juicht het ligplaatsenproject in Mechelen toe. Voorzitter Eric Van Hooydonk prees het pionierswerk van de VVBHV. Hij hoopt dat er in de toekomst nog veel meer aanmeermogelijkheden voor historische vaartuigen bijkomen. Het tekort aan ligplaatsen werd ook aangestipt in een beleidsbrief die Watererfgoed Vlaanderen voor de Vlaamse verkiezingen opstelde. Daarin drong de vereniging aan op een krachtig en specifiek watererfgoedbeleid in Vlaanderen. Van Hooydonk is verheugd dat de nieuwe Vlaamse regering hierover een extra passage heeft opgenomen in haar regeerakkoord. ‘We maken werk van het restaureren en beschermen van kunsthistorisch, archeologisch, kerkelijk en varend erfgoed en we maken het hedendaags bruikbaar’, staat in het akkoord te lezen. Van Hooydonk: “We zullen er als vereniging op toezien dat de regering deze belofte ook waarmaakt.” Hoewel Watererfgoed Vlaanderen slechts een half jaar oud is, is de vereniging een daverend succes. Van Hooydonk: “We worden door de beleidsmakers au sérieux genomen.” Inmiddels zijn 37 organisaties lid. Daarnaast heeft Watererfgoed Vlaanderen ook partners, waaronder het Antwerpse Havenbedrijf. Ook de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit heeft aangegeven partner te willen worden. Van Hooydonk hoopt dat Waterwegen en Zeekanaal en de stad Mechelen dit voorbeeld zullen volgen. “Vlaanderen is opgerezen uit het water en leeft nog steeds voor een groot deel van het water”, aldus de voorzitter. “Wij Vlamingen worden wel eens landratten genoemd – zeker in vergelijking met de Nederlanders – maar we realiseren ons wel degelijk hoe belangrijk de waterwegen zijn.” Het VVBHV-bestuur heft het glas op de nieuwe ligplaats. (foto’s Sarah De Preter) noemt de beslissing van de Nederlandse regering een “betekenisvolle stap”, maar “zal pas echt verheugd zijn als de baggerwerken zijn voltooid”. De Nederlandse Raad van State moet zich nog ten gronde uitspreken over de klacht die enkele milieuvergunningen hebben ingediend tegen de baggervergunning. Die uitspraak wordt ten vroegste verwacht tegen het einde van dit jaar of begin volgend jaar. Met een positieve uitspraak zouden de verdiepingswerken op Nederlands grondgebied onmiddellijk kunnen beginnen. Te weinig verdiend voor noodzakelijk onderhoud Om de situatie in de binnenvaart in kaart te brengen houdt het Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren (ITB) om de drie maanden een conjunctuurenquête onder Belgische binnenschippers. In het tweede kwartaal van dit jaar stuurde het ITB een vragenlijst aan 171 schippers, van wie er 78 geldige antwoordformulieren retourneerden. 64 procent van de deelnemers beoordeelden de vraag naar scheepsruimte in het tweede kwartaal als dalend. Dat is minder dan bij de vorige bevraging, toen nog 91 procent van de schippers deze mening toegedaan was. 73 procent – ongeveer net zoveel als tijdens het eerste kwartaal – beoordeelden de nationale trafiek in het tweede kwartaal als ‘niet aantrekkelijk’. Dat geldt volgens de schippers voor alle relaties vanuit België: Duitsland, Nederland en Frankrijk. 78 procent gaf aan dat de vrachtprijzen gedurende het tweede kwartaal verder gedaald zijn. 84 procent noemt het vrachtenpeil ‘niet aantrekkelijk’. Het gemiddeld aantal reizen per onderneming lag gedurende het tweede kwartaal rond 10- 11. 92 procent van de deelnemers had onvoldoende inkomsten om een ‘gezond beheer inzake noodzakelijke investeringen en onderhoud’ te kunnen voeren. Gevraagd naar hun verwachtingen voor het derde kwartaal antwoordde een nipte meerderheid dalende vrachtprijzen en volumes te verwachten. Aan het eind van dit jaar zal het ITB alle onderzoeksgegevens bundelen tot een totaaloverzicht van 2009. www.vlootschouw.nl U kunt iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vindt u een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat u meeslepen door deze schepen. nu 1128 schepen! NIEUW TOEGEVOEGD: mts Dechelle • ms Erica • ms Ina • ms Isis kvb Explosief & Explosief II • ms Jacobus kvb Iven I en Iven II • mts Marilene • ms Milagro mts Regina-W VANAF NU KUNT U OOK ZOEKEN OP EUROPANUMMER !

Binnenvaartkrant