Views
5 years ago

2009-22

  • Text
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Europort
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 22 - 20 oktober 2009 VBR is er klaar voor Het jubileumboek van de jubilerende VBR is in druk, de muzikale begeleiding tijdens het avondfeest is besproken. De voorbereiding van het jubileumfeest op 31 oktober loopt gesmeerd. Tijdens de academische zitting aan boord van het Kerkschip zal de 75-jarige vereniging een blik in de toekomst werpen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Baubeginn für Bypass „Ein Musterprojekt, bei dem die Interessen der Binnenschifffahrt, des Hochwasser- und Umweltschutzes gleichermaßen verfolgt werden“, nennt Ministerialdirigent Reinhard Klingen vom Bundesverkehrsministerium den Bau eines drei Kilometer langen Seitenarms zum Rhein. auf der rechtsrheinischen Stromseite bei Kalkar. 13 73 Europort 2009 Van 3 tot en met 6 november staat Ahoy in Rotterdam in het teken van de Europort 2009, één van de grootste maritieme beurzen in Europa. Wat er voor de binnenvaart te vinden is, leest u in deze special. 29-68 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN ‘Gezicht op Dordt‘ in veilige haven KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Tijdens de ouderdag op het internaat Eben-Haëzer in Dordrecht werd afgelopen vrijdagavond 16 oktober in de recreatie/ontmoetingsruimte de enorme wandschildering ‘Gezicht op Dordt’ onthuld voor de aanwezige ouders. Het veertig vierkante meter grote schilderij is van de hand van beeldend kunstenaar Dick de Jong, hier met zijn vrouw Ria en directeur Kees Bregman van Eben-Haëzer (l). De laatste heeft het initiatief tot dit project genomen en ziet het als onderdeel van de vernieuwingen in de twee reformatorische internaten Driemaster in Krimpen aan den IJssel en Eben-Haëzer in Dordrecht, die 1 augustus dit jaar fuseerden en samen de stichting Limena (Grieks voor ‘veilige haven’) vormen. Bregman: “De doelstelling hiervan is om samen sterker te staan en gezamenlijk te werken aan de opdracht van Rouvoet (minister van Gezinszaken – red.) aan de internaten om nieuwe doelgroepen te gaan bedienen. Op de ouderdag werd de nieuwe visie 'Het Beste na Thuis' gepresenteerd. (foto Ed Dewaerheijt) Binnenvaart Kamerbreed De binnenvaart kan rekenen op een brede steun in de Tweede kamer voor het plan van het Crisisberaad. Coalitiepartijen en de oppositie schaarden zich achter het idee om een stilligregeling in te voeren. De regeling kost maximaal 150 miljoen euro. Dat geld betalen de schippers op z'n vroegst na 2012 terug, wordt voorgefinancierd door de banken met garantie van de overheid die het geld ook bij de schipper zal innen. Staatssecretaris van Verkeer & Waterstaat Tineke Huizinga verdedigde het plan vorige week bij het Algemeen Overleg van de Vaste Kamercommissie van V&W. Het plan was daags tevoren door het Crisisberaad gepresenteerd in perscentrum Nieuwspoort van het parlement (lees het artikel ‘Vrijwillig deelnemen en verplicht betalen’ op pagina 3). De brede steun van de Tweede Kamer was verrassend. Zelfs VVD’er Charlie Aptroot noemde de overcapaciteit ‘afschuwelijk’ en vindt dat de regering zelfs nog wel wat actiever richting ‘Brussel’ zou moeten optreden. Hij was de enige die het opnam voor verladersorganisatie EVO door te zeggen dat het plan niet mag dienen om ‘alleen maar de prijzen op te voeren’. Het blokkeren van het bestellen van nieuwe schepen vond hij ronduit ouderwets. “Je kan ondernemers niet tegenhouden.” Het was volgens Huizinga niet eens mogelijk om investeerders in nieuwe schepen uit te sluiten van staatsgarantie, zo had het ministerie van Economische Zaken haar al verteld. Ze twijfelt aan de relevantie van dat onderwerp. “Wie bestelt er nu nog een nieuw schip?” CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “Als dat gebeurt, trekken we de Champagne open; dan is de crisis voorbij.” EVO De EVO had bij monde van Rink- Jan Slotema al laten weten niets te zien in het plan. Volgens het Crisisberaad heeft hij altijd geweigerd mee te willen praten over een reddingsplan voor de binnenvaart. Lees verder op pagina 3>> KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant