Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 58 6

De Binnenvaartkrant 58 6 oktober 2009 DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Wij wensen kvb Explosief & Explosief II een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Rabobank Shipping Rabobank Shipping feliciteert V.O.F. Explosief met het kvb Explosief & Explosief II en wenst schip en bemanning een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl kvb Explosief & Explosief II DOLO r e p a i r Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 Wij wensen familie Boere-Ruijtenberg veel succes en een behouden vaart met het kvb Explosief & Explosief II. Wij danken familie Boere-Ruijtenberg voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen hen veel succes en een behouden vaart met het kvb Explosief & Explosief II Wij verzorgden de machinekamervloerplaten voor het kvb Explosief & Explosief II. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht T : +31 (0) 184 411 922 F : +31 (0) 184 419 565

De Binnenvaartkrant 59 6 oktober 2009 KVB Explosief I en II: ze houden van een beetje gang In de machinekamer staan twee Cummins-motoren (QSK type 50) opgesteld die ieder 1700 pk leveren. DOOR HANS HEILIGERS Langs de kade tussen de erts- en kolenduinen van Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV) ligt het nieuwe koppelverband Explosief I/Explosief II. Robert Boere heeft via de panoramavensters van zijn stuurhuis al vaak naar de kraanbaan gekeken. Echt ongeduldig is hij niet maar hij zou geen enkel bezwaar hebben als de ruimen werden gevuld en hij koers kan zetten richting Ruhr. Het loopt tegen het middaguur en Robert vindt dat hij afgelopen nacht niet voor niets om drie uur in Dordrecht aan boord is gestapt. Boere heeft met zijn dertig jaar een aardige mijlpaal bereikt in zijn explosieve carrière. Zijn binnenvaartopvoeding kreeg hij van zijn ouders, die nu op de Portofino varen. Toch koos hij na zijn schooltijd aanvankelijk voor een start op de wal en daarvan heeft hij geen spijt. Vooral niet als hij aan die opmerking toevoegt dat hij vijf jaar als elektromonteur bij Gova heeft gewerkt. Tja, die kennis en ervaring wil iedereen aan boord wel hebben, daar heb je altijd plezier van. Daarna heeft hij definitief gekozen voor een vervolg van zijn loopbaan in de binnenvaart. Het eerste schip waarop hij kwam was de Century. Hij voer als matroos, als stuurman en uiteindelijk als schipper. De familie Ruijtenberg en Robert Boere bezitten de nieuwbouw Explosief I en II binnen hun gelijknamige vof. In 2004 ving het compagnonschap aan met de aankoop van het drogeladingschip Delta, dat oorspronkelijk is gebouwd als Tiger. Daar kwam voor het eerst de nieuwe explosieve naam op, rood geschilderd op een witte achtergrond. Na drie jaar met succes varen, werd besloten de boeg er af halen en te vervangen door een vierkante kop voor de vaart als koppelverband. Robert heeft flink wat ondernemersbloed in zijn aderen stromen. Hij zegt op nuchtere wijze dat als je binnen het bedrijf ruimte aan de horizon ziet voor vernieuwing je zo’n kans moet grijpen. Altijd goed om met nieuw materiaal de toekomst in te gaan. “We gaan er een mooi en gezond bedrijf van maken”, zeggen Robert en Heidi en ze bedanken de familie Ruijtenberg reeds nu voor het in hen gestelde vertrouwen. Ruijven Rook Ruijtenberg kent via zijn onderneming Ruijven in Werkendam als geen ander de markt en de belangstelling die er voor een koppelverband bestaat. Dat was de aanleiding om met Boere de afspraak te maken dat de combinatie verkocht zou worden als zich een koper meldde. Binnen enkele maanden was de eerste Explosief I en II verkocht. Met de nieuwe eigenaar werd zelfs de afspraak gemaakt dat ze nog een jaartje mochten doorvaren. Dat gaf ondertussen alle tijd om het plan voor de nieuwbouw in de volle breedte te bezien. Alle ervaring met de vorige combinatie werd door Ruijven in het ontwerp verwerkt. Alleen voor het achterschip is met een half oog gekeken naar de Century en de Joline. De kruiplijn kwam daarbij uit op 5,20 meter. De casco’s zijn in Rusland gebouwd. Tijdens de bouw is drie maal een bezoek aan de werf gebracht. De eerste maal lag het voor- en middenschip gereed en was men bezig het achterschip te plaatsen. Tijdens het tweede bezoek stond de opbouw op zijn plaats en de derde reis was voor de afname. Zonder problemen zijn de casco’s bezorgd bij A.A. Vink in Sliedrecht, waar Bram van Rees zich over de afbouw ontfermde. “Een leuke tijd”, zegt Robert. Hij kon het goed vinden met de ploeg van de werf en de onderaannemers en ze hebben gezamenlijk wat afgelachen. Vooral tijdens het eten als er eens moest worden overgewerkt. De Explosief I en II legden behoorlijk beslag op de ruimte langs de afbouwkade. Het achterschip meet 95,50 x 11,45 meter, heeft een holte van 3,71 meter en een diepgang van 3,41 meter. Het laadvermogen is 2658 ton. Het voorschip is 81,50 x 11,45 meter, heeft een holte van 3,71 meter, een diepgang van 3,50 meter en een tonnage van 2525. Omdat ze aan boord van de Explosief I en II wel van een gangetje houden en goede ervaring hebben met Cummins werd er geen half werk afgeleverd in de machinekamer. Gebroederlijk staan daar twee Cummins QSK type 50 motoren opgesteld die ieder 1700 pk opleveren. Verder zijn er in totaal nog drie generatorsets van Cummins die per stuk 60 kVA leveren. Voor de Van Wijk-boegschroefinstallatie van het schip is er nog een Cummins QSX15 van 565 pk. Op de bak staat een DAF opgesteld van 400 pk en twee Veth Jets. Over de volle lengte kom je rvs tegen: de dekwasleidingen, de uitlaten en de vleugels. De woning en stuurhuis zijn betimmerd door Holster. In samenhang met de fraaie keuken en de door echtgenote Heidi Boere-Van der Linden uitgezochte, supergezellige inrichting kreeg alles een warme uitstraling. En dat komt goed uit: binnen een week of zes wordt een kleine Boere verwacht die heel welkom is en met veel liefde zal worden ontvangen. Wij wensen familie Boere-Ruijtenberg veel succes en een behouden vaart met het kvb Explosief & Explosief II Wie leverden aan het kvb Explosief & Explosief II Machinefabriek A.A.Vink B.V. JHP Metaal B.V. hefkolom, onderkuip stuurhuis, achterdek railing hoogglans, RVS Brandblusmateriaal Complete afbouw Machinekamerleidingen en ballastpompen en autokraan roefbescherming hoogglans, RVS Handelsonderneming Beerens B.V. Rabobank Shipping lensballastsysteem Veth Propulsion B.V. Handrailing / dekwasleiding hoogglans, Aluminium sierdakradarmast, Financiering Zandstra Piping Koelwaterleidingen 2 Veth-Jet boegschroeven type 4-k-1000 RVS Uitlaat A.S hoogglans, RVS Uitlaat V. roestvaststalen uitschuifbare Ruyven Nieuwbouw & Bemiddeling De Groot Scheepstechniek B.V. Blokland Non-Ferro B.V. S Type Duricha, RVS Railingwerk sierradarmast Levering/ bouw van de casco’s en de 2x Cummins QSK50-M, 1700 bhp @ 1800 Beunkoelers Stuurhuis met glas, RVS Camerabeugels, All Pumps Holland B.V. begeleiding van alles samen met de opm, incl Twindisc keerkoppelingen van Wijk Stuurhuizen B.V. Aluminium luiken en de complete Pompen schipper. type 5506, reductie 5,44:1, en 1 kobelt Alu. bovenbouw en deuren sanitaire Installatie Licorne Petroleum Nederland B.V. Swintrans Bevrachting BV afstandsbediening, 3x Cummins QSX15- Blommaert BVBA Stuurhuistrap RAFA B.V. Ramen BP smeerolie Bevrachting C, 560 bhp @ 1800 opm, tbv Alphatron Marine B.V. C. Holster Timmerbedrijf Bunkerstation Papendrecht B.V. Esco Aandrijvingen B.V. boegschroef aandrijving, 3x Cummins 64 2 x JMA 609 TFT radar, volledige MF lijn Betimmering Gas-en smeerolie 2 Twin Disc keerkoppelingen, type MG KVA generatorset, Blokland beunkoelers Orlaco Products B.V. Mandemakers Keukens B.V. Nelf Lakfabrieken B.V. 5506, reduktie 5.44:1. voor alle motoren, Axces uitlaatdempers Camerasysteem Keuken Coating Facet International voor hoofdmotoren en generatorsets PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Sani - Dump Sanitair Inspectie Verkeer en Waterstaat Separator Caldic Techniek B.V. Tresco Inland ECDIS Viewer John Smits Tegelwerk Classificatie Brown Industrial Pro Stamford generatoren Werkina Werkendam B.V. Pinta Unisol B.V. Verstegen accountants en adviseurs Compressoren A. van der Velden bv De complete elektrische installatie, incl. Isolatie woning Accountancy DCS International B.V. Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 4 2-draads data besturing, het monitoring Electric Comfort Dacom Werkendam B.V. Kobelt elektronische motorbediening DWKK 6080/75, roeren 4 x HD 220 en systeem met touch-screen bediening, Gehele achterwoning en het stuurhuis Telefooninstallatie en Internetnetwerk met onder folie verwerkte diversen vetscheerapparaat type 3000/ het complete nautisch pakket, het Orlaco van vloerverwarming voorzien router. noodbediening aangepast aan de R8 en asgenerator camerasysteem, de complete airco Verschoor Interieur BV A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V. kleurstelling van de lessenaar Wärtsilä Netherlands B.V. installatie, Tresco inland Ecdis Vieuwer Stoffering Waterzuiveringsinstallatie W. Kortman Isolatie 2 schroeven Electric Marine Support Binnenvaart B.V. WindeX Engineering B.V. Atelier van Geffen B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Metaaldraaierij Sepers B.V. Complete elektrische,- nautische- & airco- Airconditioning en overdrukinstallatie Belettering Axces B.V. Schroefasinstallaties installatie geleverd en geïnstalleerd ClimaLogic B.V. Huchem Special Products B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor IHC Lagersmit B.V. Miron B.V. Technische Montage & Machinekamer ventilatoren en RVS HC- Metalcleaner, HC-Glashelder, HC- Discom B.V. Schroefasafdichtingen IJzerwerken afsluitbare roosters Stankverwijderaar, HC-Geleiclean Uitlaatgassendempers hulpmotor Machinefabriek en RVS Achtervleugel type vectorius Seafix Fire Fighting Systems (nieuw handzeep) DOLO REPAIR Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. hoogglans, RVS navigatievleugels type Brandbeveiligingsapparatuur FAAY Vianen BV Alu. machinekamerplaten Boegschroeven, spudpalen, ankerlieren, Explosief hoogglans, RVS Roeftrap, RVS FEMM Rotterdam Schilderwerk binnen en spuitwerk

De Binnenvaartkrant