Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 50 6

De Binnenvaartkrant 50 6 oktober 2009

De Binnenvaartkrant 51 6 oktober 2009 (Drie)dubbel feest voor Piet Timmer Op zijn 70e verjaardag is Piet Timmer getrouwd met Bep van der Jagt (68). Donderdag 24 september waren circa 250 familieleden, vrienden, zakenrelaties van de scheepsmakelaar in Rotterdam getuige van de plechtigheid die ’s avonds op partyschip Tourmalijn plaatsvond. Aansluitend was er een groot feest aan boord. Tourmalijns kapitein-eigenaar Gerrit Didden, een goede bekende van Piet Timmer, trouwde het echtpaar. Hij werd daar voor het officiële gedeelte in bijgestaan door Art Stoop, ambtenaar van de burgerlijke stand in Rotterdam. Piet en Bep kennen elkaar dertien jaar. Ze leerden elkaar kennen in Café de Laurenstoren, die destijds eigendom was van Beps nichtje Jeannette. Even verderop in de Westewagenstraat heeft Piet zelf (van 1988 tot 1992) overigens ook een café gehad: het Bierwinkeltje. Scheepsmakelaardij Eigenlijk wilden ze vorig jaar al trouwen, toen Piet 35 jaar scheepsmakelaar was. Maar een zware hartoperatie bij Bep maakte een jaar uitstel noodzakelijk. Zodat de bruiloft kon worden gecombineerd met Piets 70e verjaardag. En dat lustrum als makelaar werd er om de feestvreugde verder te verhogen alsnog aan toegevoegd. In 1973 werd Timmer eigenaar van een bestaand makelaarskantoor, de Firma Borger en De Jong. Vier jaar later veranderde hij de naam in P.H. Timmer Scheepsmakelaardij. Zo heet het in Rotterdam gevestigde bedrijf nog steeds. Hij komt uit een binnenvaartfamilie en was zelf ook jarenlang schipper. Eind 1972 verkocht hij zijn schip. “Eerder had ik er nooit aan gedacht om makelaar te worden. Maar mijn broer Jan wees me erop dat plotseling het gerenommeerde kantoor Borger en De Jong te koop was omdat de eigenaren ermee wilden stoppen. De eerste vier jaar heb ik het samen met Jan gerund.” Hij keek de eerste tijd bewonderend naar collega-makelaars, die aan het casco van een schip direct konden zien op welke werf het was Bijna de helft van de betrokkenen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen (46 procent) heeft meer behoefte aan handhaving door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Daarnaast wil men ook dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat meer kennis van zaken heeft en in staat is een advies uit te brengen. Het ‘wonder’ Milagro >>Vervolg van pagina 47 De middag vliegt voorbij en de lage septemberzon trekt grote schaduwen; het is de hoogste tijd voor de doop. Cor de Ruijter van Gelria regisseert. Hij krijgt uiteindelijk iedereen aan de wal bij het voorschip, waar een fles champagne nog ontspannen bungelt aan een driekleurig lint. De vaders van Corné en Richard zijn gevraagd de plechtigheid op zich te nemen en dat vindt iedereen een buitengewoon goed idee. Cor de Vree en Martien van Rooij knippen samen tegelijkertijd de linten door en met een elegante zwaai eindigt de korte reis van de fles in vrolijke spattende stukken tegen de huid van de Milagro. Daarmee is meteen alle spanning op veel gezichten verdwenen, behalve op dat van Miranda de Vree, de zus van Corné. Zij mag als eerste haar speech houden en dat doet ze op een hartverwarmende wijze, die emotionele momenten oproept. En als klap op de vuurpijl komt daar nog haar cadeau bij: een schitterende met bloemen opgemaakte stuurhaspel, afkomstig van het ouderlijke schip. Voorafgaand aan het buffet in De Poort in Mook lukt het ons eindelijk om even te spreken met Richard van Rooij, die veel te bescheiden is, geheel in tegenstelling Vervoerders gevaarlijke stoffen willen betere handhaving tot de schipper. Heeft hij daar geen moeite mee? “Er kan er maar één schipper zijn”, zegt hij. Van huis uit heeft hij niets met de binnenvaart en hij leerde dat mooie vak pas kennen toen hij in 2000 bij Corné aan boord stapte. De vader van zijn partner heeft hem de beginselen van het vak geleerd. Beslissende stem Richard heeft wel een beslissende stem bij het kiezen van de reizen. Ook vindt hij het leuk om gasten aan boord te ontvangen uit de royale kennissenkring die ze hebben opgebouwd in de binnenvaart. Die hebben niets te klagen over de catering: Richard staat graag achter het fornuis. Wat dat betreft kan hij in de nieuwe keuken zijn hart ophalen. Nadat er al geruime tijd is genoten van al het goede vaste en vloeibare dat het etablissement bidet, staat er nog één officiële plichtpleging op de planning: de ondertekening van het protocol van overdracht. Gelet op de cabareteske wijze waarop Cor de Ruijter voor de microfoon uiteindelijk het tweetal tot ondertekening kan overhalen, bewijst hoe ontspannen er bij Gelria is gewerkt en hoe ze daar met elkaar omgaan. Het feest kan beginnen. gebouwd. “Ik dacht: ‘Dat leer ik nooit.’ Maar na verloop van tijd kon ik het toch ook. En ik herinner me van al die schepen uit de begintijd nog welke motoren erin stonden, wat de bijzonderheden waren.” Over techniek moest hij veel leren, maar de handel en het omgaan met mensen lagen hem vanaf het begin. “Je komt zelf uit de scheevaart, en dat praat een stuk makkelijker. Verder moet je als makelaar representatief zijn en een hoop relaties hebben. Dat laatste komt niet vanzelf; dat moet je opbouwen.” Dat blijkt uit onderzoek van de internetsite Chemiezone onder ruim 400 ondervraagden. Het onderzoek vond plaats in het kader van de herlancering van VGS Online,de geheel vernieuwde website rond wetgeving van vervoer van gevaarlijke stoffen (www.vervoergevaarlijkestoffen.nl). Complex Behalve meer handhaving Daarnaast geeft 57 procent van de ondervraagden aan dat de huidige wetgeving te complex is. Ze zouden willen dat de overheid de wetgeving eenvoudiger en begrijpelijker maakt, zodat er minder ruimte is voor interpretatieverschillen en er betere aansluiting op de verschillende vervoersvormen (weg, spoor, lucht, binnen- en zeevaart) komt. Na 2006 en 2008 geeft Tableau Maritime Cards alweer voor de derde maal een kalender uit met werk van maritiem schilder Willem Eerland. Zoals gebruikelijk is het een groot formaat kalender (33 x 44 centimeter). Niet denken aan stoppen P.H. Timmer Scheepsmakelaardij richt zich voornamelijk op drogeladingschepen. Maar voor een passagiersschip, tanker of pleziervaartuig draait Piet evenmin zijn hand om. Het gaat uitsluitend om gebruikte schepen; met nieuwbouw heeft Timmer zich nooit beziggehouden. Hij werkt zelfstandig, heeft nooit personeel gehad. Ook al is hij dan zeventig, aan stoppen denkt hij nog niet. “Dit werk kun je lang blijven doen. Je hebt ook niet zo veel nodig: een telefoon, een computer en een auto.” De handel in schepen ligt nagenoeg stil op dit moment. “Er gebeurt niets. Je belt wel veel om te proberen verkopen tot stand te brengen, maar het resultaat valt tegen. En áls je dan toch een koper en verkoper bij elkaar brengt, is de kans groot Ook steekt de branche de hand in eigen boezem. Het bedrijfsleven moet zich meer bewust zijn van de risico’s. Vaak is niet onwil, maar gebrek aan kennis de oorzaak. Bewustwording wordt dan ook als grootste trend in het vakgebied gezien. Ook moet helder zijn wie verantwoordelijk is op welk punt van transport. Juist op dat vlak zijn verbeterpunten mogelijk (53 procent). Binnenvaart Vervoer over de weg brengt de meeste risico’s met zich mee, aldus de ondervraagden. Van de betrokkenen geeft 58 procent aan dat de kans op ongelukken daar het grootst is. “Met name doordat chauffeurs niet weten welke lading ze vervoeren en doordat medeweggebruikers geen idee hebben langs wat voor vrachtwagens ze rijden. Meer kennis van wat een oranje bordje betekent zou uitkomst kunnen bieden.” Binnenvaart is volgens de sector verreweg het veiligste vervoersmiddel. De minder drukke verkeersituatie op het water zou daarvoor de belangrijkste reden zijn. Op de kalender worden twaalf schilderijen getoond van zeilende beroepsschepen, jachten, Rotterdamse havengezichten, maar bijvoorbeeld ook van een modern Deens reddingsvaartuig (de Esvagd Cappella). Ook geeft Tableau Maritime Cards dat je bij de bank struikelt. Financiering is een probleem.” Hij legt zich er bij neer: “Je kunt geen ijzer met handen breken. Dit is gewoon een moeilijk jaar. Of het volgend jaar beter gaat, moeten we nog afwachten. De tijd zal het leren.” Astrid Kee is beste havenmeester Astrid Kee, havenmeester van Amsterdam, is uitgeroepen tot Havenmeester van het Jaar 2009.Dat gebeurde tijdens het congres van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland (VHN), dat 17 september in Vlissingen werd gehouden. Volgens de jury is Astrid Kee “een zeer gedreven vrouw die de functie van havenmeester de afgelopen jaren in een helder daglicht heeft geplaatst. Als manager bij haven Amsterdam maar ook als voorzitter van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland, staat zij voor het product dat moet worden geleverd. Zij zet heldere lijnen uit en weet mensen in haar omgeving te motiveren.” “Ondanks haar drukke baan als havenmeester, tevens Directeur van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied, heeft zij ‘ja’ gezegd tegen het voorzitterschap van de VHN toen de vereniging haar hierom vroeg.” De jury noemt Astrid Kee “een ambassadeur voor het vak en de vereniging” doordat ze een uitgebreid relatienetwerk heeft opgebouwd waarin de functie van havenmeester en de vele taken die daaraan verbonden zijn, regelmatig onder de aandacht worden gebracht. Nieuwe kalender van Willem Eerland maritieme eindejaarskaarten uit. Liefhebbers van het werk van Eerland kunnen voor informatie terecht op de website: www.tableau-maritimecards.nl. (illustratie Willem Eerland)

De Binnenvaartkrant