Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 46 6

De Binnenvaartkrant 46 6 oktober 2009 ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST M.S. MILAGRO EEN BEHOUDEN VAART Wij verzorgden de isolatie en betimmering van de achterwoning, voorwoning en het stuurhuis aan boord van het ms Milagro en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND LOCATIE ROTTERDAM, WILHELMINAPLEIN 7, TELEFOON 010-4962640 Wij wensen Scheepvaartonderneming Milagro V.O.F. een behouden vaart met het ms Milagro. Begonialaan 1 Postbus 111 T 026-3250336 www.willemsen-interieurbouw.nl 6851 TE Huissen 6850 AC Huissen F 026-3258600 info@willemsen-interieurbouw.nl OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Scheepswerf Gelria BV Handelsweg 75 6541 CS NIJMEGEN T. +31(0)24-3770717 F. +31(0)24-3786001 “Wij verzorgden de afbouw van het ms Milagro en wensen Scheepvaartonderneming Milagro V.O.F. veel succes en een behouden vaart”. E-mail: info@scheepswerfGelria.com Website: www.scheepswerfGelria.com

De Binnenvaartkrant 47 6 oktober 2009 MS Milagro: een wens werd vervuld Corné de Vree en Richard van Rooij. (foto’s Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Reeds bij zijn ouders aan boord schreef hij zonder uitzondering bovenaan op alle verlanglijstjes voor zijn verjaardag, St.Nicolaas en Kerst: een nieuw schip. Hij heeft er lang op gewacht maar zijn wens is vervuld. De Milagro is op de open dag in Mook feestelijk overgedragen aan Corné de Vree en zijn partner Richard van Rooij. De wieg van Corné de Vree stond aan boord, die van zijn ouders aan de wal in Beneden Leeuwen. Zij verwisselden al vroeg in hun huwelijk het leven aan de wal voor bijna 45 jaar binnenvaart. Hun eerste schip was een kast, later volgde een kempenaar en in hun laatste varende periode voeren ze op een zelf verlengde kempenaar met de naam Becor. Ondertussen stapt de getalenteerde en ongeduldige Corné van het ouderlijk schip en hij begint zijn carrière als matroos. Later worst hij stuurman. Hij voer zowel op de binnenvaart als op zee. Begin 2000 leerde hij zijn vriend Richard van Rooij kennen, die inmiddels al negen jaar zijn partner is, zowel privé als zakelijk. In 2000 stopten de ouders van Corné met varen. Ze deden de Becor over aan Corné en Richard die er tot 2003 mee hebben gevaren. Daarna hebben ze het schip vervangen door de Alverna, een drie jaar oud 86 meter-schip. Ze gaven er de naam Bonito aan en deden er jarenlang reizen mee naar Zeebrugge voor Port Connect. Toen aan dat project een einde kwam, zijn ze overgestapt naar een nieuwe bevrachter: Van Oord Handel & Transport uit Geertruidenberg. De zaken bleven goed gaan en resulteerden in een niet te stuiten verkenning naar een nieuwbouw. Dutch Shipping Group De medevennoten van de Milagro kwamen in contact met Peter Hendricks van de Dutch Shipping Group (DSG). Hendricks heeft op dit moment een aantal projecten uitstaan bij ondernemers die al een schip bezitten en voor nieuwbouw een samenwerkingsverband met DSG kunnen aangaan. Dit jaar zijn met dat concept al zes overeenkomsten voor nieuwbouw aangegaan. Hendricks is altijd geïnteresseerd in ondernemers die willen participeren; dit kan in de droge lading en de tankvaart. DSG presenteerde de Milagro-vennoten een turnkey-project voor het schip van hun keuze, dat daarmee het eerste schip werd dat op die wijze onder de vlag van DSG wordt geëxploiteerd. Daarbij heeft Hendricks via Rensen Shipbuilding aan Gelria het casco geleverd. Corné en Richard zijn tijdens de bouw van het casco naar China gereisd voor een eerste kennismaking met hun nieuwe toekomst. De bouw verliep volgens schema maar tijdens de zeereis van het ponton naar Rotterdam kreeg de sleepboot motorpech, waardoor het transport een maand werd vertraagd. Daardoor kwam het casco later dan gepland (begin mei) aan bij Gelria. Daar werd het ontdaan van de zeevasten, waarna begonnen werd aan de afbouw van het ‘wonder‘ , want dat is de sluitende Nederlandse vertaling van het Spaanse ‘Milagro’. Corné kwam als kind heel vaak met zijn ouders op de werf van Gelria en voelt zich daar nog steeds thuis. Richard en Corné houden onvoorwaardelijk van alles wat een raakvlak heeft met Nijmegen en vinden het een vanzelfsprekendheid dat er bij hen aan boord uitsluitend werd gewerkt door leden van vereniging Aqualink. Dat heeft tot een wisselwerking geleid die je terugvindt in de kwaliteit van de afbouw. Eyecatcher En tijdens de open dag speelt deze afbouw de hoofdrol als die is afgemeerd langs de Maas. De Milagro is op die zonnige zaterdagmiddag gevangen in een groen omzoomd idyllisch plaatje met het mooie kerkje van Mook op de directe achtergrond. En zoals op alle open dagen trekt een nieuw stuurhuis altijd de eerste belangstelling van De eet- en de zithoek. de gasten. De catering had daar goed op ingespeeld: die stond met de koffie en cake juist voor de opgang naar het rvs werkstuk van Van Gemert. De door Willemsen in kersenhout uitgevoerde lessenaar met twee consoles en een groot paneel voor de beeldschermen scoorde weer veel oohh’s van de gasten. Die oohh’s namen toe naarmate de familie, vrienden en relaties verder hun rondje deden over het schip. De meter noteerde de meeste kreten in de woning: een regelrechte eyecatcher die zich zonder begeleidende foto slechts in één samenvattend woord laat beschrijven: geweldig. Ook de royale badkamer scoort hoog met de jacuzzi, stoomcabine en alles in harmonie met het sanitair. De inrichting van de machinekamers laat eveneens niets te wensen over. Een Omega Verhaar-boegschroefinstallatie, een Cummins QSK 560, twee Cummins-generatoren van 60 kVA en een Yanmar van 20 kVA. Ook de sticker van Arie Koedood ontbreekt niet; die is geplakt op een Mitsubishi van 1700 pk. Lees verder op pagina 51 >> Wie leverden aan het ms Milagro Rensen Shipbuilding B.V. Ontwerp en levering casco Oosse Maritiem B.V. Ontwerp en levering casco Scheepswerf Gelria B.V. Complete afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Hendricks Scheepvaart BV Levering complete schip Vereniging Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. Hoofdmotor Mitsubishi S16R-C2MPTK 1700 pk, 1600 rpm ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, 5,542:1, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp en elastiche koppeling VPG Scheepsservice B.V Het leveren en plaatsen van een hydraulische VPG stuurmachine. Het inbouwen van Mitsubitshi hoofdmotor met keerkoppeling, generatorsets en boegschroefinstallatie. Levering van Yanmar Soundproof generatorset. Quality Alignment Inbouw voortstuwingsmotoren Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Franssen Isolatiebedrijf B.V. Accomodatie en uitlaatgassen systemen De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf in omkasting, motor: Cummins 4BT 3.9G4, generator: Stamford UCM 224, generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4, generator: Stamford UCM 224F en een boegschroefmotor Cummins QSX 15C Alex Toebast Las- en Montagetechniek Deuren en kleppen Kropman Installatietechniek Nijmegen Machinekamerleidingen Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren type UCI 224 F13 AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht Schroef Damen Marine Components van de Giessen straalbuis De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Verhaar Omega B.V. Boegschroef OMEGA 31130-4K met een vermogen van 560 PK, 1800 rpm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers hoofdmotor en generatorsets. Scheepsreparatie en Constructiebedrijf H. van Gemert Stuurhuis Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco inland ECDIS Viewer ALEWIJNSE MARINE SYSTEMS Complete elektrische installatie met 2- draadsbesturing Mastervolt B.V. Omvormer en acculader Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning, voorwoning en stuurhuis Avanti Keuken- & Sanitairpark B.V. Keuken J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek De complete sanitaire en drinkwaterinstallatie G. van Dreumel Tegelwerken Tegelwerk SPEEDHEAT Nijmegen Vloerverwarming van woning en stuurhuis Karpettenhoek Nijmegen Stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning en ventilatie ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal B.V. Ankers, ankerlieren en kettingen Scheepsreparatiebedrijf Misti B.V. Autokraan All Pumps Holland B.V. Pompen Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton water/uur met een 11 KW elektromotor. Total Lubricants Inland Marine Total smeerolie Fiwado Bunkerstations Gasolie, Total smeerolie, scheepsbenodigdheden en ADNR pakket PS Marine Coatings B.V. 2-componenten producten SigmaCover 280 (universal primer), SigmaCover 630 (multimastic), 1- component producten, Sigmarine 28 (multiprimer), Sigmarine 40 (undercoat), Vikote 56 (topacryl finish), Sigmarine Jachtlak Van Houwelingen Partners Administratie- en Belastingadviseurs Accountancy Autena Marine V.O.F. Telecommunicatie Atelier van Geffen B.V. Belettering Schoonschip V.O.F. Reinigingsproducten

De Binnenvaartkrant