Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 42 6

De Binnenvaartkrant 42 6 oktober 2009 !"#$# &''()* DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Regina-W II mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Als ontwerpers van de Regina-W II hebben wij het volste vertrouwen dat deze binnenvaarttanker vele goede vaarten zal maken. De tanker is ontworpen vanuit het idee dat kostenbewust bouwen - zo licht mogelijk en met het terugbrengen van het aantal componenten tot de strikt noodzakelijke - de basis vormt voor economisch verantwoorde exploitatie. Die gedachte ligt eigenlijk ten grondslag aan al onze ontwerpen. Of het nu gaat container-, drogelading- , baggerschepen, slepers of tankers als de Regina-W II, wij hanteren een stap-voor-stap ontwerpproces dat gericht is op een optimale afwikkeling en doeltreffende monitoring van alle ontwerpfasen. Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com !"# %&'(#")#(#" *+ ,-).&'/ 0#1 2*% 34#5")6 7 89 :)0 .#")#( ;#.6/

De Binnenvaartkrant 43 6 oktober 2009 Echtpaar Windheuser doopt Regina-W II “Een meesterwerk van menselijke creativiteit” Binnenvaartaalmoezenier Dietger Lerch en Lothar Windheuser. (foto’s Sarah De Preter) De Regina-W II voor anker in Duisburg. De thuishaven van de tanker is Marktheidenfeld. DOOR SARAH DE PRETER Samen met familieleden, vrienden en zakelijke relaties hebben Lothar en Regina Windheuser in Duisburg de doop van hun nieuwe tanker gevierd. “De Regina-W II is een schip voor de toekomst”, aldus het Duitse schippersechtpaar. Het gebeurt niet vaak dat een Duitse particulier een nieuw schip in de vaart brengt. Lothar en Regina Windheuser zijn er dan ook trots op. “En dat zonder financiële tussenkomst van een bevrachter”, geven ze aan. “We financieren dit uitsluitend met eigen kapitaal en met de hulp van de bank.” Hun bedrijf, de Relo Tanschifffahrt GmbH, was al eigenaar van de tanker Regina-W, die ze ‘Lotje’ noemen. “Toen ik hem kocht, heette hij nog Charlottenburger Tor”, licht Lothar toe. “We vonden de roepnaam Lotje wel leuk en hebben hem behouden. De bemanning van de Lotje is al jaren bij ons in dienst.” Had men Lothar een jaar of vijf geleden naar zijn toekomstplannen gevraagd, dan had hij waarschijnlijk met geen woord gerept over een nieuwe tanker. Hij had dan ook nooit gedacht dat hij nog eens aan een nieuwbouw zou beginnen. Maar toen BP in 2007 meedeelde vervroegd te willen overschakelen op dubbelwandige tankers sloeg de onzekerheid toe. “In die tijd voeren wij met de Lotje veel voor Shell, dat in navolging van BP eveneens plannen bekendmaakte voor een versnelde overgang naar dubbelwandig.” “Ik ben sinds 24 jaar zelfstandig en nog te jong om te stoppen. Mijn enkelwandige tanker verkopen en nog een paar jaar in loondienst varen, zag ik niet zitten. Er zat dus maar één ding op: in een nieuwe tanker investeren. Onze Lotje is de laatste jaren dan wel flink gemoderniseerd, maar een dubbelwandige tanker is het niet!” Op Europort Maritime in Ahoy Rotterdam raakte Windheuser in gesprek met vertegenwoordigers van Groningen Shipyard. “Ze kwamen met een mooi aanbod en hebben mijn schip zonder nonsens gebouwd. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en de service.” Vlotte afbouw “De Regina-W II is zelfs een week vroeger opgeleverd dan gepland. We hebben inmiddels al negen reizen achter de rug en die zijn uitstekend verlopen. Alleen hebben we door het lage water nog niet volledig kunnen laden.” Hoewel de Regina-W II een type C- tanker is, is Lothar niet meer van plan om nog in de chemie te stappen. Zijn nieuwbouw vervoert minerale producten en wordt bevracht door de firma Sötje uit Hamburg. Het schip heeft een capaciteit van 2.716 ton en is voorzien van de nieuwste technische snufjes. Het vaart continu, waarbij twee ploegen van elk vijf man elkaar om de drie weken aflossen. Omdat Lothar en zijn echtgenote voorlopig ook zelf nog varen, hebben ze achterop twee ruime, gescheiden woningen laten bouwen: één voor een voltallige bemanningsploeg en één voor zichzelf. Daarmee houdt de Regina-W II qua wooncomfort het midden tussen een passagiersschip en een rederijschip. Meesterwerk Tijdens de doopplechtigheid in Duisburg bedankte Lothar iedereen die heeft meegeholpen aan de vlotte en snelle bouw van de tanker. “We mogen er trots op zijn”, aldus de schipper. Ook binnenvaartaalmoezenier Dietger Lerch prees de moderne tanker en noemde die een “meesterwerk van menselijke creativiteit”. Mevrouw Windheuser doopt de nieuwe tanker. Hij wenste de bemanningsleden een goede vaart en drukte hen op het hart altijd voorzichtig te zijn.“Dit schip trotseert natuurkrachten die de mens nooit helemaal kan intomen”, aldus Lerch. “Het is in staat goederen veilig en snel van a naar b te brengen en mensen comfortabel te vervoeren. Toch blijft het bevaren van de rivieren altijd verbonden met risico’s. Laten we daarom niet alleen op de mens, maar ook op God vertrouwen en de grenzen van de natuur respecteren.” Wie leverden aan het mts Regina-W II Groningen Shipyard B.V. Reintjes Benelux BVBA Promarin Propeller- und Gebr. De Haan B.V. Hempel (The Netherlands) B.V. Bouw en levering van compleet schip REINTJES keerkoppeling, type WAF 665 L Marinetechnik GmbH Airconditioning en sanitair Levering coating systeem van de Ankerbeer Engineering en Design / 5,571:1 5 blads schroef met diameter 1800 mm. Minimal GmbH und CO.KG ladingtanks Tekenwerk MAHLE Industriefiltration GmbH Elektromotorenfabriek Nijmegen MX 200 Fire Extinguishing system GTF Freese THG Schiffsmakler Separator Electromotor van de boegschroef Steger und Windhagen Windenbau Stralen en conservering Bemiddeling bij aankoop schip Bendit Isolatietechniek B.V. Verhaar Omega B.V. GmbH Ankerlieren S.U.K Duisburg Max Sötje GmbH in Duitsland Isolatie uitlaatgassensystemen Omega boegschroef 31120-4 k met een Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Classificatie Bevrachting Acxes B.V. vermogen van 367 kW/ 1780 rpm Autokraan Germanischer Lloyd ESA Uitlaatgassendempers generatorsets Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Reikon B.V. Pompen Classificatie Verzekering Dolderman B.V. Schreinerei ML Licorne Petroleum Nederland B.V. Econosto Nederland B.V. MTU Friederichshafen GmbH Generatorsets en Caterpillar Stuurhuis, radarmast en volledige BP smeerolie Afsluiters en appendages MTU hoofdmotor type 12 V4000M60, boegschroefmotor C 18, 533 Kw, 715 binnenverbouwing Bunkerstation Heijmen B.V. Deymann Rohrbau 1320 kW/ 1800 u/min, Reintjes WAF PK, 2100 RPM Kadlec & Brodlin GmbH Gasolie , BP smeermiddelen en complete Dekleidingen 665, BlueLine Caldic Techniek B.V. Electrische installatie en nautische scheepsinventaris RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Stamford generatoren apparatuur Ladingpompen

De Binnenvaartkrant