Views
4 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4 6

De Binnenvaartkrant 4 6 oktober 2009 [ ] Familieberichten Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Merdeka, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Millenium, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Novum, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Duricha, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Odiseg, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Papillon, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Quadrans II, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sensation lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vios, volmatroos en/ of stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Virage, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volonta, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Willem-Antonie, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Eben Haezer, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Jeanine, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vantage, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 WIJ SPORTIEF ECHTPAAR 60 plus, omg. 078, zoeken alleen staande man met motorjacht(je) voor leuke vaar tripjes en vissen, enz. Brief onder nummer: 20092101 VOOR MTS-DESPERADO zijn wij op zoek naar matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem 4wk. op/4wk. Af. Het salaris is volgens het CAO Binnenvaart. Tel. 06-22 42 41 48 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen) Aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 GEZOCHT VOOR EEN VAN ONZE SCHEPEN SCHIPPPER (STEL) A 1 vaart, hoofdzakelijke Main-Donau gebied Tel. 0049-1739338585 of 06-53596204 GEVRAAGD NETTE NED. MATROOS i.b.v. dienstboekje, loon + vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-51485579 MOTORDIENST FIX ZOEKT schipper voor een van onze schepen om zeeschepen te provianderen in het R’dams havengebied. ANDR is pre. Tel. 06-29065853 UW RUIM STRALEN? www.ruimstralen.nl Tel. 06-54340087 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Help Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 vluchtelingen Specialist vervoersrecht AFLOSKAPITEIN hun dromen i.b.v. alle vaarpapieren. Info bel: 06-53667367 / waarmaken! 0049-1749181756 Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Mvs PEALKO, L/B/D 110 x 11.45 x 3.55 mtr, 3211 ton, Bj 2008, 208 teu 4 lagen, Mitsubishi 1700 PK. Inruil mogelijk. Mvs Excelsior, L/B/D 135 x 11.45 x 3.76 mtr, 4232 ton, 256 teu 4 lagen, 2 x Mitsubishi 1278 PK. bj 2008, inruil mogelijk. Duwboot Ganzestad, L/B/D 19 x 11.18 x 2.00, bj 2005, Kijkhoogte 13.20, 2 x Mitsubishi 953 PK. KvB NN, L/B/D 110/80 x 11.45 x 3.70 mtr, ca 4550 ton, 368 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1521 PK. bj 2000/2007, inruil mogelijk. KvB Kruier & I, L/B/D 95.32/76.36 x 11.45 x 3.56 mtr, 5249 ton, 332 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1379 PK, bj 2005. Voor startende ondernemers. KvB River Dance, L/B/D 95.50/76.50 x 11.45 x 3.60 mtr, ca 5250 ton, 336 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1521 PK, bj 2008/2009 Mts NN, L/B/D 105 x 10.50 x 3.24, 2499 Ton, bj 1987, ABC 1749 PK. Mts Pacific, L/B/D 105 x 10.54 x 3.19, 2420 Ton, bj 1987, Stork Werkspoor 1600 PK. Mts Marie Louise, Type C, L/B/D 125 x 11.45 x 3.63 mtr, bj 2004, 3467 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK. Mts Zuidzee, Type C, L/B/D 135 x 11.45 x 3.88 mtr, bj 2004, 4135 Ton/ 5113 m³, 2 x Caterpillar 1014 PK. Mts NN, Type C, L/B/D 125 x 11.45 x 3.47 mtr, bj 2006, 3273 Ton, Ketel, 2 x Caterpillar 1014 PK. Div enkelwandige tankers voor een goede prijs ! Tevens groot aanbod in de stille verkoop. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: • Chemicaliëntanker, diverse afmetingen • Vracht / containerschepen, diverse afmetingen Gezocht enthousiaste binnenvaartschippers voor tankvaart en container/vrachtvaart om voor zichzelf te beginnen. Kriesels Scheepsmakelaar helpt u hier graag bij op weg ……………. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl www.krieselsscheepsmakelaar.nl TE KOOP DUWBOOT bouwjaar 2005, afmetingen 19 x 11 meter 2 x 1300 PK Cummins Inruil kleinere duwboot bespreekbaar TE KOOP DUWBOOT bouwjaar 1960, afmetingen 23 x 7 meter 860 PK Cat bouwjaar 2008 Gevraagd matroos op duwboot, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-53153374 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie KAPITEIN STUURMAN Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl General Maritime zoekt: Jong gemotiveerd koppel i.b.v. Rijn- en radarpatent + ADNR voor 110 x 11,45 Bj 2004. Verscheidene mogelijkheden, van participatie tot het varen op loonbasis Tel. 0032 475 44 95 35 gm@binnenvaartonline.be INL/INFO: RUSSISCHE SCHEEPSWERVEN OFFREREN NIEUWBOUW PROJECTEN TEGEN ZEER LAGE PRIJZEN. SNELLE LEVERTIJD, GOEDE KWALITEIT VRAAG VRIJBLIJVEND INFO: SWETS SHIPPING AND TRADING Zwijndrecht 3332 TB - The Netherlands P.Box 136 - Lauwers 23 ' + 31 -78 - 6209565 7 + 31 -78 - 6200902 ' + 31 - 653 118 767 ' + 31 - 653 525 029 shipsale@shipned.com // www.shipned.com Verkoop Service Diverse acties • Radar JRC JMA609 • Radar Swiss JFS364C • AIS systemen • Travel Vision Q6 • Rivierpiloot • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo Travel Vision Q6 - Orlaco Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vios, lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS DAMAR, lichtmatroos/matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 0184-633243 WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING BEL 010 - 288 02 28

De Binnenvaartkrant 5 6 oktober 2009 Proef met 895 gratis transponders Vanaf dinsdag 6 oktober kan bij het Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) worden ingeschreven voor een proefproject met Inland AIS-transponders. Er zijn 895 transponders beschikbaar tot 31 januari 2010. De transponders worden kosteloos ingebouwd aan boord. De aansluiting met elektronische kaart (ECDIS) en/of radar is voor rekening van de schipper. De aanmelding bij BTB dient te geschieden vóór 31 januari 2010. De transponders worden dan vóór 31 maart 2010 ingebouwd. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, stellen BTB en Rijkswaterstaat in een advertentie die deze week in de binnenvaartbladen staat. Tevens krijgen alle schippers in de loop van deze week een brochure in de bus met als titel Een Inland AIS-transponder, is dat iets voor u? Subsidie De proef wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Commissie, die daarvoor TEN-T gelden beschikbaar stelt. Dat geldt tevens voor de subsidieregeling waar de rest van de vloot gebruik van kan maken. Later dit jaar komt BTB met een publicatie over hoe die subsidie er precies uit ziet. Vast staat wel al dat die subsidie voor Inland AIS transponders zal lopen van 1 januari 2009 (met terugwerkende kracht dus) tot 31 december 2012. Naar verluidt moet de subsidieregeling toereikend zijn om de hele vloot te voorzien van Inland AIS-transpoinders. Er is nog geen sprake van een algehele verplichting, maar in de havens van Antwerpen (1 maart 2011) en Rotterdam (2012) is die verplichting wel al aangekondigd. Labe 25 vaart zich zo vast als een huis Op het Gooimeer nabij eiland ’t Hoofd is de Labe 25 donderdagmiddag honderden meters buiten de vaargeul aan de grond gelopen. Het 2 meter diep stekende schip lag op 1,70 meter zo vast als een huis. De sleepboot Water Lady arriveerde om het bihnnenschp vlot te trekken, maar ondanks de 2 x 340 pk Detroit-diesels lukte dat niet. Twee passerende binnenschepen, de Spes Salutis en de Juntos, kwamen langzij het Tsjechische schip en boden ook hulp aan. Weer tevergeefs. Ook met de hulp van de binnenschepen Spes Salutis en Juntos lukt het niet de Labe 25 vlot te trekken. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Vrijdagmorgen kwam er een sleepboot met een bak en een kraan, die een deel van de lading loste. Zodoende kwam de Labe 25 weer vlot. Aan het begin van de vrijdagmiddag kon de Labe 25 zijn reis vervolgen. Verplichting Bij de proef stelt de overheid een transponder ter beschikking, bij de subsidieregeling kunnen de schippers zelf kiezen uit vier goedgekeurde types. Meer informatie hierover staat op www.binnenvaart.org, waarop vanaf dinsdag 6 oktober ook de gegevens over de aanmelding voor de proef zijn te vinden. De proef en de subsidieregeling zijn bedoeld voor de beroepsmatig varende ondernemers/schippers en voor de eigenaren van andere vaartuigen langer dan 20 meter op de Nederlandse binnenwateren. De ‘binnen-/buitenschepen’ kunnen geen aanspraak op de regelingen maken. Ook commercieel opererende vaartuigen die korter zijn dan 20 meter, zoals sleepboten, komen in aanmerking. De proef en de subsidieregeling staan open voor alle schepen inclusief buitenlandse vaartuigen die in Nederland varen. Omdat de Duitse overheid ook een subsidieregeling heeft, kunnen Duitse schepen in Duitsland een aanvraag indienen. Geschrokken van laserstralen Vrijdagavond 25 september is boven Lobith vanaf de wal met een laser gericht op ten minste één schip. Gerrit Bosma van ms Tharsis meldt hevig geschrokken te zijn van de straal toen die op hem in het stuurhuis werd gericht. “Om 23:45 uur was ik afvarig boven Lobith toen er vanaf de rechteroever een lasergun op mijn stuurhut werd gericht. Het was net of ik met een pistool werd beschoten. Gelukkig heeft de straal mijn ogen niet geraakt maar het was al met al een heel vervelende ervaring die verkeerd had kunnen aflopen.” Bosma meldde het voorval meteen bij verkeerspost Millingen en waarschuwde via de marifoon ook collega`s die in de buurt voeren. Hij belde ook nog met de politie in Lobith. “Die hebben me teruggebeld voor meer informatie en ze vragen dringend om incidenten onmiddellijk te rapporteren via Driebergen.” Daarmee wordt het hoofdkantoor van het Korps Landelijke Politiediensten bedoeld. Daar meldt een woordvoerder dat niet meer incidenten bekend zijn. Hebt u ook last gehad van laserstralen? Mail of bel ons waar en wanneer dat gebeurde: 0650 64 55 15; redactie@binnenvaartkrant.nl; Waterstof voor de binnenvaart Waterstof wordt beschouwd als de brandstof van de toekomst omdat ze kan worden gebruikt voor de productie van elektriciteit met behulp van een brandstofcel. Dit proces heeft een veel hogere efficiëntie dan conventionele processen en is daarnaast ook erg schoon met alleen water en warmte als bijproducten. Brandstofcellen zouden onder andere toegepast kunnen worden in de transportsector. Prototypes van dergelijke vervoermiddelen rijden en varen al rond. Momenteel wordt het merendeel van de waterstof geproduceerd uit aardgas. Dit is geen duurzaam proces doordat er een netto-uitstoot van CO 2 plaatsvindt (bijdrage aan het broeikaseffect) en doordat i Wat van aardgas geen hernieuwbare grondstof is. Wanneer waterstof op grote schaal gebruikt zal gaan worden als energiebron is het van groot belang dat waterstof in de toekomst geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen. Ook als waterstof door middel van elektrolyse geproduceerd wordt, is deze energie intensief. Columbus doet het EICB? Goed nieuws De Europese Unie heeft een grootschalig initiatief aangekondigd om de waterstofeconomie te stimuleren. Voor het gezamenlijke initiatief wordt de komende zes jaar 1 miljard euro gereserveerd. Aan het Joint Technology Initiative werken zestig ondernemingen en evenzoveel onderzoeksinstellingen en universiteiten mee. Zij hebben de opdracht gekregen de ontwikkeling van brandstofcellen en waterstoftechnologie te versnellen en deze tussen 2010 en 2020 in commerciele successen te vertalen. ‘H2 on demand’ Een tussenoplossing voordat de techniek van waterstofproductie duurzamer is geworden, ligt in het gebruik van ‘H2 on demand’ techniek. Het gaat hier specifiek om het toevoegen van waterstof aan de luchtinlaat. Van waterstof is bekend dat het zeer vluchtig en brandbaar is, en dus gevaarlijk. Ook is de energetische waarde van gasvormige waterstof bij atmosferische druk laag. Voor een efficiënte opslag aanboord van schepen zijn zeer hoogwaardige en kostbare tanks noodzakelijk. De benodigde hoeveelheid waterstof voor de vermenging via de luchtinlaat is relatief laag. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van H2 on demand. Door een (relatief) kleine kast aan te sluiten op het aan boord aanwezige elektriciteitsnetwerk (accu’s) is het mogelijk om voldoende waterstof te genereren uit water om de verbranding binnen de dieselmotor aanzienlijk te verbeteren. De geproduceerde waterstof gaar de verbrandingskamer in via de lucht inlaat. Doordat diesel al bij een relatief lage druk ontbrandt (lager dan waterstof), ontbrandt de waterstof met de diesel mee. Alle nadelige veiligheidsaspecten in relatie tot de opslag en het vervoer van waterstof aan boord worden hiermee geëlimineerd. De (theoretische) voordelen voor de vermenging van waterstof aan de dieselverbranding via de motorluchtinlaat zijn: • De kosten zijn laag • De techniek is toe te passen bij reeds bestaande motoren • De verbranding is sneller en vollediger, waardoor de luchtemissies gereduceerd worden • De effectieve druk binnen de verbrandingskamer neemt met als resultaat een hoger koppel. Al deze voordelen zullen op korte termijn onderzocht worden. Wenst u meer informatie of heeft u vragen over de techniek neemt u dan contact op met: K.Tachi EICB k.tachi@binnenvaart.nl R.Hollander Perpetual Hydro Power php@perpetualhydropower.com Tijdens Europort in Ahoy zal op 5 november om 14.15 uur een workshop gehouden worden over dit onderwerp. We zien u graag tijdens deze workshop.

Binnenvaartkrant