Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 34 6

De Binnenvaartkrant 34 6 oktober 2009 Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen mts Dechelle en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 www.cornetgroep.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen het mts Dechelle veel succes en een behouden vaart. Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Magnetrol niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij wensen mts Dechelle een goede en behouden vaart Uw partner voor al uw verzekeringsvraagstukken: • Aansprakelijkheid • Binnenvaart • Transport • Goederen • Werkmateriaal • Wagenpark • Personele verzekeringen Wij wensen Innland Tankers C.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Dechelle. Plaza 6, 4782 SK MOERDIJK / Postbus 14, 4780 AA MOERDIJK Tel.: 0168-393100 / Fax: 0168-393101 E-mail: bci@bcinsurance.nl / Website: www.bcinsurance.nl Veka shipbuilding B.V leverde het complete schip. De afbouw werd volledig uitgevoerd door Bijlsma Shipyard B.V. Bijlsma Shipyard B.V. en Veka Shipbuilding B.V. wensen Innland Tankers C.V. en de bemanning van mts Dechelle een behouden vaart. Sluisweg 13-16 • Postbus 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: info@bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 35 6 oktober 2009 MTS Dechelle is resultaat samenwerking Richard Dubbelman en Willem van de Griend De Dechelle is van het model Tioli (take it or leave it). “Met name de brede inzetbaarheid van dit zeer licht gebouwde model trok onze aandacht. Dit model heeft leeg een diepgang van slechts 86 centimeter.” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Ze kennen elkaar al enkele tientallen jaren en gingen totnogtoe elk huns weegs. Zonder dat ze het van elkaar wisten, verkochten Willem van de Griend en Richard Dubbelman vorig jaar elk hun eigen beunschip. In hun zoektocht naar iets nieuws raakten ze met elkaar in gesprek, wat leidde tot samenwerking die vorm kreeg in de bouw van de gloednieuwe tanker Dechelle. Van de Griend en Dubbelman leerden elkaar in de jaren ‘80 van de vorige eeuw kennen op de Binnenvaartschool. Hoewel ze het goed met elkaar konden vinden, verloren ze elkaar na schooltijd uit het oog. In militaire dienst troffen ze elkaar weer. Hun vriendschap bleef bestaan, ook nadat zij hun verplichte tijd onder de wapenen afsloten. Dubbelman werd afloskapitein op het beunschip De Schouwen van Van de Griend. Dit beviel hem zo Wie leverden aan het mts Dechelle goed dat hij op een gegeven moment eigenaar werd van zijn eigen beunschip, de Duzo. Van de Griend bleef beunschipper; de laatste jaren op het in zijn opdracht gebouwde schip Dechelle, genoemd naar zijn beide kinderen Dennis en Michelle. Toekomstplannen Nadat beiden vorig jaar hun respectievelijke schepen van de hand deden, belde Van de Griend zijn vriend met de vraag wat voor toekomstplannen hij had. “Het enige wat ik wist is dat ik wilde blijven varen. Dat is mijn hobby, dat is mijn leven. Ik kan niet anders en ik wil niet anders. En ik wist dat ik op een iets groter schip wilde gaan varen”, vertelt Dubbelman. “Willem vertelde mij dat hij plannen had om te gaan varen op een tanker van 86 bij 9,60 en wilde mij daarbij wel betrekken. Daar had ik op zich wel oren naar, hoewel er natuurlijk heel wat gepraat moest worden. Uitkomst van die besprekingen was dat wij wilden gaan samenwerken op een tanker van 110 bij 11,45 meter.” Daarbij deed zich het probleem voor dat beiden op het gebied van de tankvaart vrijwel onervaren waren. Daarom haalden zij Martin Hordijk in huis, een gepokt en gemazeld kapitein uit de tankvaart, met een kwart eeuw ervaring. Al zijn kennis en ervaring zette hij al in bij de begeleiding van de afbouw, die hij voor een groot deel voor zijn rekening nam. Tioli Met dit plan kwamen Dubbelman en Van de Griend terecht bij VeKa in Werkendam, de werf waar Van de Griend al geruime tijd klant was. De VeKa kruiplijntanker van het model Tioli (afkorting van de Engelse uitdrukking take it or leave it) wekte hun interesse. Dubbelman legt uit: “Met name de brede inzetbaarheid van dit zeer licht gebouwde model trok onze aandacht. Dit model heeft leeg een diepgang van slechts 86 centimeter. Dit maakt het schip ook bij uitstek geschikt voor gebruik bij lagere waterstanden.” Dubbelman en Van de Griend gaan met hun nieuwe schip op contract varen voor Interstream en krijgen geen vast vaargebied; vandaar het belang van de brede inzetbaarheid van het schip. De maximale tonnage van de Dechelle is 2792 bij een diepgang van 3,31 meter. Het schip is uitgerust met een Caterpillar-hoofdmotor (type 3512, met een vermogen van 1521 paardenkrachten). De elektrisch aangedreven Verhaar-boegschroef krijgt zijn vermogen van een Caterpillar C18. De drie generatoren aan boord zijn geleverd door De Ruijter Dieseltechniek. Superstrak Het casco van de Dechelle werd gebouwd in Kherson, in de Oekraïne. De werf aldaar werd om zijn kwaliteiten ontdekt door Walter Jacquet, die de cascobouw en contracten begeleidde. “Het was een superstrak casco, dat keurig op tijd werd geleverd”, zegt Dubbelman tevreden. Ook de afbouw verliep voorspoedig. Wel werd deze verplaatst van de oorspronkelijk geplande VeKa-werf in Werkendam naar Bijlsma van VeKa in het Friese Lemmer. Voor de opdrachtgevers – hoewel afkomstig uit Zwijndrecht en Nieuw- Lekkerland – was dit geen bezwaar. Dubbelman: “Tijdens de bouwperiode thuis wonen is natuurlijk wel lekker, maar betekent ook dat je te maken hebt met alle beslommeringen van thuis. Nu verbleven wij hele weken in een appartement in Lemmer en konden wij al onze tijd en energie steken in het werken aan de afbouw. Bovendien beviel het ons prima in Friesland: de samenwerking verliep uitstekend en de contacten waren heel goed.” Voorspoedig De voorspoedige bouw en afbouw werd gevolgd door een technische proefvaart die helemaal naar wens verliep. “Het schip vaart echt super”, zegt Dubbelman. “Ons gevoel met het schip is vanaf het eerste moment uitstekend. Waar dat in zit, is moeilijk uit te leggen. Ja, het schip doet wat het moet doen. Het is voor ons beiden toch spannend, vooral omdat dit voor allebei onze eerste eigen motortanker is. Ik heb wel eens op een tankschip afgelost. Maar je eigen, nieuwe schip, dat is toch een ander verhaal.” Dat de Dechelle – economisch gezien – op niet bepaald het meest gunstige moment in de vaart komt, daarvan zijn Dubbelman en Van de Griend zich terdege bewust. “Net als alle andere binnenvaartschippers moeten wij nu ook keihard knokken voor onze boterham”, zegt Van de Griend. Dubbelman is voorzichtig positief over de economische perspectieven: “De markt lijkt wat bij te trekken.” De eigenaars vonden desondanks onder de huidige omstandigheden een groot feest ter gelegenheid van de ingebruikname, op 18 september in Werkendam, dan ook niet gepast. Ze hielden het sober. “Voordat we ze uit kunnen geven, moeten wij eerst maar eens wat centen verdienen.” Veka Shipbuilding B.V. Machinefabriek Voordendag van der Doedijns Hydraulics B.V. Klaasen Sanitair bijboot, ADNR en Complete levering schip Stelt B.V. Schroefasinstallatie Hydrauliek stuurhuis Levering en installatie sanitair scheepsbenodigdheden Bijlsma Shipyard B.V. IHC Lagersmit Handelsonderneming Beerens B.V. Quick Cooling Airconditioning Cornet Groep Afbouw Schroefasafdichting Dakradarmast type Dortsman, Complete Levering en installatie van Ladingtanks stralen en conserveren ING Rotterdam Binnenvaartdesk Maralec B.V. Marathon Generatoren stuurhuistrap, heklichtbeugel type sanitair in Machinekamer inclusieve RVS Lloyd’s Register of Shipping EMEA Financiering en Motoren Millennium Grootsteen type Anita, Boiler Stiebel Classificatie Interstream Barging B.V Marathon generatoren Van der Velden Marine Systems Eltron SH 150, UV waterbehandeling Inspectie Verkeer en Waterstaat Bevrachting Verhaar Omega B.V. Stuurpaneel HP 6000, 2 DWK 6080/60, systeem Type UV-700, en Compact close Classificatie Business Capital Insurance B.V. Boegschroef roeren 2 x HD 220, Spoiler type in boiler voor de Stuur hut, Troost Accountantskantoor B.V. Verzekering De Ruyter Dieseltechniek B.V. B1500/500, vetsmeerapparaat type Tegelzettersbedrijf van der Stelt B.V. Accountancy ADS van STIGT 1x generatorset 520 kVA t.b.v. 3000/R4 Tegelzetter Dacom Werkendam B.V. Keerkoppeling / reductiekast boegschroef- / ladingpompbedrijf, PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Electric Comfort Vloerverwarming Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, Hoofdmotor Caterpillar type 3512 motor: Caterpillar C18 ACERT, generator: Periskal Radar Overlay Fa. P.A. Paans & Zn. Telsat telefoon, Datarouter, Gps kompas SIN Groningen Stamford HCM 534E, 1x generatorset Werkina Werkendam B.V. ism Complete stoffering Korteland B.V. 3D-Signing Uitlijnen motoren 107 kVA t.b.v. boordnet- / Alewijnse Noord B.V. WindeX Engineering B.V. Belettering Amco Compressoren B.V. noodladingpompbedrijf, motor: Perkins levering en installatie van de complete Airconditioning overdruk en RVS Econosto Nederland B.V. Compressoren 4.4 TW2GM, generator: elektrische installatie,incl. 2-draads data klaproosters Afsluiters en appendages Pinta Unisol B.V. Marathon 363 CSL 1607, 1x generatorset besturing, het monitoring systeem met Seafix Fire Fighting Systems Riwa Boating International Isolatie uitlaatgassensystemen 85 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: touch-screen bedieing, het complete Levering en installatie RIWA 3500 reddingsboot in Discom B.V. Perkins 4.4 TWGM, generator: Marathon nautischpakket, de tankalarmering en Dijvler Materiaal B.V. brandvertragende uitvoering volgens Uitlaatgassendempers generatorsets 362 CSL 1606, 1x generatorsets 30 kVA radarmeting, het Orlaco Ankers, kettingen en ankerlieren de NEN norm 1914:2009 Loggers Rubbertechniek B.V. t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John camerasysteem, de Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Veka Piping & Industrie Flexibele opstelling motor Deere 3029 TFU70, generator: Stamford complete airco installatie, Tresco Inland Autokraan Dekleidingen Kersten isolatietechniek B.V. BCM 184J Ecdis Viewer Blommaert BVBA Marflex B.V. Aluminium vloerplaten inclusief Caldic Techniek B.V. RAFA B.V. Ramen Voormast type Arizona 8 Ladingpompen type MDPD-80, 100-60 montage en hoeklijnen Stamford generatoren Hoogendoorn Maritieme Zwets Werkendam B.V. Elektrotechnisch Scheepsinstallatie AMW-Marine B.V. , H.I. Ambacht Blokland Non-Ferro B.V. Betimmeringen en Interieurbouw Zwets pompen Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. 5 blads schroef met diameter 1750 mm Beunkoelers Betimmering Total Lubricants Inland Marine Niveau-radarmeting Eclipse van Damen Marine Components Kampers Scheepskonstruktie B.V. Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Smeerolie Magnetrol standaard Straalbuis type van de Giessen Optima Stuurhuis Keuken Fiwado Bunkerstations Kalibra diameter 1762 mm Gasolie, Total smeerolie, Jeanneau Tankmeting inhoud

De Binnenvaartkrant