Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30 6

De Binnenvaartkrant 30 6 oktober 2009 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zee- • Navigatie & en Binnenvaart Communicatie • Yachting • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com SOLAR SCREEN DAGLICHTFILTERS UNIEK VOOR SCHEPEN Op maat gemaakt n Voorkomt hinderlijke schittering n Vrij uitzicht naar buiten n Vraag vrijblijvende prijsopgave 0299-460445 www.suncontrol.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 95,- excl 200 AMP 160,- excl 230 AMP 175,- excl EXIDE 900 CCA 175,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ !s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616

De Binnenvaartkrant 31 6 oktober 2009 Kansen intermodaal vervoer liggen niet voor het oprapen De voormalige veilinghal voor fruit diende als decor voor de eerste editie van Holland Intermodal. Dagvoorzitter Roland Kortenhorst (links) in gesprek met Diederick Blom van Samskip, Jan Overdevest en professor Lorike Hagdorn. (foto’s MGR) Professor Jaap van Duijn. “”Bij Robeco zouden we nooit beleggen in vervoer. Jullie hebben geen discipline.” “Balkenende weet het niet of hij mag het niet zeggen, maar net als bij de oliecrisis zal deze recessie weer net zo snel verdwijnen als hij is gekomen. Gevolgd door een paar jaar kwakkelen met de economie, dat wel.” Aldus professor dr. Jaap van Duijn. De oud Robeco-topman sprak op het congres Holland Intermodal, vorige week dinsdag 29 september in de Citrusveiling in Rotterdam. Dat was dus in zekere zin een heel positieve boodschap van professor Van Duijn. Het was echter niet alleen de crisis die intermodaal vervoerders die dag hinderde. Intermodaal vervoer is heel moeilijk te verkopen aan verladers. Toen dagvoorzitter Roland Kortenhorst vroeg wie er verlader zijn in de zaal met iets meer dan honderd mensen, staken er twee de hand op. Wetenschappers die toespraken hielden konden ook weinig meer aangeven dan al een jaar of twintig bekend is, namelijk dat als het meer geld kost, een verlader niet zal overstappen op vervoer dat gebruikt maakt van milieuvriendelijke alternatieven voor het wegvervoer. De charme van het congres was de organisatie. De voorlichtingsbureaus van shortsea, spoor en binnenvaart hebben de handen ineen geslagen en zetten samen de schouders onder de promotie van het intermodaal vervoer. Een keur van sprekers maakte z’n opwachting bij dit congres, dat als thema kende ‘Meerwaarde met meer modaliteiten’. De openingstoespraak kwam van Siebe Riedstra, directeur-generaal Mobiliteit op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zijn verleden als directeur Intermodaal Vervoer op datzelfde ministerie (waar ‘intermodaal’ nog steeds synoniem is voor ‘spoor’) kon hij niet helemaal verbloemen, al had hij wel zijn best gedaan ook iets sympathieks te melden over de binnenvaart en opgezocht wat het ministerie voor moois voor deze sector doet. Het zegt wel veel over de houding van het ministerie dat de medewerking aan het transferium in Alblasserdam wordt gezien als het pinakel van steun aan de binnenvaart. Als het aan Riedstra ligt, zal er nooit iets dwingend worden opgelegd om meer vervoer via water of spoor te laten doen. Wel wil hij stimuleren dat in de internationale corridors voor het spoor (naar Lyon en Genua) meer gebruik wordt gemaakt van de Betuwelijn. Dat zou dus een verschuiving van spoor naar spoor inhouden. De zaal luisterde ademloos toe. Hij sloot af met een oproep om in China en Japan duidelijker te maken hoe belangrijk intermodale concepten zijn. Professor Lorike Hagdorn is hoogleraar Transport, Distributie en Logistiek op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij wees erop dat de crisis de lat nog een stuk hoger heeft gelegd voor het intermodaal vervoer. Voorraden zijn afgebouwd als eerste reactie op de crisis, en de ontvanger stelt hogere eisen aan de snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid van het vervoer. “Meer voorraad in de pijplijn betekent hogere kosten”, aldus de prof. “De verlader wil rust en regelmaat in de keten. Intermodaal vervoer is erg gecompliceerd en het is ontzettend belangrijk dat er goede informatie is op het juiste moment bij de juiste mensen.” Ze beval daarbij aan meer gebruik te maken van Portbase, het havencommunicatiesysteem van Rotterdam en Amsterdam samen (in Rotterdam voorheen Port Infolink). Maar die communicatie hangt niet alleen af van de gebruikte technieken. Michel van Dijk, de exploitant van de containerterminal in Veghel, gaf aan dat nog veel te vaak niet op tijd de informatie van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven komt over wijzigingen in de planning, Waardoor vaak hele logistieke ketens worden gefrustreerd. “Je ziet bij de terminals nooit een proactieve houding – wij staan altijd met 1-0 achter.” Lorike Hagdorn had graag te weten gekomen tijden het congres hoe de intermodale partners met elkaar omgaan. Het antwoord van Jan Overdevest, de directeur van Waalhaven Terminals en van Barge/Rail Terminal Born, was dat hij de zeereder, de expediteur en de verlader ziet als zijn partners. “Wij zijn hun partner en we verzorgen voor hen one stop shopping.” Jan Overdevest liet zien dat er met zijn benadering inderdaad een markt is voor intermodaal vervoer. “We zorgen ook nog dat de container in Born kan worden ingeklaard.” Maar ook hij heeft problemen met de terminals in Rotterdam. “Ik heb geen vertrouwen in de capaciteit in de zeehavens. In 2008 was er geen kade of kraan beschikbaar op het moment dat je daar kwam met het binnenschip. In 2009 is door de crisis bezuinigd bij de terminals en nu is er geen ploeg beschikbaar.” Mental shift Professor Jan Fransoo van de TU Eindhoven ziet nog veel kansen voor intermodaal vervoer. Het enige dat nodig is volgens hem, is een ‘mental shift’ in de directiekamers bij verladers. Dit lijkt verdacht veel op de slogan waarmee het BVB begin jaren ’90 de boer op ging met het passagiersschip Hanzestad: de knop moet om in het hoofd van de verlader. Er is dus veel veranderd, want het heet nu ‘mental shift’. Daar wil Jan Overdevest het liever niet van af laten hangen. Hij vindt dat als het de overheid menens is met de noodzaak van meer intermodaal vervoer, ze voor het gebruik van de A15 20 per container moet heffen. De zaal werd wat onrustig van dit idee. De verlader zou met veel hogere kosten worden geconfronteerd. Professor Hagdorn riep zelfs uit dat Hamburg en Antwerpen dan met de lading gaan schuiven. De prof zal even vergeten zijn dat Rotterdam als enige aan de monding van de Rijn ligt. Volgens haar moet het intermodaal vervoer dat nu ongeveer 40 procent van de afvoer uit de Rotterdamse haven verzorgt (30 binnenvaart, 10 spoor) naar 65 procent. “Dat betekent een halvering van het aandeel wegtransport.” Volgens haar kan dat door betere informatie-uitwisseling. Na zijn optimistische beschouwing van de wereldeconomie, ging professor Van Duijn in op de situatie in het transport. Een sector waar hij nooit in zou beleggen. “Jullie hebben te weinig discipline. Als wij bij Robeco een minimumpercentage instelden van 3 procent, ging de ABN AMRO daar echt niet onder zitten. In het transport is er altijd wel iemand die goedkoper wil werken. Duurzaam verdienen in het transport is daarom moeilijk.” Als beroepsbelegger stak hij niet onder stoelen of banken hoe hij in het leven staat en enigszins verbaasd kijkt naar mensen die de wereld anders benaderen dan hij dat doet. “Het wemelt van de mensen die niet alleen maar werken om hun inkomen te maximeren. Gelukkig maar. Zonder die mensen zouden we geen bakkers meer hebben.” En geen vervoerders. De sheets van de presentaties van het congres kunnen worden bekeken op www.hollandintermodal.com, de gezamenlijke website van Bureau Voorlichting Binnenvaart, Voorlichtingsbureau Shortsea Shipping en Rail Cargo information Netherlands. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant