Views
1 year ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 22 6

De Binnenvaartkrant 22 6 oktober 2009 Wij feliciteren familie Vos van Scheepvaartbedrijf Jacobus B.V. van harte met het ms Jacobus. Rabobank Shipping

De Binnenvaartkrant 23 6 oktober 2009 Afbouwen in vertrouwde omgeving (foto’s Jan Hoek) >> Vervolg van pagina 21 Met dat schip kon 208 TEU vervoerd worden, terwijl met de onlangs afgebouwde Jacobus 334 TEU in de ruimen geladen kan worden. Het transport gaat via Rhinecontainer uit Zwijndrecht, een bedrijf waarvoor Piet en Dea Vos al in 1990 hun eerste reis maakten. Sinds 1995 varen ze voor dezelfde bevrachter voornamelijk containers op de Benedenrijn richting Neuss. Ook met de nieuwe Jacobus wordt gevaren voor Rhinecontainer en het schip zal, met prominent een vos en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm als logo op de duwkop, richting Neuss varen, naar de terminal met een opslagcapaciteit van 6.500 TEU. Bedrijven waar Piet en Dea Vos goede ervaringen mee hebben, worden door hen niet in de steek gelaten. Piet Vos vertelt verder: “De Jacobus is gebouwd met veel eigen ideeën. Dat is goed te realiseren als je zelf de leveranciers benoemt. We hebben met Leeuwestein alleen een andere elektricien en dat is super bevallen; bij een eventueel komend project gaan we zeker weer met hen in zee. Verder hebben we louter met Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het ms Jacobus, kvb Iven I en II, ms Erica en ms Ina een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 leveranciers gewerkt die we bewust en door ervaringen uit het verleden hebben benaderd.” Op de vraag wie Piet Vos met name genoemd wil hebben, moet hij flink nadenken. “Er is door alle betrokkenen gewoon heel goed werk geleverd. Van Wijk was bijvoorbeeld een bewuste keuze. Zij hebben de stuurhut met kolom van 10 meter geleverd, evenals de boegschroeven (1 x 550 pk met een diameter van 120 centimeter en 1 x 750 pk met een diameter van 140 centimeter) en de autokraan, hydraulisch uitschuifbaar tot 19 meter met een hijscapaciteit van 2.000 kilo. Van Wijk Stuurhuizen leverde de fraaie bovenbouw. Ook De Waal mag genoemd als leverancier van de schroefwerken en -assen, evenals timmerbedrijf De Leeuw en Kieboom en niet te vergeten SKB, dat beide machinekamers voor en achter heeft ingericht, inclusief de aluminium vloerplaten.” “Stuk voor stuk jongens waar we al jaren mee werken. Bovendien is het in Werkendam voor ons in een vertrouwde omgeving afbouwen. We kennen de mensen goed en het is ook nog eens makkelijk, omdat we in Werkendam een woning aan de wal hebben.” “Onze 19-jarige zoon Michael vindt het in de binnenvaart prettig werken en vaart met ons mee aan boord. Als hij zo enthousiast blijft, hebben we in ieder geval een opvolger in ons gezin.” Tanker verliest dieselolie na aanvaring op Albertkanaal Op het Albertkanaal in Lanaken, vlakbij het bedrijventerrein van papierfabrikant Sappi, zijn dinsdagochtend 29 september rond zes uur een tanker en een duwboot met elkaar in aanvaring gekomen. De tanker was geladen met 600 ton dieselolie. Door de botsing vloeide een kleine hoeveelheid van de brandstof uit de tanker in het Albertkanaal. De brandweer van Maasmechelen werd opgeroepen om de gelekte diesel op te ruimen. De brandweer controleerde ook de tanker Subsidie ROC Heijen veiliggesteld De gemeente Gennep en het ROC Haven Gennep hebben een vaststellingsovereenkomst gesloten voor het regionaal overslagcentrum (ROC) in Heijen. Daarin zijn afspraken vastgelegd die de ontwikkeling van de binnenhaven mogelijk moeten maken. De overeenkomst is het resultaat van een aantal maanden intensief onderhandelen. Op voordracht van de Provincie Limburg zijn de ondernemers en de gemeente daarbij begeleid door extern bemiddelaar Paul Smeets. Aandeelhouders van ROC Haven Gennep zijn Teunesen Zand en Grint, Emons Recycling Logistics en AVG Holding Heijen. en concludeerde dat geen gevaar bestond dat de tanker zou zinken. De schepen werden afgemeerd, waarna het ruimen van de weggevloeide brandstof kon beginnen. De hele operatie duurde bijna vier uur. Rond 10.30 uur was het karwei geklaard. De beide vaartuigen raakten zwaar beschadigd. De oorzaak van de aanvaring is niet bekend. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Het regionaal overslagcentrum moet als onderdeel van een netwerk van binnenhavens het wegvervoer verbinden met het vervoer over het water. In de provinciale en gemeentelijke visie wordt deze rol in Noord-Limburg toebedeeld aan de haven in Heijen. Gennep en het ROC kunnen rekenen op financiële steun van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Provincie Limburg. Om voor de subsidie in aanmerking te komen, moesten de partijen vóór 1 oktober een akkoord hebben bereikt. Met het afsluiten van de vaststellingsovereenkomst is aan deze voorwaarde voldaan. WIJ WENSEN MS JACOBUS EEN BEHOUDEN VAART WIJ VERZORGDEN DE COMPLETE 2-DRAADSBESTURING EN TOUCHSCREENBEDIENING. VOOR 2-DRAADS-SCHEEPSBESTURING EN TANKMEETSYSTEMEN gaat u naar: TANKMEET STARPOINT Industrial Automation B.V. Zuidplaspolderweg 4 2841 DD, Moordrecht Tel.: 0182-373244 Fax: 0182-372382 E-mail: info@starpoint.nl Website: www.starpoint.nl ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl

De Binnenvaartkrant