Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

, , , De

, , , De Binnenvaartkrant 18 6 oktober 2009 Professionals in het bouwen van binnenvaartcasco's SC SANTIERUL NAVAL ORSOVA – “ ORSOVA SHIPYARD” – ROMANIA, is een particuliere onderneming met een ruime ervaring in het bouwen van casco’s, gecertificeerd door Germanischer Lloyds, ISO 9001 en erkend door de kwaliteit van de uitvoering. In de afgelopen 19 jaar bouwden we meer dan 220 casco’s met bovenvermelde classificatie. Containerschepen van 110 x 11,45 x 3,5/ 3,65 / 3,90 m gemaakt van zwart staal of AH 36- lichte constructie Containerschepen van 135 x 11,45 x 4,25 m gemaakt van zwart staal of AH 36 – lichte constructie Duw combinatie 172 x 11,45 x 4,25 m gemaakt van zwart staal of AH 36 – lichte constructie Chemie tanker van 86 x 11,45 x 4,55 m Dubbelwandige chemietanker van 110 x 11,45 x 5,9 m Dubbelwandige chemietanker van 125 x 11,45 x 5,6 m Dubbelwandige chemietanker van 135 x 11,45 x 5,6 m Gastanker van 110 x 11,45 x 5.85 Gastanker van 110 x 11,45 x 5,25 Hopper barge 110 x 11,45 x 5,00 Bij onze dochteronderneming in Constanza (aan de Zwarte zee) kunnen we ook andere soort casco’s bouwen met veel grotere afmetingen. Allemaal met ingebouwde ladingtanks gemaakt van zwart staal of roestvrij staal DUPLEX. De scheepswerf heeft de mogelijkheid om nieuwe casco’s te bouwen welke kunnen worden geleverd in de tweede helft van 2010. Uw garantie is verzekerd door onze professionele staaf, gecertificeerd door de Internationale erkenning van de kwaliteit van onze casco’s door de “World Quality and Technology Commitment”. Mocht u overwegen met ons samen te willen werken, aarzel dan niet en neem contact met ons op: Dr. Ing. Constantin Badoiu General Director Mobiele telefoon: 0040 744 524 139 e-mail: constantin.badoiu@snorsova.ro S.C. "SANTIERUL NAVAL ORSOVA" S.A. Nr. RC J25/150/1991 CIF: RO 1614734 Capital social: 21.643.150 lei Str. Tufari, nr. 4, Orsova, 225200, Mehedinti , Tel.: 0252/362.399; 0252/361.885; Fax: 0252/360.648 www.snorsova.ro E-mail: constantin.badoiu@snorsova.ro marketing@snorsova.ro Cod IBAN: RO25RNCB3530000000020001 - B.C.R. Orsva Cod IBAN: RO59BRDE260SV03176142600 - B.R.D. Orsva ^ , Mircea Sperdea Marketing Director Mobiele telefoon: 0040-744 632 279 e-mail: marketing@snorsova.ro , Gutuleanu Poenaru Sorin Marketing Department Chief Telefoon: 0040-252 363 594 e-mail: Sorin.gutuleanu@snorsova.ro BINNEN VAART KRANT .NL DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek *Aluminium en RVS werkzaamheden *Aluminium las en reparatie werkzaamheden *Montagewerk voor bedrijf en particulier Dit alles op elke gewenste locatie! Groenenboom service & montage ALUMINIUM ! RVS ! REPARATIE ! MONTAGE 2de Barendrechtseweg 308, 2992 SL Barendrecht, Tel. 06-13892455 Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Altijd het laatste nieuws? kijk eens op onze vernieuwde site! .nl VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 www.scheepvaartplaza.nl De marktplaats voor de scheepvaart ZWIJNDRECHT www.waltmann.com H.I. AMBACHT Laan van Walburg 8 Tel. 078 - 620 57 77 Marsdiep 22 Droomplek aan de Rivier. Wij bieden u aan een riante bungalow met studio en garage gelegen aan de rivier de Oude Maas met een fantastisch uitzicht op histrorisch Dordrecht. Mede dankzij het fraaie pannorama venster in de living en de op het dak geplaatste studio kan men zowel van achter het bureau als vanuit de luie stoel genieten van dit schitterende uitzicht. Deze riante bungalow met een woonoppervlak van ca. 200m2 inclusief patio. Vraagprijs € 725.000,-- k.k. OPEN HUIS OPEN HUIS VRIJDAG 16 OKTOBER VAN 16.00-18.00 UUR P C Hooftsingel 76-78 Riante kantoorvilla op fraaie locatie en centraal gelegen in Hendrik Ido Ambacht. Deze unieke villa zit vol met verrassingen en biedt zeer veel ruimte om te ondernemen en te wonen. Kortom een object wat u zeker gezien moet hebben. Deze kantoor villa beschikt over vier slaapkamers en een fraaie atelier-/ loft ruimte op de verdieping met mogelijkheid voor een of twee extra kamers. De inpandige kantoorruimte heeft een eigen volwaardig entree met hal en vanuit de villa te bereiken. Vraagprijs € 619.000,-- k.k. OPEN HUIS OPEN HUIS VRIJDAG 16 OKTOBER VAN 16.00-18.00 UUR www.huizinga-snijder.nl Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436

De Binnenvaartkrant 19 6 oktober 2009 Iedereen boos over “wereldvreemde regeling” De door de Haven Antwerpen ingestelde voorrangsregeling bij de Royersluis en de Boudewijnsluis is nadelig veroorzaakt problemen voor de binnenvaart. De regeling die woensdag 23 september inging, verplicht binnenschepen vanaf de Boven-Schelde met bestemming Rijn-Scheldeverbinding om te varen via de Westerschelde en Hansweert. Koninklijke Schuttevaer noemt de regeling “wereldvreemd”. De regeling treft vooral Nederlandse schippers. Zij maken namelijk het meest gebruik van de verbinding. In Belgische binnenvaart- en havenkringen wordt ervan uitgegaan dat de maatregel expres bedoeld is om de Nederlandse schippers te treffen. Op deze manier zou Antwerpen de Nederlandse regering onder druk willen zetten om haast te maken met de verdieping Warm welkom in de binnenvaart Op zondag 27 september is E.H. Jos Vanhoof tijdens een viering op het Kerkschip St. Jozef in Antwerpen officieel aangesteld tot aalmoezenier van het schippersapostolaat in Antwerpen. Jos Vanhoof is de opvolger van Pater Machar Verhaeghe. De viering op het Kerkschip en de aansluitende receptie werden bijgewoond door een heleboel mensen, onder wie de Antwerpse bisschop Johan Bonny, de Belgische binnenvaartaalmoezeniers, talrijke priesters en havenschepen Marc Van Peel. Ook de schippersorganisaties (de Schroef, de Koninklijke Schippersgilde, de Scheepsboys en -girls en de Lourdesvrienden) waren goed vertegenwoordigd. De nieuwe aalmoezenier was ontroerd door dit warme welkom in de binnenvaart. Jos Vanhoof heeft de voorbije 25 jaar als missionaris gewerkt in Venezuela en wil een aalmoezenier zijn die dicht bij de schippers staat. (foto Pierre Marquenie/De Schroef) Nog geen klachten De VBR had een week na de invoering van de voorrangsregeling nog geen klachten ontvangen. De vereniging heeft haar leden gevraagd geen gebruik te maken van de voorrangsregeling. Karel Verberght van de VBR stelt voor dat schippers al bij de Volkeraksluizen informatie krijgen over de situatie bij de Antwerpse sluizen. “Dan weet je daar van de Westerschelde. Tweede Kamerlid Kees van der Staaij (SGP) heeft donderdag 24 september meteen vragen gesteld aan minister Verhagen van Buitenlandse Zaken en staatssecreetaris Huzinga van Verkeer en Waterstaat. Hij vindt dat de Nederlandse regering de Belgische ambassadeur moet ontbieden en een krachtig protest laten horen tegen “deze dolle handelwijze”. Vanwege onderhoudswerkzaamheden aan de Zandvlietsluis en de Van Cauwelaartsluis is er regelmatig oponthoud voor zowel zee- als binnenvaart, meldt Koninklijke Schuttevaer. “Schepen van en naar de Bovenschelde met bestemming of herkomst Albertkanaal hebben volgens de Havenkapitein Ronse geen realistisch alternatief dan via de Antwerpse sluizen te passeren. Datzelfde geldt voor vaartuigen met Tentoonstelling Operatie Dynamo De Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen (VVBHV) heeft voor de vijfde keer deelgenomen aan de Open Monumentendag. Op 13 september was aan het Zennegat in Mechelen een kleine fototentoonstelling over Operatie Dynamo. VVBHV-bestuurslid Evarist Van Camp (foto) gaf uitleg. Tijdens Operatie Dynamo (26 mei tot en met 4 juni 1940) werden Britse troepen uit Duinkerke geëvacueerd nadat ze door de Duitsers omsingeld waren. Naast Britse en Franse torpedobootjagers namen ook mijnenvegers, patrouilleschepen, vrachtschepen en honderden privébootjes al dan niet vrijwillig aan de operatie deel. Deze armada van ruim 900 schepen evacueerde in negen dagen tijd 338.226 militairen vanuit Duinkerke en de omliggende stranden. (foto Sarah De Preter) al welke route je moet kiezen en heb je geen gedonder aan de sluizen.” Deze informatie zou het Antwerpse sluispersoneel moeten doorspelen aan de Nederlandse collega’s. “Net als op de snelweg. Bij de Moerdijkbrug kun je ook op borden boven de weg lezen hoe de verkeerssituatie aan de grens is.” Zodat tijdig een alternatieve route gekozen kan worden. bestemming of vertrek de Antwerpse Haven. Maar schepen in doorvaart via de Schelde-Rijnverbinding met bestemming of vertrek de Bovenschelde zouden naar het oordeel van de Havenkapitein wel de mogelijkheid hebben tot het vermijden van de Antwerpse sluizen, door rond te varen via Hansweert. Indien deze laatste schepen toch gebruik willen maken van de Antwerpse sluizen worden zij voortaan pas geholpen indien dit geen oponthoud voor de rest van de scheepvaart betekent.” De regeling doet naar het oordeel van de Koninklijke Schuttevaer wereldvreemd aan en grijpt in op het basisprincipe dat diegene die het eerst arriveert ook als eerste wordt geschut (sluispassage). “Indien een slechte timing van onderhoudswerkzaamheden hiervan de oorzaak is, dan valt dit de Haven van Antwerpen aan te rekenen. Ingrijpen in de schutvolgorde is echter verwerpelijk en dient te worden teruggedraaid.” Koninklijke Schuttevaer heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verzocht België om opheldering te vragen en te protesteren. Ontstemd De leden van de Commissie Binnenvaart in de Antwerpse Kamer van Koophandel (VOKA) waren ook ontstemd over de nieuwe voorrangsregeling, die volgens de sectorvertegenwoordigers tot “grote onlusten” aan de sluizen kan leiden. In een brief aan het Havenbedrijf hebben zij dan ook gevraagd de maatregel op te schorten. “Hierdoor zullen binnenschepen en duwkonvooien die tijgebonden varen naar de Bovenschelde mogelijk twaalf uur moeten wachten als zij hun schutbeurt moeten afstaan aan schepen met een verblijfsvergunning in de haven”, aldus de Commissie Binnenvaart. “Bovendien krijgen geladen schepen die via Hansweert varen te maken met de golfslag van snelvarende zeeschepen, wat de veiligheid in gevaar brengt. Binnenschepen kleiner dan 55 meter die alleen varen mogen de omweg via Hansweert uit veiligheidsoverwegingen zelfs niet gebruiken.” “Ook is er momenteel al veel oponthoud aan de Krammersluizen. Verder komen door deze maatregel de vaar- en rusttijden in het gedrang. En aan de huidige vrachttarieven, ten gevolge van de economische crisis, zal geen enkele schipper de omweg via Hansweert willen maken.” De Commissie Binnenvaart hoopte in overleg met het Havenbedrijf alsnog een “praktische en aanvaardbare oplossing” uit te werken voor binnenschepen in doorvaart via Antwerpen. Dat is nog niet gelukt. Minister Crevits maakt havenrondje Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits, sinds kort ook bevoegd voor de zeehavens, heeft een werkbezoek gebracht aan de havens van Gent en Zeebrugge. In Gent kondigde de minister de start aan van prijsonderhandelingen met Nederland voor de bouw van een nieuwe sluis in het Kanaal Gent-Terneuzen. De komende weken staan drie à vier onderhandelingsrondes op de agenda. Crevits hoopt dat Vlaanderen en Nederland tegen het einde van dit jaar een akkoord bereiken over de financiering van de verschillende varianten. Pas als men het eens is over de kosten kan de planstudiefase van start gaan. In Zeebrugge vormde de verbreding van het Schipdonkkanaal het belangrijkste gespreksthema. De haven van Zeebrugge is vragende partij, maar milieu- en landbouwverenigingen zijn fel gekant tegen de plannen. Tijdens haar werkbezoek onderstreepte minister Crevits nog eens het belang van een betere ontsluiting van de haven. Ze gaf aan dat het Schipdonk-dossier grondig bestudeerd moet worden, maar dat ook andere mogelijkheden om de haven via het water te ontsluiten nog beter bekeken moeten worden. Crevits doelde op de binnenvaart via Brugge en de estuaire vaart.

De Binnenvaartkrant