Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16 6

De Binnenvaartkrant 16 6 oktober 2009 TE KOOP / TE HUUR AANGEBODEN: Lissebonsepad 2,!T ZANDT GN ! 212.500,- k.k. Karakteristieke vrijstaande woning met veel ruimte in en om de woning met een keurig aangelegde besloten tuin. De woning verkeert in goede staat van onderhoud. In 2004 is de woning verbouwd en gemoderniseerd. Door de uitbreiding is de woning geschikt voor werken aan huis. Tevens is door diverse aanpassingen de woning geschikt voor mindervaliden. Ligging woning: aan een rustige weg Soort bouw: bestaande bouw Woonoppervlakte: 165 m! Perceeloppervlakte: 922 m! Inhoud: 450 m! Tuin: zuid-west Isolatie: volledig dubbel glas Status: aanvaarding per direct Bijzonderheden: Geschikt voor praktijk/ kantoor aan huis. Zeer rustig gelegen, centraal in het dorp. "t ZANDT ligt op 15 km van de Eemshaven. Interesse? Neem contact op met: WitteWoning Makelaars Delfzijl delfzijl@wittewoningmakelaars.nl Tel: 0596-567777 Mobiel: 06-11032271 of 06-52058184 3 KAPITEINS GEZOCHT 1 kapitein voor bestaande nieuwbouw, ! 2 kapiteins voor nieuwbouw. Hoofdzakelijk binnenlandse vaart, goede verdiensten. 2 weken op / 2 weken af. Tel. 06-53211072 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN Diverse (HOTEL) passagiersschepen voor de Rijnvaart met contracten. Diverse rondvaart passagiersschepen. TE KOOP GEVRAAGD Drooglading schepen van alle tonnages en bouwjaren voor de bemiddeling. Tankschepen tussen 1000 en 1500 ton type N, met nog geldige klasse papieren. PRIJS tot maximaal € 250.000,- www.huizinga-snijder.nl ZWIJNDRECHT Oostkeetshaven 11 www.waltmann.com Op een van de meest rustige en mooiste locaties van Zwijndrecht, aan een uitloper van de Oude Maas en een voormalige haven met direct uitzicht op de markante mooi verlichte watertoren en de Grote Kerk van Dordrecht, bieden wij deze ruime 3 level havenwoning aan. De voorzijde van de woning ligt aan en bomenrijke wandellaan aan haven en zicht op watertoren en openbaar groen. NU MET INRICHTINGS-CHEQUE T.W.V. € 5.000,-- Vraagprijs € 299.000,-- k.k. Laan van Walburg 8 Tel. 078 - 620 57 77 Deze editie is in ÉÉN KEER te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl M.C.S. JURA is op zoek naar een ervaren: STUURMAN/2 e KAPITEIN Je dient in het bezit te zijn van een: Rijnpatent tot Mannheim, Radarpatent, A.D.N.R. certificaat. Wij bieden je: Een vrijetijdsregeling 14/14, Vrij reizen, Prettige werksfeer. Contactpersoon: Ronald Keijzer Telnr: 06 51 207 973 INL/INFO: VOOR EXPORT TE KOOP GEVRAAGD: Enkel/dubbelwandige tankers 1500 ton + WWW.SHIPNED.COM +316-53118767 Gevraagd op mts Iduna Nette, zelfstandige kapitein evt. met partner, met tankerervaring, ADNR, Rijn patent, niet rokend. Mooie woning beschikbaar, loon- en vrije tijd n.o.t.k. Zonder goede referenties onnodig te solliciteren. Tel. 06-51485732. E: mtsiduna@vaart.net BIJ OCEANRIVER MOET JE ZIJN VOOR DE GOEDKOOPSTE FILIPPIJN. Lichtmatroos MAAND € 2.128 ALL-in Tel. 0041 4350 16455 Email: sales@oceanrivercontractors.com www.oceanrivercontractors.com KAPITEIN GEZOCHT voor petroleum tankschip i.b.v. ADNR/RADARPATENT/ RIJNPATENT TOT MANNHEIM 14 dag. op 14 dag. af Vergoeding o.v.t.k Tel. 0032-473-75 38 28

De Binnenvaartkrant 17 6 oktober 2009 Schippersgilde St. Jozef viert diamanten jubileum “Deel uitmaken van een groep is voor de mens van levensbelang” DOOR SARAH DE PRETER In Antwerpen heeft de Koninklijke Schippersgilde St. Jozef haar diamanten jubileum gevierd. Zestig jaar na haar oprichting is de Schippersgilde nog steeds springlevend. Alleen al het feit dat er een heel weekend gefeest is, is daar een goed bewijs van. Parallel lossen en laden in Gentse haven Er komt een nieuwe lijndienst tussen de containerterminal in de Brusselse voorhaven en de haven van Zeebrugge. De schepen worden bevracht door CFNR, dat sinds enkele jaren de containerterminal in de Brusselse haven uitbaat. Daar werd vorig jaar 18.000 TEU overgeslagen. Voorlopig is er iedere week één afvaart naar Zeebrugge gepland, maar dat zouden er de komende maanden ook twee kunnen worden. De lijndienst wordt gesubsidieerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Gewest verstrekt sinds 2007 12 euro subsidie per TEU voor alle vaste lijnen die Brussel aandoen. Zoals alle activiteiten van de Koninklijke Schippersgilde St. Jozef ging ook het jubileumfeest van start met een heilige mis. De leden kwamen op 19 september samen in de St. Pauluskerk, waar de Schippersgilde in 1949 boven de doopvont werd gehouden. Met de oprichting de slaagde de binnenvaartsector er zestig jaar geleden in de schippersjeugd bij elkaar te houden. In die tijd bestond in Antwerpen alleen de Christelijke Schippersjeugd, die goed floreerde en in 1948 haar 10-jarige bestaan vierde. Maar de schippersjeugd had een probleem: naarmate steeds meer jongeren in het huwelijksbootje stapten, werd de groep van varenden die geen vereniging meer had steeds groter. Tot enkele ouders op het idee kwamen de Schippersgilde op te richten. De toenmalige binnenvaartaalmoezenier Jozef Van den Bussche omarmde dit initiatief en had direct een peloton van dertig leden. Ze waren vertrokken voor heel lange tijd… Sterke verbondenheid Inmiddels kan de Schippersgilde terugblikken op zestig actieve jaren waarin veel is afgefeest. Tot de In de haven van Gent heeft zandwinningbedrijf Kesteleyn een overslaginstallatie in gebruik genomen waarmee het tegelijkertijd twee naast elkaar liggende schepen kan lossen en laden. Dat is vooralsnog uniek in de Gentse haven. Op verzoek van Kesteleyn zijn voor de kaai aan het Kluizendok drie dukdalven in het water geheid, waardoor een zeeschip en een binnenschip parallel aan de kaai kunnen afmeren. Zo kan het zeeschip worden gelost, terwijl het binnenschip wordt geladen. Bij het lossen van de zeeschepen wordt het zand via een lopende band en een trechter naar de wal gebracht. Binnenschepen en duwbakken worden met een beweegbare arm met zand beladen. Op die manier kan de firma Kesteleyn haar overslagcapaciteit verdubbelen en per uur 2150 ton zand verzetten. Het parallel laden en lossen betekent ook dat de schepen minder lang aan de kaai moeten wachten en dus meer inzetbaar zijn. De Gentse havenvoorzitter Sas van Rouveroij noemt de installatie een troef voor de haven en tevens “een mooi voorbeeld van hoe zeevaart en binnenvaart elkaar in de Gentse haven aanvullen.” Vorig jaar noteerde de haven van Gent 27 miljoen ton overslag via de zeevaart en 20 miljoen ton via de binnenvaart. Er meerden 3.500 zeeschepen en 16.000 binnenschepen af. Lijndienst tussen Brussel en Zeebrugge Hiermee wil de overheid de modal shift naar het water bevorderen. Het Brusselse havenbestuur is verheugd met de nieuwe lijndienst en noemt die een verrijking voor het logistieke aanbod van de haven. Er bestond immers al een vaste verbinding tussen de containerterminal in de voorhaven en de haven van Antwerpen. “Hiermee krijgen logistieke operators uit Brussel een bijkomende kans om een beroep te doen op de waterweg, toch de meest milieuvriendelijke transportmodus”, klinkt het bij het Havenbedrijf. “De verbinding Zeebrugge-Brussel stond op het verlanglijstje van meerdere operatoren.” Het bestuur van de Koninklijke Schippersgilde St. Jozef. Vlnr: E.H. Jos Vanhoof, Pater Machar Verhaeghe, voorzitter Roger Van der Auwera, secretaris en voorzitster Thérèse Vervliet, schatbewaarder Eddy Munghen, Jenny Lobbestal en Louisa Van Reet van het feestbestuur en Willy Willems, hulpsecretaris en kascommissaris. (foto Sarah De Preter) Wielsbeke stopt met containeroverslag De River Terminal Wielsbeke behandelt voorlopig geen containers meer, heeft exploitant Katoen Natie tegen de Lloyd gezegd. De terminal heeft sinds het voorjaar geen enkel containerschip meer ontvangen. Dat is volgens Katoen Natie een gevolg van de economische crisis, maar ook van de zware subsidiëring van spoorterminals. Katoen Natie zegt de bulkactiviteiten voorlopig wel te behouden. Een doorstart van de containeroverslag wordt niet uitgesloten, maar staat voorlopig niet op de agenda. In 2004 werd op de River Terminal Wielsbeke de eerste container behandeld. hoogtepunten behoorden het 25- en 50-jarige jubileumfeest van zowel de Schippersgilde als het Kerkschip. Toen de Schippersgilde vijftig jaar bestond, kreeg ze het predikaat ‘Koninklijk’. Anno 2009 zijn er nog steeds ruim 600 mensen lid, van wie enkelen al meer dan vijftig jaar. Dat is best veel, als men bedenkt dat de belangstelling voor het verenigingsleven aan de wal de laatste jaren eerder tanend is. Pater Machar Verhaeghe, jarenlang proost en sinds kort ereproost van de Schippersgilde, heeft er wel een verklaring voor waarom de Schippersgilde van deze ontwikkeling verschoond bleef: “Schippers zijn enorm verbonden met elkaar, wat wellicht ook te maken heeft met het feit dat ze elkaar niet dagelijks zien. Hun verenigingen kunnen wel tegen een stootje. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de Scheepsboys.” En zo lukt het de Schippersgilde St. Jozef om de leden ook na zestig jaar nog steeds op geregelde tijdstippen bij elkaar te brengen. Er worden ontspannende namiddagen georganiseerd, men gaat samen naar het toneel en op reis. Verder staat ieder jaar een kerstmarkt op de agenda en vieren de leden samen oudjaar. “Maandelijks vindt er minstens één activiteit plaats”, vertelt secretaris en voorzitster Thérèse Vervliet. “Een opkomst van 150 à 250 man is heel normaal.” Liefde en leed Hoewel de Schippersgilde nog regelmatig een nieuw lid verwelkomt, wordt in het ledenbestand de vergrijzing duidelijk zichtbaar. “Bijna iedere keer dat we een feest organiseren, kan één van ons niet meer deelnemen”, betreurt pater Machar. “Maar ook daarin zie je weer de verbondenheid onder binnenschippers: de eerste uitvaart die door minder dan honderd mensen wordt bijgewoond moet ik nog meemaken. Evengoed zijn ze er allemaal bij als er een kleine is geboren. Op die manier deelt men liefde en leed met elkaar.” “Daaraan merk je ook de christelijke motivatie van de Schippersgilde”, zegt Jos Vanhoof, die pater Machar onlangs is opgevolgd als nieuwe binnenvaartaalmoezenier in Antwerpen en dus ook als proost van de Schippersgilde. “Als christen schipper zijn betekent dat je solidair bent met elkaar. Tijdens de gezamenlijke vieringen voel je heel goed dat dát het motief is.” De voorbije maanden heeft Jos Vanhoof aan de zijde van pater Machar mogen kennismaken met zijn nieuwe parochie. Hij voelt zich al aardig thuis in de binnenvaart: “Ik kijk op naar het enthousiasme en de professionaliteit waarmee jonge schipperskoppels de zaken aanpakken. De manier waarop varende koppels op elkaar ingespeeld zijn, dwingt respect af.” “Als binnenvaartaalmoezenier vind ik het belangrijk een persoonlijke band met deze mensen op te bouwen. In de menselijke nabijheid zit immers de kern van het geloof.” Pater Machar: “Het is inderdaad enorm belangrijk dat wij zo dicht mogelijk bij de mensen in de haven staan.” Van levensbelang Het bestuur van de Schippersgilde wordt gevormd door drie koppels, door Pater Machar geprezen voor hun “plichtsgetrouwe en serieuze werk”. Volgens Thérèse Vervliet kunnen er gerust nog drie à vier nieuwe bestuursleden bij, maar is het niet gemakkelijk om vrijwilligers te vinden. Net als in veel andere verenigingen nemen de meeste leden graag deel aan de activiteiten maar voelen slechts weinigen zich geroepen om bestuurlijke verantwoordelijkheid op zich te nemen. Met het oog op de toekomst van de Schippersgilde hoopt ook pater Machar dat de één of de ander zich als nieuw bestuurslid zal willen engageren. Want het voortbestaan van de Schippersgilde is belangrijk, zo geeft hij aan. “Elkaar op regelmatige tijden terugzien is voor iedere mens belangrijk om te overleven. Mensen hebben er nu eenmaal behoefte aan ergens bij te horen. “Lid worden van een vereniging is iets vrijwilligs, net als naar de mis gaan. Als een schipper mij vraagt of hij zondag naar de dienst moet komen, zeg ik altijd: ‘Ge moogt. Ge zijt uitgenodigd om deel te nemen aan de viering’.” “In het verleden hebben we de fout gemaakt dat naar de mis gaan te veel een ‘moeten’ is geworden. Daardoor zijn we het spontane voor een deel kwijtgespeeld. Mijn bomma zei dikwijls: ‘Het is een doodzonde om niet naar de kerk te gaan’.” “Maar ik zeg: ‘Het is van levensbelang om bij een groep te horen’. Dat geldt voor de kerk, maar ook voor het verenigingsleven. Juist daarom hoop ik dat we met de Koninklijke Schippersgilde St. Jozef nog vele jubilea mogen vieren!”

De Binnenvaartkrant