Views
1 year ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 14 6

De Binnenvaartkrant 14 6 oktober 2009 Wij feliciteren Royal Tankers B.V. van harte met het mts Marilene. Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 15 6 oktober 2009 Gunther Jaegers bij tewaterlating tanker Typhoon van Chemgas: “Er moeten snel spijkers met koppen worden geslagen voor de tankvaart” De Typhoon glijdt het Winschoterdiep in. (foto Jan Johan ten Have) DOOR JAN JOHAN TEN HAVE “Er moeten snel spijkers met koppen worden geslagen om de tankvaart in de benen te houden. Invoering van een sloopregeling voor enkelwandige tankers, met name die van vóór 1969, is een geschikte en snel uit te voeren crisismaatregel. Ik pleit daarnaast voor bankgaranties zodat er snel liquiditeit naar de ondernemers in de tankvaart gaat.” Dat zei managing partner dr. Gunther Jaegers van Reederei Jaegers (de moedermaatschappij van opdrachtgever Chemgas Shipping) bij de tewaterlating van de tanker Typhoon. Het schip ging 30 september bij Groningen Shipyard te water. Hij sprak deze woorden niet alleen als opdrachtgever van deze nieuwbouw, maar ook als voorzitter van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB). Onder het toeziend oog van vele tientallen belangstellenden gleed de Typhoon het Winschoterdiep in. De gastanker met een capaciteit van 2700 kuub is 99 meter lang en 14 meter breed. Daarmee is het schip geschikt voor de aanlegsteigers in het Engelse Grangemouth. “Wij gaan met de Typhoon varen in een kleine nichemarkt. Hoewel de crisis daar ook te voelen was, heeft die markt voor onze tankers van 1000 tot 1500 ton nog steeds veel te bieden”, legt Jaegers uit. De Typhoon wordt een van de ongeveer veertig schepen van Chemgas, op een totaal van zo’n 190 schepen van de hele Jaegers Groep. “Dit is een voor ons de ideale combinatie van een zee- en binnenschip. Wij varen met de Typhoon in één keer van Noorwegen of Engeland naar Krefeld; overslag is niet nodig. Dat dit veel voordelen heeft, behoeft geen nadere uitleg. Wij zijn de enige in West-Europa die met dit type schip varen, dat is een unieke marktpositie.” Sloopregeling “Het zijn moeilijke tijden”, hield dr. Jaegers zijn gehoor in Waterhuizen voor. “Werven gaan failliet of worden verkocht aan windmolenbouwers en schepen worden afbesteld. Voor ons veranderde de wereld sneller dan wij durfden hopen. Het is maar goed dat de Typhoon klaar is; wij hebben hem hard nodig.” En tegen zijn landgenoot en manager van Groningen Shipyard Christian Hochbein, in uitstekend Nederlands: “Hartelijk dank voor de bouw van dit mooie schip.” Momenteel liggen er nog twee binnenvaartgastankers voor de Jaegers Groep voor afbouw bij scheepswerf De Kaap in Meppel. En voor volgend jaar staat er nog een coaster op de planning. Jaegers ziet de markt verzadigd raken omdat er dubbelwandig gebouwd moet worden vanwege de invoering van de verplichting van dubbelwandigheid in 2018 enerzijds en het ontbreken van een sloopregeling voor enkelwandige tankers anderzijds. “In een tijd van recessie, met weinig aanbod van vracht, staat deze markt enorm onder druk. De sloopregeling moet er snel komen. Daarvoor zou 20 miljoen euro voor de tankvaart geoormerkt geld uit het Europese reservefonds gebruikt kunnen worden, maar dat zou dan niet kunnen onder de noemer ‘crisisbestrijding’ omdat de crisis niet alleen de binnenvaart treft, wat volgens de Europese regels wel zou moeten om dit geld te mogen besteden. Maar het geld mag ook gebruikt worden voor ‘modernisering van de vloot’ en onder die noemer zou het in een sloopregeling gestoken kunnen worden.” Dromen Jaegers wil niet dat Duitsland de crisis aanmeldt in Brussel – wat het Nederlandse Crisisberaad Binnenvaart wel aan staatssecretaris Huizinga heeft gevraagd. Om bij de Europese Commissie geparkeerde oud-voor-nieuwfondsen los te krijgen moeten alle Rijnoeverstaten en België het eens zijn. Jeagers pleit als binnenvaartbestuurder voor meer bankgaranties. “Daarmee creëer je snel meer liquiditeit voor de tankvaartondernemers. Het geld is nu hard nodig en niet pas over twee of drie jaar. Er wordt ook gesproken over een oplegregeling, maar daarin geloof ik niet. Voor die regeling is 100 miljoen euro nodig. In deze tijd zie ik geen enkele overheid zo’n bedrag vrijmaken voor één bepaalde beroepsgroep. Daarin geloven is dromen.” Waarmee hij de inspanningen van het Crisisberaad afserveert. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Marilene Een stuks EPS 200 ladingpomp, geschikt voor toepassing stookolie 500 cSt. met een capaciteit van ca. 210 m3/uur. De pompunit wordt aangedreven door een 105 kW drukvaste ABB elektromotor, de pompverwarming wordt elektrisch geregeld. Een stuks EPS 500 ladingpomp, geschikt voor toepassing stookolie 500 cSt. met een capaciteit van ca. 500 m3/uur. De pompunit wordt aangedreven door een 230 kW drukvaste ABB elektromotor, de pompverwarming wordt elektrisch geregeld. Feliciteert Royal Tankers B.V. met het mts Marilene en wenst schip en bemanning een behouden vaart. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Uilenkade 14 | 3336 LP Zwijndrecht ! 078-61 77 299 ! 06-53 91 03 72 " info@electricmarinesupport.nl Wij bedanken Royal Tankers B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Marilene een goede vaart. Voor het mts Marilene verzorgden wij de afbouw. EMS heeft de complete electrische-, nautische- & airco-installatie geleverd en geïnstalleerd. Scheepswerf De Toekomst B.V. Veerweg 4a . 5165 NK WASPIK Tel: 0416-31 21 81 . Fax : 0416-31 37 80 Email: d.toekomst@hetnet.nl

De Binnenvaartkrant