Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10 6

De Binnenvaartkrant 10 6 oktober 2009 CliniClowns profiteren van jubileum TTT TE KOOP Luxe, 3-kamer appartement aan de Maas. Uitzicht over de skyline van Rotterdam ! Voor meer informatie en foto’s: Bel: 0651-169925 of mail naar oostmaaslaan882@hotmail.com Theunissen Technical Trading (TTT) uit Malden bestaat 25 jaar. De technische serviceverlener en handelsfirma met toonaangevende merken in onder meer de maritieme markt vierde zijn jubileum samen met bezoekers op de beurs Elektrotechniek. die vond van 28 september tot en met 2 oktober plaats in de Jaarbeurs Utrecht. SwetsODV neemt Van Laar over SwetsODV heeft Van Laar Scheepvaart overgenomen van Acta Marine Holding. Dat behelst ook het voltallige personeel, bestaande uit het managementteam Eric Fijen en Olof van Laar en het varend personeel, en alle schepen van Van Laar Scheepvaart. Na de overname van Oceanwide Inland Shipping eerder deze zomer breidt SwetsODV daarmee zijn dienstenpakket nog verder uit. SwetsODV heeft een jarenlange ervaring in het leveren van personeel in de binnenvaart, personeel voor scheepvaartbegeleiding/ nautisch beheer, de bediening van bruggen en sluizen en de bemanning van veren. Van Laar Scheepvaart is gespecialiseerd in de exploitatie van schepen die speciaal uitgerust zijn voor activiteiten op de Nederlandse binnenwateren. Met name bij infrastructurele projecten, zoals de Elke bezoeker van de TTT-stand mocht darten voor de Cliniclowns. Voor elke deelnemer aan het dartspel zou TTT een euro geven aan CliniClowns. De beste darters maakten dagelijks kans op een iPod Nano. Op donderdagavond werd de hoogste score nog eens bij de donatie aan Cliniclowns opgeteld. Wij zijn op zoek naar een ervaren kapitein voor mts “Lloydkade” Functie-eisen: -ADNR certificaat -Rijnpatent tot Mannheim of verder -Radarpatent -Tankerervaring Wij bieden je: -Vrije tijdsregeling 14/14 -Vrij reizen -Prettige werksfeer aanleg, het onderhoud en de inspectie van bruggen, sluizen en tunnels, baggerwerkzaamheden, oeverwerken en zand-, grindwinning en scheepvaartbegeleiding. “De acquisitie van Van Laar Scheepvaart biedt een uitstekende aanvulling op ons bestaande dienstenpakket. Door toevoeging van deze nieuwe activiteit zal een multidisciplinaire, sterke nautische organisatie ontstaan die daadkrachtig en deskundig op de toenemende vraag in de markt kan inspringen”, aldus Maurice Swets, directeur-eigenaar van SwetsODV. “Wij zijn nu in staat www.kika.nl Giro 8118 U kunt telefonisch of schriftelijk contact opnemen met Edwin Swets: edwin@maaskade.nl Tel: 06-53 431363 Aan het einde van de week werd de balans opgemaakt en kreeg ambassadrice Ellen van Koten van CliniClowns een cheque ter waarde van 1.403 euro. (foto Theunissen Technical Trading) onze klanten met aanvullende expertise uit deze nieuwe aanwinst een breed scala aan interessante competenties en diensten in de binnenvaartsector te bieden.” Govert-Jan van Oord, directeur van Acta Marine Holding zegt: “Door de verkoop van de binnenvaartactiviteiten die we onder de Van Laar-vlag voerden, kan Acta Marine zich nu volledig richten op haar kernactiviteit: eigendom en exploitatie van kleinere werkschepen voor kustwateren, met een verdere specialisatie op zeer ondiep water.” RyGo AG Birsigstrasse 4 4054 Basel Schweiz Voor onze schepen zijn wij op zoek naar: ! Gevraagd: KAPITEIN met benodigde papieren.(Rijn,radar,adnr C) ! Gevraagd: 2 DE KAPITEIN met benodigde papieren(Rijn,radar,adnr) ! Gevraagd : STUURMAN met Rijnpatent en adnr papieren ! Gevraagd : MATROOS met dienstboekje Wij bieden goed netto Zwitsers loon, vrijetijdsregeling 14/14, reis en menagekosten vergoeding, eindejaarsbonus, pensioensparen. U kunt telefonisch contact opnemen met: F. Rycquart: +32 475 79 70 99. F. Gooris: + 32 475 44 77 98. Ons aanbod Nieuwbouw mogelijk binnen zeer korte tijd Tankers,Vrachtschepen, Duwboten en Duwbakken Van zéér goede kwaliteit voor nette prijs !!! Ms Magic 3800 ton bj 2001 afm 135 x 11,45 x 3,50 Origineel gebouwde 135 M met volledig ADNR Ms Orion 3215 ton Bj 1988 110 x 11,45 x 3,60 Laatste jaren veel vernieuwd Ms Ernst Kramer 2293 ton Bj 1974 afm 105 x 9,50 x3,20 Goed onderhouden schip 1600pk Mitsubishi 2004 MBS Compromise 1900 ton bj 2000 afm 86 x 9,50 x 3,40 Zéér net schip super onderhouden Duwbak 2398 Ton Bj 2000 afm 88 x 11,45 x 3,00 Met kopschroef en generator en voorroef kan afgeijkt worden !!!! Op 4,00 m Op aanvraag kunnen wij u meerdere schepen aanbieden, droog en nat!!! Inruil mogelijk op sommige schepen. Tevens schepen te koop gevraagd van verschillende afmetingen en bouwjaren !!! Kijk ook op onze website www.shipvision.nl Boterstraat 13 . 4251 CC Werkendam M +31 (0) 651 14 53 39 . F +31 (0) 183 504 333 T +32 (0) 475 831 173 (France) E info@shipvision.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 11 6 oktober 2009 Geen plannen voor crisiscentrum >> Vervolg van pagina 1 Toch is er niet de opwaartse druk op de vrachtprijzen zoals die te verwachten was bij deze waterstand. “Verladers betalen al 100 procent KWZ. Dat is dus het dubbele van normaal”, vertelt een bevrachter. “Dat vinden ze al te veel, maar om de tonnen die je achterlaat te kunnen compenseren, zouden de schippers het drievoudige moeten krijgen. Dan gaat het echter per vrachtauto of de verlader wacht tot het gaat regenen.” Dat roept herinneringen op aan de situatie in de binnenvaart in 2003, toen de Pegel in Kaub in juli ook onder de 50 centimeter dook. Na wekenlang lading achter te hebben gehouden – of zoveel mogelijk in Nat netwerken op Scheeps-Journaal.nl Op Scheeps-Journaal.nl hebben zich in de eerste maand meer dan 115 mensen aangemeld. Eind augustus presenteerde Merwede Business Internet het eerste sociale netwerk speciaal voor de scheepvaart. Anders dan ‘droge’ vriendensites (als Hyves) en zakelijke online-netwerken (LinkedIn) herbergt de website ook allerlei nuttige informatiebronnen die met scheepvaart te maken hebben. “Dat sociale netwerken ‘hot’ zijn, is geen nieuws meer. Ook in de scheepvaart participeren steeds meer mensen hierin. Maar als het gaat om de verdieping, valt er veel te verbeteren. Daarom is er Scheeps-Journaal.nl”, licht Edwin treinen te laten vervoeren – werd uiteindelijk veel lading alsnog tegen hoge vergoedingen vervoerd door schepen. In 2003 dreigde de scheepvaart echter helemaal stil te vallen toen eind september het waterpeil bij Kaub naar de 30 centimeter neigde. Toen ging het begin oktober regenen en was de meest extreme laagwaterperiode voorbij. Op dat ogenblik stonden de organisaties in Nederland klaar om een crisiscentrum in te richten, om aan de buitenwereld uit te leggen waarom de kolencentrales niet langer werden bevoorraad. Dat het nu zo ook ver komt lijkt twijfelachtig. Begin deze week werd in heel Duitsland regen voorspeld. Niettemin zakte het waterpeil van Mosterdijk van Merwede Business Internet zijn initiatief toe. Aanmelden is gratis. De website is licht gebouwd, zodat het ook voor mobiel internet goed toegankelijk is. Naast de gebruikelijke activiteiten als mailen en chatten kunnen deelnemers op Scheeps-Journaal.nl ook de scheepsinformatie invullen. Verder is het mogelijk om foto- en videoalbums te plaatsen van schepen en/of de gemaakte reizen. Om het compleet te maken herbergt de website ook een forum. “Op termijn komen er allerlei nieuwe mogelijkheden bij die het nog leuker zullen maken”, zegt Mosterdijk. Kijk voor informatie op www.Scheeps-Journaal.nl. het Bodenmeer – de voeding van de Rijn – maandag nog verder. Crisiscentrum Van een crisiscentrum – althans in verband met de waterstanden – is nog geen sprake. Lijdia de Groot, secretaris van het CBRB: “Zoals de situatie nu is, valt dit binnen de bestaande werkzaamheden van de organisaties. Deze waterstand heeft drie gevolgen. Op de eerste plaats is het een natuurlijke vorm van capaciteitsregulering, op de tweede Opvarende van botter verdrinkt na aanvaring De kop van de gezonken botter is vastgemaakt aan de UK114. De bok Phoenix begint met het lichten. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL De monumentale botter UK12 is donderdagavond 24 september rond negen uur in aanvaring gekomen met de cementtanker Leliegracht. De aanvaring vond plaats op het IJsselmeer nabij Lelystad. Eén van de twee opvarenden van de botter is daarbij overleden. plaats kan het een nadelig gevolg hebben voor de sector als de vrachtprijzen te hoog worden. En het derde aspect is technisch. We krijgen wel meldingen van koppelverbanden die vaak moeten aan- en afkoppelen omdat op plaatsen de vaart met koppelverbanden niet meer door mag.” Ze vervolgt: “We hebben contact met de WSA (Wasser- und Schifffahrtsamt – red.). Die gaven aan dat ze er alles aan doen om de scheepvaart zo veel mogelijk door te laten Bij een zoekactie naar de twee opvarenden werd één slachtoffer al snel gevonden. Die was overboord geslagen, was onderkoeld en bleek een gebroken arm te hebben. Voor het zoeken naar de tweede opvarende werd de drijvende bok Phoenix ingezet om de botter te lichten. Zes boten, de SAR- helikopter en gaan.” Ook de containervaart lijdt onder het lage water. Schepen varen nog maar met een kwart van de lading. Operator Rhinecontainer maakt zelfs gebruik van treinen vanaf Ludwigshafen, Mannheim en Karlsruhe om de klanten te kunnen blijven bedienen. De laagwatertoeslag is bij de huidige waterstand ook voor de containervaart niet toereikend. De toeslag stond maandagochtend op 200 euro per 20-voetscontainer, 290 euro voor een 40-voeter. duikers zochten tot diep in de nacht naar het tweede slachtoffer. Rond één uur begon met de berging van de gezonken botter. De kop van de botter was vastgemaakt aan de monumentale oude kotter UK 114 en stak nog net boven water uit. Aan het eind van de nacht bleek het stoffelijk overschot van de man in de roef te liggen. Afgerukt De RWS 25 bracht de cementtanker naar de Houtribsluis. Het volledige rondhout en het tuig van het zeilschip waren door de aanvaring aan de bolders blijven hangen aan stuurboordkop van de tanker. Door de klap waren mast en tuig van de botter afgerukt en op de tanker terechtgekomen. De tanker werd voor nader onderzoek afgemeerd aan het remmingswerk van de sluis. Naar de oorzaak van de aanvaring is door de politie onderzoek verricht. V e i l i g & V a s t | een bijdrage van Klaas den Braven, oud-lid van de CCR-werkgroep Gevaarlijke Stoffen Wat moet ik met de Stoffenlijst ADN(R) 2009? Er blijken nogal wat vragen te leven over de verklaringen die door de classificatiebureaus moeten worden afgegeven in relatie tot de te vervoeren stoffen. Op basis van het ADNR (8.1.2.3 g) moet door een classificatiebureau een verklaring worden opgesteld waarin alle stoffen staan vermeld die het betreffende schip mag vervoeren. Dit staat in 7.2.2.8.3. Het doel hiervan is niet om een classificatiebureau een kopie van de tabel C te laten afgeven. Zij moeten namelijk aan de hand van de gegevens van materiaal en coating van de ladingtanks, de laad- en losleidingen, de gasverzamelleidingen, de afsluiters en alles wat met de lading in contact kan komen en bestand is tegen de te vervoeren stof de verklaring opstellen. Stoffen die niet bestand zijn, maar volgens tabel C wel zouden mogen worden vervoerd behoren dus in de verklaring niet thuis. Wanneer bijvoorbeeld een stof volgens de gegevens van het certificaat van goedkeuring en de tabel C in een bepaald type vervoerd mag worden, kan het doordat de materialen of de coating aan boord niet bestand zijn tegen de stof zijn dat deze stof toch niet in het schip vervoerd mag worden. Alleen in de tabel C nakijken of een schip een stof mag vervoeren is dus niet mogelijk. Wat nu te doen als er een wijziging in het ADNR plaatsvindt, maar vooral als er in de tabel C wijzigingen plaatsvinden die een andere vervoerswijze verlangen? Het ADNR zelf geeft voor een dergelijk geval geen uitsluitsel. De algemene overgangsregel (een half jaar vanaf 1 januari 2009) is natuurlijk ook hierop van toepassing, maar nergens in het ADNR staat vermeld dat de verklaringen van het classificatiebureau moeten worden vervangen. Ook bestaat er geen overgangsregeling voor de bovengenoemde randnummers. Wel zijn er voor de stoffen waarvoor per 1 januari 2009 een andere indeling geldt, overgangsregelingen van toepassing. Op basis hiervan kan worden gesteld dat men de verklaring van het classificatiebureau niet noodzakelijkerwijze moet vervangen. In principe geeft deze verklaring de stoffen aan die vervoerd mogen worden in het betreffende schip. Hiervoor zijn alleen de gegevens van de eerste vier kolommen van belang. De rest is terug te vinden in de tabel C en behoeft geen deel te zijn van de verklaring. Dat dit wel door de meeste classificatiebureaus wordt gedaan is hun zaak, maar dus geen verplichting. Stel men heeft een enkelwandig schip. In de oude verklaring staat een stof vermeld die vanaf 1 januari 2013 in een type C moet worden vervoerd. Een voorbeeld hiervoor is UN 1145: cyclohexaan. Deze stof mag tot de genoemde datum in een type N, enkelwandig, afsteldruk snelafblaasventiel 10 kPa worden vervoerd. Vanaf 1 januari 2013 moet het in een type C, afsteldruk snelafblaasventiel 50 kPa en watersproei-inrichting worden vervoerd. Als het classificatiebureau aan de hand van de nieuwe tabel C voor het type N een nieuwe verklaring afgeeft, zal het zo zijn dat er allereerst een lijst wordt gemaakt van die stoffen die volgens de bestaande tabel C in dat schip mogen worden vervoerd. Omdat de geldigheidsduur van de verklaring in principe gelijk is aan die van het certificaat van goedkeuring, zal er ook een lijst worden opgemaakt die wordt gedistilleerd uit de drie overgangslijsten. Hierdoor wordt het zoeken voor de inspectiediensten, maar ook voor de schipper bemoeilijkt. De beste oplossing is om ieder schip dat een nieuwe verklaring nodig heeft, bijvoorbeeld omdat de certificaten worden verlengd, te voorzien van een nieuwe verklaring, maar dat die schepen die dat nog niet nodig hebben te laten doorvaren met de zich aan boord bevindende verklaring. Hierin staan in ieder geval alle stoffen en de eerste wijziging komt pas op 1 januari 2013. Wanneer moet u wel de verklaring laten vervangen? Dit moet als er in de tabel C nieuwe stoffen zijn opgenomen die u tot nu toe niet mocht vervoeren en u wilt ze vervoeren. In een dergelijk geval is het verstandig de verklaring te laten wijzigen, want anders mag u de nieuwe stof niet vervoeren, ook niet als de gegevens op uw certificaat van goedkeuring volledig overeenkomen met die in de tabel C. Dan moet het classificatiebureau de materiaalgegevens nog controleren. Ik hoop dat u hiermee een stukje op weg bent geholpen en dat dit voorkomt dat de classificatiebureaus worden overspoeld met verzoeken om een nieuwe verklaring. Het is niet vereist, niet noodzakelijk en vooral: het kost geld.

De Binnenvaartkrant