Views
2 years ago

2009-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Behouden
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 21 - 6 oktober 2009 Kamp moet door zonder Cor Zaterdag 10 oktober neemt het bestuur van de Stichting Nationaal Kamp voor Schipperskinderen tijdens een bijzondere bestuursvergadering afscheid van voorzitter Cor Spek. Hij was jarenlang een bezielende leider en verzon de spannende en komische themaverhalen. “Je bent bezig met gein maken, maar wel met iets dat ergens toe leidt.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Schippersgilde springlevend De Koninklijke Schippersgilde St. Jozef is zestig jaar na haar oprichting nog steeds springlevend. Alleen al het feit dat er een heel weekend gefeest is, is daar een bewijs van. De leden begonnen met een mis in de St. Pauluskerk, waar de Schippersgilde in 1949 boven de doopvont werd gehouden. Anno 2009 zijn er nog steeds ruim 600 leden. “Binnenschifffarht fördern” Die deutsche Binnenschifffahrt erwartet von der künftigen Bundesregierung dass sie den eingeschlagenen Weg zur Förderung der Binnenschifffahrt in den kommenden Jahren fortsetzt. Das sagte BDB-Präsident Dr. Gunther Jaegers vor der Bundes tagswahl im Gespräch mit Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee. 9 17 39 Altijd stroom mee! GENERATORSETS Kantje Boord binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl “Ik ben hier om samen met u de strijd aan te gaan zodat de binnenvaart en u zelf niet om zeep worden geholpen. Wat ik gezien heb hoe de crisis de binnenvaart treft, heeft me in het hart getroffen. Hier is sprake van menselijk leed.” Aldus Agnes Kant, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer. Zij was aanwezig bij de presentatie van het rapport dat SP-Kamerlid Emile Roemer heeft gemaakt naar aanleiding van de enquête die hij en zijn medewerkers hebben gehouden in de binnenvaart. Die enquête wijst uit dat de situatie in de binnenvaart nog nijpender is dan Het water van de Rijn staat weer bijzonder laag. Als de komende week geen regen valt, kan dit de scheepvaart opbreken. Er kan nog ongeveer anderhalve meter diep worden gevaren (de Pegel bij Kaub stond maandagmorgen op 52 centimeter met de tendens dalend) en veel grote schepen mijden de Rijnvaart. In de droge lading is het ladingaanbod sterk afgenomen, doordat verladers van massagoed (erts, kolen) veel lading vasthouden in de zeehavens en wachten op neerslag. In de tankvaart is het tarief Rotterdam-Basel voor minerale producten gestegen naar 75 Zwitserse Frank (circa 50 euro) per ton. Dat is vooral voordelig voor de oudere, enkelwandige tankers, die momenteel dan ook volop profiteren van deze situatie op de Rijn. Een tanker van 1.200 ton neemt bij deze waterstand tweemaal zoveel lading mee als een schip van 3.000 ton. “Je ziet tankers van 3.000 ton naar boven varen, waarvan de ijk nog volledig zichtbaar is”, vertelt een tankvaartbevrachter. “Dan heeft gedacht werd. Het wordt ‘kantje boord’ voor veel schippers, concludeert het rapport: “De crisis is nog zeker niet over. De roep om maatregelen is dan ook zeer luid. En die maatregelen moeten snel komen, anders is het te laat voor heel veel schippers.” Na de presentatie in Café Promenade aan de Maashaven in Rotterdam griste de frêle fractievoorzitter de microfoon uit de hand van Emile Roemer en stapte ze op enkele binnenvaartondernemers af om te horen wat er leeft. Hier is ze in gesprek met Jan Kruisinga van CBOB/Kantoor Binnenvaart. Lees verder over het rapport op pagina 3 van deze krant. (foto MGR) Verladers houden lading vast zo’n schip misschien maar 700 ton in. Maar dan nog maakt hij met een reis naar Basel een besomming van 35.000 euro.” Smalle vaargeul Veel eigenaren van diepstekende schepen zien de vaart op de Rijn momenteel niet zitten vanwege de risico’s van beschadigingen. Op de Rijn is ‘in het gebergte’ niet alleen ondiepte van de vaarweg een risico voor beschadigingen, ook is de vaargeul veel smaller dan normaal. Dubbelwandige tankers van boven de 3.000 ton kunnen nog amper leeg naar de Bovenrijn. Die voegen zich bij de vloot in de ARA-range. Daar is echter niet bovenmatig veel ladingaanbod, dus daar is de overcapaciteit in de tankvaart momenteel wel goed merkbaar. Doordat veel schepen maar weinig lading kunnen meenemen, zijn in de droge lading alle schepen wel actief. Lees verder op pagina 11>> Rabobank Shipping Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Rabobank Shipping www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_motor_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:13

De Binnenvaartkrant