Views
1 year ago

2009-20

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Schepen
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 20 - 22 september 2009 VBR steunt De Schroef Tijdens de Open Scheepvaartdagen heeft de VBR euro sponsorgeld opgehaald voor De Schroef. “We zien dit als een teken dat ons werk geapprecieerd wordt”, aldus een blije Marina Willems. De Schroef kan de financiële steun goed gebruiken aangezien de Jeugddienst van de stad Antwerpen haar subsidie stopzette. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW Tankers naar Panama Vrijdag 11 september werden de VT-tankers Vaals en Venray geladen voor Panama. Een grondig voorbereid, uniek project van de Verenigde Tankrederij. De Rotterdamse rederij zal de schepen inzetten voor de bunkering van zeeschepen aan beide zijden van het Panamakanaal. Kohle nach Krefeld Die Stadt Krefeld hat bei der Bezirksregierung Düsseldorf einen Antrag für die Ausweitung des Hafengebietes gestellt. Es handelt sich um den Bau einer Umschlagstelle für Binnenschiffe nahe des geplanten Kohlekraftwerks im ChemPark Krefeld- Uerdingen. Rund 2,4 Millionen Tonnen Kohle pro Jahr sollen künftig über den Rhein nach Uerdingen gelangen. 21 27 37 Bijval voor Crisisberaad 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Het Crisisberaad Binnenvaart gaat verder met het uitwerken van een vrijwillige oplegregeling. Niet door het instellen van pools, zoals eerst was geopperd, maar door het houden van tenders. Scheepseigenaren die zich aansluiten en hun schip voor een periode van vier weken of langer willen stilleggen, kunnen aangeven tegen welke prijs per ton per dag ze bereid zijn dat te doen. De laagste inschrijvers bij zo’n veiling gaan tegen de kant. Dat voorstel legde het Crisisberaad afgelopen vrijdag in Zwolle voor aan ruim veertig binnenvaartondernemers die naar de eerste discussiebijeenkomst waren gekomen. Hoewel Crisisberaad-voorzitter Wim van Sluis nog geen peiling wilde doen (“het plan is nog niet helemaal uitgewerkt: waar laat je mensen dan over stemmen?”) kregen hij en zijn collega’s Jan Vogelaar (CBRB) en Erik van Toor (Kantoor Binnenvaart) in Theater Odeon veel bijval – en zelfs spontaan applaus. Lees verder op pagina 3: Tenderen om stil te liggen. Op de foto (vlnr) Wim van Sluis (voorzitter), Jan Vogelaar (CBRB), Erik van Toor (Kantoor Binenvaart) en consultant Nico Schoonen, die de capaciteitsregeling uitwerkt. (foto MGR) T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Roep om marktordening De ASV voelt zich al jaren een roepende in de woestijn waar het gaat om een toerbeurt met bodemtarieven. De huidige crisissituatie geeft echter aanleiding voor veel schippers om ook voorstander van bodemtarieven te worden. En niet alleen nu maar ook voor de lange termijn. “Een roep om marktordening”, aldus ASV-voorzitter Willem Stam afgelopen zaterdag (19 september) bij de najaarsvergadering. Enkele uren later werden zijn woorden bevestigd door SP-Kamerlid Emile Roemer, die voorlopig verslag deed van de enquête die hij en zijn medewerker Robin van der Velden hadden gehouden in de binnenvaart. Met een respons van 630 correct ingevulde formulieren heeft Roemer een goed beeld gekregen van wat er leeft in de binnenvaart. “68 à 70 procent van de respondenten is absoluut vóór bodemtarieven." "Op 30 juni heb ik bij het debat over de binnenvaart de staatssecretaris (van V&W, Tineke Huizinga – red.) gevraagd of bodemtarieven bespreekbaar zijn”, vertelde Emile Roemer zaterdag bij de ASV. “Volgens haar was daar geen draagvlak voor in de binnenvaart. Nu is duidelijk dat dat draagvlak er wél is, en de Europese regelgeving voorziet erin dat die bodemtarieven ook kunnen worden ingevoerd, onder andere als de werkgelegenheid grootschalig wordt bedreigd in een sector. Daar kun je wel van spreken in de binnenvaart.” Hij toonde zich al een redelijk ‘kenner’ van de binnenvaart. “Ik heb er niets mee. Het enige was dat ik als kleine jongen m’n vader bij het veevoederbedrijf hielp tapioca scheppen.” Zijn omschrijving van de huidige situatie in de binnenvaart kreeg de volledige instemming van de ASV-schippers die in redelijk groten getale waren opgekomen, zaterdag. Reinigende werking “Ik ben goed ingelicht over de binnenvaart door Remi Poppe (zijn fractiegenoot, red.)”, verklaarde hij. “Natuurlijk lijden alle bedrijven onder de crisis, en zeker alle transportbedrijven. Veel Kamerleden zeggen dat de crisis ook een reinigende werking heeft voor een sector. Maar dat gaat voor de binnenvaart niet op. Het zijn geen werknemers die je met een sociaal plan kunt helpen. Hier gaan gezinsbedrijven naar de knoppen, en het schip blijft in de vaart.” “Het is me nog niet gelukt dit uit te leggen aan de staatssecretaris. Of dat aan haar ligt of aan mij, weet ik niet. Iedereen spreekt z’n zorg uit over de sector, maar elk voorstel voor hulp verdwijnt van tafel met als argument dat de binnenvaart zo verdeeld is.” Lees verder op pagina 11 >> onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_keerkoppel_fc.indd 1 05-02-2009 10:06:23

De Binnenvaartkrant