Views
5 years ago

2009-19

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Antwerpen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Marine

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 19 - 8 september 2009 Rendabel naar Coevorden Vanwege de beperkte capaciteit van het Kanaal Almelo-De Haandrik was beroepsvaart naar Coevorden tot nog toe niet rendabel te krijgen. Maar daarin kan verandering komen. Transportonderneming Nijhof Wassink in Coevorden pioniert met koppelverbanden van kempenaars met een commercieel rendabele capaciteit van 48 TEU. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 11 Dumpingpreise Dumpingpreise im LKW-Verkehr machen der Binnenschifffahrt auf der Donau zu schaffen. Im Hafen Enns wandert Ladung von der Wasserstraße auf die Straße ab. Langfristig hofft der Hafen von der prognostizierten Steigerung des Güterverkehrs auf der österreichischen Donau profitieren zu können: von 12 auf 30 Millionen Tonnen bis 2015. 47 Gehavend in de haven OSD ANTWERPEN 50-75 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl In de Rotterdamse haven werd vorige week een schip binnengesleept dat bestemd was voor Antwerpen, maar na een aanvaring plotseling iets te veel diepgang had gekregen. Het containerschip MSC Nikita was in de vroege ochtend van zondag 30 augustus betrokken bij een aanvaring met een ander containerschip, de Nirint Pride, zo’n dertig mijl buiten Hoek van Holland. Er brak brand uit op de zwaar beschadigde boeg van de Nirint Pride en de Nikita maakte water. Het 18 meter diep stekende schip werd naar de EMO-terminal gesleept. Het lag te diep om bij de ECT te worden gelost. De eigenaar van de Nirint Pride (schade aan de voorsteven geschat op 3 miljoen euro) legde direct beslag op de Nikita. Lichte opleving door laagwater Schippers die hun poot wat langer stijf hielden, konden vorige week redelijk profiteren van het lage water op de Rijn. Het bracht over de hele linie enigszins verlichting en een relatieve verhoging van de vrachtprijzen. Tegelijk met het lage water nam de vraag naar scheepsruimte toe doordat de industrie in Duitsland na de zomervakantie meer grondstoffen nodig had. “We beleefden vorige week een leuke week vergeleken met de maanden daarvoor”, vertelde een bevrachter gistermorgen (maandag). “Het betaalde niet echt goed – 5 à 10 procent meer – maar iedereen kon wel weer varen. Of dat aan het lage water lag of aan het einde van de zomervakantie, is niet te zeggen. Het lijkt er wel op dat de diepste recessie achter de rug is, maar dit jaar blijft het aanklooien. Laten we hopen dat 2010 weer wat normaler wordt.” Begin deze week stond de Pegel in Kaub weer boven de anderhalve meter maar op de Boven-Rijn zakte Na het ongeluk hadden de 25 bemanningsleden van de Nikita het schip al met de reddingboten verlaten. Volgens Ard-Jan Kooren, directeur van het Rotterdamse sleepvaartbedrijf Kotug, is de Nederlandse kust een ramp bespaard door het schip zo snel mogelijk de Rotterdamse haven binnen te slepen. Het had kunnen breken en zinken met alle gevolgen van dien. Op de foto ligt het schip bij EMO. Op de voorgrond gaan de baggerwerkzaamheden in de Mississippihaven gewoon door. (foto Ries van Wendel de Joode) het water, dus de verwachting is meer laagwater deze week. Erik van Toor van het Kantoor Binnenvaart: “We zien inderdaad de vraag van bijvoorbeeld de staalindustrie weer wat aantrekken. Zo werden er weer rollen ijzer aangeboden.” Onder de kostprijs Echt spectaculair is de stijging van de vrachtprijs niet geweest vorige week. “Die zit nog onder de kostprijs.” De crisis is dan ook zeker niet voorbij. “We merken dat er steeds meer draagvlak is voor maatregelen”, aldus Erik van Toor. “Eind van de maand moeten toch rente en aflossing weer worden betaald.” Duidelijk is wel dat de meningen in de sector sterk uiteenlopen over wát er dan moet worden gedaan. “Het is een complexe bedrijfstak, daar laten we ons niet door afschrikken.” De schippers zelf kunnen hun ideeen al enkele maanden inbrengen op de website www.crisisberaadbinnenvaart.nl. >> Lees verder op pagina 3 Rabobank Shipping Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant