TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 18 - 25 augustus 2009 Nieuwe aalmoezenier Jos Van Hoof is de opvolger van Antwerpse aalmoezenier Machar Verhaeghe. André Quintelier, aalmoezenier in de haven van Gent en nationaal directeur van het Apostolaat ter Zee, is blij met de komst van Jos van Hoof: "In een grote haven als die van Antwerpen is het belang van een aalmoezenier niet te onderschatten.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! 17 Bessere Rahmenbedingungen In einem gemeinsamen Appell, der ‘Münchner Erklärung’, fordern Transporteure und Verlader von Schwergut bessere Infrastrukturbedingungen für den Transport von Maschinen- und Anlagebauteilen. Der Zugang zu den Wasserstraßen, die sich für solche Transporte bestens eignen, soll verbessert werden. De Halve Maen achterna 33 Bert Visser stopt Bert Visser stopt volgende maand als voorzitter van de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) bij het CBRB. Vicevoorzitter Ronald Versloot van het mts Commander is zijn opvolger. Visser zat zowel in het bestuur van de ASV, de ITV als van het CBRB. Hij is optimistisch over de toekomst van de tankvaart. 37 GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Twintig Nederlandse vaartuigen zijn onderweg naar New York. Ze nemen volgende maand deel aan de herdenking van de ‘ontdekking’ van de stad. De Amerikanen vieren uitbundig dat het 400 jaar geleden is dat Henry Hudson (in opdracht van de VOC) met zijn Halve Maen de naar hem genoemde rivier opvoer en afmeerde aan Manhattan. Zoals bekend waren het de Nederlanders die New York (als Nieuw Amsterdam) stichtten. Nederland verkocht de grond later – gedwongen – aan de Engelsen, maar de band is 400 jaar blijven bestaan. Vandaar dat Nederlandse schepen zijn Maurits Langendam (ms Anaconda) begint ‘Binnenvaartcoördinatiecentrum’ Samen naar 90 cent per ton per dag “Je mag het een prijsafspraak noemen, maar elke schipper is natuurlijk vrij om ervoor te kiezen niet langer onder de kostprijs te varen.” Maurits Langendam is de eigenaar van het koppelverband Anaconda en vindt het de hoogste tijd dat schippers de handen ineen slaan door een bodem in de markt te leggen. Nu zeggen wel meer mensen dat, maar in de hele branche heerst cynisme over slagingskansen voor elk initiatief waarvoor solidariteit onder schippers vereist is. Maurits Langendam laat zich echter niet zo gemakkelijk uit het veld slaan. Hij is bereid een bedrijf op te richten, het ‘Binnenvaartcoördinatiecentrum’, ter ondersteuning van zijn initiatief. “Ik heb een kantoor met acht werkplekken beschikbaar, plus een serverruimte.” Spotmarkt Het coördinatiecentrum is geen bevrachtingskantoor of belangenorganisatie. Hoe werkt het wel? Binnenvaartondernemers actief op de spotmarkt met een eigen schip – uitgenodigd deel te nemen aan de vlootschouw op de Hudson. Prins Willem- Alexander en prinses Máxima wonen een deel van de herdenking bij. De oversteek is georganiseerd door de Stichting ter Promotie van het Traditionele Schip. Die charterde de Flinterduin van rederij Flinter. Het schip vertrok 18 augustus vanuit Harlingen met twintig Nederlandse schepen: onder andere skûtsjes, lemsteraken en tjalken. Zeven vaartuigen staan in het laadruim; de overige dertien op de luiken. Naar verwachting arriveert de Finterduin op 31 augustus in Brooklyn. (foto Flying Focus) ongeacht de afmetingen van dat schip – melden zich aan bij het coordinatiecentrum, worden geregistreerd en krijgen via een simpel automatiseringssysteem een kostprijsberekening. Afgesproken wordt niet langer onder die kostprijs te varen. De schipper kan zijn eigen praktijk voortzetten met de bevrachter met wie hij gewend is te werken. Alleen geeft hij wel aan het centrum door wat zijn vrachtprijs is. Dat wordt beschouwd als vertrouwelijke informatie. Als tegenprestatie krijgt hij precies uitgerekend wat dat jaar bij een dergelijke besomming zijn rentabiliteit is. Wie controleert hoeveel vracht er wordt betaald? Langendam: “De aangesloten relaties melden iedere reis aan het coördinatiecentrum, op basis van vertrouwen dat dit op een eerlijke manier zal gebeuren. Ik denk dat er wel achter te komen is, maar er moet wel een vertrouwensbasis zijn. Schippers die niet de waarheid vertellen over de vracht houden op de eerste plaats zichzelf voor de gek.” >> Lees verder op pagina 3 KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_NTZ_fc.indd 1 05-02-2009 10:07:47
De Binnenvaartkrant 52 25 augustus
De Binnenvaartkrant 54 25 augustus
De Binnenvaartkrant 56 25 augustus
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl