Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 8 11

De Binnenvaartkrant 8 11 augustus 2009 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN: Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen MS SORAYA, 1421 ton. Bwj 1957. Afm. 85 x 9.50 x 2.68 mtr. 2200 CUB. Geen luiken, 2 x 480 pk Caterpillar, 2 x 25 kVa. Kopschroef van Tiem, 320 pk. Navigatie compleet, autokraan 12.5 mtr. Grote woning met 3x 2 pers.slaapkamer. Op dit schip wordt een BOD GEVRAAGD MS CYMRU, 2515 ton. Bwj 1965 / 1990. Afm. 95 x 11.40 x 3.33 mtr. Geen luiken. 2 x 624 pk Caterpillar. Kopschroef 360 pk. 3 x 220/380, navigatie compleet. Schip is geschikt voor de containervaart 190 TEU. Autokraan, stuurhut overzakbaar, woning met 4 slaapkamers. Met alle papieren. BOD GEVRAAGD, LIGPLAATS ROTTERDAM TE KOOP GEVRAAGD TANKSCHEPEN met afm. 110 x 11.40/13.50, dubbelwandig voor onze clieentelen OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. ms Rubicon 1x Lichtmatroos i.b.v. dienstb. met functie Lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. Loon conform C.A.O. binnenvaart. Tel. +41 4350 16455 Email: sales@oceanrivercontractors.com OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. Ms Mondial 1x lichtmatroos of matroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform C.A.O. Email: sales@oceanrivercontractors.com Tel. +41 4350 16455 KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50mtr., luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 3 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50mtr., open, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30mtr., open, boegschroef, 3500 ton, containers , bj. 1993 • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1982. • 4 stks: 32,50 x 8,20 x 2,25mtr., open, 450 ton, bj. 1982. Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl A Danser Switzerland is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger – Nordwand Grindelwald – Mürren Laurent – Laurens Marla Duo – Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1. Wij zijn op zoek naar: KAPITEINS (rijnpatent zeehaven – Basel + ADNR) (ervaring met containers en stuwplan 2000) STUURLIEDEN (rijnpatent zeehaven ten minste tot Mannheim) Duitse spreekvaardigheid is een “must”. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden (zwitserse condities). Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Switzerland AG Postfach 165 Schäferweg 18 CH-4019 Basel Abt. Reedereimanagement / Schiffspersonal Of per e-mail aan: koenraad.slooter@danser.ch Switzerland Het mooist m denkbare uitzicht over het oAmsterdam­Rijnkanaal! A !"#$%&'(&)&"*#+,%&-.#//"#0&.#123#(/"//)#4,&+&"#5,6#&&"#%,/".#/77/%.&8&".#//"#8&.#&&"# # /+&84&"&8&"+#',.9,-0.:#;"?@A#B,&%#('".#'#&,"+&)CC=#

De Binnenvaartkrant 9 11 augustus 2009 Crisis deert Shipfix niet Wim Steenbergen ondervindt met zijn mobiele scheepsreparatie- en onderhoudsbedrijf geen last van de economische crisis. “Toegegeven: toen de crisis net begon stelden scheepseigenaren vervangingen of verbeteringen uit, om maar geen geld uit te geven. Maar je kunt niet blijven uitstellen. Als men dan toch besluit tot de benodigde reparaties, kiest men sneller voor zo’n goedkoop bedrijf als het mijne. Ik ben immers flexibel en heb geen hoge, vaste kosten voor een pand en personeel.” Het belooft een gezellig weekend thuis te worden en het schippersechtpaar hoopt dat het varen geen roet in het eten zal gooien. Door het laden dat uit de hand kan lopen. Of door een probleem met het ‘plekje zoeken’ en het ‘auto er af zetten’. Het laden gaat gelukkig voorspoedig en zo varen ze vrijdags al bijtijds naar de haven waar ze het weekend moeten blijven liggen omdat ze pas maandagavond op de losplek mogen aankomen. In de haven aangekomen zien ze dat het er nogal vol ligt en dat er nergens een plaats tegen een steiger vrij is. De auto wordt er toch maar afgezet en de hond gaat er voor de zekerheid al in, want het grote beest over de schepen sjouwen is niet zo makkelijk. Ze meren af naast een kennis die vertelt de andere ochtend te moeten gaan varen en hij biedt aan hen er tussen te laten. Het schippersechtpaar is opgelucht want zo hoeven ze de hond niet weer aan boord te zeulen en beide motoren worden gestart. Als het lege schip opzij ligt en er een eerste touwtje op een Op 4 augustus bestond Shipfix Techniek precies een jaar. De ZZP’er deed het de eerste tien maanden parttime – naast zijn baan als dieselmonteur bij Olthof – maar inmiddels is hij fulltime voor zichzelf aan de slag. “Ik ben Olthof dankbaar voor de kans die ze me gegeven hebben. We hebben daarbij wel afgesproken dat ik niet voor klanten van Olthof zou gaan werken. Dat respecteer ik graag”, vertelt Wim Steenbergen. Het klantenbestand groeit desondanks gestaag. “Eerst waren het vooral familieleden en bekenden. Nu breidt de kring zich verder uit.” Hij komt uit een binnenvaartfamilie, maar hem trekt het varen niet. Door al het geklus bij familie en vrienden dat Wim al jaren deed tijdens zijn vakanties, kwam hij ook op het idee om voor zichzelf te beginnen. Hij richt zich op het leveren en plaatsen van motoren, aggregaten, pompen, compressoren, drinkwatersystemen maar doet ook bijkomend ijzerwerk en dergelijke. ‘s-Gravendeel Zijn woonplaats ‘s- Gravendeel is de uitvalsbasis. Wim Steenbergen heeft daar een opslagloods. Maar hij werkt op locatie. Als het even kan in de haven van ’s-Gravendeel of in Dordrecht. “Het is misschien niet zo bekend maar, er is aardig wat aanbod op het gebied van scheepsreparatie hier in het dorp: twee leveranciers van aggregaten, een machinefabriek, een plaatwerkerij en een rvs-werkplaats. In de Vluchthaven kun je vrij van havengeld liggen. Aan de Havenweg (de openbare losplaats, red.) moet je wel betalen, maar daar heb je wel voorzieningen als drinkwater en walstroom.” Wim rijdt met zijn gereedschap en onderdelen net zo gemakkelijk naar een andere haven. Al naar gelang wat de schipper het beste uitkomt. “Ik heb ook een zeecontainer vol met gereedschap en materialen. Voor een grote klus kan ik die op locatie op de kade naast een schip laten zetten. Dan heb ik alles bij de hand.” Ouderwets samen klooien paal vast staat, springt de kennis bij hen aan boord en lopen beide mannen door het gangboord. De schippersvrouw hoort ze kletsen en het doet haar denken aan vroeger. Aan een tijd waarin het heel gewoon was dat de schippers met elkaar samen stonden te klooien. Waarin in elke stuurhut wel iemand te vinden was als er in de rij een motor gestart werd. En men vaak een paar dagen bij elkaar lag en tijd genoeg had om te ouwehoeren. Er wordt een touw aan de wal gezeuld en zij hoeft daar de stuurhut niet voor uit te komen. Ook achter wordt een touw aan de wal gesjouwd. Ze moeten immers goed liggen want er kunnen nog wel meer schepen opzij komen. Daarna wordt de plank gelegd. De mannen staan nog een poosje samen buiten en draaien een sjekkie. Er wordt gepraat over de lage vrachten en de lange wachttijden voor een reis. En dat de tijden hopelijk weer gaan beteren. De schippersvrouw maakt ook nog een praatje met de kennis en bedankt hem dat hij voor hen wilde verha- Wim Steenbergen (rechts) was half juli in de ’s-Gravendeelse haven aan het werk op het ms Estrella. Naast hem zijn broer Roel, die zelfstandig elektricien is. Wims zoon Jan Kees heeft vakantie en is net verse koffie komen brengen. (foto MGR) Broers In juli was Wim aan de slag op de Estrella – de eigenaren hadden het schip vóór hun vakantie aan de Havenweg in ’s-Gravendeel afgemeerd. Toen ze terugkwamen was het werk gedaan. Het ging onder meer om reparatie en vervanging van afsluiters en stukken leiding, roestvaststalen kokers op de roef en het vervangen van stalen trappen door aluminium trappen. “Er moest ook nog het een en ander elektrisch gedaan worden; dat deed m’n broer Roel, die als zelfstandig elektricien ook ZZP’er is. En dan heb ik nog een broer, die op een coaster vaart. Een maand op en een maand af. Als hij aan de wal is en ik heb een grote opdracht, dan springt hij bij.” Samen kunnen de broers heel wat aan. Meer informatie: www.shipfixtechniek.nl Internetcafé op passagiersschepen Op passagiersschepen wordt door de passagiers en het hotelbedrijf breedband internet steeds meer als een vereiste gezien om snel en betaalbaar contact te houden met het thuisfront. blijkt uitermate geschikt om de telefoonkosten laag te houden. Er kan tegen een vast tarief van € 0,10 naar vaste nummers in de Verenigde Staten, Australië en Europa getelefoneerd worden. binnenschepen ligt bij de schotel, gebaseerd op het V-sat systeem. Deze schotel is er in twee varianten: een 60 cm en een 120 cm doorsnede antenne. De grote antenne is geschikt voor breedband internet len. Daarna gaat ze aan de wal, laat de hond uit e de auto en it loopt e nd een stukje met het dier. En dan kunnen ze naar huis want het Sinds to twee o jaar levert pen installeert t Alphatron Marine V-sat satellietverbindingen op binnenvaart- en zeeschepen Alphatron Marine kan zowel de engineering als de uitvoering verzorgen. Dit houdt in: vanaf de ontwikkeling tot en met de levering met veel gebruikers, zoals een riviercruiseschip met in elke hut een internet aansluiting. De kleine antenne is een oplossing voor bijvoor- schip ligt goed. en ligt jachten. go Het door Al- van hardware & software. Ook ed beeld een internetcafé . aan boord phatron Marine ontwikkelde systeem maakt het mogelijk om zonder roamingkosten aan boord kranten te lezen en te e-mailen. Ook telefoneren via internet behoort tot de mogelijkheden en bandbreedtemanagement, de diverse telefoonnummers en facturatie. Alphantron zelf zegt hierover: “De basis van breedbandinternet op met één of twee terminals. Over beide systemen kan worden getelefoneerd via het internet. In twee jaar tijd zijn er door Alphatron Marine meer dan 60 systemen op klantenwens geleverd en geplaatst.”

De Binnenvaartkrant