Views
2 years ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 11 augustus 2009 Rabobank Shipping DOUBLE D marine equipment b.v. wenst F.J.M. Hubregtse - v.d. Berge V.O.F. veel succes en een behouden vaart Rabobank Shipping feliciteert F.J.M. Hubregtse - v.d. Berge V.O.F. met de Dutch Power en wenst schip en bemanning een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Thermatras wenst H.J.M. Hubregtse - v.d. Berge V.O.F. met de Dutch Power veel "gezond" vaarplezier toe. Zwolseweg 35, 2994 LB Barendrecht, Tel. 0180-641950, Fax 0180-641951 wenst de bemanning van de Dutch Power veel succes en een behouden vaart. tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur

De Binnenvaartkrant 55 11 augustus 2009 U I T D E S C H O O L G E K L A P T | Herinneringen aan de Binnenvaartschool door Harrie van Eeuwijk Hoe een oud klooster binnenvaart uitstraling kreeg Aanvankelijk had het gebouw aan de Rijksweg in Mook, waar de Katholieke Binnenvaartschool in 1977 neerstreek, duidelijk de uitstraling van een klooster. Met diverse aanpassingen in de voortuin en aan de Maaszijde werd daar door de mensen van de Binnenvaartschool verandering in gebracht. De verhuizing in 1977 van de Binnenvaartschool van de Joubertstraat in Rotterdam naar een groot gebouw in Mook was wat accommodatie betrof een hele verbetering. Aan de Rijksweg vond men een groot internaatsgebouw met daarin voorzieningen voor de leslokalen. Juist wat men nodig had. Het gebouwencomplex stond met de recreatiezalen aan de Maas. Het complex was voorheen het opleidingsinstituut– ook bestaande uit school en internaat – geweest van de Paters Passionnisten. Uitstraling Aan de achterzijde van de nieuwe accommodatie in Mook, dus aan de Maaskant, werd al spoedig een groot naambord geplaatst, met daarop in grote letters: ‘Kath. Rijn- en Binnenvaartschool’. Vanaf de Maas kon er derhalve geen enkel misverstand bestaan over de functie van het gebouw. Aan de voorzijde lag dat anders. Vanaf de Rijksweg leek het voor iedereen die er passeerde gewoon een groot oud klooster. Diverse keren sprak het personeel daarover en ze droegen ideeën aan om er verandering in aan te brengen. In eerst instantie werd in de tuin Voor de op de Maas passerende scheepvaart gaven het naambord en de ingegraven bolderkasten aan dat hier de binnenvaartschool gevestigd was. voor het gebouw op een speciaal daarvoor geconstrueerde sokkel een grote scheepsschroef geplaatst, die eigendom was van de aan de school verbonden leraar Willem Timmermans. Enige tijd later kon de directie van de school van Rijkswaterstaat een gevist groot stokanker lenen. Nadat het voor een eeuw in bruikleen verkregen anker goed schoon gemaakt en keurig zwart geschilderd was, werd ook daar een sokkel voor gemaakt en werd dat de tweede blikvanger. Kromwijk Het grootste object met een nautische tintje volgde later. Vanwege de goede betrekkingen die de school had met de directie van Scheepswerf Grave, kwam deze laatste met het voorstel om een kop van een sloopschip in de voortuin te plaatsen. Na diverse besprekingen om te bekijken hoe dat gerealiseerd zou kunnen worden, zorgde de school voor een heel grote sokkel en bezorgde de scheepswerf de kop van het voormalig schip Kromwijk, dat door de werf gesloopt was. Met een kraanwagen werd de kop op de sokkel geplaatst; alles werd keurig afgewerkt en de reeds in de voortuin staande scheepsmast werd op de kop van het Aan de voorkant accentueerden de ‘Kop van het Schip’, de schroef en het anker de nieuwe bestemming van het gebouwencomplex. schip geplaatst om daarna als vlaggenmast te dienen. De toenmalige burgemeester van Mook, Charles Hustinx, kwam naar de school om in het bijzijn van veel autoriteiten en genodigden, de ‘Kop van het Schip’, zoals het aandacht trekkende monument later altijd genoemd zou worden, officieel te onthullen. De jaren daarna hoefde niemand meer te twijfelen aan de doelstelling van het voormalige klooster. IJ-tunnel Tegelijkertijd met de ‘Kop van het Schip’ bezorgde de scheepswerf nog enkele bolderkasten van de voormalige Kromwijk. Die werden later op het buitenterrein bij de recreatiezalen ingegraven en waren daarna in de vrije uren prachtige hangplekken voor de leerlingen. Toen de school halverwege de negentiger jaren dicht ging, werd de ‘Kop van het Schip’ geschonken aan de Binnenvaartsociëteit van Amsterdam. Die liet de Kop daarna, ter gelegenheid haar 40-jarig bestaan, plaatsen bij de ingang van de IJtunnel. Voor de schroef zocht Willem Timmermans een nieuwe bestemming en het anker vond later, als herinnering aan de Binnenvaartschool, een nieuwe plek, bij het woonzorgcomplex dat na sluiting van de school op die locatie gebouwd werd. Wij wensen F.J.M. Hubregtse - v.d. Berge V.O.F. met het slb Dutch Power BEHOUDEN VAART DUTCH POWER Voor de slb Dutch Power leverden wij: 2x Mitsubishi S16R-MPTA, 1591 pk, 1600 rpm, Mitsubishi S6A3-MPTA hydro motor, 670 pk, 1800 rpm en 2x Mitsubishi generatorsets, 71 kVa •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Wenst schip en bemanning een goede en behouden vaart! Wij leverden voor de Dutch Power diverse scheepsmaterialen

De Binnenvaartkrant