Views
2 years ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 11 augustus 2009 Hipper & De Nieuwe Kolfbaan vormen ideale combinatie Modern feesten en dineren op historische grond Hipper heeft allerlei aparte hoekjes en zitjes waar gasten rustig kunnen loungen. Oud en nieuw gaan hand in hand bij Hipper & De Nieuwe Kolfbaan in Gorinchem. Het eerste is een modern loungerestaurant, ook goed voor bruiloften, recepties en feesten; het tweede een partycentrum met historie. De twee zijn verbonden via een groene en intieme stadstuin, die zowel voor dinerende als feestende gasten gebruikt kan worden. Hipper & De Nieuwe Kolfbaan zijn gevestigd aan de Torenstraat 1a en vormen één horecabedrijf. Eigenaresse is Bianka den Breejen. De Nieuwe Kolfbaan kent een lange historie. De locatie bevond zich in de 17e eeuw aan de stadsrand, waar vrijwel zeker een taveerne heeft gestaan. Op diezelfde plek waren, zo blijkt uit geschriften die uit 1777 dateren, een huis met een koetshuis en een huis met een overdekte kolfbaan gevestigd. Dat tweede huis heette ‘De Lusthof’. Kolven was een spel dat een beetje lijkt op bowlen of kegelen. Van JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Martin Dekker Ook de beschutte stadstuin kan bij een feest worden betrokken. Er kan zelfs officieel worden getrouwd. 1824 tot 1911 was er de Buitensociëteit of Kolfsociëteit gevestigd. In 1811 bracht Napoleon Bonaparte hier een nacht door toen hij op doorreis was. De menukaart is gevarieerd en internationaal. Populair is het Surprisemenu: drie gangen voor 27,50 euro of vier gangen voor 32,50 euro. Miniwokken kan ook. Dat heet ‘Hipperwokken’. “Hierbij krijgt men mini-wokjes op tafel met een combinatie van vis en vlees, met daarbij verse kruiden, sausjes, groenten, rijst en/of frites. Het is de bedoeling dat gasten zelf hun eigen gerechten maken.” Het mag dan een ‘hippe tent’ zijn; het is niet zo dat alleen jongeren zich er thuis voelen, haast Bianka zich te zeggen. “We zijn er voor alle leeftijden. Hipper is van donderdag tot en met zondag restaurant. Op de andere dagen zijn we alleen op aanvraag open. Maar ook in het weekend is Hipper beschikbaar voor groepen.” De binnenvaart kon vorige maand kennismaken met Hipper & De Nieuwe Kolfbaan. Het feest na afloop van de doop en overdracht van het mts Admiral van Ingena IJssels vond daar namelijk plaats. Deels in Hipper en deels in de tuin (Hipper Garden). Ingena en Bianka Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org zijn al jaren bevriend; ze waren buurmeisjes en groeiden samen op in Gorinchem. “Het was enorm leuk om dat feest te organiseren” aldus Bianka. “Wat mij betreft doen we er nog veel meer.” Hipper heeft samen met de Veerdienst Gorinchem en Service Bioscoop Hollywood in Woudrichem een arrangement: eerst dineren bij Hipper, dan met de Watertaxi naar de film in Woudrichem en tenslotte weer met de Watertaxi terug naar Gorinchem. Dat kost 45 euro. Op 27 september houdt Bianka de bruidsshow ‘Gorinchem trouwt’. Een tip tot slot: In de tuin van Hipper en De Nieuwe Kolfbaan kan officieel getrouwd worden. Hipper & De Nieuwe Kolfbaan Torenstraat 1a 4201 GS Gorinchem Telefoon: (0183) 66 66 95/ (0183) 63 03 27 www.hipper.nl www.denieuwekolfbaan.nl Combi International B.V. een bedrijf met jarenlange scheepsbouwervaring, kennis en visie in de binnenvaart en kunde in het uitbesteden van casco’s waar ook ter wereld. Wij zorgen er voor dat de wensen van de klant vakkundig vertaald worden in een prima eindproduct. Dit kan een casco zijn of een compleet schip “met de sleutel op de deur” voor zowel tankvaart als drogelading. ’ ’ Een combinatie van kennis, ervaring en visie in de binnenvaart. COMBI INTERNATIONAL BV Keizersveer 1b, 4941 TA Raamsdonksveer, T: 0162-570 300 F: 0162-570 317 www.combi-international.nl Leverbaar als casco of afgebouwd schip. NIEUWE ONTWERPEN!! type “COMBI TWIN” Drogelading 135 x 11,45 x 4,25 m lichtgewicht 4250 ton type “DELTALINER” Drogelading 110 x 11,45 x 3,90 m lichtgewicht 3350 ton type “NECKARLINER” Drogelading 105 x 11,00 x 3,40 m, lage kruiplijn Tanker Type C, 110 x 11,45 x 4,70 m Tanker Type C, 86 x 9,60 x 4,60 m

De Binnenvaartkrant 53 11 augustus 2009 Dutch Power riekt naar Hollands glorie DOOR JOHAN DE WITTE De doop van de sleep-werkboot Dutch Power was een groot feest. Wanneer zo’n juweel van vakmanschap in zonnig Scharendijke voor de wal ligt om in bijzijn van familie, vrienden, crew en het bouwteam door Babette Heijboer met assistentie van vier andere kleinkinderen van de familie Hubregtse gedoopt te worden, heb je het als eigenaar verschrikkelijk goed naar je zin. Als het gezelschap zich nadien laaft aan speeches, banket en iets om weg te spoelen in de ambiance van restaurant Westenwind aan het Kloosternol, spreken ze in Scharendijke van een reusachtig feest. Scheepswerf Kooiman heeft de Dutch Power gebouwd in opdracht van F.J.M. Hubregtse & van de Berge vof. In uitvoering en functie is ervaring van Marinus Hubregtse en zijn bemanningsteam over 360 graden zichtbaar aan boord. Het resultaat is een boot die riekt naar Hollands Glorie. Tijdens het nautisch proefvaart spektakel: roer aan boord, kont omhoog, het voorschip duikt, 3200 pk Mitsubishi zetten het werkdek blank en draaien de Dutch Power binnen een minuut. Na het programma van LRS en IVW via het Spui naar Heerema voor de paaltrek. Inclusief rekker zo’n 220 meter sleepdraad rolt van Het kleine broertje is ook aan boord. Ook feest voor stichting Voor Stichting Paardrijden Gehandicapten Schouwen Duiveland en manege Balans in Dreischor waar Babette Heijboer pony rijdt, was het eveneens feest. Op de open dag kwam het eerste ‘trekkie’ á 3500 euro van de Dutch Power – gedoneerd door feestgangers - geheel ten goede aan de Stichting Paardrijden. De stichting zet gehandicapten óp het paard. Babette kreeg van Reederij Engelsman een jonge pony, haar ‘ouwe trouwe’ ging met verzorgd pensioen. de Maaskant sleeplier en trekken maar. Elke twee minuten 100 toeren opvoeren, op full speed 10 minuten volhouden waarbij er 45.1 ton trekkracht op de klok staat. Bravo! Volgens de projectleider van Scheepswerf Kooiman, Chiel Verhoeff, verliep de bouw zoals voorgaande sleepboten voor Hubregtse volgens het boekje. “We zijn content met de prestatie van de boot. In uitvoering proberen we als Kooimanteam een nieuw schip altijd te verbeteren met aanbod van nieuwe technieken, samen met praktijkervaring en ideeën van de eigenaar.” Het Dutch Power casco kwam 6 weken te laat binnen, waardoor de oplevering twee weken na de geplande opleveringsdatum plaatsvond. De installatietijd van casco tot proefvaart bedroeg slechts 9 weken. Inspectie Afmetingen van deze sleep-werkboot zijn 31.1x 9.50x 2.60 meter. De boot werd onder inspectie van Lloyds Register of Shipping gebouwd met notatie:100 A1 TUG- LMC-UMS en NSI A3. De door Koedood geleverde 1600 pk Mitsubishi motoren zijn van het type S16R-MPTA met Reintjes keerkoppelingen. Een derde Mitsubishi levert 395 kVA energie voor de hydraulische Verhaar boegschroef. Twee Mitsubitshi aggregaten van 71.5 kVA geven spanning. De Dutch Power is uitgerust met een enorme HEILA kraan, die aan de achtersteven 9.5 ton hijst. Een potige towing winch van Maaskant en towing haak van Mampay in combinatie met sleeptrossen en kettingen vormen de equipement voor de Dutch Power taak. Hydromarine in Papendrecht realiseerde hydrauliek voor onder andere tugger winches, pennen en een systeem om de sleepdraad beet te pakken tijdens werkzaamheden. Alfa Laval separeert de brandstof. Als leverancier van communicatie en navigatie systemen tekent Alphatron. Zoals gebruikelijk was Technisch Bureau Mous - onderdeel van de Kooiman groep - verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Keruma zette de Dutch Power in de lak. De betimmering komt uit eigen Kooiman keuken. Rondom duurzaam teakhout, een stuurhut die comfort claimt en kwaliteit om van te smullen. Enka Inşaat ve Sanayi A.Ş. Met de losse boot vanaf Scharendijke op koers naar het zo’n 4 weken verder gelegen Kazachstan via Sint Petersburg en de 3.550 kilometer lange Wolga, om vanuit haar delta de Kaspische zee over te steken naar eindbestemming Bautina. Vorige boten van Hubregtse zijn via Klaar voor het grote werk. de Zwarte Zee en Zee van Azov naar hun karwei gevaren. In dit oliewingebied, waar boorplatforms worden gebouwd op betrekkelijk ondiep water, wordt de Dutch Power ingezet voor survey, transport en ankerassistentie. De opdrachtgever is Enka Inşaat ve Sanayi A.Ş. in Istanbul. Een megagroot bedrijf waarmee Marinus Hubregtse een oude werkrelatie heeft. Als uitvoerder bij Van Oord was hij betrokken bij het realiseren van werk- en booreilanden voor deze firma. Inmiddels is Enka Inşaat alweer 16 jaar een opdrachtgever van Hubregtse van den Berge vof voor de inzet van werk-sleepboten. Marinus: “Vanaf het begin was de basis met deze Turkse firma betrouwbaar en constructief, daarop hebben we samen met de medewerkers aan boord, verder gebouwd.” Marinus begon voor zichzelf met een boot waar een 208 pk Stork Ricardo de kiel legde voor een toekomst in de natte aannemerij. Inmiddels 6 boten later, heeft hij er nog zoveel plezier in dat hij kapitein Naftali Blokzijl en bemanning vergezelt naar Kazachstan, onder voorwaarde dat de kok er eveneens plezier in heeft en kwaliteit op tafel zet. Wie leverden aan de sleepboot Dutch Power Scheepswerf Gebroeders Kooiman B.V. Facet International version) Alphatron Alphapilot river, Algemeen Installatieburo Zwets Werkendam B.V. Complete bouw Bilgewaterseparator Alphatron Alphaturn ROT system, M.J. Poleij v.o.f. Diverse Zwets en Desmi pompen Rabobank Shipping Caldic Techniek B.V. Alphatron Alphachart T ECDIS ( dual, CV- en vloerverwarmingsinstallatie, Winteb B.V. Ontluchtingen Financiering Stamford generatoren paperless sailing) ALphatron Alphacam airconditioning, sanitaire installatie, Shell Marine Products Seacontractors IHC lagersmit B.V. camerasystem, Alphatron riverradar dinkwaterinstallatie en afvoerinstallatie Shell smeermiddelen Bevrachting Schroefasafdichtingen JMA-609, JRC searadar JMA-5210, JRC Thermatras B.V. Fa. T.D. Bouwman & Zn. Koedood Dieselservice B.V. NRF B.V. DGPS NWZ-4570, JRC echosounder JFE- Isolatie woning en Levering smeerolie, scheepsinventaris 2x Mitsubishi S16R-MPTA, 1591 pk, Bunkoelers 380, JRC AIS JHS-182, JRC NAVTEX NCR- uitlaatgassensystemen en diverse materialen 1600 rpm, Mitsubishi S6A3-MPTA hydro Mampaey Offshore 333. JRC F33 JUE-33, Sailor GMDSS A3 Swartsenborgh Exclusieve Interieurs Inspectie Verkeer en Waterstaat motor, 670 pk, 1800 rpm en 2x Sleephaak communication package, Sailor VHF/ Stoffering Classificatie Mitsubishi generatorsets, 71 kVa Hydromarine Papendrecht BV DSC RT5022(2), Sailor MF/HF 150w, Hi-Safe Systems B.V. Lloyd’s Register of Shipping EMEA Straathof Controls Stuurwerk Sailor SATCOM-C (2), Sailor 3520 GMDSS FM 200 brandblusinstallatie t.b.v. Classificatie met notatie +100A1, Tug, ZF motorbediening Materiaal Metingen Europe VHF (2), McMurdo EPIRB E3, McMurdo machinekamer [+]LMC, UMS Vulkan Benelux BV Anodes SART4 en Intellian I6 Satellite TVantenne Inglasco Fire Systems B.V. Double D Marine Equipment B.V. Flexibele koppeling tussen hoofdmotor Corrosion & Water-Control B.V. Technisch Bureau Mous bv Brandblusmateriaal Kraan type HLRM 200-4SL en reductiekast/keerkoppeling Corrosie preventie Complete electrische installatie DMT Sales Houweling B.V. Marine Consultants Reintjes Benelux BVBA Alphatron Marine B.V. Constructiewerkplaats H.K. van DMT hydraulische ankerlier type 202- Waterzuiveringsinstallatie 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF Alphatron Alphaminicourse Wingerden & Zn H20,5 K2 Keruma Scheepsonderhoudbedrijf 763 / 5.75:1 maintenance free gyrocompass, Ramen Trellenborg Bakker B.V. Alle schilderwerk Atlas Copco Ketting Marine Center B.V. Alphatron gyro repeater system, Smits-Neuchatel Marine Department BV Fenders duwsteven Intersona B.V. Compressoren Alphatron Alphaseapilot MFA (advanced Vloeren Geluidberekeningen

De Binnenvaartkrant