Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 11 augustus 2009 Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering VEGA Radar NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Radar meting magnetrol Wij wensen Gulf Max een goede en behouden vaart tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Forward Engeneering |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor de Gulf Max hebben wij roeren, straalbuis en schroefas geleverd. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Wij wensen bunkerboot Gulf Max een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht VCU IS OPGEDEELD IN ZES DIVISIES: VCU is een organisatie voor de toelevering en ontwikkeling van de professionele beroepsvisserij in binnen- en buitenland, naast maritieme bedrijven zoals kusten binnenvaart, baggerindustrie en industriële ondernemingen. • divisie Maritiem: Ketting, staaldraad, sluitingen, netwerk en touw • divisie Veiligheidscentrum: Kennis-, keuring- en verkoopcentrum • divisie TCD: Machinefabriek, scheepsbouw en technische service • divisie Gas- & Smeerolie: Leveringen in binnen- en buitenland • divisie Afvalstoffen & Milieu: Bilge, afgewerkte olie & KGA • divisie Maritieme Shop: Winkel voor industrie, scheep- en pleziervaart Wij feliciteren Gulf Oil Nederland B.V. met de nieuwe bunkerboot Gulf Max en wensen schip en bemanning een behouden vaart OFFICIEEL DEALER VERKOOP.SERVICE EN ONDERDELEN Wij leverden en installeerden op de bunkerboot Gulf Max: - Doosan hoofdmotor type L 126 THI, 265 kW, 2000 rpm - John Deere generatorset type 4045 HFU 72, 83 kW, 1500 rpm Wij wensen Gulf Oil Nederland B.V. veel succes met de nieuwe bunkerboot. Vink diesel BV Rivierdijk 76 3360 AB SLIEDRECHT VCU Bezoekadres: Vliestroom 18 | 8321 EG Urk | Postadres: Postbus 21 | 8320 AA Urk T+31(527) 683535 | F+31(527) 681939 | info@vcu.nl | www.vcu.nl Telefoon : 0184 - 415455 Fax : 0184 - 412933 Web : www.vinkdiesel.nl E-mail : info@vinkdiesel.nl

De Binnenvaartkrant 45 11 augustus 2009 Bunker/bilgeboot Gulf Max vaart op laagzwavelige brandstof DOOR JAN HOEK Een jaar geleden werd bekend dat Teso, de veerdienst tussen Den Helder en Texel, voor haar vloot de laagzwavelige Gulf Max gaat gebruiken. Nu is Gulf Max weer in het nieuws, alleen betreft het nu de oplevering van de nieuwe, dubbelwandige bunker/bilgeboot met die naam voor eigenaar Gulf Oil Nederland. Gulf is als leverancier van brandstoffen en smeermiddelen aan onder andere visserij en binnenvaart sinds 1994 actief op de Nederlandse markt. Het vanuit Den Helder aangestuurde bedrijf heeft een eigen logistiek apparaat met ca. 35 tankauto’s, acht binnenvaarttankers en diverse bunkerboten. Voor Gulf werd bij de Urker combinatie VCU/TCD de bunkerboot Gulf Max afgebouwd, die in Stellendam de plaats inneemt van de Gulf Senate om de plaatselijke vissersvloot te voorzien van brandstof. De Gulf Senate heeft als nieuwe standplaats Delfzijl/Eemshaven. De bunkercapaciteit van de Gulf Max bedraagt 215 kuub. Bovendien beschikt de boot over een bilgewateropslag van 25 kuub en is ze voorzien van een 15 meter lange bunkergiek, waardoor de Gulf Max ook zeeschepen in Moerdijk en Dordrecht en – incidenteel - coasters in Rotterdam kan bedienen. Geen toeval De boot heeft een afmeting van 34,95 x 6,60 meter en meet 299 ton. Die tonnage is geen toeval, want onder de 300 ton kan de boot De Gulf Max , klaar om uit te varen. Jan Flikweert in de stuurhut van de Gulf Max. “Dik tevreden.” (foto’s Jan Hoek) door één personeelslid gevaren worden. In het geval van de Gulf Max is dat de 50-jarige Jan Flikweert uit Ouddorp. Achttien jaar geleden stapte hij vanuit de visserij over op bunkerboot Gulf Senate genoemd naar een smeerolie van Gulf. De boot heette toen overigens nog de Michiel Kruijf. Hij vertelt over de overstap: “Ik ben op 17-jarige leeftijd begonnen in de visserij. Ik viste in het zuidelijk deel van de Noordzee op platvis en kabeljauw. De laatste jaren was ik bij de Goereese vloot zetschipper binnen de Goereese vloot actief als garnalenvisser. Die vloot bestaat uit kotters uit Goederede (GO), Ouddorp (OD) en Stellendam (SL). De Goereese vloot bestond ooit uit ruim 60 vissersschepen. Nu liggen er nog slechts 20 in eigen haven en 15 elders. Twee jaar geleden werden van de vloot nog 12 of 13 kotters weggesaneerd. Toen ik nog in de visserij werkte, voeren we ’s maandagsmorgens uit en we kwamen pas vrijdagmiddag terug. Ik was 32 jaar en wilde meer bij mijn gezin thuis zijn. Toen ik de mogelijkheid kreeg om over te stappen op een bunkerboot heb ik dat gedaan.” Jan Flikweert zegt nooit spijt te hebben gehad van de overstap. Hij zegt lachend: “Regelmatige werktijden én met een werkgebied ver van het hoofdkantoor, ook nog eens eigen baas op de boot van een ander.” Turkije Het casco van de Gulf Max is afkomstig uit Turkije. Op dezelfde werf worden nog twee casco’s gebouwd voor bilgeboten. Deze zijn besteld door MAIN (Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland), een 100 procent dochter van Gulf Oil Nederland en gevestigd aan de Amsterdamse Petroleumhaven. Ook de twee bilgeboten zullen worden afgebouwd door de Urker combinatie VCU/TCD. De Gulf Max beschikt over een Doosan hoofdmotor van 400 pk. Dat maakt deze bunker/bilgeboot aanmerkelijk sneller dan zijn voorganger Gulf Senate. “De Gulf Max kan dankzij meer vermogen een snelheid halen van gemiddeld 18 kilometer, terwijl de Gulf Senate in stil water maximaal 12 kilometer haalde. Dankzij deze hoofdmotor is het mogelijk om nu ook richting Moerdijk, Dordrecht en Rotterdam te varen. De nieuwe bunker/bilgeboot heeft voor mij persoonlijk nog meer voordelen. De vorige bunkerboot beschikte niet over een accommodatie en zonodig lag ik op een luchtbedje in de stuurhut. De Gulf Max heeft een accommodatie bestaande uit twee slaapkamers, een keuken compleet met koelkast en magnetron en een douche- en toiletruimte. Vooral dat laatste is prettig, want aan boord van de Gulf Senate moest ik op een emmer.” No nonsense De Senate was echt een no-nonsense schip met de nodige hydrauliek, terwijl de Gulf Max een modern uitgeruste bunker/bilgeboot is met de nodige elektrisch aangestuurde apparatuur, alarm en hightech aan boord. In de machinekamer staat een John Deere generatorset van 85 kvA en op het voorschip een Hatz van 30 kvA. De bunker/bilgeboot beschikt over een boegschroef. De Gulf Senate is een rechthoekige doos, terwijl de Gulf Max een sierlijke ronde kop heeft. Met het oude schip kon ik lezen en schrijven en dat moet ik met het nieuwe schip nog even onder de knie krijgen. Omdat we met deze snellere en modern uitgeruste bunker/bilgeboot niet alleen de Goereese vissersvloot bedienen, maar ook de zeevaart tussen Moerdijk en Rotterdam, wordt het werk wel een stuk afwisselender. Ik ben dan ook dik tevreden met de compleet dubbelwandige Gulf Max”, aldus Jan Flikweert. Wie leverden aan de bunkerboot Gulf Max Visserij Coöperatie Urk Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. Radio Holland Netherlands B.V. Henkko Meubelen Klip Beheer Volledige afbouw Generatorsets Furuno radar RHRS2005TFT, Sigma 550 Stoffering Dekleidingen Gebr. Sluyter B.V. Caldic Techniek B.V. autopiloot, 2 stuks RT2048 met one WindeX Engineering B.V. Kampers Pompservice B.V. Verzekering Stamford generatoren man control bediening, Sigma 120 Ventilatie roosters/brandkleppen 1 Kampers 1M82/27 smeeroliepomp en Vink diesel bv Plug & de Boer BV dieptemeter, Fururno GP7000mkII GPS/ Ten Napel 1 Kampers 2M82/27 Doosan hoofdmotor type L 126 THI, 265 Schroef plotter, Nufatron tachograaf, Portofoon Brandbeveiligingsapparatuur hydrauliekoliepomp kW, 2000 rpm, John Deere generatorset Forward Engineering Papendrecht B.V. Entel HT980 met ATIS DMT Dutch Marine Trading b.v. Elektrotechnisch Scheepsinstallatie type 4045 HFU 72, 83 kW, 1500 rpm Roeren, straalbuis en schroefas Electro Service Urk Ankerlieren, ankers en kettingen Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. DCS International B.V. Kalkman Scheepstechniek B.V. Electrische installatie Blommaert BVBA Klokken, niveaumeting en alarmering Kobelt motorbediening Boegschroef type Gamma 61E Plasmans Scheepsramen vof Voor en achtermast Machinefabriek en Esco Aandrijvingen B.V. Blokland Non-Ferro B.V. Ramen Gulf Oil Nederland Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Twin Disc keerkoppeling Beunkoelers L. Post & Zn Smeerolie en gasolie Bunkergiek Bendit Isolatietechniek B.V. W.K. Hydraulics Volledige betimmering inclusief vloeren Snijder Schilderwerken BV Kalibra Isolatie uitlaatgassensystemen Stuurwerk en hydrauliek Schilderwerk buiten Tankmeting inhoud

De Binnenvaartkrant