Views
2 years ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 11 augustus 2009 TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij feliciteren familie Blom Wij wensen familie Blom een behouden vaart met het ms Seinpost van harte met het ms Seinpost en wensen hen veel succes en Aluminium werkzaamheden Radar masten een behouden vaart! Deuren Kuipen en Kolommen Stuurhuizen RVS werkzaamheden Alubouw De Mooy BV • Tel: (078) 682 12 14 Nieuwe Bosweg 4 • Fax: (078) 682 12 17 3341 LH H.I. Ambacht • www.alubouwdemooy.nl Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Airco installatie • Alphatron nautische pakket • Alphatron camera systemen • Lading meter Sygo Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Lindeweg 22 2995 XK Heerjansdam T : 078-6773845 F : 078-6771285 E : info@sign-service.nl I : www.sign-service.nl Henk Schot: 06-53 655370 Uw specialist door praktische vakkennis van de scheepvaart Uw complete belettering van eenvoudig tot design in hout, metaal, kunststof en plakfolie Totaal pakket voor compleet nieuwbouwschip van steven tot spiegel. Concordia Shipyards B.V. wenst het ms Seinpost en de bemanning een... behouden vaart! Wij wensen familie Blom een behouden vaart met het ms Seinpost. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Concordia Shipyards BV Postbus 50, 4250 DB Werkendam T +31 (0) 183-600391 F +31 (0) 183-600192 E info@concordiashipyards.nl W www.concordiashipyards.nl

De Binnenvaartkrant 41 11 augustus 2009 Prettig leven en werken op nieuw ms Seinpost DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het ms Seinpost waarop Job en Gertine Blom en Jobs ouders Dirk en Nelie Blom tot vorig jaar voeren, was naar eigen zeggen een ‘prachtschip’. Desondanks tekenden zij tweeënhalf jaar geleden een contract voor nieuwbouw. Het nieuwe schip namen zij onlangs in gebruik. Toen de eigenaren, verenigd in Seinpost BV, begin 2007 het nieuwbouwcontract tekenden, scheen de zon economisch gezien nog. De waarde van schepen steeg volop en vracht was er volop. Op dat moment was nog niet duidelijk of het een nieuwbouwschip werd of vervanging. “Dat was afhankelijk van wat mijn broer Lennard wilde”, vertelt Job. “Hij koos toch voor een baan aan de wal, bij het bedrijf van mijn andere broer Dirk. Begin vorig jaar konden we ons schip goed verkopen en dat hebben we toen gedaan.” Het bedrijf van Dirk - DBS Scheepsservice - was overigens bij de afbouw van de Seinpost betrokken als leverancier van de aluminium vloerplaten in de machinekamer Schippersbloed In afwachting van de bouw van het nieuwe ms Seinpost volgde een jaar leven aan de wal. Toen werd Job, die van jongsaf schipper wilde worden en direct vanaf school bij zijn ouders aan boord kwam, meer dan ooit duidelijk dat het schippersbloed hem door de aderen vloeit: “Wij werkten mee aan de bouw en afbouw bij Jooren Werkendam. Die regelmaat, die verplichting, niks voor mij. Ik miste de vrijheid.” Voor Dirk en Nelie Blom is dit het achtste eigen schip. In 1972 kochten zij de klipper Eben Haezer van Nelie’s vader. Enkele jaren later droegen zij dit schip over aan hun zwager en kochten zelf de 51 meter lange Pro Rata. In 1978 maakte het echtpaar de overstap naar de eerste Seinpost, een kempenaar die zij onder deze naam kochten, een naam die zij vanaf deze tijd gingen koesteren. Na een 750 tonner en een 1200 tonner kochten ze nog een 105 meterschip alvorens werd besloten tot de eerste nieuwbouw, 110 bij 11,45 meter, met luiken. De nieuwe Seinpost is even groot, maar de tonnage is dankzij de diepgang van 3,74 meter bijna 400 ton groter, te weten 3343 ton, en net als de vorige geschikt voor het vervoer van zowel containers als bulk. Nederlands casco De Seinpost is een volledig Nederlands schip, zowel cascobouw als afbouw gebeurden bij Jooren. Het “We hebben met ons nieuwe schip al behoorlijk wat vrachten gehad.” Wie leverden aan het ms Seinpost Vader en zoon Blom. “De sector heeft het zwaar.” (foto Jan Johan ten Have) casco van de vorige Seinpost werd nog gebouwd in het Roemeense Orsova. “Dat was een bijzonder net casco en daar waren we met alle plezier weer heengegaan”, vertelt Job. “Maar in Roemenië stegen de prijzen in korte tijd aanzienlijk. Qua prijs was er nauwelijks verschil meer tussen een Nederlands en Roemeens casco. Op de werf in Werkendam bekeken we een daar gebouwd casco. Dat zag er heel netjes uit. Daarom gingen wij via Chris Cornet van Concordia Shipyard met Jooren in zee. We hebben geen moment spijt gehad.” Het wonen op de Seinpost is voor Job en Gertine en hun kinderen Marilynn en Derrick prettig dankzij de flexibele opstelling van de woning en de ongebruikelijke indeling. Waar de entree van de woning op de meeste schepen in de keuken is, die de doorgang vormt naar de kamer, kom je op de Seinpost via de hal binnen in de kamer. De halfopen keuken ligt naast de kamer, waardoor er direct contact is tussen degenen die zich in kamer en keuken bevinden. “Zo loopt niet iedereen om je heen als je in de keuken aan de slag bent, maar heb je toch contact met anderen in de woning. Dat vinden we bijzonder prettig”, vertelt Gertine. Ere wie ere toekomt, ze baseerden dit op de indeling die zij zagen op de Govert sr. van Aart en Anja Cornet en gaven hier hun eigen draai aan. “De stoffering komt van Den Breejen in Hardinxveld en één van hun stylisten adviseerde ons uitstekend.” De familie Blom is blij met de prachtige keuken, voorzien van diverse moderne snufjes, waaronder twee bio-fresh koelkasten met nul-graden-lades die de houdbaarheid van vers en zuivel aanzienlijk verlengen. De keuken en ook het sanitair is geleverd door Belmar Keuken en Sanitair in Dordrecht. Bureau JVS maakte een geluidsberekening voor de woning. Dankzij de flexibele plaatsing en de dubbele vloer tussen woning en machinekamer is het geluidsniveau in de kamer bijzonder laag. Airco Het stuurhuis is uitgerust met dubbele airconditioning. “Wij hebben meegemaakt dat de airco stuk ging op de warmste dag van het jaar. Dan is zo’n stuurhuis net een plantenkas. Met een dubbele airco voorkom je dit vrijwel zeker”, vertelt pa Dirk. Verder is het voordek opvallend ruim, evenals de piek. In verband met de bedrijfszekerheid is de Seinpost uitgerust met een dubbele boegschroef. Job vindt spudpalen een vooruitgang: “Dat is echt helemaal perfect.” Pa Dirk wijst op een spoelbakje met kraan in het stuurhuis. “Kun je snel even je handen wassen als dat nodig is, zonder daarvoor het halve schip over te hoeven lopen. Dat lijkt een futiliteit, maar juist daarvan heb je ontzettend veel plezier.” De Seinpost is verder uitgerust met een 1835 pk sterke Caterpillar 3512C hoofdmotor en twee Van Wijk boegschroeven, elk aangedreven door een 430 pk sterke Daf motor. Van Wijk leverde ook de spudpalen. De stroomvoorziening aan boord komt van twee John Deere generatoren van 65 kWh per stuk. De familie Blom is niet gebonden, vaart hoofdzakelijk voor Beka in het Duitse Kehl en Imperial De Grave in Zwijndrecht. “In goede tijden heb je een betere concurrentiepositie, in minder goede tijden komen de klappen ook harder aan”, zegt Blom senior. “Toch hebben we met ons nieuwe schip al behoorlijk wat vrachten gehad. Natuurlijk is het moeilijk in deze tijd. De sector heeft het zwaar. Wel heb ik het gevoel dat banken er alles aan doen om er zo soepel mogelijk mee om te gaan voor binnenvaartondernemers. Dat de groei niet in het tempo van de afgelopen jaren kon doorgaan, was volledig duidelijk. Maar met een recessie van deze omvang had niemand rekening gehouden. Hoe lang duurt de recessie? Hoe lang moet je interen? Het is heel moeilijk te zeggen.” Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Bouw casco en volledige afbouw Rabobank Altena Financiering Concordia Shipyards B.V. Levering schip Imperial Bevrachting Vereniging Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Reintjes Benelux BVBA Reintjes WAF 763 L / 5,136:1. Visscher Scheepsreparatie B.V. Uitlijnen hoofdmotor en keerkoppeling Verschee Compressoren Compressoren W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassensystemen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele ophanging uitlaatgassendempers Novetec B.V. Uitlaatgassendempers hulpmotor DBS-Scheepsservice Aluminium machinekamerplaten Dolderman B.V. John Deere generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht Enkel 4 blads schroever met rechtse draairichting, diameter 1800 mm Damen Marine Components 1 straalbuis met een diameter van 1.816 mm De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa roeren, Stuwa stuurmachine Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. spudpalen en 2 boegschroefinstallaties SD 1000 C met 430 pk DAF motoren. NRF B.V. Beunkoelers hoofdmotor Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers hulpmotoren Alubouw de Mooy B.V. hefkolom stalen onderbouw overzakbarebovenbouw woningdeuren heklicht voormast boordlichtbakken diverse alu en rvs werkzaamheden. Handelsonderneming Beerens B.V. Achtermast type Brixon, stuurhuistrap, loopplanksteunen, kunststof spiegels Alphatron Marine B.V. Volledige MF lijn 2x JMA 609 TFT rivierradar Alphacam – RVS camera systeem Alphaconning PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Oechies Elektrotechniek Complete electrische installatie Sygo B.V. Scheepslading - en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Rubber Design B.V. Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Belmar Keuken & Sanitair Keuken Hoko Installatiebedrijf Plaatsing sanitair en sanitaire leidingwerk in machinekamer incl. levering boiler en waterfilters en rvs afvoersysteem. Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Tegelwerk (levering) Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Den Breejen De Interieurspecialist Stoffering Dijvler Materiaal B.V. Ankers en kettingen ankerlieren Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen en koelwatertanks Kalkman Scheepstechniek B.V. Ballastpomp ExxonMobil Marine Lubricants Smeerolie Bunkerstation “Delta” Stolk & Berends B.V Gasolie, smeerolie / bunkerstation, Scheepsbenodigdheden, stuursstoel, Nylontouwen, ADNR Pakket Riwa Boating International iwa 3500 reddingsboot in brandvertragende uitvoering volgens de NEN norm 1914:2009. Cornet Groep Complete casco conserveren Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Administratie- en advieskantoor WAVE Accountancy 4 Com Telecommunicatie Aquamar Waterzuiveringsinstallatie Advecon Sign Service Complete belettering Huchem Special Products B.V. HC- Shipclean, HC- Geleiclean (nieuw handzeep) en HC- Roka

De Binnenvaartkrant