Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 11 augustus 2009 VAN ANDEL HEEFT OOK UW ACCU OP VOORRAAD Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • !"# %#&'( Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • • Scheepsinstallaties voor Zee- • Navigatie & en Binnenvaart Communicatie • Yachting • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com VRAAG PRIJS EN VERGELIJK!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be Informeer naar: 010 448 75 94 Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW

De Binnenvaartkrant 31 11 augustus 2009 We wensen de coördinator Kleine Schepen veel succes Namens de ASV feliciteer ik Ton Mooren van harte met zijn aanstelling als coördinator van het project ‘Het kleine schip’. Een functie waarbij je iets zinvols kunt betekenen voor de maatschappij is een felicitatie waard. En – zoals de heer Mooren zelf al aangeeft – het belang van het voortbestaan van een fijnmazige distributie over water is een belang voor de hele maatschappij. De functie van de heer Mooren komt voort uit het rapport ‘Een goede toekomst voor het kleine schip’. Hij gaf in de Binnenvaartkrant van 14 juli de prioriteiten aan. Hij werkt echter met oude cijfers. Tot 2003 was er een teruggang in de vloot kleine schepen met 40 procent, maar juist de laatste jaren zijn veel schepen verdwenen. De ‘uitdaging’ is om te zorgen dat kleine schepen zo modern, concurrerend en schoon mogelijk zijn. WAAROM moet je zo modern mogelijk e zijn? Vrachtwagens r n – DE concurrent van kleinere schepen – hoeven geen investeringen met terugwerkende kracht te doen. Weleens een bevrachter gehoord die alleen een modern schip voor de wal wil? Gaat het er niet vooral om dat een vervoersmiddel betrouwbaar en veilig is? En natuurlijk liefst zo goedkoop mogelijk. Een CCR2-motor is een enorme investering. Dat is schoner. Volgens TNO alleen bij gebruik van witte gasolie, een vergelijking tussen oude en nieuwe motoren als beide motoren volaan draaien. Maakt deze investering ons meer concurrerend? Zeker niet. Maar het past wel goed in het beeld van het rapport. De 21 voorstellen in het rapport richten zich namelijk bijna uitsluitend op nieuwbouw en innovaties. Wat gebeurt er met de bestaande kleine schepen? In het rapport staat niets over verandering van de kostbare aanpassingen die volgens de CCR aan oude schepen moeten worden gedaan. Nieuwbouw van kleine schepen is simpelweg veel te duur gebleken. Het blijft sowieso een paradox dat die kleine schepen in prijs moeten concurreren met het wegvervoer, terwijl in dat rapport staat dat kleinere schepen onrendabel zijn. Er zou zeker 30 procent bij de vrachtprijs moeten voor een gezonde bedrijfsvoering. Voorstellen daarvoor komen in het rapport net zo min voor als in de lopende projecten die de heer Mooren noemt in het interview. Met overleg en samenwerking moet het goed komen. ‘Verbetering van marktbewustzijn’ klinkt goed, maar zonder marktmacht kun je bewust zijn tot je een ons weegt. Commerciële samenwerkingsverbanden en overige bevrachters maken gebruik van de onmacht van de schipper om werk naar zich toe te trekken. Recente voorbeelden genoeg. In een markt van dalende vervoerstarieven zal het moeilijk worden instromers te ‘ronselen’ , ook al heb je leerplekken, handboeken, vraagbaken en waarborgfondsen. m z Vr io aa j n gc he ? ln t i Diversiteit De coördinator gooit alle kleine w js schepen k (tot 1.500 ton) op één hoop. In het rapport staat de doelstelling “...de diversiteit van de hele vloot te behouden en een tekort aan kleine schepen in de binnenvaart te voorkomen...” De grote verschillen binnen de range 350 tot 1.500 ton wordt geen recht gedaan. Het lijkt erop of alleen de gehele tonnage van schepen tot 1500 ton gelijk moet blijven. Voor hetzelfde geld kan die vloot dus uit louter schepen van 1.500 ton bestaan. Weg diversiteit van de vloot. Hiermee gaan veel vaarwaters onbereikbaar worden voor binnenschepen. Het voorgestelde Kleine Schepen Herwaarderingsprogramma moet goed onderhouden kleinere schepen minstens voor een jaar beschermen tegen sloop. Na dat jaar mogen ze alsnog de oven in als er geen koper gevonden is. Wat is ‘goed onderhouden’? Alle schepen die nu SI- of Communautair certificaat hebben? Internationaal varende Nederlandse schepen voldoen aan die normen, dus ga ik ervan uit dat ze voldoende onderhouden zijn. Met ieder verdwenen klein schip verdwijnen er nog een paar. Echt kleine schepen kunnen nu al geen vervoerszekerheid meer bieden en dus kijkt de opdrachtgever naar andere modaliteiten. Het vervoer naar Reims en in delen van Duitsland is al bijna geheel verdwenen van water naar spoor of weg. De coördinator mag dus zorgen dat er geen enkel klein schip meer verdwijnt uit de sector. De eerste prioriteit is volgens de ASV dat de binnenvaartondernemer met een klein schip weer vertrouwen krijgt in de toekomst. Alleen dan kan ook de diversiteit van kleine schepen worden behouden. Een ander aandachtspunt is de eenmansvaart. We krijgen vaak reacties van leden over (het gebrek aan) de mogelijkheden van eenmansvaart. Daar zouden internationale afspraken over moeten worden gemaakt. Er zijn geen aanwijzingen dat het onveiliger zou zijn om alleen te varen. Raad Een goede raad voor de coördinator: leer van wat er mis ging met het crisisberaad. Ga bij de mensen op de werkvloer te rade. Aan het crisisoverleg èn aan het overleg over het rapport Kleine schepen namen nauwelijks schippers deel. Dat moet je niet willen. Bepaal niet vanachter uw bureau wat goed is voor de sector. Als besluiten niet breed gedragen worden, dan zal het resultaat altijd teleurstellen. Schippers weten waar ze over praten, beter dan bureaus met mooie Engelse namen en mensen die andere belangen hebben dan de mensen voor wie ze zeggen te werken. Kijk eens hoe enthousiast werd gereageerd op de SP-enquête. Niet omdat iedereen zo weg is van de SP maar omdat de schippers wordt gevraagd wat ze willen. Nogmaals heel veel succes. Namens de ASV Sunniva Fluitsma (& 34.$$#3,$'5 +$ !))# Wij wensen Van den berg Scheepvaart B.V. veel succes met het kvb Wilhelmina III en IV !"##$%&$'()*+ ,I%.$%/I*) III en ,I%.$%/I*) I& Rhijnspoor 253 2901 LB Capelle aan den IJssel Telefax 010-2120411 | Telefoon 010-2120404 email: info@kantoorvanhouwelingen.nl Lindeweg 22 2995 XK Heerjansdam T : 078-6773845 F : 078-6771285 E : info@sign-service.nl I : www.sign-service.nl Henk Schot: 06-53 655370 Uw specialist door praktische vakkennis van de scheepvaart Uw complete belettering van eenvoudig tot design in hout, metaal, kunststof en plakfolie Totaal pakket voor compleet nieuwbouwschip van steven tot spiegel. ,i7 8ensen &:n den (erg 3c?ee@v::rt (C&C veel succes en een Fe?ouden v::rt Het ?et Io@@elverF:nd ,il?elHin: III en ,il?elHin: I&C !V $C&EE($WE*F ,E KAA( Kaapweg 4, 6744 &V 8eppel (.;. !o= 100, 6740 AC 8eppel T: 0031 C0D522 - 260013 F: 0031 C0D522 - 2H2254 E: inKoLscheepswerKdekaap.nl S: www.scheepswerKdekaap.nl

De Binnenvaartkrant